דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בחירה של מסיר לחות 

מאת    [ 01/03/2010 ]

מילים במאמר: 2445   [ נצפה 7134 פעמים ]

בחירה של מסיר לחות

 

מסירי לחות משמשים להסרת לחות מאוויר בחלל החדר. בדרך כלל נעשה בהם שימוש לטיפול בבעיות כגון עיבוי הנוצר על חלונות ובעיות נוחות הקשורות לרמת לחות גבוהה יחסית באוויר. מסירי לחות יכולים גם לשמור על יובש במרתפים לחים.

אולם מסירי לחות יכולים להיות יקרים לרכישה ותפעול ויש לתחזקם בכדי למנוע היווצרות של בעיות אחרות.

חלק זה הנוגע לבית שלכם מספק מידע שימושי בנוגע לשאלה האם הנכם צריכים מסיר לחות וכיצד לבחור מסיר לחות המתאים לצרכים שלכם.

 

מהי לחות?

 

המים מתאפיינים בשלושה מצבים: מצב קפוא, מצב נוזלי ואדים. אדי מים הינם גז המתערבב בקלות עם האוויר. לחות הינה כמות אדי המים באוויר. הלחות נמדדת בד"כ כלחות יחסית ומסומנת כ-RH (RH - Relative Humidity). RH הינו האחוז המראה על רמת הלחות באוויר ביחס לכמות המקסימאלית של הלחות שהאוויר יכול להכיל בטמפרטורה נתונה.

לדוגמא, כאשר אוויר בטמפרטורה נתונה מכיל את כל אדי המים אותם הוא יכול להכיל באותה טמפרטורה, אחוז ה-RH שלו יהיה 100. אם הלחות עוברת את 100 האחוזים, יחל תהליך עיבוי באוויר. אם האוויר מכיל רק חצי מהמים אותם הוא יכול להכיל באותה טמפרטורה, הרי שרמת ה-RH הינה 50 אחוז.

 

כיצד מודדים את הלחות היחסית?

 

באמצעות כלי הקרוי היגרומטר ניתן למדוד את רמת ה-RH בביתכם. ניתן לראות מידע נוסף על היגרומטרים, כיצד לבחור היגרומטר מתאים וכיצד לכייל אותם בקלות בכדי לקבל פרטים נכונים בחלק מדידת לחות בבית מסדרת הבית שלכם של CMHC. מדידת הלחות בביתכם הינה צעד ראשון חשוב בהחלטה האם הנכם זקוקים למסיר לחות.

שימו לב שהלחות יחסית בביתכם משתנה ממקום למקום. לדוגמא, רמת ה-RH תהיה גבוהה יותר ליד חלון קר מאשר קיר מרכזי ואף נמוכה יותר ליד משטח חם. אם רמת הלחות היחסית של האוויר ליד החלון עומדת על 100 אחוז ניתן לראות עיבוי על משטח החלון. באזורים כגון מרתפים לחים או רטובים בהם הלחות מתאדה לאוויר ניתן למצוא רמות גבוהות יותר של RH – גם אם הטמפרטורה זהה בכל מקום אחר בבית.

פרטים נוספים הנוגעים לטווח הלחות היחסית בפנים הבית מצויים בחלק מדידת לחות בבית. גיליון העובדות המצוי בחלק זה מראה גם מאיפה מגיעה הלחות כך שתוכלו להפחית את מקורות הלחות במיוחד כאשר השימוש במסיר לחות אינו מספיק בכדי לשלוט באופן הולם על רמת הלחות היחסית בבית.

 

האם אנו זקוקים למסיר לחות?

 

אם בדרך כלל הנכם משאירים את הבית סגור בקיץ כשמערכות האוורור והמיזוג שלכם פועלות, בדקו את רמת ה-RH בחדרים שונים ברחבי הבית באמצעות היגרומטר מכויל.

אם רמת הלחות היחסית עולה על 50 אחוזים הפעלת מסיר לחות יכולה להפחית את רמת הלחות העודפת. רמת ה-RH הגבוהה ביותר תימצא בדרך כלל במרתף ואם אכן זה כך הרי שעליכם למקם את מסיר הלחות במרתף.

אם הנכם פותחים את החלונות לצורכי אוורור באביב בקיץ ובסתיו, סביר להניח שתמצאו רמות RH גבוהות מ-50 אחוז בקומות העליונות בבית. הדבר לא יגרום בעיות כגון רטיבות ובעיות נוחות בתקופות החמות יותר של השנה אולם הבית יצבור לחות במהלך הקיץ. לחות מצטברת זו יכולה לגרום לבעיות משמעותיות בסתיו כאשר הנכם סוגרים את הבית. יהיה עליכם להוריד את הלחות באופן מהיר במהלך מספר שבועות ספורים בעונת הסתיו היבשה באמצעות מסיר הלחות ובאמצעות אוורור מוגבר בכדי להימנע מבעיות אלה.

כאשר מדובר על בתים ללא מיזוג אוויר הרי שמסיר לחות הממוקם במרתף יכול לשמור על רמת RH של מתחת ל-60 אחוז ולמנוע לחות ובעיות נוחות.

 

מתי השימוש מסיר הלחות אינו מספיק?

 

אם ישנן דליפות מהמרתף או חללים בקירות וברצפות או שהמרתף בבית לח הרי שעליכם לטפל בבעיות אלה תחילה. אם קיים עיבוי על החלונות גם כאשר רמות ה-RH בעל החדרים הן מתחת ל-35 אחוז כדאי שתשקלו להחליף את החלונות בבית לחלונות יותר יעילים מבחינת אנרגיה מכיוון שחלונות אלה הינם בעלי התנגדות גבוהה יותר לעיבוי. יתכן והשימוש במסיר לחות לא יספיק לטיפול בבעיות אלה.

 

כיצד מסיר לחות פועל?

 

ישנן מספר דרכים שונות בהן מסירי לחות מסירים מים מהאוויר. כמה מהדרכים הנפוצות ביותר מפורטות מטה יחד עם המגבלות של כל דרך.

 

מסירי לחות המבוססים על משאבת חום

 

מסירי לחות המבוססים על משאבת חום הינם הנפוצים ביותר. אלו הן מכונות מורכבות יחסית בעלות משאבת חום; שתי מערכות סלילים; מאוורר בעל מנוע המניע את האוויר דרכו; מערכת שליטה ולוח שליטה; ודלי מים ומערכת ניקוז.

מסירי לחות אלה מצננים את האוויר הנכנס לנקודה של כמעט קיפאון כך שהלחות מהאוויר הנכנס מקוררת למצב שבו עיבוי מאסיבי מתרחש במערכת הסלילים הראשונה המייבשת את האוויר העובר במסיר הלחות. העיבוי נאסף בדלי או מנוקז באופן אוטומטי.

החום מהמדחס מועבר אז לאוויר והופך את האוויר לחם יותר ביחס לטמפרטורה שבה היה כאשר הגיע למסיר הלחות. אם האוויר היבש ממסיר הלחות מתערבב היטב בתוך החדר הרי שהאוויר ברחבי החדר מתייבש – דהיינו, אחוז הלחות היחסית באוויר החדר פוחת. אם האוויר מהחדר בו ממוקם מסיר הלחות נע בכל רחבי הבית הרי שהאוויר בכל רחבי הבית יהיה יבש יותר. במהלך הזמן מצב זה יכול להפחית באופן משמעותי את תכולת הלחות בבית ובחומרי הבניין.

מסירי לחות המבוססים על משאבת חום יכולים להיות יקרים יחסית אם הם מתוכננים היטב. צריכת החשמל שלהם גבוהה והם יכולים להיות רועשים. יחד עם זאת, מסירי לחות המבוססים על משאבות חום הינם הדרך המועדפת להסיר לחות מאוויר הבית. גם מזגנים מסירים כמות מסוימת של לחות מהבית; מזגנים מסירים גם לחות מסוימת מהאוויר אולם יחידות מיזוג חדשות אינן יעילות במובן זה לעומת יחידות ישנות יותר מכיוון שהן מתמקדות בהורדה של טמפרטורת האוויר ולא בהסרת המים.

 

מסירי לחות בעלי כושר ספיגה כימי

 

סוג זה של מסירי לחות מיועד לאקלימים חמים ולחים ואינו מתאים לשימוש ברוב שטחה של .

מסירי לחות בעלי כושר ספיגה כימי סופגים לחות מהאוויר באמצעות "סופגים" – חומר מייבש כגון ג'ל סיליקה. סופגים אלה מצויים על גלגל מחליף חום. לולאת חום נפרדת מייבשת את הסופג בגלגל ופולטת את האוויר החם והלח החוצה באמצעות מערכת תעלות מיוחדת.

 

מאווררים מסירי לחות

 

סוג זה של מסירי לחות הינו בעל מאוורר מפלט וחיישן נשלט. החיישן הנשלט מכוון כך שיפעל כאשר הלחות מגיעה לרמה מסוימת. מאוורר מסיר לחות הינו יעיל אם הוא מותקן במרתף או בחדר אחר בעל מקור לחות משמעותי.

מאווררים מסירי לחות אינם מפיצים חום אולם הם עושים שימוש בפחות חשמל מאשר רוב מסירי הלחות המבוססים על משאבות חום. מאווררים מסירי לחות אינם יעילים במזג אוויר חם ולח מכיוון שהם מביאים יותר אוויר לח מבחוץ לתוך הבית ומעלים את רמות הלחות בבית. הם יכולים להיות יעילים באקלים קר. יתכן ולא יהיו יעילים בהורדת הלחות באביב ובסתיו.

זהירות: מאוורר מסיר לחות גורם לירידת לחץ גז במרתף, דבר העלול לגרום לדליפת גז בערה מתנורי בערה מבוססי דלק ודודי חימום למים חמים. ודאו כי מתקין מערכת החימום שלכם בודק שתנור הגז או הדלק שלכם בנוסף לדוד המים החמים וכל מכשיר חימום שהוא עושה שימוש בעץ יכולים להתאוורר כראוי בשעה שהמאוורר מסיר הלחות פועל. ניתן לעשות שימוש במכשיר התראה של פחמן חד חמצני אם הנכם מתקינים מאוורר מסיר לחות. מידע נוסף מצוי בגיליונות הנתונים והעובדות של CMHC בחלק הבית שלכם, בחלק גזי בערה בבית ו-פחמן חד חמצני.

בחירה במסיר לחות

עלויות כוללות של בקרת לחות

מחיר העלות של מסיר הלחות מהווה רק עלות אחת מעלויות רבות שיש לקחת בחשבון כאשר קונים יחידה להסרת לחות בבית. לדוגמא, עלויות ההפעלה הקשורות לחשמל הנצרך ע"י מסירי לחות במשך כל תקופת הפעולה של היחידה יכולות להיות זהות ואף גבוהות יותר ממחיר הרכישה. יש לקחת בחשבון את עלויות התפעול כאשר רוכשים מסירי לחות לאור העלייה במחירי החשמל.

אולם, אם אין אפשרות לשלוט על לחות עודפת בבית הרי שהעלויות של הנזקים העלולים להיגרם מכך ובעיות הבריאות הנלוות יכולות להיות גבוהות בהרבה מעלויות הסרת הלחות.

במהלך פעילות יחידת הסרת הלחות יתכן ויהיה צורך לשלם גם עלויות משלוח בזמן תקופת האחריות של היחידה ובנוסף ישנן עלויות התיקון כאשר האחריות מסתיימת. עליכם לוודא מה האחריות כוללת לפני רכישה של כל מכשיר שהוא במיוחד מכשיר העושה שימוש במדחס. בחירה ביחידה בעלת עלות התחלתית נמוכה אך ביצועי אנרגיה נמוכים יכולה לעלות הרבה יותר בטווח הרחוק.

 

מידות רצויות של מסירי הלחות

מידות של מסירי הלחות נעשות בד"כ ע"י שטח הרצפה ורמת הלחות בבית. בהנחה שנערכו תיקונים לבעיות הלחות המשמעותיות בבית הרי שניתן לעשות שימוש בטבלה 1 בכדי להעריך את המידות הרצויות של מסיר הלחות.

אולם, כאשר הנכם בוחרים מסיר לחות, יש לעגל את המידות מעלה מכיוון שהיחידות הגדולות יותר הינן יעילות יותר ויכולות לטפל בבעיות הלחות באופן מהיר יותר. לדוגמא, בית בגודל של 186 מ' רבוע בעל תנאי לחות יש לבחור מסיר לחות בעל יכולת הסרת לחות מינימאלית של 12 ליטר ביום.

 

עלויות אנרגיה – מרכיב האנרגיה

 

יש צורך בחשמל בכדי להפעיל הן את המדחס והן את מאוורר הסירקולציה של מסיר הלחות. תקן ה-ENERGY STAR® לביצועי מסירי לחות מגדיר את מרכיב האנרגיה, EF (מרכיב אנרגיה-Energy Factor) ככמות הליטרים של מים המוסרים מן האוויר לכל שעת קילוואט (kWh) של חשמל בו נעשה שימוש בתנאי בדיקה – טמפרטורת אוויר של 27° צלזיוס (80° פארנהייט) ורמת RH של 60 אחוז. ככל שרמת ה-EF גבוהה יותר כך הנכם משלמים פחות בכדי להסיר מים מאוויר לח. אולם, עולה יותר להסיר מים מהאוויר אם הטמפרטורה או הלחות היחסית בבית נמוכה יותר מתנאי הבדיקה הנ"ל.

אם הנכם משלמים 0.50 אג' עבור שעת קילוואט ועושים שימוש במסיר לחות בעל EF של 1.2 הרי שניתן להסיר 10 ליטר (2.2 גלונים) עבור כל 0.50 המממן חשמל. יחידה מקדמת בעלת יעילות אנרגטית עם EF של 2.4 ליטר/שעת קילוואט תוכל להסיר 20 ליטר (4.4 גלון) עבור כל אג' המממן חשמל. ככל שה-EF גבוה יותר כך החיסכון גם גדול יותר. בדרך כלל עדיף לרכוש מסיר לחות בעל EF גבוה יותר.

משום שתהליך העיבוי פולט חום, מסיר לחות מהווה גם מקור חום. דבר זה יכול להיות שימושי באביב ובסתיו, במיוחד במרתף שהינו קריר מעט אולם באמצע הקיץ החום המוסף אינו רצוי. יחידה בעלת EF גבוה עדיפה משום שהיא מוסיפה פחות חום עבור אותה כמות מים שהוסרה.

 

מכשירים מבוססי ENERGY STAR®

 

תוכנית ה- ENERGY STAR® מפרטת את ביצועי ה-EF המינימאליים עבור מסירי לחות ביחס ליכולתם כמפורט בטבלה 2.

ניתן למצוא ערכי EF ממשיים עבור דגמים רבים בשוק באתר הבית של ENERGY STAR® קנדה בכתובת: http://oee.nrcan.gc.ca/residential/business/manufacturers/search/dehumidifiers-search.cfm?attr=4). (נכון לפברואר 2009).

יש לשים לב שישנו טווח משמעותי של ערכי EF עבור כל קיבולת. עלות ההפעלה של יחידות בעלות EF גבוה תהיה נמוכה יותר אולם עלות המכשיר עצמו עשויה להיות גבוהה יותר. מכיוון שיש צורך בעיצוב טוב יותר בכדי להגיע לרמות טובות יותר של EF הרי שדגם EF גבוה יותר עשוי להיות מאיכות טובה יותר והסיכוי לבעיות עם המכשיר קטן.

טבלה 2: מרכיב אנרגיה (EF) מינימאלי עבור מסירי לחות ENERGY STAR® (יוני 2008)

 

 

 

קיבולת בליטרים/יום

ערך EF  מינימאלי ליטר/קילוואט שעה

ערך EF מקסימאלי שנמצא ליטר/קילוואט שעה

< 11.8

1.2*

1.38

11.9 – 16.6

1.4*

1.61

16.7 – 21.3

1.5

1.74

21.4 – 25.5

1.6

2.02

25.6 – 35.5

1.8

2.20

35.6 – 87.5

2.5

3.56

* יחידות ENERGY STAR® רבות בטווחים המצוינים לעיל דורגו לפני יוני 2008 כאשר ערכי EF מינימאליים היו נמוכים יותר ולא עמדו בדרישות הביצוע המינימאליות. עליכם לקנות בתבונה!

.

 

 

 

בחירה של מסיר הלחות ה"מתאים" לכם

 

מסיר לחות יכול להוות מכשיר חשמלי חשוב התורם לבריאות יושבי הבית ויש להתחשב במספר גורמים בזמן רכישתו:

·         האם הוא גדול מספיק? יחידות קטנות מדי יכולות לגרום ללחות לצאת משליטה ועלויות ההפעלה שלהן בדרך כלל גבוהות יותר.

·         האם היחידה בעלת EF?

·         האם תקופת האחריות של היחידה ארוכה?

·         האם יש ליחידה מאפיין שהינו חופשי מהקפאה?

·         האם היחידה חוזרת למצב בו כיוונת אותה לאחר הפסקת חשמל?

·         האם קיים שירות מקומי ליחידה אם יש צורך בכך?

·         האם ניתן לנקז את היחידה לכלי קיבול או כיור כביסה וכו'?

היחידה שתבחרו אמורה לענות על כל הצרכים שלכם ולא רק למחיר רכישה מינימאלי שיגרום להוצאות נוספות בטווח הרחוק. בחרו במוכר שיוכל לענות על שאלות אלה עבורכם והתחברו לרשת בכדי לקבל מענה על שאלות נוספות.

 

השימוש במסיר הלחות - מיקום של מסיר הלחות

 

אם מותקן בביתכם תנור בלחץ אוויר ניתן למקם את מסיר הלחות בכל חדר או חלל מחומם או מקורר בסמוך לתעלות התנור. מערכת האוויר בלחץ תזרים את האוויר לעבר מסיר הלחות וממנו בכדי לשלוט ברמת הלחות ברחבי הבית. אולם אם בבעלותכם חדר או מרתף עם בעיית לחות הרי שיותר יעיל בדרך כלל למקם את מסיר הלחות במקומות אלה. אם הנכם עושים שימוש ברדיאטורים לצרכי חימום עליכם למקם את מסיר הלחות בחדר או בחלל בעל רמות הלחות היחסית הגבוהות ביותר; ניתן לקבוע רמות אלה ע"י שימוש בהיגרומטר ברחבי הבית.

אם ניתן, נקזו את מסיר הלחות לכלי קיבול או ניקוז רצפתי כך שלא תצטרכו לרוקן את המיכל. מיכל מלא מפסיק את פעולת מסיר הלחות וכאשר דבר זה קורה מסיר הלחות אינו פועל כראוי. ניתן לחבר בין מסיר הלחות לכלי קיבול או מערכת ניקוז סמוכה כך שמסיר הלחות יישאר מחובר למערכת הניקוז באופן קבוע. חיבור זה אמור להיות מעל למלכודת הניקוז בביוב בכדי למנוע חשיפה לגזי ביוב.

מיקום של מסיר הלחות על מדף חזק גורם לניקוז קל יותר ומאפשר לכם לראות את אמצעי השליטה בקלות אם הגובה מתאים. עליכם לנקוט באמצעים בכדי למנוע ממסיר הלחות ליפול מהמדף מכיוון שישנם חלקים רוטטים במכשיר. חדר הכביסה או מרפסת השירות הינם המקום השכיח ביותר למסירי לחות אולם אם מרפסת השירות קרה מדי בחורף עליכם לוודא שדגם מסיר הלחות אותו בחרתם הינו בעל דירוג לתנאי אקלים קרים יותר.

 

תחזוק מסירי הלחות

 

מסירי לחות עכשוויים דורשים תחזוקה מואטת הכוללת שמירה על ניקיון מסנן האוויר ובדיקה שההגדרות תואמות לרצון המשתמש. מכיוון שמסנן אוויר מלוכלך יכול להגדיל באופן משמעותי את עלויות ההפעלה ולהפחית את שיעור הסרת הלחות הרי שיש לבדוק את המסנן פעם בחודש. בדיקת המסנן והניקיון אמורים לקחת דקה בקירוב.

מאמר זה נכתב ע"י יונתן רבה בעל ניסיון וידע רב בתחום החימום והקירור לחברות מפעלים גני אירועים ועוד...                                                                                            יתרה מכך החברה גם משכירה ומשווקת את מוצריה בעיסקאות ליסינג לתקופות קצרות וארוכות במחיר לכל כיס                                                                                               טלפון 0508330888 בקרו באתרינו החדש : http://www.hcsystem.co.il/

 

 

מאמר זה נכתב ע"י יונתן רבה בעל ניסיון וידע רב בתחום החימום והקירור לחברות מפעלים גני אירועים ועוד...                                                                                            יתרה מכך החברה גם משכירה ומשווקת את מוצריה בעיסקאות ליסינג לתקופות קצרות וארוכות במחיר לכל כיס                                                                                               טלפון 0508330888 בקרו באתרינו החדש : http://www.hcsystem.co.il/


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב