דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסיכולוגיה קלינית 

מאת    [ 08/03/2010 ]

מילים במאמר: 280   [ נצפה 1820 פעמים ]

פסיכולוגיה קלינית היא תחום ספציפי בתוך ענף כולל שנקרא פסיכולוגיה. תחום זה עוסק בניתוח ופתרון בעיות נפשיות. פסיכולוגיה קלינית מתחלקת למחקר מדעי וליישום הממצאים על מנת לסייע למטופלים הסובלים ממצוקות נפשיות ולמנוע מצוקות עתידיות. הדגש הוא על ההתפתחות האישית של המטופל ושיפור הרגשתו. פסיכולוגיה קלינית אמנם מתמקדת בעיקר באבחון פסיכולוגי ובפסיכותרפיה, אבל היא כוללת בתוכה גם תחומי מחקר, הוראה, ייעוץ, פיתוח פרויקטים ועדות משפטית. פסיכולוגיה קלינית החלה להתפתח בסוף המאה ה-19, כשנפתחה הקליניקה הראשונה. עד לאותה עת ההתמקדות הייתה בעיקר בהבנת ההפרעות הנפשיות ובאבחון נכון ופחות בדרכי הטיפול.

לאחר מלחמת העולם השנייה פסיכולוגיה קלינית קיבלה תאוצה היות ומספר האנשים הנזקקים לטיפול היה גדול. פסיכולוגיה קלינית בדרך כלל מתחלקת לארבע שיטות טיפול עיקריות – טיפול פסיכודינמי, טיפול הומניסטי, טיפול התנהגותי וקוגניטיבי וטיפול משפחתי. על מנת לעסוק בפסיכולוגיה קלינית, על הפסיכולוג לסיים תואר שני, להתמחות כארבע שנים במוסד מוכר ולעבור בחינות רלוונטיות.
פסיכולוגיה קלינית משתפת הרבה פעמים פעולה עם הפסיכיאטריה, במיוחד כשמדובר בהפרעות קשות יותר כמו דיכאון חמור או סכיזופרניה המצריכות גם טיפול תרופתי, אותו לא מוסמכים הפסיכולוגים הקלינים לתת. הוכח כי ברוב הפעמים הטיפול המשולב הוא היעיל ביותר היות ופסיכולוגיה קלינית מעניקה למטופל כלים בהם יוכל להשתמש בעתיד כדי למנוע את הישנות התופעה.
פסיכולוגיה קלינית עוסקת בכמה תחומים כשהבולטים בהם הם הפרעות נפשיות ספציפיות כמו טראומות, התמכרויות, הפרעות אכילה, בעיות בתפקוד המיני, הפרעות חרדה ודיכאון קליני; הפרעות נוירופסיכולוגיות; בעיות אצל ילדים ומתבגרים; בעיות זוגיות ומשפחתיות; פסיכולוגיה התפתחותית; פסיכולוגיה רפואית; פסיכולוגיה חינוכית.


את האבחון הפסיכולוגי מבצעים בפסיכולוגיה קלינית על ידי מבחנים פסיכולוגיים רשמיים, ראיונות, תצפיות קליניות, בדיקות פיזיות ורישומים קודמים של המטופל. המבחנים העיקריים בתחום זה הם מבחני אינטלגנציה, מבחני אישיות ומבחנים נוירופסיכולוגיים. הספר השימושי ביותר לאבחון והערכה בפסיכולוגיה קלינית הוא ה-DSM המחולק לפי הפרעות נפש ורשימת סימפטומים המאפיינים כל הפרעה.

כותב המאמר הינו מומחה בפסיכולוגיה קלינית ובקיא בנושאי בריאות הנפש ופסיכולוגיה בפרט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב