דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה קורה אחרי הלידה 

מאת    [ 27/01/2007 ]

מילים במאמר: 1105   [ נצפה 7311 פעמים ]

עברו תשעת החודשים. עמם עברו הציפיות, החששות, המחשבות, התכנונים והלבטים.
עבר גם הרגע לו חיכינו- הלידה.
מזל טוב!!!
יש מאיתנו שחוו לידה כמו שציפו ויש כאלו שלא. למי מאיתנו הייתה לידה ארוכה, או מהירה. לידה ראשונה, או שלישית, או ששית.
לרובנו קשה לראות מעבר ללידה עצמה, גם אם אנחנו כבר בעלות ניסיון. יש משהו בתהליך הזה ובמחשבות שלנו שנעצר עם הלידה ולא ממש מגיע אחריה.
והרי דבר ידוע וברור הוא כי אישה לאחר לידה זקוקה לעזרה ולטיפול, ממש כמו הרך הנולד.
ברצוני לעבור על מספר נקודות שכדאי ורצוי לתת להן תשומת לב עוד לפני הלידה, אבל גם אחריה זה אפשרי- איך לתמוך ביולדת, לעזור לה ולהקל עליה:
מנוחה- זהו אולי הדבר הנדרש ביותר לאישה אחרי לידה ואולי הדבר שאנחנו הכי לא יודעות לתת לעצמנו. לא לארח ולהכין ולסדר ולנקות, אלא פשוט להיכנס למיטה עם התינוק החדש ולנוח כמה שניתן. הרי התינוק בין כה ישן הרבה בימיו הראשונים, מדוע לא ננצל זאת גם אנחנו כדי לישון ביחד איתו? כך ניתן יהיה להשיב לגוף את כוחותיו אחרי המאמץ של הלידה ולעזור לו לאסוף את כוחותיו ולהחלים מהר יותר (ואינני מתכוונת שהריון ולידה הן מחלות, אלא פשוט אירועים שיוצרים הרבה סטרס בגוף ויש לקחת זמן כדי להחלים מאותו הסטרס ולחזור לתפקוד רגיל לאט לאט).
בלא מעט תרבויות ברחבי העולם (וגם בישראל) מונהגת תקופה של "משכב לידה" המיועדת לחזרתה ההדרגתית של האם לכוחותיה. מדובר במספר שבועות!
למה אני מתכוונת ב"מנוחה"? כבר הזכרתי את עניין ההיצמדות ללוח הזמנים של התינוק, לישון מתי שהוא ישן, או לפחות לנוח. כדאי לאמץ מנהג זה גם אחרי הימים הראשונים ולדאוג לנוח ביחד עם התינוק לפחות פעם או פעמיים ביום, כדי להשלים את שנת הלילה המופרעת על ידי ארוחות התינוק.
יש מקום לחשוב על כל נושא ביקורי הבית ע"י בני משפחה וחברים. כדאי לוודא שהביקורים יתרחשו בזמנים שבאמת יתאימו לכם, ובמיוחד ליולדת ולתינוק. זה בסדר גמור לדחות ולסרב לביקורים בזמנים מסוימים. עדיף גם לשים לב ל-מי אתם רוצים שיהיה סביבכם באותם ימי/ שבועות הסתגלות ראשונים.
גם לטלפון יש פה תפקיד, זכרו כי הוא רק מכשיר ואפשר לכבות אותו כשלא נוח לכם לדבר!
עזרה- כמובן שאנחנו גיבורות וחזקות ועברנו את ההיריון ואת הלידה, אבל זה ממש בסדר לבקש עזרה והאמת? אנחנו מאד זקוקות לה!
כדאי לדאוג עוד מראש שבימים הראשונים, או אפילו במשך כמה שבועות יהיה תמיד מישהו עם היולדת: בן הזוג (אם זה אפשרי), אימא, חמות, אחים, אחיות, חברים וכו'. גם אם הם לא יעשו הרבה, עצם העובדה שיש מישהו נוסף בבית שאפשר לדבר איתו זו עזרה גדולה, שלא נדבר על האפשרות ללכת לשירותים, או להתקלח יותר בקלות, או לנוח מעט.
אם אין אפשרות שיהיה עוד מישהו עם היולדת, אפשר לנסות להפעיל אנשים מרחוק, כמו לקבל עזרה בקניות, בבישולים (להביא לחברה שילדה לא מזמן כמה תבשילים זו מתנה נפלאה בעיניי), או בסידורים עם הילדים הגדולים יותר.
אם יש אפשרות, כדאי גם להוריד את נושא ניקיון הבית מהיולדת הטרייה, לפחות למספר שבועות, כדי שהבית יהיה נעים ונקי בלי שהיא תתאמץ (כן, כן, קחו מנקה!).
זכרו כי השבועות הראשונים חשובים ביותר לעניין ייצור החלב בגוף האישה, אלו השבועות שיוכלו לקבוע כמה חלב יהיה לך! לכן עוד יותר חשוב להקפיד על זמן רגוע ונינוח במידת האפשר.
אוכל- אה, זה נושא שכולנו מתקשות בו. להכין אוכל לבעל, לילדים, לארח חברים ומשפחה- זה כן. אבל כשזה מגיע לצרכים שלנו?
כבר הזכרתי קודם את ההזדמנות שיש לנו להיעזר בבני משפחה וחברים, היא רלוונטית גם כאן. בקשי מיקירייך שיכינו רק עבורך מאכלים שאת אוהבת ויביאו לך לאחר הלידה. זו הזדמנות מצוינת בשבילם לתמוך בך בתקופה שלאחר הלידה ואת תיהני ממזון טוב מבלי שתצטרכי להתאמץ. חוצמזה, תראו לי אימא שלא תסכים להכין לבתה את המזונות האהובים עליה ועוד בתקופה שכזו?
רצוי שהיולדת תאכל מאכלים מזינים, כדי שתחזור לכוחותיה במהרה, תשלים בגופה חסרים מתקופת ההיריון ומהלידה ותוכל להעניק לתינוקה את חלבה.
אם את כזו שמסוגלת לראות קצת למרחוק, את יכולה להתכונן עוד בסוף ההיריון ולהכין תבשילים, פשטידות ושאר מאכלים ולהקפיאם עבור תקופה זו.
ישנם גם מזונות שאפשר להכין מהר יחסית וניתן להתמקד בהם בהתחלה, כמו: פסטה מקמח מלא ושאר סוגי אטריות (מאורז, כוסמת, ועוד), קוסקוס מקמח מלא, לחם עם ממרחים, פריכיות אורז, קרקרים משיפון ודגנים, דגנים וקטניות שמצריכים בישול קצר יחסית (עדשים אדומים, קינואה, דייסת קוואקר ועוד), פירות וירקות טריים, עלי סלט מוכנים, נבטים, אגוזים וזרעים לא קלויים, פירות יבשים ועוד.
כדאי ליולדת לדאוג שהמזונות הללו יהיו לה זמינים בפינת הישיבה / הנקה שלה, או ליד המיטה.
רצוי שבקבוק המים ילווה גם הוא את היולדת לכל מקום בו תלך בבית (או לדאוג שיהיו כמה בקבוקים בכמה מקומות), כי היא ודאי תרצה לשתות הרבה (במיוחד בהנקה).
פעילות גופנית- נשים רבות רוצות לחזור "לעצמן" מהר מאד לאחר הלידה ומיד מתחילות ללכת לשיעורי אירובי וכד'. כדאי לקחת את הזמן ולעשות את תהליך החזרה לפעילות באופן איטי. אם את מרגישה שיש לך כוחות, התחילי עם מעט הליכה קלה כל כמה ימים. לאט לאט אפשר להגביר את מספר הפעמים ומשך הזמן. כדאי שלא יהיה לחץ על הגוף להיות פעיל מהר מדיי, לחזור מהר למשקל ולגזרה. יש זמן ועת לכל דבר. האטי את הקצב!
מספר שבועות לאחר הלידה, כאשר האישה מרגישה שיש לה כבר יותר כוחות ואם יש לה את הזמן לכך, ניתן לחזור בהדרגה לפעילות קצת יותר מאומצת. רצוי להתייעץ ולא לעשות דברים לבד.
הפעילות המומלצת העיקרית אותה ניתן להתחיל מייד לאחר הלידה היא חיזוק שרירי רצפת האגן. כיווצי אגן לפי תרגילי ק?ג?ל, שיטת פאולה, מחשבת הגוף או בסגנון תעזור לשרירי רצפת האגן שלכן לחזור מהר יותר לעצמם ולאחזקה הגופנית שלכם להשתפר. גם כאן יש לפעול באופן הדרגתי ומתון ולא להעמיס בשום אופן על אזור האגן ועל הגוף בכלל.
תמיכה- התקופה שאחרי הלידה יכולה להיות מאד רגשית עבור היולדת וכדאי שיהיו סביבה אנשים שיוכלו לתמוך בה מהבחינה הזו. יש כ"כ הרבה דברים חדשים שקורים עם הגעת התינוק הביתה (גם אצל יולדת ותיקה) וטוב שיהיה עם מי להתייעץ, את מי לשאול ולברר וסתם מישהו שאפשר לפרוק אצלו רגשות, תחושות, בכי, צחוק ועוד. בן הזוג, אימא, או חברה טובה. כמה חברות עם ילדים קצת יותר גדולים, אפילו מישהי שילדה 3 שבועות לפנייך ויכולה לתאר לך מה קורה אצלה עכשיו כדי שתדעי למה לצפות.
אם יש באפשרות היולדת להשתתף במפגשים שקורים בסביבתה, זו אפשרות נהדרת לצאת מהבית עם התינוק, להתאוורר לראות עוד אמהות ותינוקות ולחלק עם עוד אמהות את הדברים שעוברים עליה. שיתוף הוא דבר נפלא ורצוי לכל אדם ובמיוחד לאם (טרייה וותיקה)! ישנם היום לא מעט מרכזים המיועדים לאם ולתינוק המציעים פעילויות משותפות שונות. אפשר להירשם לחוג מסאג' תינוקות, או להצטרף למפגשי לה- לצ'ה לתמיכה בהנקה. אפשר גם לארגן קבוצה בבית של כמה חברות עם תינוקות ופשוט לשבת ולקשקש ביחד. זה לא חייב להיות מפגש עם תוכן. גם טיול יומי לגינה השכונתית יכול לתרום הרבה לאם.

את היחידה שמכירה היטב את גופך ואת יכולותייך, אנא הקשיבי לעצמך ובחרי בדברים הנכונים והמתאימים לך ביותר, כדי שתקופה זו של משכב לידה תעבור עבורך בקלות יחסית. זכרי כי יש לך הרבה דברים להתרגל אליהם עכשיו, בחרי את פעולותייך בחוכמה ואל תתביישי להיעזר בסביבה.


ורד לב היא נטורופתית N.D., מדריכת הנקה ואם ל-2.
עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה. מקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור ועורכת ביקורי בית לפי הצורך.
כמו כן נותנת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד).
מנהלת פורומים בנושאים אלו: "נטורופתיה למשפחה" http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ForumsII.asp?ForumID=13687 "הורים וילדים" http://www.beok.co.il/SelectedForum.aspx?ForumID=41 וכותבת מאמרים רבים בנושאים אלו.
ליצירת קשר: 052-8527755 veredudu@013.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב