דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על טלוויזיה באינטרנט, מה זה וידאו? מה הבעיות והחסמים להעברת וידאו ומתי נתגבר עליהם? 

מאת    [ 08/03/2010 ]

מילים במאמר: 1132   [ נצפה 2684 פעמים ]

הצפיה בוידאו באינטרנט היא כבר מזמן עובדה קיימת, השאלה היא כמה רחוקים אנחנו מצפיה בשידורי טלויזיה או שידורים חיים ברשת האינטרנט , מה קורה עם מהפיכת ה IPTV (שידורי טלוויזיה דרך רשת האינטרנט באיכות כזו שתהווה תחליף איכותי לשידורי לווין או כבלים)? , מה ההבדל בין וידאו חי (streaming )  לוידאו שאינו שידור חי (off line  )? מה עם איכות הוידאו ואיכות התמונה? כמה אנחנו רחוקים וכמה עוד צריך להשקיע טכנולוגית - את מהפכת הוידאו באינטרנט כבר חוזים שנים רבות – למה היא מתעכבת ולמה היא לא כאן?

אחד הצעדים המשמעותיים בתחום הוידאו באינטרנט בוצע ע"י youtube  שמהר מאד נרכש ע"י "מהפכנים" אחרים (google  ) ובעזרת אתרי תוכן עצמי אחרים (Consumer Generated Content   ) והתפתחות משמעותית במצלמות הוידאו הביתיות והסלולוריות הביאו את המהפיכה של יצירת תוכן מצולם (אם כי לרוב לא איכותי) וקצר וצפייה בתכנים דרך רשת האינטרנט.  אולם נראה שהמהפכה נעצרה שם! , אתרי האינטרנט מציגים סרטוני וידאו של דקות בודדות בלבד, ההפקות לרוב באיכויות לא גבוהות. המודל העיסקי לא ברור והלהיטים היחידים הם תכנים טלוויזונים , לרוב קצרים של תוכניות מסורתיות, למי שפיספס את השידור בטלוויזיה או סרטוני "פיספוסים" לסוגיהם. הטלוויזיה וערוצי השידור המסורתיים , עם רייטינג של 20%-40% בשעות השיא על פי מדדים לא שכולם מסכימים כי עבר זמנם (פיפל מיטר שמודד ב 500 + בתי אב) , עדיין שולטים - ורק מעטים ברשת האינטרנט טורחים לערער על מעמדם.

מספר מושגים והסברים טכניים בצורה פשוטה, כרקע להבנת המגבלות , הבעיות והחסמים:

  • תמונה דיגיטלית – תמונה דיגיטלית מורכבת מהמון פיקסלים. אנחנו נוהגים לציין רזולוציה במגהפיקסל (במצלמות) או בבטויים שמציינים את הפורמטים -כולם שמעו על HD, PAL זו שיטת השידור בטלווזיה הסטנדרטית , NTSC  בצפון אמריקה , יש CIF ו QCIF ועוד רבים אחרים. על מנת לשמור תמונה בגודל 1920 על 1080 (HD ) צריך 1080X1920=2073600 פיקסלים או קצת יותר משני מליון (במילים אחרות 2.1 מגה פיקסל). גודל זה לא כולל את שמירת הצבע של התמונה – ראה הסבר על מהו פיקסל.
  • פיקסל – נקודה מרובעת המייצגת מידע שמרכיב תמונה,  המידע הוא לרוב צבע והרכבת הרבה פיקסלים ביחד מייצרת תמונה, ניתן לראות פיקסלים כשמגדילים מאד תמונה דיגיטלית ברזולציה נמוכה. הפיקסל הוא מידע של צבע והמידע של איזה צבע שייך לאיזה פיקסל צריך אף הוא להשמר על מנת שנוכל להציג את התמונה.
  • וידאו – אוסף של תמונות המשודרות בזו אחר זו, לכל תמונה יש גודל (רזולוציה תמונה) שמורכבת ממכפלת אורך ברוחב. כשמדובר בוידאו ישנו מושג שנקרא FPS (מספר הפרמים או התמונות שמשודרות בשניה). בדר"כ וידאו משודר ב 10-30 פרמים בשניה בתלות האיכות המבוקשת וברוחב הפס. נתון נוסף שמאפיין וידאו הוא הפורמט או הקידוד.

 

  • פורמט וידאו – פומרטים מגדירים את גודל התמונה, מספר הפרמים בשניה ושיטת הדחיסה, הרי ברור שהכפלת רוחב התמונה באורכה והכפלתה במספר הפרמים בשניה דורשת איחסון רב של מידע לשניה אחת (וזאת מבלי לקחת בחשבון את צבע הפיקסל שגם הוא מידע שצריך להשמר). אם נשמור את כל המידע נצטרך איחסון עצום מימדים – לכן הומצאו שיטות קידוד , דחיסה והמרה.
  • שיטות דחיסה וקידוד של וידאו – על מנת לחסוך בנתונים צריך להוריד או/ו את גודל התמונה או/ו את קצב התמונות בשניה או/ו את מספר הצבעים. מכיוון שהורדת כל אחד מהנתונים תפגע משמעותית באיכות – רבות משיטות הדחיסה מתבססות על העובדה שברצף ארוך של תמונות - לרוב אין הרבה הבדל בין תמונה 1 לתמונה 2 שמגיעה כ 30 אלפיות השניה אחריה (במקרה ומשדרים 30 תמונות בשניה – 1000 אלפיות השניה לחלק ל 30 תמונות = כ 30 אלפיות השניה) ולכן מספיק לשמור רק את השינוי בין תמונה 1 ל תמונה 2 (ולא את כל תמונה 2) . כלומר שמרנו את תמונה מספר 1 ואת השינוי בלבד של תמונה מספר 2 יחסית לתמונה 1. כך גם בתמונה מספר 3 – נשמור רק את השינוי יחסית לתמונה 2 וכך חסכנו הרבה מידע. חסכנו מידע – חסכנו רוחב פס, שטח איחסון וכסף. החיסרון הוא בכך שבניתוק שידור בלתי צפוי לא נדע לשחזר את התמונה – הרי אם הניתוק יקרה בתמונה 1, - אין בעיה ..אבל מה יקרה אם הוא יקרה בתמונה מספר 3? הרי כל המידע שלי הוא ההבדל בין 3 ל- 2 ואת 2 איבדתי! הפיתרון הוא לדאוג שאחת לכל כמה תמונות תהיה תמונה אחת שמכילה את המידע כולו. איבדתי תקשורת בתמונה 3 ..אני אחכה עד תמונה 16 (חצי שניה ) ואקבל שידור מלא בחזרה! שיטות אחרות מבוססות על מגבלת העין האנושית, כאשר אין הרבה תמונה (למשל קריין חדשות ) אפשר להוריד את קצב העברת התמונות(מספר התמונות לשניה) בלי שהעין תרגיש בהבדל.
  • וידאו streaming  - זרימת נתוני וידאו ברשת. העברת הוידאו בצורה המאפשרת שמיעת קול וצפייה בוידיאו תוך כדי הגעת הנתונים למחשב ללא צורך בלחכות להגעת הקובץ השלם. זרימת וידאו (או וידאו חי) נבדלת מוידאו ב offline או מתהליך של buffering  בו המחשב אוגר מספר שניות של וידאו בטרם מתחיל השידור, אם הורדת הקובץ איטית מקצב השידור – השידור נתקע.

לאחר שהבנו בצורה כללית איך בנוי ועובד וידאו אפשר לנתח ולבחון את החסמים והמגבלות  קשה  להגדיר מי באמת עוצר את המהפכה ואולי זה שילוב של כולם או כמה מהם:

  • תשתית ובעיקר הקו למשתמש הסופי (הק"מ או המייל האחרון) – בשביל להעביר וידאו באיכות טובה צריך בין 2-10 מגה (בתלות ברזולוציית הוידאו ותוכנו). זה כאשר מדובר על ערוץ אחד בלבד, אם נרצה להעביר מספר ערוצים (בבית שבו מספר טלווזיות וכל אחד רואה תוכנית אחרת) נצטרך לרוחב פס רב.
  • שיטות דחיסה וקידוד, השיטות מתקדמות ומדי מספר שנים מוצגות שיטות שמאפשרות להעביר את אותה איכות בפחות נתונים ומכאן דרישה לפחות רוחב פס. עדיין בשביל להעביר וידאו עם הרבה תנועה (למשל משחק כדורסל) מבלי שהתמונה תתקע או שריבועים יופיעו בה (פיקסלציה) דרושה דחיסה איכותית (וכמובן פריסה מתאימה).
  • וידאו streaming ,שידור חי - עדיין דורש רחבי פס עצומים כשמדובר בשידור להמונים, לפני מספר חודשים שודרה הופעה של להקת U2  ברשת בפרויקט עצום של גוגל. כמות הצופים בו זמנית מירבית עמדה על 700,000 לפי נתונים לא רשמיים. מה היה קורה אם הטכנולוגיה הייתה מאפשרת רוחב פס של 700 אלף צופים בלבד, מה היה קורה לצופה ה 700,001 - כנראה שהוא היה צריך לחכות עד שאחד הצופים יפסיק את הצפיה  על מנת לצפות.
  • השפעות חברתיות/משפחתיות – הטלויזיה ממוקמת במרכז הבית – בסלון וסביבה סביבת הצפיה הנוחה (כורסאות, מטבח קרוב). עד שהאינטרנט לא יגיע מחדר המחשב לסלון וברוחב פס גבוה הצפיה תהיה מוגבלת לתכנים קצרים ופרטיים.
  • עלויות ותחרות – העלויות של רוחבי הפס ונפחי איחסון המדיע יורדים כל הזמן. רוחבי הפס שמגיעים לצרכן עולים (כבר כיום יש ניסוי בישראל של אינטרנט במהירות 100 מגה). גופים עיסקיים ששלטו בעבר מתענינות בהרחבת עיסקהם לאחר ששחקנים חדשים שסיפקו בתחילה טלווזיה – חדרו לתחומם ומספקים היום גם קישורוית אינטרנט.
  • איכות – התחרות מעמידה גם מתחרים מכיוון פורמט השידור, שידור טלווזיוני ב HD הוא איכותי וצרכנים שהתרגלו אליו כבר לא יסתפקו בשידור טלוזיוני באיכות "רגילה" . שידור HD באינטרנט דורש הרבה יותר משאבים ואם בשנים האחרונות הטכנולגיה והתנאים של השידור הטלוויזוני באינטרנט הדביקו את השידור הרגיל , הרי שעכשיו יש שידור באיכות גבוהה והפער נפתח שוב.

 

אורי תמרי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב