דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התפתחות ילדים: מוטוריקה גסה בקרב תינוקות 

מאת    [ 22/03/2010 ]

מילים במאמר: 512   [ נצפה 4770 פעמים ]

יכולת תינוקות להניע את הידיים היא מוטוריקה גסה. כבר ברחם אימו התינוק מסוגל להניע את ידיו ורגליו. בתחילה אין סנכרון בין הידיים והרגליים, אך עם הזמן נוצר תיאום בן הגפיים. תיאום בין שני חלקים, במקרה הזה ידיים ורגליים, נקרא קואורדינציה. מוטוריקה גסה כוללת בתוכה: הליכה, ריצה, טיפוס, זריקת ותפיסה של כדור, התהפכות, זחילה ועוד.  מיומנויות מוטוריות אלו בקרב תינוקות  ניתנות לפיתוח ושיפור איכותן באמצעות ההורים.

בתחום המוטוריקה הגסה ההתפתחות של תנועת התינוק הינה חלק מרכזי. תנועתיות התינוק מתחילה מהראש ולכיוון הגפיים. לכן על התינוק בתחילה לשלוט בראשו, לפתח מיומנות להזיזו ולהרימו. הרמת הראש בתחילה היא לזמן קצר, ולאחר מכן התינוק מפתח מיומנות להרים את הראש לפרק זמן ארוכים יורת כאשר הוא נשען על ידיו. לאחר שהתינוק לומד לשלוט על תנועתיות הראש, הוא לומד להזיז את רגליו וידיו  ובכך הוא מחזק את שרירי גפיים אלו. מומלץ בחום לתת לתינוק לשכב על גבו באופן שיוכל להניע את גפיו העליונות והתחתונות ולסירוגין להניח את התינוק על בטנו לצורך תרגול הרמת הראש ובאופן זה התינוק מחזק את שרירי הצוואר והידיים.

היכולת להרים את הראש כשהתינוק נשען על ידיו - פעולה זו מהווה צעד חשוב התפתחות המוטוריקה הגסה כיוון שפעולה זו מחזקת את חגורת הכתפיים במיוחד. חיזוק הכתפיים מאפשר לתינוק בהמשך לפתח מיומנויות שונות וביניהן יכולת כתיבה.  עם היכולת של הרמת הראש התינוק אמור להיות מסוגל להתהפך מהבטן לגבו ובחזרה. במצב שהתינוק כבר מסוגל להשען עם רוב משקלו על זרועותיו ולהשען גם על זרוע אחת, זה הזמן שהתינוק יושיט את ידו לעבר צעצוע שיונח לפניו במטרה לאחוז בו. בזמן זה התינוק גם יהיה מסוגל לשבת אם יסייעו לו בכך. בתחילה יהיה התינוק תלוי באחרים במטרה לשבת, אך בהמשך יצליח לשבת ללא כל עזרה חיצונית. עם הזמן התינוק יהיה מסוגל לשבת לפרקי זמן ארוכים יותר ללא עזרה חיצונית.
עם חיזוק ידיו, התינוק ינסה לנוע בזחילה על גחונו או לאחר התרוממות על הברכיים בזחילה על ארבע.  לעיתים תינוקות נעים בתחילה בזחילה אחורנית.

בהמשך מתפתח  תיאום בזחילה על הידיים והרגליים, כך שהתנועה היא התקדמות של יד ורגל נגדית. שלב הבא בהתפתחות תנועת התינוק היא יכולת התינוק להחזיק את כל משקלו על רגליו. כשמחזיקים אותו הוא יהיה מסוגל לעמוד לזמן קצר. ניתן לסייע לתינוק לקום על רגליו על ידי הושטת ידיים במטרה לסייע לו להתרומם. בהמשך, כשמקרבים את התינוק לקיר או רהיט גדול הוא נעזר בהם להתרוממות. בשלב הבא התינוק ינסה לצעוד הצידה, וקדימה מסביב לרהיטים כשאוחזים בידיו. בהמשך ינסה התינוק ללכת כשהוא נעזר בסיוע של יד אחת של מבוגר. בשלב זה מומלץ לקנות לתינוק צעצוע בכדי שיוכל להתאמן בהליכה.

כשהתינוק מצליח לעמוד ללא סיוע הוא ינסה לצעוד לבד בכוחות עצמו. בתחילה צעד אחד ונפילה או ירידה לרצפה, ובהמשך מספר צעדים. התינוק שגדל והופך לפעוט מפיק הנאה מרובה מהתנועה.  לכן התינוק מרבה לזחול, לטפס ולנוע ממקום למקום. עם הזמן התינוק רוכש בטחון בהליכה ומטפס במעלה המדרגות כאשר, בתחילה, הוא מסתייע במעקה ועלייה של שתי הרגליים למדרגה אחת.

מוטוריקה גסה כחלק מכלול התפתחות תינוקות, לסיכום, נבנית בקרב תינוקות אט אט תוך כדי חיזוק גפיים עליות ותחתונות שבסוף התהליך מאפשר לתינוק ללכת לבדו. יש לציין שהתפתחות מוטוריקה גסה מובילה לאחר מכן להתפתחות מוטוריקה עדינה.

באדיבות אתר צעד ראשון להצלחה
המציע לגולשיו בחינם שאלון התפתחות לתינוקות
וקבלת תוצאות מיידיות המשקפות את מצב התינוק

אמיר כהן
חברת אי.קיי דיזיין
www.ekdesign.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב