דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לשם מה יוזמות 

מאת    [ 21/02/2010 ]

מילים במאמר: 1092   [ נצפה 2988 פעמים ]

 

חזון, חלום, תוכניות ויעדים של מוסדות חינוך מכילים לעיתים יוזמות מגוונות המשולבות בתהליכי החינוך. ברוב המקרים כאשר יש שפע של יוזמות הרי יעדי ביה"ס איתנים ומוצקים, היוזמות לרוב הן "תוספת" חיונית, ערכית ומועילה – וזאת לאחר שביה"ס מעוגן כדבעי בתפיסת עולמו. 

העשייה החינוכית הטובה כוללת למידה הישגית – פיתוח שכלי, המשולב עם האינטלגנציה הריגשית היינו- למידה מתוך חוויה, אהבה, כבוד, יחס, ראיה אופטימית וחיובית, קבלת אחריות, פיתוח חיי חברה, שילוב ושיתוף כל הצוות וההורים בחשיבה ועשייה. 

בדרך זו המשלבת שתי האינטלגנציות אנו יכולים להפעיל היטב חשיבה יצירתית המרקיעה שחקים כאשר הקרקע מעובדת היטב, מדושנת וגדושה במים כראוי- הרי הצמיחה ובשלות הפרי תהא מעולה. היינו כאשר התשתית מבוססת היטב, כאשר ילד או כל אדם מרגיש זקוף קומה ובעל דימוי עצמי, המקבל עידוד ודברי שבח במקום ביקורת, הזוכה למחמאות ולחוויות של הצלחה כאשר הלמידה כולה חווייתית – הרי במבחן התוצאות – נגיע לרמות גבוהות יותר של ידע ואהבת הידע, של השכלה איתנה – המוטמעת היטב בפנימיותו של הלומד. או אז קיים בנו רצון עז ללמוד עוד ועוד, מתגבר בנו הרצון לרכוש עוד השכלה. שהרי אם הם ניתנים בדרך המופלאה – "חוויות של הצלחה", מי מאיתנו  אינו רוצה להרגיש כל הזמן הצלחה? זו אחת המשימות החשובות ביותר בתחום רכישת ההשכלה, אך גם בהפנמת תכונות אנושיות כמו נתינה, אהבת אדם, רצון להוסיף להשתפר ולהתחדש כל הזמן.

יחד עם זאת אין די בדרך למידה נפלאה זו, אומר החכם מכל אדם- "חנוך לנער על דרכו", היינו לכל ילד דרך למידה משלו, דרכים וכלים ייחודיים בהם הוא יוכל להעפיל מעלה. עלינו לשלב בטיפוח השונות גם את היכולות הגבוהות שבכל אחד, היינו המצוינות. לדעתי זה אחד היעדים החשובים שלנו בדור זה , ככל שנגשים משימה נעלה זו- כך נזכה לראות יותר ויותר בעלי פרס נובל מקרבנו. יעד המצוינות חייב להיות המרכזי – בתקופה זו.

חשוב לזכור כי כל ילד הוא בעל "פוטנציאל מצוינות"  ניחן בתחום מסויים, עלינו לאתר מהו? ולהעניק לו המקסימום כדי למצות יכולתו, הדרך, המסלול, הנתיבים להשגת מטרה זו צריכים להיות מגוונים ומתאימים ליכולת ולגישה של כל פרט.

כהורים וכמחנכים אנו צריכים לזכור כלל עתיק וחשוב זה, ייחודיות בחינוך היא כלל ברזל בעשייתנו החינוכית. כל אדם נברא ייחודי עם אופי, כלים ודרכים משלו, ככל שנגוון הפעילויות החינוכיות, הערכיות, התרבותיות, כן נזכה לעדנה נפלאה ולילדים מאושרים.

הייחודיות חייבת כמובן לכלול יחסים בין אדם לחברו- היינו ייחודיות מתוך אחדות.

אושר פנימי של כל יחיד מתוך התחשבות בכלל, הערבות ההדדית והנתינה לאחר, הלימוד בחברותא והעזרה לזולת צריכים להיות משולבים בפיתוח ה"אני".

כלומר, היעד החשוב של פיתוח המצוינים חייב להיות מותאם למצוינותו של כל אחד. כל צריך כל מורה לנהוג עם כל תלמידיו וכך צריכים ההורים להתייחס לכל אחד מילדיהם.

יחד עם זאת ראוי שבכל מוסד חינוכי יפתחו יוזמות מגוונות ומרשימות משלהם. היוזמות חייבות להיות ממושכות, ממוקדות ובעלות משמעות לכל מצטיין.

בביקורי הרבים במוסדות החינוך למדתי על שפע רעיונות-יוזמות בהם הם משתמשים. בשיחותי עם התלמידים התרשמתי על אושרם ועל גאוותם האישית. כולם הביעו שביעות רצון על המנהל ומוריו המתייחסים ליכולתם ומקדמים אותם. היש צדק גדול מזה?

בפיתוח היוזמות המוסדיות – גילינו פוטנציאל הטמון בתלמידים, רק בזכות ההתנסות ביוזמה – שרק אז הוא בא לידי ביטוי מעשי.

אנו יודעים שמגמה זו של "הוצאה מן הכוח אל הפועל" את המצוי והחבוי באדם, אנו מגלים בגילים שונים, ילד הניחן בכושר מנהיגות  לא יהא מנהיג אם לא נאפשר לו לבטא הלכה למעשה תחום חשוב זה. כפי שהרמב"ם מדגיש כי הראשון והחשוב ביעדי החינוך – הוא ההרגל. היכולת חייבת לבוא לידי מעשה בתרגול ממושך.

תן לילד אפשרות לקבל על עצמו משמעות, אחריות בהובלת חברים, נושאים, רעיונות, משימות – והנה מנהיגותו משתפרת עוד ועוד. הוא יימצא יכולתו הפנימית ויביע יצירתיות בכך שהרי הכישרון טמון בו.

הרטוריקה למשל ניתנת ללמידה לרבים. אך יש כאלה שגרעין הכושר נמצא בהם במקום להקשיב ולהיות פסיבי מקטנותו, יקבל הילד תשתית של זמן לדיבור, או אז הרטוריקה תפרח, אוצר המילים יגדל והחשיבה תעפיל מעלה. חברי הטוב שפרש לפנסיה גילה "לפתע" כישוריו האומנותיים בתחום הציור, יצירותיו נפלאות ומרתקות . מדוע מוריו לא גילו כישוריו אלה מקטנותו.

ועדות החינוך – המאפשרים פיתוח יוזמות במוסיקה, בנגינה, בהלחנה ובשירה יגלו הכישרוניים בתחום. תלמיד גאה ביכולתו המוסיקלית , תלמיד שיפגין נגינה מדהימה בפני כולם, ירקיע שחקים גם במתמטיקה, ספרות ומדע.

ישנם "מדענים" בקרב התלמידים הצעירים – הבה נכין להם את התשתית לקבל פרס נובל בעתיד במדע. אולפנת "נוה שרה הרצוג" בבני ברק, הציג בפני כ- 20 יוזמות מדהימות המתחוללות במוסדם, רוב התלמידות מוצאות את מקומן – באחת או יותר מן היוזמות ובכך הן מרחיבות האופקים בתחומים בהן יש להם יסוד פנימי איתן.

30 בנות המוכשרות במדע – המשולבות באוניברסיטת בר-אילן במחלקה למדעי המוח, מוסיפות להן ידע רב אך המון המון מוטיבציה ורצון להתגבר על כל בעיה במקצוע אחר וברוח אופטימית הן מצליחות להתקדם שלב נוסף בסולם ההצטיינות.

מגמת תקשורת עם מורים מצוינים – יפתחו המוכשרות במקצוע חשוב זה. תענוג לשמוע עשייתן הנפלאה  בתחום זה – איזו חדות לימוד? 

היוזמות בתחום המחול והאומנות הפלסטית לבנות המוכשרות לכך מוסיפות להן לא רק חיוך ואושר אלא היוזמות מאתגרות אותן לפיתוח יצירתיות, חכמה ונבונה.

התזמורת המוסיקה והמחול – מאפשרות להן להתפתח. בשילוב הרמוניה, היינו פיתוח הייחודיות של כל בת, אך מיתוך שיתופיות למעגל, לקבוצה, לתזמורת כולה.

פגשתי מורה לאנגלית שהדגישה הצלחתה – הנובעת משילוב אומנות בשיעורי אנגלית, התרשמתי מתערוכה אומנותית הכתובה כולה באנגלית, שדובריה-התלמידים המסבירים לנו את מהות היצירה האומנותית באנגלית.

התלמידים הלומדים אנגלית כאמור – קוראים יותר ספרי אנגלית בגלל שילוב המוסיקה, השירה והנגינה בכל שיעורי המוסיקה.

המורה הבהירה כי במבחנים שהיא עורכת, הילדים מזמזמים שירה ומוסיקה בזמן כתיבת המבחן, ההורים מספרים כי ילדיהם קוראים יותר ספרות אנגלית מאשר עברית, וגם בבית קוראים ושרים אנגלית כמובן.

במוסד נוסף, הקירות מקושטות נפלא, הכל יצירותיהם של התלמידים. היחס החשוב והאמונה שמנהיגות הנוער תשכיל להגדיל תורה ולהאדירה ביתר שאת – אם רק נפנה להם את הדרך, נראה להם המסלול בדרך בתהליך של אושר ובטחון ודימוי עצמי חיובי.

ב"נוה שרה הרצוג" מצאתי יישום היעד של פיתוח המצוינות דרך כישוריהן של הבנות. כך הבנות הטובות באומנות, מחול, מדע, מתמטיקה, מדעי המוח, מוסיקה וביקור בפילהרמונית.

היוזמה, חשיבותה ואיכותה מתחילה במנהל-המנהיג המבין ומיישם תפיסת עולם זו, בעצמי שלו, אך בעיקר בקרב המורים.

יוזמה בפתיחת בית מדרש למורים ב"נוה שרה הרצוג" היא התשתית להבנת החשיבות לתלמידים. הספרנית במוסד זה מתארת בפני כי היא מייצרת יוזמות נפלאות כדי שהמורים יקראו יותר וכמובן התלמידות. בזכותה – כולם קוראים יותר. קריאה מוגברת היא יוזמה? נכון – הקריאה היא יעד חינוכי חשוב, אך נצליח יותר להטמיע מטרה נעלה זו אם נפתח שפע יוזמות חוויותיות בתחום חשוב זה.

תהליך שאילת שאלות משמש כמקור החשוב ביותר להפוך ילד לחכם.

כדי להגביר ולהעפיל במעלה ההצלחה – חינוך לשאילת שאלות, עלינו למצוא כל דרך – כל יוזמה מבורכת כדי להשיג יעד זה.

היוזמות מסייעות לנו לכבוש כל יעדי החינוך.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב