דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכלכלה האמריקאית, תחזית מאקרו לשנת 2007 

מאת    [ 28/01/2007 ]

מילים במאמר: 1496   [ נצפה 3330 פעמים ]

מתוך תוכנית אימון סוחרים ®Trade Safe

ניתן לסכם את שנת 2006 כשנה בינונית לשוק המניות האמריקאי. המרחק בין שנה בינונית לשנה טובה הסתכם ב- 0.25% שיעור ריבית בלבד וזאת כאשר הועלתה הריבית המוניטארית מ-5% ל- 5.25% ושם היא נבלמה. הרבה דובר מהי משמעות ה- 0.25% על האינפלציה ועל הכלכלה ומהי החשיבות של אותה העלאה האחרונה ע"י נגיד הבנק המרכזי ומה היה קורה אם לא היו מעלים את הריבית ל- 5.25%. יתכן מאוד שהירידות החדות בשווקים המתעוררים, הודו, סין, רוסיה, ברזיל ועוד כלל לא היו מתרחשות. יש הטוענים כי העלאת הריבית נועדה לזעזע את השווקים הפיננסים בעולם ולהחזיר את גלגל השיניים למקומו וזאת על מנת שהמכונה תחזור לעבוד טוב יותר. להחזיר את ההון ואת המשקיעים לכלכלת ארה"ב.

מניתוח נתוני מאקרו משנת 2006 ניתן לראות כי קיימים נתונים מעורבים, חלקם מצביעים על המשך הצמיחה או יותר נכון התרחקות ממיתון מוחשי ומאידך נתוני CPI ו- PPI מראים על אינפלציה אשר עדיין מאיימת על התחלת תהליך הורדת הריבית הצפוי.
נתון מאקרו אשר כולם מחכים לו הוא אחוז שיעור הצמיחה ברבעון האחרון לשנת 2006.
סה"כ, כלכלת ארה"ב התרחבה ללא אינפלציה בשיעור של 9% (בהשוואה לשנה שעברה) בשלושת הרבעונים הראשונים ואכן מדובר בנתון מרשים מאוד (בהתחשב בגורמים בלתי תלויים אשר הכבידו על הכלכלה האמריקאית). מאידך המשק האמריקאי נמצא בשיעור אבטלה מאוד נמוך - 4.5% מכוח העבודה בלבד. ניתן לייחס לנתון זה את הטענה כי המשק נמצא בתעסוקה מלאה. כלומר הצמיחה הכלכלית צריכה להתבסס על התייעלות החברות ועל השקעות הון. התחזית שלי היא שבשנת 2007 הנתון יעלה ל- 4.7% - 4.8% בלתי מועסקים מכוח העבודה.

התחזית לשנת 2007 אופטימית ממספר סיבות. אולם קיימים איומים אשר מסוגלים לשנות את התחזית האופטימית לשחורה של ממש.

ניתוח שוק המטבעות:

המטבע האמריקאי אטרקטיבי, הריבית של הבנק המרכזי האמריקאי גבוהה והכסף נע מהריבית הנמוכה לריבית הגבוהה.
זה עובד כך: לדוגמא יפאן, הריבית המוניטארית בבנק המרכזי היא 0.25%, משקיע לוקח הלוואה מהבנק היפאני עם ריבית של 0.25% + פרמיה וקונה בכסף נכסים אמריקאים. הנכס הפשוט ביותר לקניה הוא אג"ח אמריקאי. התשואה על האג"ח כ- 5%. וההפרש נכנס לכיסו של המשקיע בקיזוז מס. הצפי הוא שהמגמה תמשיך ואף תתחזק ושהמטבע האמריקאי יתחזק בהתאם. מול המטבע האמריקאי ניצב האירו. הריבית המוניטארית בגוש האירופאי נבלמה על 3.5% ומאפשרת למטבע האמריקאי להתחזק מול האירו.
אולם, מול הסיבה החיובית הכלכלית נטו קיימים איומים כלכלים ופוליטיים המשפיעים על הסוחרים ועל המשקיעים. האיומים הם בעיקר גרעון הסחר של הכלכלה האמריקאית, ההסתבכות הנמשכת במלחמה בטרור בעיראק ותקציב הקונגרס.
עלינו להמשיך ולעקוב אחרי המטבע האמריקאי ולזהות את המגמה במטבע.

ניתוח שוק האג"ח:

שוק האג"ח האמריקאי מחזיק מעמד. בשנת 2005 עקום התשואות התאזן ומאז לא חל שינוי משמעותי בעקום. ניתן לראות כי עדיין התשואה על אג"ח קצר גבוהה מהתשואה על אג"ח ארוך ועקום התשואות עדיין מרמז על העתיד לבוא.
אך קיימת אופטימיות בשוק האג"ח. שוק האג"ח מרמז לנו כי הצורך בהורדת הריבית קטן משמעותית מ- 0.5% ל- 0.25% והצפייה להורדת ריבית התרחקה מחודש מרץ לחודש אפריל - מאי 2007. כלומר שוק האג"ח מאפשר "מרווח עבודה" לכלכלה האמריקאית, לנגיד הבנק המרכזי ולשוקים הפיננסים. אולם שוק האג"ח נע בין חיים ומוות. נתוני המאקרו ובעיקר נתוני אינפלציה הם אלו שיכתיבו את התשואות על האג"ח ואנחנו נצטרך לעקוב היטב אחרי ההתרחשויות.

ניתוח שוק הסחורות:

שנת 2006 הייתה שנת הסחורות, הנפט, זהב ונחושת שברו שיאים. התוצאה השתקפה במאוחר בנתוני המאקרו והחששות ממיתון היו ריאליים.
הבעייתיות בשוק הסחורות ובעיקר בנפט היא הפעילות הספקולטיבית בסחורה. הנפט לא "סתם" תיקן מ- 79$ ל- 55$. כמו שהמחיר עלה לרמה הגבוהה ביותר כך המחיר ירד - פעילות ספקולטיבית. הבעיה היא שהפעילות הספקולטיבית "מחביאה" את המחיר הכלכלי - היצע וביקוש. כמובן שאותם אלה אשר "הריצו" את הסחורה למעלה ספגו את הירידות החדות אשר החלו בחודש אוגוסט 2006.
ניתן לראות כי הזהב מתבסס ברמה הנוכחית וללא מגמה ברורה.
יש לאמת את הצמיחה הצפויה בעליות בשוק הסחורות. התחזית קובע כי שוק הסחורות עדיין מושפע מפעילות ספקולטיבית והדבר יקשה עלינו כסוחרים לזהות את המגמה האמיתי בשוק הסחורות.

ניתוח שוק המניות: stock-pickers market

המונח קובע כי עלינו כסוחרים להיות בררנים מאוד. לחפש תמיד את הסקטורים העולים והמועדפים, היכן שהכסף החכם נמצא וזאת על מנת לצמצם את הסיכון במהלך המסחר.
אין קונצנזוס קניות בשוק המניות. ניתן לראות כי ישנם סקטורים חזקים כגון: טכנולוגיה ותעופה ( עקב החולשה במחירי הסחורות), סקטור הבניה, ברוקרים ועוד.

השוק ישתנה בהגדרתו כאשר הריבית המוניטארית תרד. הראלי יתחיל כאשר הריבית המוניטארית תרד. עד אז שוק המניות "בבעיית חוסר הוודאות". הורדת הריבית תסתמך על נתוני מאקרו ובעיקר אינפלציה אשר יאפשרו הורדת ריבית, נתוני המאקרו מושפעים מהפעילות הכלכלית ובאיחור של חודש, חודשיים וממחירי הסחורות.
השאלה היא האם שוק המניות יצליח להתבסס או לעלות תוך כדי צפייה להורדת הריבית.
ואם כן, נצטרך לשאול את עצמנו האם הורדת הריבית מגולמת בשוק המניות?
בנוסף, דוחות החברות לרבעון האחרון והדוחות השנתיים יבנו למשקיעים תמונה עסקית האם החברות מסוגלות להמשיך להתרחב עם ריבית של 5.25%.
Win Win Game
אני מעוניין להאיר את עניי הקוראים שהחברות האמריקאיות הגדולות, בעיקר החברות הנסחרות בדאו גונס, הן גלובליות, הן נהנות מהצמיחה הגלובלית. הכנסות החברות מתפלגות בהתאם לפעילות החברות בעולם. הכלכלה האמריקאית היא "הגלובליזציה" במיטבה. זאת תוצאת הפעילות של נגיד הבנק המרכזי הקודם אשר פתח את ארה"ב לייבוא וחיזק את הקשרים הפיננסים עם המזרח.
לכן כאשר אנחנו מנתחים את מדד הדאו גונס אנחנו למעשה מנתחים את הצמיחה הכלכלית הגלובלית בעולם. כאשר המדד שובר שיאים, הציפיות הם שהכלכלה העולמית תמשיך לצמוח והתקבולים עקב הצמיחה הכלכלית נכנסים לחברות אמריקאיות אשר משלמות מיסים במטבע דולרי לממשלת ארה"ב.
ניתן להסיק מכאן שההשקעה (!) או התמקדות במסחר במניות מתוך מדד הדאו גונס תקטין משמעותית את הסיכון ותקל על המסחר בשנת 2007. וזה היה נכון גם לגבי שנת 2006.

ניתוח שוק האופציות:
מניתוח שוק האופציות עולה כי מחיר האופציות משקפים רמת סיכון גבוהה יותר לאופציות CALL מאשר לאופציות PUT. בנוסף, ניתן לראות כי כבר החלה התעניינות של מוסדיים באופציות PUT לפקיעה בחודשים דצמבר 07 וינואר 08 ל- STRIKE הקרובים לספוט.
כמו כן ניתן לראות כי מחזורי המסחר באופציות נוטים לכיוון האופציות PUT.


התרחיש הפסימי:

התרחיש האופטימי עלול להשתבש במידה ויחולו שינויים אשר לא קשורים לכלכלת העולם.
מהתרחיש האופטימי ניתן לראות כי השווקים הפיננסים מצביעים על חוסר ודאות מסוים אך לא חד משמעי כמו שהיה לקראת העלאות הריבית בשנת 2006.
מבחינה כלכלית, התרחיש האופטימי ישתנה בהתאם לנתוני המאקרו. במידה ונתוני האינפלציה יאפשרו הורדת ריבית, אזי הריבית תרד. השאלה היא העיתוי, מתי תרד הריבית? האם זה יהיה מאוחר מדיי?
מבחינה פוליטית, הבעיה של ארה"ב ושל העולם כולו היא מדיניות ממשלת סין.
בעיקר בגלל קיבוע שער המטבע, תמיכה במדינות עם משטר דיקטטורי והתלות של סין בנפט אסלמי. סין מחזיקה כיום, טריליון דולרים (!) ביתרות מט"ח. (לצורך השוואה ממשלת ישראל מחזיקה יתרות מט"ח של 25 מיליארד דולר בלבד וזאת לצורך ניהוג שער החליפין אשר כבר לא קיים ( ....) וכרשת ביטחון של הכלכלה הישראלית)
ישנה טענה, אם איראן תותקף ע"י ארה"ב או ישראל, הכדור יתגלגל לממשלת סין. ואז השאלה הגדולה היא מה סין תעשה? למי שלא יודע הצי הימי של סין שווה בגודלו לצי האמריקאי ועל צבא היבשה הסיני אין הרבה מה להוסיף. ניתן להוסיף למשוואה שמדובר במעצמה גרעינית והערך של חיי אדם בסין הם מהנמוכים בעולם.
החשש הכלכלי הוא שסין תצמצם את יתרות המטבע הדולרי אשר ברשותה ותגרום לצניחה בשער הדולר. (בדומה לפעילות של איראן אשר מכרה את היתרות הדולריות אשר היו ברשותה) הדבר יגרום למפולת הרסנית בשווקים הפיננסים בארה"ב ובעולם כולו.
החשש הפוליטי, מלחמה אשר עלולה לפרוץ בין שתי המעצמות.

חובה עלינו כסוחרים בשוק המניות האמריקאי להיות מודעים שרמת הסיכון אינה נובעת רק מכשלים בכלכלה אלא גם מכשלים פוליטיים המסוכנים מאוד ולא רק לנכסים אשר ברשותנו.

סיכום התחזית:

1. הכלכלה האמריקאית תצמח בשיעור של 2.5% לרבעון תוך כדי התייעלות החברות והשקעות הון.
2. יש צפיות להורדת ריבית של 0.25% עד חודשים אפריל - מאי 2007.
3. שיעור הריבית המינימאלי למחצית הראשונה של 2007 הוא 5%.
4. במחצית השנייה הריבית תכנס למגמה יורדת עם יעד לסוף שנה של 4.5%.
5. בשנת 2007 אחוז בלתי המועסקים מכוח העבודה יעלה ל- 4.7% - 4.8%.
6. הצפי לשיעור האינפלציה 2%. הרף העליון של נגיד הבנק המרכזי.



הנחות עבודה:
1. שוק המניות האמריקאי, זה הזמן הנכון והמקום הנכון לעשות כסף ולא רק ללונג.
2. שוק המניות נמצא בסימן שאלה, האם שוק המניות יחזיק מעמד עד להורדת הריבית?
3. שוק האג"ח אופטימי - הכלכלה היום (!) תקינה. מאידך עקום התשואות שטוח ורומז על העלול לקרות.
4. קיימת עדיין פעילות ספקולטיבית בסקטור הסחורות ובעיקר בנפט ובנחושת.
5. הסחורה זהב, מתבססת במחירים הנוכחיים ומשקפת את הפעילות הכלכלית.
6. שוק המניות עדיין מוגדר כ- stock-pickers market
7. הראלי בשוק המניות יתחיל כאשר הריבית תרד, חובה (!) להיות בשוק המניות בפוזיציות כבר בתהליך הורדת הריבית. העליות בחודש אוגוסט 2006 הם מאומה לעומת העליות הפוטנציאליות מהורדת הריבית. כדי להיות מוכנים ולעקוב היטב.
8. מדד המניות דאו גונס משקף את הכלכלה הגלובלית. פעילות במניות הנסחרות במדד תאפשר הקטנת הסיכון, התנודתיות בתיק ותקל על המסחר או ההשקעה.
9. קיימים איומים קשים על המשך פעילות כלכלית העולמית סדירה.
10. מומלץ להשתמש בהגנה על הנכסים ללונג ע"י חשיפה לשורט ו/או אופציות PUT ארוכות טווח פקיעה על מדד נאסד"ק 100 או 500 S&P או "לגלגל" אופציות מדיי חודש.
11. לשמור על בסיס מזומן. כאשר יתחיל הראלי האמיתי - קונצנזוס של קונים - להקטין בסיס מזומן ולהגדיל חשיפה לשוק המניות.
12. לנתח סקטורים אשר הכסף החכם מניע אותם.
13. לעבוד עם הוראות מכירה אוטומטיות ועם ניהול סיכונים וכספי תקין. בשוק stock-pickers market, ניהול כספי וניהול סיכונים הם רשת הביטחון הראשונה של התיק השקעות או מסחר.

בברכה.
אייל כרמי
!Trade Safe - תוכנית אימון אישית לסוחרים בניירות ערך.

מטרת התוכנית היא להפוך תוך זמן קצר לסוחר האולטימטיבי - לסוחר הטוב ביותר.
בתוכנית האימון משלבים סגנונות מסחר כגון SWING ו- DAY על מניות, אופציות וחוזים עתידיים
כאשר המטרה הסופית היא ליצור הכנסה נוספת או עיקרית ממסחר בניירות ערך.

לפרטים נוספים:
2199742 - 054

בברכה
אייל כרמי



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב