דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ריכוז 

מאת    [ 05/09/2005 ]

מילים במאמר: 834   [ נצפה 14879 פעמים ]

ריכוז

אנחנו יושבים בהרצאה מעניינת, אבל עייפים מאוד.
למרבה הבושה, אנו מוצאים את עצמנו נרדמים, הראש צונח מעייפות, ואנחנו מתעוררים - בקיצור, מה שקרוי בעגה, "מנקרים".
הדבר מעורר בנו אי שקט נפשי, ותחושה של אי נוחות, שכן האחרים רואים אותנו בכך. מלבד זאת, אין ביכולתנו להתרכז בחומר הנלמד.

עייפות היא אחת הסיבות להפרעות בריכוז, שבו מתמקד הפרק הנוכחי.
סיבה בולטת נוספת היא חוסר איזון של הפעילות המוחית. המוח שלנו מאוד רגיש לשינויים בביוכימיה שלו, והשינויים מתרחשים אפילו כתוצאה ממחשבות שליליות ותבוסתניות או בגלל רעב, נשימה לא נכונה, עישון או אלכוהול.
כל הדברים הללו שוברים את ההומאוסטזיס - שיווי המשקל - במערכת המוחית, והתוצאה: חוסר ריכוז.

אפילו לגורם כמו חלק היממה שבה אנו מנסים להתרכז, יש חשיבות. במשך תקופה מסוימת שימשתי יועץ במסגרת של בוגרי שמונה כיתות שהיו צריכים ללמוד בשנה אחת מה שאחרים למדו במשך ארבע שנים, ולעבור בתום השנה את בחינות הבגרות. והם באו ללא כל הרגלי למידה וכישורי זיכרון, למדו בכיתות במשך שמונה עד עשר שעות ביום, ואחר כך הכינו שיעורים.
מצאנו שהם נבדלים אלה מאלה בזמן הלמידה הפורה ביותר שלהם.
היו כאלה שלמדו באופן הטוב ביותר בין שתיים לארבע בבוקר. אחרים - שתים עשרה לשתיים בצהרים. כאשר הם למדו בזמן פחות מתאים - למשל, בערב - היו הישגיהם בטלים לעומת מה שהצליחו ללמוד בשעות הפורות. לכן, כשאנו רוצים ללמוד או לזכור, כדאי שנעשה זאת בשעות שבהן מוחנו נמצא בפעילות מ?רבית.

ידוע שמקצועות קשים בבית הספר רצוי ללמד בשעות הבוקר המוקדמות. בשעות השישית והשביעית, כשאנו עייפים, לא נקלוט היטב את לימודי המתמטיקה.
גם בתחומים אחרים, כולנו שונים זה מזה בתנאים שאנו זקוקים להם כדי להיות מרוכזים.
יש בנו כאלה שאינם יכולים להתרכז כלל גם כאשר הגירויים המסיחים סביבם הנם מזעריים. די בזבוב העובר לידם, כדי שלא יהיו מסוגלים לעבוד. לעומתם ישנם כאלה הזקוקים לגירוי-יתר שיסייע להם להינתק מהמציאות ולהיות מרוכזים, ובהקשר זה אי אפשר שלא להזכיר את חברי, מלחין ידוע הכותב את מנגינותיו בחדר האמבטיה (שבו יש אקוסטיקה טובה) לצלילו החדגוני של פרימוס ישן, המשתלב ברעש הרחוב שחודר פנימה מבעד לחלון הפתוח.

האדם הלא-מרוכז יכול ללמוד לשלוט על גלי המוח שלו בצורה רצונית באמצעות תרגול. שיטה זו קרויה נוירו-פידבק. הנוירו-פידבק מלמד את האדם דרכים להתערב בצורה רצונית במערכת הבלתי רצונית של גלי המוח, ולשנות את הגלים הללו בהתאם למצב. האדם מחובר למחשב, ומוצא כיצד, באמצעות הפעלת מוחו בדרכים שונות, בכוחו להשפיע על התמונה שעל המסך.

ילד יקבל לשם כך משחקים, מבוגר - גרפים שאפשר לשנות. המעניין בלימוד עצמי מסוג זה הוא שהאדם לומד מה עליו לעשות בכוחות עצמו. אני לא יכול להנחות מישהו באמצעות בקשה לשדר גלים כאלה או אחרים. הוא לבדו צריך לשבת מול המחשב, להכניס עצמו למצבי רגיעה או דריכות, לראות כיצד הם משפיעים על הגרף ובכך ללמוד כיצד להיכנס לריכוז (או למצב של רוגע). הלמידה במקרה זה היא חוויה עצמית. האחד חושב לשם כך על גלי ים, עמיתו על תנועה של דולפינים, במוחו של אדם שלישי עולה מנגינה כלשהי, ויש מי מסתכל בנקודה מסוימת בלבד. כל אחד עם הטכניקות שלו.

איך נתרכז?
כדי להתרכז בדבר מה, עלינו בראש ובראשונה להיות קשובים לדבר שאנו רוצים להיות מרוכזים בו: סרט, ספר, משחק. מבחינה פיזיולוגית-עצבית, הפעילות המוחית שלנו במצב כזה צריכה להיות בגלי ביתא - הגלים המעידים על מצב של עוררות. הדבר דומה למכונית העומדת לנסוע במעלה הגבעה. כשהנהג רוצה לעלות בעלייה, עליו ללחוץ על דוושת הבנזין כדי שסיבובי המנוע של המכונית יהיו מהירים יותר.
בדרך כלל אצל אנשים הסובלים מקשיים בריכוז, גלי הטיתא, האיטיים יותר, דומיננטיים - והם מתגברים על גלי הביתא ומפריעים להם לתפקד כמו שצריך. הפרעות כאלה ואחרות מונעות מגלי הביתא לממש את מלוא יכולתם.

ישנן כמה שיטות המאפשרות לנו להיות מרוכזים יותר.

תרגיל ריכוז - האזנה לצלילים
נעצום עיניים ונקשיב לקולות, לצלילים או לרעשים מחוץ לחדר שבו אנחנו נמצאים, מבלי לפרש אותם. כך במשך כשלוש דקות. אחר כך ננסה להיזכר בכמות הקולות ששמענו.
נחזור על התרגיל, אבל נדמיין שאנחנו קולטים את הקולות והרעשים באמצעות אנטנה. הפעם אנחנו מדלגים על הקולות ועל הצלילים החזקים, ומאתרים באמצעות האנטנה הדמיונית שלנו שניים או שלושה צלילים נוספים.
עכשיו אנחנו מכירים את הרעשים, והסבירות שהם יפריעו לנו כשנרצה להתרכז, פוחתת. כך למשל, נתתי לילדים בקיבוץ, המתגוררים ליד שדה תעופה צבאי, להאזין לקולות של המטוסים הצבאיים העוברים שם. הילדים זיהו כל דגם של מטוס על פי הקול שהשמיע. בסופו של דבר המטוסים הללו לא הפריעו להם כלל, אלא היו בעיניהם רעש רקע בלבד.

תרגיל ריכוז - אברי הגוף וחפצים זרים
בשיטת ריכוז זו, עלינו להתמקד בדו-שיח בין אברי גוף כלשהם לבין חפצים זרים. כך למשל, נתרכז בדו שיח בין כף הרגל השמאלית לבין המשטח הפנימי של הנעל, או בין הכתף השמאלית לבין המשענת של הכיסא, או בין הישבן למושב.

בחלקים גדולים של גופנו הדבר קל. עכשיו נעצום את העיניים, וננסה לבוא בקשר בין היצול הימני של המשקף שלנו (אם יש) לבין האוזן הימנית. או בין גב השעון לבין גב אמת היד, או בין העגיל שבאוזן השמאלית לבין התנוך, או בין הכותנה של החולצה לבין הצוואר. זה כבר יותר קשה. הם קיימים שם, אבל אנחנו איננו שמים לב אליהם. כך אנחנו מחדדים את הריכוז ומשפרים את יכולתו. אפשרות נוספת היא להתמקד בקשר בין אברי גוף שונים - למשל, בין האגודל הימני לבין האצבע המורה הימנית, או השפה העליונה עם השפה התחתונה.

בהצלחה, דר` יגאל גליקסמן
ד"ר יגאל גליקסמן הנו פסיכותרפיסט, מטפל באמנות, מטפל זוגי ומשפחתי מטפל בשיטת הביופדבק.
http://www.gliksman.co.il

כתב את הספרים:
1 . "ביופידבק הכוח בידיך" (עברית)
2 . וספר חדש באנגלית:
biofeedback you are in control

Click here to enter into the Book Page:
http://gliksman.co.il/Biofeedback/Book.html

Click here to the Preview of the book:
http://gliksman.co.il/PreviewBook4.pdf



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב