דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


העדליידע אצל פואד. 

מאת    [ 02/03/2010 ]

מילים במאמר: 971   [ נצפה 2830 פעמים ]

עוגה,אהבה ושעשועים, על סיפון הטיטאני הישראלי 2010

העדליידע אצל פואד.

מאת : צבי גיל

מאמר מתפרסם באתר המחבר "זרקור".

בשנת 1953 יצאה לאקרנים קומדיה רומנטית איטלקית בשם Pane. Amore e Fantasia שהכותרת בעברית הייתה "לחם אהבה ושעשועים'". הסרט בוים על ידי במאי  ידוע בשעתו, לואיג'י קומנסיני. ככבו בו ויטוריו דה סיקה וג'ינה לולובריג'ידה. לי די היה שדה- סיקה שיחק בו מכיוון ששחקן זה, בכול מופע שלו הצחיק אותי. היה בה משהו קומי מאוד, כמו צ'רלי צ'פלין. לנו היה אחד כזה, מאיר מרגלית מתיאטרון "האוהל", בשעתו, אשר גם כאשר הוא לא שיחק את "החייל האמיץ שווייק", ורק עלה לבמה ,הקהל צחק. בסרט, דה סיקה מופיע כמרשל מזדקן של הקרביניירי, הלא הם המשטרה של איטליה, והוא מת לשאת לאישה את ג'ינה לולובריג'ידה שחקנית גדולה שגם היא יודעת את מלאכת הקומדיה. אלא מה.היא מאוהבת דווקא בפקוד  הביישן שלו. מכאן מתחילה תהפוכה קומית ורומנטית שגורמת לצופים לצחוק ולבכות, כמו בימים אלה בהצגת "תעלוליי סקאפן" של מולייר בביצוע  תיאטרון החאן הירושלמי.

נזכרתי בסרט כאשר צפיתי בטלוויזיה ביום הולדת ה- 74 של פואד- בנימין בן אליעזר. פואד הוא החלום הרטוב של כול צייר קריקטורות. יפה. אבל חיפשתי מה המיוחד לגיל 74 ומצאתי - הגימטרייה עד כמו במגילת אסתר "עד שלא ידע...." ומכאן עדליידע. והמסיבה אכן הייתה כזאת, משהו ישראלי של קרנבל ריו , סמוך לפורים שלנו, בהשתתפות אלף מוזמנים אך בלי ריקודי סמבה על כול המנענע בהם..

אשר לשם. אצל פואד לחם ואהבה הם כתאומי סיאם. לא קשה לדמיין את פואד עומד ליד להבה של תנור פיצות, לבוש בחלוק לבן, חבוש באותו כובע פטרייה של שפים ומשליך לאוויר בצק לפיצה קפריצ'וזה, וכל כולו חיוך כובש. וכאן אנו מגיעים לאהבה.תצביעו לי על מישהו ששונא את פואד. איך אפשר. אומרים שאנשים שמנים הם טובי לב. אם צריך דוגמה חיה- פואד הוא הדוגמה. כאשר כול עם ישראל ואחותו שונאים את התורכים והתורכים שונאים אותם, פואד התחבב עליהם, ולהיפך.אני מופתע מאוד שראש ממשלת תורכיה,ארדואן, לא הוזמן. אילו הוזמן הוא לא יכול היה לסרב, לא לפואד.

רק ליום הולדת ה- 74 של פואד אפשר היה להביא קואליציה מיוחדת כזאת, עם ישראל במיטבו, כזאת שבדרך כלל מתרחשת כאשר העם במצוקה. אבל כשמדובר בפואד גם השמחה מביאה אותו יחד.היו שם אהוד ברק, וציפורה(בפיו) ציפי לבני.היו שם אביגדור ליברמן ועמיר פרץ. היה שם הזמר אייל גולן שאוהב את עצמו מלבד את פואד.היה שם יו"ר הכנסת ראובן ריבלין שרוצה להיות נשיא בדיוק כמו פואד, ונשיא מוטורולה אלישע ינאי,ומשה טרי מועמד ליו"ר בל"ל והמשקיע רוני מנה,ויוסי מימן, טייקון הגז , ועוד פרולטרים  כאלה שהולמים את מפלגת העבודה בראשותו של אהוד ברק וראש המשמר הפרטוריאני שלו -פואד. ולא שכחנו את פנינה רוזנבלום אשר מלבד שמה , שהולך לפניה, גם נכנסים אחרים נעו לפניה. והייתה שם איזו בלונדה גדולה שאצלה היה ההפך. נו, ונשיא המדינה שלנו, "אדם לכול עת" ,שנשא את עוגת יום הולדת כמו Fernand  Point'  השף המהולל בשעתו במסעדה המפורסמת La Piramide , עוגה בצורת לב , בגודל נושאת מטוסים, ובטבורה זיקוק גדול..

התקשורת בכול הקשור לפואד היא מפרגנת. גם אילו עמד בראש המוסד. ומי  לא בא. הדלאי לאמא לא היה שם. משונה שלא חשבו עליו. ברלוסקוני, שאמנם היה כאן לא מכבר אבל לא לכבוד פואד. ואיך אפשר להיות ידיד ישראל כאשר מתעלמים מפואד. עם האפיפיור יש לנו בעיה בסוגיית הכס הקדוש בתקופת מלחמת העולם השנייה. גם עם אחמדינג'ד יש בעיות. אובמה - מוטב  שלא להזכיר את השם אפילו. הייתה עוד תופעה חיובית שלא שמו לה אליה,אביגדור ליברמן לא דיבר. וראש הממשלה?. לא היה נוכח אבל שלח ברכה חזותית מוקלטת, בדיוק כפי שהוא נראה בחיים, כיאה וכנאה למי שנמצא הרחק מן השאון והמרחב. מי שמזלזל במחווה זאת, ייאמר לו שפואד בר מזל. בסוף השנה שעברה נערך בבית הפלמ"ח כנס מיוחד לציון הקמת "יד לגח"ל- ניצולי שואה במלחמת העצמאות". ביבי הבטיח לבוא ולשאת את הנאום המרכזי. ואנו הכרזנו על האירוע כממלכתי. מכיוון שבואו של ראש הממשלה בדרך כלל קשור בפמליה גדולה שמלווה אותו, נאלצנו –המארגנים- לנפות את רשימת המוזמנים, ביניהם ניצולי שואה. כמה שבועות לפני האירוע התקבל מסר מלשכת רה"מ שביבי יגיע, יצפה בתלת מימד, מיצג מרהיב מיוחד במינו, יישא את הנאום, ולצערו, ייאלץ לעזוב. שבוע או פחות מזה לפני הכנס, ביבי כבר הקדים את הבעת הצער, שלח ברכה כתובה,נעבעך, והוא נשאר מאחור. מדוע לא שלח לנו ברכה חזותית- מדוע? הנה כי כן פואד זכה לזה.

עכשיו נותר לנו לפרש למה התכוונו כאשר הזכרנו את טיטאניק. אני צפיתי במופע פואד ב"מבט", הרגל חולני מימים עברו.אני מודה, אבל צופה רק ב"מבט" מכול  התפריט שהערוץ מגיש לי. הערוץ הראשון הוא הטיטניק התקשורתי היום. ( ואני, אם שמתם לב, עולה מדי פעם על הסיפון, לראות מה נשמע ) ולא הייתה פלטפורמה הולמת יותר להביא בו את "מופע פואד". אלא מה. בניגוד לטיטאניק, לרבים זאת לא הייתה הפתעה. מישהו קדח חורים בקוטר של מטר בירכתיים האחוריים של הספינה, שנקראים בשפת הספנות – aft . זה היה ביבי בתפקידו כשר האוצר אשר גזר לצמצם מדי שנה את גובה  אגרת השידור והוא כבר הכיר את הסיפור של טוביה החולב והסוס.הסוס של טוביה, כידוע ,נגמל מאכילה וסופו - ישורנו. מאז -הטיטאניק התקשורתי הזה , בעזרת כמה נברנים מבפנים, החל לשקוע. הקברניט עזב, שר הימייה התפטר ונשאר הקצין הראשון שהוא וכל הצוות ,עד אחרון מלחי הסיפון, עוסקים בשאיבה כדי שאפשר יהיה להציל משהו או מישהו.השבוע התבשרנו כי דווקא ביבי בתפקיד הרבי מן הסיפור "הרבי והעז", אמור להוציא את העז ממבנה הרשות, באמצעות מנכ"ל משרדו..מכאן  מתבקשות שתי מסקנות. אחת.ביבי הוא לא רבי אלא ביבי, ואין לדעת מה הכוונה מאחורי המינוי של מנכ"ל משרדו לטיפול בנושא רשות השידור.ואם יש כוונה טובה מה בסופו של דבר ייצא ממנה. מדובר בביבי. שתיים. הרבי,כלומר ביבי ,מוציא את העז, אך הבית, כלומר הרשות, בהבדל גדול מן אותו הסיפור, הבית ממושכן אצלו. אכן קורים דברים בחלם שלנו, אשר פסטיבל פואד הוא החלק הבידורי שבו.

להשלמת קרנבל פואד על הטיטאניק בפרוס פורים, נוספה לי הכותרת הבאה במגזין ד'מרקר מיום ב' האחרון: ציוצים twits) ) של קשיש בן 74 ייהפכו לסדרת טלוויזיה בכיכובו של וויליאם שטנר". פואד לא מצייץ. הוא צוחק צחוק בריא. מדוע שלא נהנה מסידרה כזאת שתעלה חיוך על שפתנו בימים אלה כשבא לנו לבכות.

צבי גיל הוא עיתונאי וסופר. מילא תפקידים בכירים ברדיו ובטלוויזיה במסגרת רשות השידור. הוא עוסק בפרוייקטים שנוגעים לתקומה של ניצולי השואה והתפקיד שהם מילאו בהקמת המדינה ובביסוסה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב