דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביטול בחירות לראשות המועצה האזורית לכיש 

מאת    [ 27/01/2010 ]

מילים במאמר: 456   [ נצפה 2099 פעמים ]

חוקתי,מינהלי,אחר

הפ 4040/09, זאב שלמה נ' מורביה דני ואח'

כבוד השופט אריאל ואגו

17.12.2009

העובדות:
1. בהמרצת הפתיחה הנדונה התובע, שהיה אחד משני המתמודדים בבחירות לראשות המועצה האזורית לכיש, שנערכו ביום 20.1.09, מבקש להצהיר על ביטול תוצאות הבחירות, ולהורות על קיום בחירות חוזרות לראשות המועצה, משום שלטענתו מתחרהו, שזכה, המשיב 1 דכאן, סלל את דרכו לראשות המועצה באמצעי פסול - מתן שוחד בחירות.
2. המבקש, מר זאב שלמה, התמודד בבחירות אלה כנגד המשיב שהיה ראש המועצה המכהן, שהתמודד על קנדציה נוספת. הטענה היא שמר מורביה, המשיב, נתן התחייבות בלתי חוקית להימנע מהטלת ארנונה או מגבייתה, ביחס לשטחי מרעה שבסמיכות למושב לכיש, בתחום המועצה, וכי התחייבות זו הביאה להטיית תוצאות הבחירות באשר קולות תושבי מושב לכיש "ניקנו" בדרך זו על ידו.

החלטה:
1. הוראת החוק הרלוונטית לענייננו דורשת התקיימות שני תנאים מצטברים לשם התערבות ביהמ"ש בתוצאות הבחירות, והן : קיומו של ליקוי בהליך הבחירות, מאלה הנקובים בסעיף 222 לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) תשי"ח - 1958; שהליקוי האמור עלול היה להשפיע על תוצאות הבחירות. בהתקיים אלה רשאי ביהמ"ש, מכח סעיף 223 של הצו לבטל את הבחירות, ולצוות על עריכתן בשנית, ואף להכריז שהאדם שנבחר לראש המועצה לא הוא שנבחר, כי אם אדם אחר.
2. לצורך קביעת קיומו של "ליקוי" במובן הנודע לכך בסעיף 223 של הצו, די לאזכר שהנחיות היועץ המשפטי לממשלה למתמודדים בבחירות לרשויות מקומיות, וכן הנחיות מנכ"ל משרד הפנים, אוסרות נחרצות על חלוקת הטבות, והתחיבויות לתיתן, במהלך סיורי בחירות או בזיקה אליהם. על מנת למצוא מסילות לליבם של מצביעי המושב, שבוע טרם הבחירות, נתן מורביה התחייבות, הגם שחסרת יסוד ובלתי ניתנת למימוש, ששוויה הכספי, במישור הויתור המיומר על גבייה והטלת ארנונה, המעוגנת בצווים תקפים וכדין, עולה כדי מאות אלפי ש"ח, ויותר מכך, ויתור שאמור לבוא על חשבון קופת המועצה האזורית ותקציבה הגרעוני.
3. ניתן לקבוע כי התנאי הראשון מבין השניים הנדרשים להתערבות אפשרית של ביהמ"ש בתוצאות הבחירות, קיומו של ליקוי בהליך, אכן התקיים. קיים קושי מובנה וטבעי כאשר באים לנסות ולהעריך, לא כל שכן לקבוע, את השפעת הליקוי על תוצאות הבחירות, ולכמת את התוצאה האפשרית, אלמלא הליקוי היה בא לעולם.
4. שיקול הדעת הנתון לביהמ"ש שלא לבטל תוצאות בחירות, מקום בו נמצא ליקוי מהותי, יופעל בעיקר כשיש סבירות נמוכה להשפעת הליקוי על התוצאה. דומה, שעל פי הפסיקה בכללותה, מקום בו כפות המאזניים מעויינות, והסבירות שהתוצאה היתה משתנה אלמלא הליקוי שווה לסבירות שהתוצאה היתה נותרת בעינה, מן הדין הוא להעדיף את האינטרס הציבורי שבטוהר הבחירות, ולהורות על ביטולן כאשר נמצא ליקוי מהותי.
5. בענייננו, אין מדובר באותה חלופה רביעית של "אפשרות רחוקה" לשינוי בתוצאות, אלא "אפשרות של שינוי בתוצאות שקשה או לא ניתן להעריך את סיכוייו". משנתקיימו שני התנאים המצטברים הנקובים בדין לביטול תוצאות של בחירות, והוכח, קיומו של ליקוי מהותי שניתן להגדירו כשוחד בחירות מטעם המשיב 1 למצביעים הפוטנציאלים במושב לכיש, וכן נקבע שליקוי זה היה עלול להשפיע על תוצאות הבחירות, יש לקבל את התביעה.

מיכל מורנו הנה מנהלת פרוייקטים בחברת מורנו'ס שיווק באינטרנט

ועורכת ראשית באתר מאמרים - הספרייה הגדולה בישראל להפצת מאמרים לשימוש חופשי ברשת האינטרנט



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב