דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דשא אמיתי או דשא סינטטי בגינה ובגינת הגג ומה באמת משתלם לכם? 

מאת    [ 09/03/2010 ]

מילים במאמר: 540   [ נצפה 5813 פעמים ]

דשא אמיתי או דשא סינטטי בגינה ובגינת הגג ומה באמת משתלם לכם?

 

בעקבות "משבר המים" והתכנית להטיל קנסות על העושים שימוש-יתר במים, בעלי-גינות וגגות רבים התקינו או חושבים להתקין דשא סינטטי במקום דשא אמיתי. עליי להצהיר, כי א) קיימים דשאים סינטטיים איכותיים, ב) שגם אני ממליץ במקרים מסוימים על התקנת דשא סינטטי, וג) בהרבה מקרים אני אף שולל שתילת דשא אמיתי.  אולם, ישנם מספר נקודות שחשוב להתייחס אליהן כאשר חושבים על דשא סינטטי בהתייחס לתחזוקה ולעלויות.

החיקוי הסינטטי האיכותי לדשא ולצמחים אחרים יכול להיות עד כדי כך איכותי, שיש צורך בבדיקה מדוקדקת כדי להבחין בינו לבין הדשא החי מסוג דומה שמטופל ברמת תחזוקה של 5 כוכבים.  הבעיה היא, שהדשאים הסינטטיים האיכותיים וההתקנה שלהם יקרים מאוד!  בנוסף, לטעמי, הם נראים "מלוקקים" מדי ולכן מבחינים במלאכותיות שלהם...

 

לרוב, הנטייה היא לראות בתמונות את הדשא הסינטטי האיכותי, ואז לקנות על סמך התמונה דשא סינטטי במחיר "קצת יותר נמוך" (כי הקונה הישראלי כמובן איננו פראייר). בלא מעט מקרים אנחנו "מצליחים" לקנות את המוצר במחיר נמוך בהרבה! אלא שכעבור שנתיים אנחנו מתלבטים איך בדיוק לסלק את השטיח הירוק והשחוק שהתפתינו לפרוס בגינה, באי התנועה, בכיכר או על הגג. שטיח שהצבע הדהוי והמרקם שלו – אין בינם לבין דשא ולא כלום...

דשא סינטטי בנוף הישראלי – לא מה שחשבתם!

אין צורך למנות את היתרונות של הדשא הסינטטי בנושא של מים ותחזוקה, היבואנים עושים זאת טוב ממני. הם רק שוכחים לציין בנושא התחזוקה, כי הכיסוח של הדשא האמיתי נחסך אמנם, אבל יש צורך בטיפול קבוע במילוי הדשא הסינטטי ש"נודד" במהלך השימוש.

היתרון העיקרי של הדשא הסינטטי על פני הדשא האמיתי הוא כאשר הדשא צריך להיות בתנאים של צל או צל חלקי – מצב שאינו מאפשר לדשא אמיתי להיראות במיטבו. שם גם אני ממליץ על השימוש בדשא הסינטטי.

ואולם, כעת אנו מגיעים לחסרון העיקרי והמשמעותי בדשא סינטטי (שגם אותו היבואנים שוכחים להזכיר): החום!  דשא סינטטי בשמש ישראלית מגיע לכ-70 מעלות וזקוק להרטבה כדי להורידו ל-40 מעלות.  אפילו אם נשב ליד הדשא הסינטטי שנמצא בשמש, נרגיש איך מגיע ממנו גל חום (כאמור כאשר הדשא בצל, השיקולים משתנים).  לכן, בדשא סינטטי שנמצא בשמש יש צורך במערכת השקיה – אם ברצוננו להסתובב על הדשא יחפים בימים חמים בלא לקבל כוויה, עלינו להרטיבו!!!  אז, כמובן, השיקול של חסכון במים כבר מאבד ממהותו..

לעומת הדשא הסינטטי, דשא אמיתי וצמחייה אמיתית מצננים באופן פעיל את סביבתם!! לפי מחקר של אוניברסיטת תל-אביב סביבה מגוננת מורידה את הטמפרטורה של סביבתה בכ-3 מעלות!  "גג ירוק" – גינה על הגג – גם יוצרת בידוד תרמי למבנה וגם מצננת את סביבתה.  ואפילו לא הזכרנו את הערפיח והאבק והרעש והזיהום שהצמחייה האמיתית מסייעת להפחית...

ללא ספק יש לצמצם את שטחי הדשא בכל מקום שרק ניתן, כיוון שהדשא הוא זללן מים וטיפול (למה צריך למען השם דשא באיי-תנועה??). יש להתקין דשא רק במקום שהוא נדרש לשימוש כדשא – משחק, דריכה וכו'.  לכן, גם בתכנון הגינה הפרטית, חשוב לחשוב באילו מקומות נעשה בדשא שימוש אמיתי.  במקומות האחרים ניתן לרצף או להתקין דק (במידה ומשמש לישיבה ואירוח, לדוגמה) וניתן לשתול צמחים משתרעים חסכניים במים.  לסיכום, רק במקומות מוצלים שמשמשים למשחק ובלאו הכי הדשא לא היה גדל בהם – כדאי להתקין דשא סינטטי.

בני נול, אגרונום ובעל חברת גינון מזה 40 שנים.

רב נוי: לחיות בעיר ולהרגיש במושב! עיצוב, תכנון והקמה של גגות ירוקים וגינות במרפסת באמצעות תשתית מצע דק שמגנה על האיטום מפני חדירת מים ונזקי שורשים. המערכת של רב נוי קלת משקל כך שאינה גורמת לעומס על יסודות המבנה וניתן ליצור באמצעותה גינה אמיתית - ממש כמו גינת קרקע!. רב נוי מעניקה ללקוחותיה ליווי וייעוץ מקצועי לאורך כל הדרך: משלב תכנון המבנה, בדיקת תשתיות האיטום ועד לפיתוח הנוף ובחירת הצמחייה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב