דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סוכרת הריונית- GDM- Gestational Diabetes Mellitus 

מאת    [ 27/01/2007 ]

מילים במאמר: 731   [ נצפה 9919 פעמים ]

סוכרת היא מצב של אי סבילות לפחמימות ומחסור בהורמון האינסולין, שאמור להוביל את מולקולות הגלוקוז מזרם הדם אל התאים לשם יצירת אנרגיה זמינה לכל פעילויות הגוף.
כמות הסוכר בגוף של אדם חולה זהה לזו של אדם בריא, אך אצלו הסוכר מתנועע בחופשיות בזרם הדם, מאחר ויש מחסור ב"משאית" שלו- הורמון האינסולין.
תופעת הסוכרת ההריונית מופיעה אצל כ- 3% מקרב הנשים ההרות והיא נמדדת לפי רמת הסוכר בדם, משך המחלה וגיל האישה.
המצב הקל מטופל ע"י דיאטה בלבד וכמעט אינו משפיע על האם ועל העובר. במצבים אחרים יש צורך לקחת דגימות דם ולטפל באופן אינטנסיבי יותר ע"י מתן אינסולין בזריקות. הטיפול בכדורים אסור בהריון, מאחר ויש חשש לפגיעה בעובר.
הסיבות להופעת הסוכרת ההריונית אינן ידועות, אך ישנם כמה גורמי סיכון:
גורמים הקשורים לאם- מצבים של סוכרת במשפחה, השמנת יתר, סוכרת בהריון קודם.
מצבים הקשורים לעובר וידועים מהריונות קודמים- מקרי הפלות חוזרות, ריבוי מי שפיר או מוות עוברי טרם הלידה בהריונות קודמים, משקל לידה גבוה בלידה קודמת (מעל 4.5 ק"ג), מומים מולדים.
גורמים שמתגלים במהלך ההריון- ריבוי מי שפיר, רעלת הריון, דלקות חוזרות ונשנות בשלפוחית השתן, או בנרתיק, הפרשה פטרייתית מוגברת, עובר גדול מדיי ביחס לגיל ההריון.

במצב של סוכרת הריונית קלה אין תופעות לוואי והמחלה מתגלה לעתים בבדיקות שגרתיות במהלך ההריון, כמו בדיקת הסוכר בצום בתחילת ההריון ובדיקת העמסת סוכר בין השבועות 28-24.
עוברים לאמהות סוכרתיות סובלים ממומים מולדים ב-% גבוהים יותר. המומים השכיחים הם במערכת הלב וכלי הדם הגדולים ומומים במערכת העצבים המרכזית. אם יש חשש למום כלשהו, או במקרה שידוע שהאישה סוכרתית, מבצעים מראש סקירת מערכות מורחבת ובדיקת אקו לב עובר. בהמשך מבצעים בדיקות אולטרא סאונד נוספות לשם מעקב אחרי התפתחות העובר וכמות מי השפיר.
הסכנה הגדולה ביותר היא מוות עוברי ברחם, מה שקורה בשכיחות של כ-4%. הסיבה לכך אינה ידועה בבירור, אך ההשערה היא שתנודות הסוכר הקיצוניות גורמות לפגיעה בכלי הדם העובריים והשלייתיים וכתוצאה מכך נוצר נזק חמצוני לעובר. תמותת תינוקות לאחר הלידה עומדת על 5% ונגרמת בעיקר עקב המומים המולדים וחוסר בשלות ריאתית.
סכנה נוספת הוא התפתחות עובר גדול מדיי, מה שעלול לגרום לנזק רציני הן ליילוד והן לתעלת הלידה אצל האם ולרצפת האגן. עקב כך שיעור הלידות בניתוח קיסרי גבוה יותר בקרב נשים עם סוכרת הריונית, מאשר אצל נשים בריאות.
דברים שעלולים להתפתח אצל היילוד מיד לאחר לידתו הם: ירידה ברמת הסוכר, ירידה ברמת הסידן, עליית רמת הבילירובין (מה שיגרום לצהבת) ועלייה בצמיגות הדם.
הסיכוי להופעת סוכרת לאחר ההריון אצל נשים שסבלו מסוכרת הריונית לא ממש ידוע. מחקרים מראים שיש סיכוי של 50% תוך 20 שנה מההריון הסוכרתי. הסיכוי שאישה תפתח סוכרת הריונית בהריונות נוספים הוא כ-65%.

מניעה וטיפול

מבחינה קונבנציונלית, טיפול ביולדת עם קבוצת סיכון גבוהה למצב של סוכרת הריונית מתחיל כבר 3 חודשים לפני הכניסה להריון (במידת האפשר). כבר אז יתבצעו בדיקות סוכר בצום ועקומות סוכר יומיות ויתאימו לאישה דיאטה אישית. מטרת הטיפול היא לשמור על רמת סוכר אחידה ככל האפשר, כדי להימנע מתנודות קיצוניות ברמות הסוכר בדם. במקרים קיצוניים יינתן אינסולין.
במהלך ההריון ניתן יהיה לבדוק את יעילות הטיפול ע"י בדיקות דם.
דיאטה אישית תותאם לכל אישה עפ"י צרכיה השונים.

לאחר מספר שבועות מהלידה יש לבצע בדיקת העמסת סוכר, ע"מ לוודא שמצבה של האם חזר להיות תקין מבחינת הסוכר.

תוספות מזון שניתן לחשוב עליהן הן: פרנטל- מולטי ויטמין לנשים בהריון ומיניקות, המכיל את כל הויטמינים והמינרלים בריכוזים האופטימליים לנשים הרות.
כרומיום פיקולינט- מינרל חיוני לניצול הסוכר בגופנו. חשוב לתפקוד תקין של הלבלב, מייצר האינסולין. ברוב המקרים מינרל זה חסר אצל אנשים המתבססים על תזונה תעשייתית. חסר במינרל עלול לגרום לדחפים ותשוקות למתוק ויכול להגיע עד לסוכרת.
במצבי סוכרת הריונית נמצא שאף כי רמת המינרל אצל האם הייתה נמוכה, אצל העובר רמתו הייתה תקינה.
יש חשיבות רבה למתן תוסף של חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 במינון המתאים למצב.

ברפלקסולוגיה ניתן לחזק את המערכת ההורמונלית בכלל ואת הלבלב בפרט. כמו כן עבודה על הכבד יכולה להועיל. כל אלו כאמור לאחר החודש הרביעי בלבד.

מבחינת הרפואה הסינית יכולים להיות גורמים שונים שישפיעו על האם לפתח סוכרת הריונית. יש לאבחן מהו סוג הסוכרת ולטפל בהתאם ע"י השיטה המתאימה ביותר לאותה האישה: דיקור, צמחים, תזונה, טיפולים במגע וכו'.

מהבחינה התזונתית על האישה להקפיד על תפריט מאוזן של פחמימות מלאות, קטניות, ירקות, עלים ירוקים, אגוזים וזרעים ומעט פירות (תלוי במצב הסוכרת). יש לשים דגש על מזונות בעלי השפעה נמוכה יחסית על תנודות הסוכר (מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך), חילבה, שמן זית, מזונות עתירי סיבים תזונתיים ועוד.


פעילות גופנית מתאימה יכולה לעזור לאישה לשמור על משקל מאוזן ולהוריד את רמות הסוכר.

גם במצב זה ניתן לאפשר לאישה לעבור הריון יחסית נורמלי, תוך כדי מתן סיכוי טוב ללידה לא התערבותית.


ורד לב היא נטורופתית N.D., מדריכת הנקה ואם ל-2.
עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה. מקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור ועורכת ביקורי בית לפי הצורך.
כמו כן נותנת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד).
מנהלת פורומים בנושאים אלו: "נטורופתיה למשפחה" http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ForumsII.asp?ForumID=13687 "הורים וילדים" http://www.beok.co.il/SelectedForum.aspx?ForumID=41 וכותבת מאמרים רבים בנושאים אלו.
ליצירת קשר: 052-8527755 veredudu@013.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב