דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חידוש והתחדשות בגינה 

מאת    [ 23/03/2010 ]

מילים במאמר: 1416   [ נצפה 3630 פעמים ]

 

שמחה רבה, שמחה רבה, אביב הגיע, פסח בא!

האביב הגיע, הימים מתארכים, תכף נכנס שעון הקיץ לתוקף וכבר פסח מסביב לפינה, רובנו עוסקים בנקיונות ובסידור הבית וסביבותיו. זו ההזדמנות לחדש ולהתחדש גם בגינה, שהתעייפה לה בחורף, התמלאה בעשביה וצמחיה בין גשם לשמש בימים החמים, וכעת דורשת טיפול. 

ראשית, כדאי לעבור בגינה ולהיזכר איזה צמחים לא אהבנו בשנה שעברה. את הצמחים האלה אפשר פשוט לעקור ולפנות מקום לצמחים חדשים ורעננים אחרים. את העשביה שעלתה וצמחה פרא יש לנכש ולעשב, אם באמצעים מכניים או חשמליים (חרמש) או אפילו בידיים ובעזרת מעדר. צריך לנקות את הערוגות והשטחים הפתוחים מעשבים שוטים ועלי שלכת שמילאו אותם. בדשא מומלץ לעשב עשביית חורף שמעמיקה שורשים ומתחרה עם הדשא על רזרבות המים שנותרו בקרקע, ולאחר מכן אפשר לכסח בגובה נמוך המתאים לקיץ.

אחרי הניקיון מרססים את השטחים בגינה במקומות שאינם מיועדים לשתילה – דרכי מעבר, שטחי בוסתנים וכו'. ניתן לרסס בחומר שארייתי כמו ראונדאפ. במקומות בהם רוצים לשתול כדאי להשתמש בקוטל מגע כמו דו-קטלון. אחרי הטיפול מחכים יומיים לפחות לפני השתילה. מי שלא מרסס את הגינה ימשיך לעשב אותה לאורך תחילת העונה, עד למיצוי המים העודפים בקרקע.

לפני ששותלים צריך לעבד את השטח, כלומר להפוך את הקרקע היכן שניתן באמצעות מקלטרת, מתחחת או קלשון. בזמן שהופכים ומרעננים את הקרקע מומלץ להצניע קומפוסט – מפזרים ומחדירים לקרקע תוך כדי הפיכתה. פעולה זו חשובה בעיקר באיזורי הצמחיה. לקומפוסט יש יכולת לאצור בתוכו מים, ועודפי מי ההשקייה ישארו באיזור בית השורשים וישקו את הצמחים.

עם תום העונה הקרה והתחלת התחדשות העצים והשיחים בגן, צריך לבצע גיזום. את עצי הנוי והצל נעצב תוך כדי גיזום על ידי הורדת ענפים שצמחו לכיוונים לא רצויים ודילול במקומות הדרושים לצורך החדרת אור לצמחייה שמתחת. נתמוך וניישר עצים שנטו על צידם כתוצאה מרוחות החורף – על ידי קשירה למוטות במבוק או עמודים – בהתאם לסוג העץ, גודלו ומידת הנטייה שלו. בעצי הפרי גוזמים ענפים יבשים וענפים חיצוניים, שמפריעים למשל, למעבר או לגישה. בנוסף, בעצי הדר גוזמים בעיקר את פנים העץ על מנת לפתוח את מרכז העץ לחדירת קרני השמש. בעצי פרי נשירים גוזמים את מרכז העץ כאמור, ומוסיפים גם גיזום של ענפים שעתידים לשאת פרי, על מנת לדללם. הדילול מקטין את כמות הפרי שתצמח, כך שעודף הפרי לא יגרום לשבירתם של הענפים הנותרים, וכדי להימנע מפירות קטנים. בשיחים גוזמים ענפים יבשים וענפים שנשרכים על הרצפה כדי לאפשר מעבר אויר, ובכך להקטין את הסיכוי לפגיעת מחלות ומזיקים. שיחים שניתנים לעיצוב ניתן לגזום לפי הטעם בצורה מעוצבת. מומלץ לשמור על מראה עיצובי אחיד ולא ליצור ערב רב של צורות (למעט אם זה מה שחביב עליכם).

לאחר שגזמנו ועיצבנו עצים ושיחים ניתן יותר בקלות לזהות מזיקים ומחלות בגן. אפשר לראות ולזהות פגיעה בצמחים על ידי מבט על השלד – אם יש בו חורים או כתמים, ועל ידי מבט על הצמיחה החדשה שבה נוכל לזהות כתמים או נקודות בתחתית העלים. עלים מקופלים מעידים בדרך כלל על פעילות של כנימות ועשים מסוגים שונים. עלים אכולים יכולים להעיד על נוכחות מזיקים. אם אתם מכירים ויודעים לזהות את מקור הבעיה, תוכלו לרכוש בחנויות הגינון המובחרות חומרים המתאימים לטיפול. קיימים בשוק חומרים קונבנציונליים (כימיים) וברוב המקרים ניתן למצוא גם חלופה אורגנית. למי שלא מסתדר בעצמו מומלץ לפנות למומחה. אצלנו באילן הכל לחקלאי ולגן ניתן לקבל שירות של זיהוי מחלות ומזיקים, ולהתאים טיפול לבעיה. בביקור הבא שלכם אצלנו בחנות הביאו אתכם דוגמה של ענף נגוע, מספר עלים או חרק שתפסתם בגינה ונזהה אותו עבורכם.

לאחר שהדשא עבר כיסוח ורענון, מומלץ לזחול על הברכיים ולנבור בין שורשי הדשא בנקודות בהן הדשא לא נראה במיטבו, מצהיב או יבש, ולחפש מזיקים או מחלות. זחלים למיניהם משאירים בדרך כלל גללים שאותם נמצא בחיבור הדשא לקרקע. דרך נוספת לראות את הזחלים עצמם היא לשפוך מים עם סבון כלים באזור הנגוע בשעות אחה"צ כשהשמש כבר שקעה, ואז הזחלים יצוצו החוצה. כידוע, זחלי הדשא למיניהם פעילים בדרך כלל בלילה. בתחתית עלי הדשא ניתן לזהות כתמי עלים או אבקנים המעידים על פטריה או מחלה ולטפל בהתאם.

השלב הבא לאחר ניקוי, כיסוח וגיזום, הוא חידוש ורענון הגן באמצעות שתילת צמחים ופרחים חדשים. בעונת האביב ניתן לשתול כמעט את כל סוגי הצמחים, פרט לצמחי בצל ופקעת חורפיים. חידוש של אזור שלם יתבצע תוך התייחסות לסגנון העיצובי הרצוי, כלומר, יש לקחת בחשבון את גודלם הסופי וצורתם של הצמחים שנשתול באזור זה. צריך להתייחס לצבעי הפריחה ומרקם העלים וליצור זרימה תכנונית נעימה לעין. כאשר שותלים צמח בודד, למשל במקום צמחים שעקרנו בניקיון הגן, כדאי לחשוב על מה היה חסר לנו או לא נעים באותו צמח שהחלפנו, ולנסות להביא זאת לידי ביטוי בבחירת הצמח החדש. כמובן שגם במקרה זה, רצוי לבחור בצמח המתאים לתפיסה הסגנונית הכוללת בגן. אם כבר מחליפים צמחים בגן, מומלץ לבחור בצמחיה חסכונית במים. במרכזי הגינון המובחרים קיימת רשימת צמחים לפי מידת החיסכון במים וניתן לקבל המלצות המתאימות לטעמכם ולגינה הפרטית שלכם. אפשר לשתול פרחים וצמחים בתוך אדניות או כדים, דבר המאפשר שליטה על ההשקיה בתזמון מדוייק. אם יש לנו כבר כאלה, זה הזמן לחדשם, לבדוק אם הקרקע מנוקזת דיה על ידי שנדחוף יד או מקל לפנים הקרקע. אם הקרקע מסריחה ולחה, צריך להחליף אותה בתערובת שתילה חדשה. בסוף השתילות מגרפים ומיישרים את הקרקע ליצירת מראה מסודר ונקי בגן.

צריך לדשן את הגן לקראת עונת הצימוח העיקרית, כך שהצמחים יקבלו את כל האנרגיה הנדרשת להם בתהליך. אם במערכת ההשקיה שלכם יש משאבת דישון, זה הזמן להפעיל אותה ולמלא את המיכל שלה באופן סדיר עד לתחילת העונה החמה. אם מדשנים באופן ידני, יש לחפור בור קטן באיזור הטפטפת המשקה את הצמח ובתוכו להצניע דשן בשחרור איטי המספיק ל-5-6 חודשים, לכל צמח בכמות המתאימה לו. גם את המדשאה צריך לדשן על ידי פיזור דשן בשחרור איטי בצורה גרגרית באמצעות מפזרת שתבטיח פיזור אחיד. פעולת הדשן היא למשך מספר חודשים. למי שרוצה למנוע הגעת מזיקים למדשאה, מומלץ להשתמש באריזה משולבת של דשן עם קוטל מזיקים.

השנה במיוחד המים יקרים, וכדי לחסוך במים מומלץ לחפות את פני הקרקע בערוגות ובין העצים על מנת לשמור על הלחות באדמה ולהקטין את האידוי. השימוש ביריעות מתחת לחיפוי הנבחר – טוף, חלוקים, שברי אבנים, שיש או גרניט, שברי רעפים וכדומה – מונעת צמיחת עשבייה, אך יחד עם זאת לא מומלצת באיזורים בהם נרצה לחדש צמחיה ולשתול באופן תכוף. החיפוי יכול להיעשות גם באמצעות שבבי עץ, במקרה זה החיפוי מתצבע ללא יריעה, כדי לאפשר לחומר האורגני לחדור לקרקע ולשבח אותה. מומלץ לרכוש חיפוי שבבי עץ ממקור אמין כדי למנוע החדרת מחלות ומזיקים לגן. אפשרות נוספת לחידוש בגן שגם חוסך לנו מים הוא צמצום שטחי מדשאות על ידי הכנת פינות חמד מתחת לעצים. בנקודות אלו בדרך כלל ממילא הדשא אינו במצבו המיטבי ובמקרים רבים הוא יבש או דליל. פינות כאלו יכולות להיות ערוגות מוגבהות, משטחי ישיבה מאבנים מנוסרות או טבעיות, משטח קטן של אבני מדרך או חלוקים ועוד.

את מערכת ההשקיה יש לתפעל מחדש ולהכין אותה לקראת העונה החמה. אם יש לכם מחשב השקיה, צריך להחליף בו את הסוללה כדי שיהיה לכם שקט ובטחון שהמערכת תעבוד לאורך כל העונה החמה. בראש המערכת נעבור ונתקן נזילות. בנוסף יש להתאים את מערכת ההשקיה לשימוש חסכוני במים, כלומר להפריד קוי השקיה בין עצי פרי, לבין שיחים ופורחים. יש לסגור קוי השקיה לעצי נוי בוגרים שכבר נהנים ממי העומק שבקרקע, ואין צורך להשקותם עוד. צריך לבדוק את הממטרות שבדשא – ראשית להחזיר ממטרות סוררות שברחו מגזרתן לכיוון הדשא, ושנית כדי לוודא שהספיקה מספקת את מה שהדשא צריך ולא נותנת מים בעודף. יש לבדוק שישנה חפיפה בין הממטרות ושכל הדשא מושקה באופן שווה.

במסגרת חידוש הגן אפשר לשקול הוספת פינות מרגוע בדמות בריכת נוי, פרגולה או גזיבו, משטח ישיבה ועוד. בריכת נוי משווה אווירה קסומה ורגועה בגן, נותנת אנרגיה וזרימה ומומלץ למקמה קרוב לאיזור הישיבה שם נוכל להינות ממנה. אפשר ליצור מראה מחודש לגן גם בלי להקים בו פינות חדשות, על ידי מיקום מתאים ועיצוב של תאורת גן במתח נמוך. תאורה זו תיתן אפשרות להנות מהגן באופן שונה גם בלילה.

בסוף כל התהליך נשב בגן המחודש שלנו בימים הנעימים של האביב ונהנה ממנו כשהוא צומח, מלבלב ומתחדש, אחרי שהתגעגענו אליו בימות הגשם והקרה.

אצלנו באילן הכל לחקלאי ולגן תקבלו ייעוץ מפורט ותוכלו למצוא את כל המוצרים והחומרים לחידוש הגן, המתאימים לכל טעם וכיס. אנו נעזור לכם בזיהוי מזיקים ומחלות, בחירה של סוג החומר המתאים לטיפול ובהסבר על אופן היישום שלו, נסייע בעיצוב פינות חדשות בגן ואספקת המוצרים הדרושים להקמתן, כך שתקבלו גינה יפהפיה ומתוחזקת היטב לאורך זמן, במחירים סבירים.

לקבלת ייעוץ פרטני, נשמח לראותכם אצלנו במרכז הגינון האיזורי אילן הכל לחקלאי ולגן!

חג אביב שמח ופורח לכל בית ישראל!

שלכם, אילן נחמיה  

אילן נחמיה אילן הכל לחקלאי ולגן מרכז גינון איזורי בשדה אליעזר http://www.gardening.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב