דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם עיריית תל-אביב מפלה תושבי חוץ? 

מאת    [ 03/02/2010 ]

מילים במאמר: 479   [ נצפה 4890 פעמים ]

תושב מבשרת ציון החנה את רכבו בתל-אביב בשעות הערב, כששני גלגליו על שפת מדרכה הצבועה אדום-לבן. הרכב נגרר והנהג נדרש לשלם קנס וכן הוצאות גרירה. רכבו היה היחיד שנגרר מהמקום, בעוד שכלי רכב אחרים אשר חנו לפניו ואחריו באופן דומה – כולם של תושבי ת"א ונושאים תו חניה – נותרו במקומם.

בתשובה לפניות הנהג ענתה עיריית ת"א כי החניה על המדרכה מפריעה ומסכנת את המעבר החופשי של הולכי הרגל וכי לאור חומרת העבירה אין מקום לביטול הדו"ח.

הנהג עתר לבית המשפט לעניינים מקומיים בת"א, אשר הרשיע אותו (אם כי הפחית את גובה הקנס) וקבע כי אין זה בסמכותו להידרש לסוגיית הגרירה, אך ציין כי יתכן והמדרכה מיועדת לתושבי המקום, והנאשם שאינו תושב המקום, תפס את מקומו של תושב.

הנהג עירער לבית המשפט המחוזי בת"א, אשר דחה את הערעור תוך אישור מסקנותיה של הערכאה הראשונה, והעיר כי העדפת תושבי עיר מסוימת אינה פסולה והרשות רשאית לאבחן בין תושבי אזור בעיר מסוימת במתן עדיפות במקום חניה לעומת אחרים.

הנהג עירער שוב, הפעם לבית המשפט העליון, והעלה שוב את סוגיית האכיפה המפלה. עיריית ת"א, תוך שימוש בבג"ץ 441/97 צנוירט נ' ראש-עיריית ירושלים, טענה כי במקום שבו קיימת מצוקת חניה, העדפת תושבי העיר על פני מבקרים אינה עולה לכדי הפליה פסולה, אף במקום האסור לחניה. עוד הוסיפה, כי הרכב נגרר כדין בשל הפרעה לתנועה.

לעניין הגרירה, קבע בית המשפט העליון כי פעולת גרירה, אשר נעשית עוד בטרם הוכחה אשמתו של אדם, איננה סנקציה פלילית וכי תכליתה היחידה היא סילוק מפגע בטיחותי למשתמשים בדרך. לפיכך, השגה על חוקיות הגרירה אינה חלק מבירור שאלת האשמה ולכן הדיון בה אינו בסמכותו של בית המשפט לעניינים מקומיים.

לעניין פעולת האכיפה, ציין בית המשפט כי ניתן להסתכל עליה בשתי דרכים: כעל נקיטת אכיפה סלקטיבית פסולה, או כעל אירוע אשר משנה מהותית את הנורמה הנאכפת: צביעת המדרכות בצבע אדום-לבן נעשית במקומות בהם נקבע כי החניה מסכנת את התושבים או מפריעה לתנועה, והאכיפה נועדה להגביר את הבטיחות בסביבה עירונית – ולפיכך תמוהה ההבחנה בין מכונית של תושב ת"א לבין זו של תושב חוץ.

בית המשפט קבע כי עמדתה של העירייה עצמה היא שעם גבור מצוקת החניה של תושבי העיר בשעות הערב, פוחת הסיכון הבטיחותי אשר נשקף מחניה במקומות מסוימים שבהם נרשמים דו"חות על העמדתו של כלי-רכב במקום אסור לחניה, ולכן ניתן לצמצם את האכיפה. בכך אין פסול, אך בגישה זו משנה העירייה את האיסור הפלילי אותו התכוונה לשרת: איסור החניה כבר אינו מתייחס לסיכון עוברי האורח, אלא להבטחת מקומות חניה לתושבים.

מכיוון שכל החונים בשורה לפני ואחרי הנהג גרמו הפרעה דומה, הרי שאין כל שחר לטענת העירייה כי הנהג אשם בגרימת הפרעה לתנועה ובסיכון בטיחותם של הנזקקים למדרכה. בית המשפט סבר כי הסיבה האמיתית לפעולת העירייה היא שהנהג חנה במקום השמור, הלכה למעשה, למתגוררים באותה סביבת מגורים.

לפיכך קבע בית המשפט העליון כי לא רק שלא היה מקום להרשיע את הנהג בעבירת החניה, אלא שלא נמצא כל יסוד לפעולת הגרירה. בית המשפט קיבל את הערעור וזיכה את הנהג.

רע"פ 4355/08 לסקוב נ' עיריית תל-אביב (ניתן ביום 15.1.2010)

הכותב הינו חבר לשכת עורכי הדין בישראל, בעל תואר .LL.B במשפטים בהצטיינות, תואר .B.Sc במדעי המחשב בהצטיינות ותואר .M.Sc במדעי המחשב.
www.rsk.co.il

המאמר נועד למידע כללי בלבד ואין בו משום חו"ד משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ואין בו המלצה לנקיטה בהליכים ו/או הימנעות מהם. המידע עשוי להיות חלקי ו/או להכיל טעויות ו/או השתמטות ו/או אי-דיוקים ו/או להיות בלתי עדכני ו/או לא לפרט את כל המקרים ו/או החריגים הרלוונטים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב