דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פעילות גופנית בהריון 

מאת    [ 24/01/2007 ]

מילים במאמר: 504   [ נצפה 6280 פעמים ]

בעולם העתיק ובחברות מסוימות גם עד ימינו, נהגו הנשים להישאר פעילות במהלך הריונן והמשיכו לעבוד גם עבודות פיזיות.

נשות טונגה מאמינות, כי הישארות בתנוחה אחת לפרק זמן ארוך תקשה על הלידה, על כן הן מקפידות להישאר בתנועה במהלך הריונן.
הנשים הבדואיות ממשיכות לעבוד ולרכב על הגמלים עד לרגע הלידה ממש.
לנשים הרות מגיניאה החדשה ישנם מסלולי מכשולים מיוחדים שפותחו בשבילן.
האינדיאניות נוהגות לרוץ ולשחות כדי לשמור על הכושר הגופני לקראת הלידה.
ריקודי בטן מסייעים בהכנת האגן ושרירי הבטן ללידה ועל כן מומלצים לנשים בהריון.

בעולמנו המודרני, כבר בתחילת המאה, שמו לב רופאים באנגליה לעובדה, כי נשים שעובדות בעבודות פיזיות קשות יולדות בקלות רבה יותר מאלה העובדות בישיבה ועקב כך מצאו לנכון לעודד פעילות גופנית במהלך ההריון.
ההמלצה הרפואית היא לעסוק בפעילות גופנית החל מהחודש הרביעי (כיוון שלפניו ישנו השלב של הסתגלות הגוף להריון, החשש להפלות, סבלן של חלק מהנשים מבחילות וקשיים מסוימים). מומלץ להמשיך בפעילות גם לאחר הלידה, כדי לעזור לגוף "להשתקם" במהרה.
עפ"י דעת הרופאים, פעילות סדירה עוזרת לאישה לשפר את טונוס השרירים שלה לקראת הלידה ולהכין את גופה מראש לקראת ההחלמה שלאחר הלידה ובכלל להגביר את תחושת הנוחות בעת ההריון. ישנן נשים רבות שמרגישות כבדות, מסורבלות ולא מושכות בעת ההריון, והפעילות הגופנית יכולה לשפר את תחושתן פיזית ורגשית כאחד.

הפעילות הגופנית גם משפרת את התיאבון ואת יכולת הגוף לספוג חומרים מזינים בצורה יעילה ולא בזבזנית, מה שעוזר לשמור על משקל מתאים (דבר החשוב לנשים רבות), על זרימת הדם ועל פעילות מערכת העיכול. נשים המתעמלות במהלך ההריון חוזרות מהר יותר למשקלן ולגזרתן מלפני ההריון.
מבחינת מערכת העיכול, הרי ידוע כי במהלך ההריון מרפה הורמון הפרוגסטרון את שרירי מערכת העיכול, מרפה את סוגר הקיבה וגורם לצרבות. בנוסף הוא גם מרפה את שרירי המעיים, מה שמפחית את הפריסטלטיקה וגורם לעצירויות. הפעילות הגופנית עוזרת לשמור את כל אותם שרירים בטונוס מתאים ובכך תורמת רבות לפעילות תקינה של מערכת העיכול ולעתים אף למניעת התופעות הללו.

ישנן פעילויות שמומלצות יותר במהלך ההריון וישנן כאלו שפחות. למשל, ריצה פחות מומלצת, מאחר והורמוני הפרוגסטרון והרלקסין המשתחררים במהלך ההריון מרפים את הרצועות התומכות. על כן עדיפה ההליכה, מה גם שהיא עוזרת לחזק את פעילות מערכת הנשימה, את סיבולת הלב-ריאה ואת היכולת הגופנית וגם תורמת להרגשה הטובה.
עפ"י מקורות אחדים שחייה בשליש האחרון אינה מומלצת. חוקרים מצאו כי היא עלולה לפגוע באספקת הדם לעובר. מקורות אחרים מראים כי שחייה היא פעילות בטוחה ומרגיעה מאד לשרירי הגוף ולאישה עצמה. יש רק להקפיד לא לשחות שחיית חזה, כי זו מגדילה את השקע בגב התחתון, מה שגדל ממילא במהלך ההריון ועלול ליצור עומס על הגב ולגרום לכאבים. יש להעדיף סגנונות שחייה אחרים.
תרגילים המשפרים את היציבה ומחזקים את שרירי הבטן יכולים לעזור לפתור את העומס שנוצר על הגב התחתון, כתוצאה מהשינוי במרכז הכובד בגוף ההריוני. גורם זה ביחד עם העלייה במשקל משפיע על שרירי הבטן והאגן ועל עמוד השדרה.
במהלך ההריון גדל העומס על הלב, כי נפח הדם עולה בכ- 50%. על כן לא כדאי להגזים עם הפעילות הגופנית. כל אישה צריכה להתעמל לפי יכולתה בזמן הנתון, מבלי להגיע לכדי מאמץ ועייפות. חשוב לזכור שהפעילות אמורה להיטיב עם האישה ועם ההריון ולא להחמיר את הרגשתה, רק 'כדי לשמור על הגזרה ולא להשמין יותר מדיי'.

ורד לב היא נטורופתית N.D., מדריכת הנקה ואם ל-2.
עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה. מקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור ועורכת ביקורי בית לפי הצורך.
כמו כן נותנת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד).
מנהלת פורומים בנושאים אלו: "נטורופתיה למשפחה" http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ForumsII.asp?ForumID=13687 "הורים וילדים" http://www.beok.co.il/SelectedForum.aspx?ForumID=41 וכותבת מאמרים רבים בנושאים אלו.
ליצירת קשר: 0528527755 veredudu@013.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב