דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השפעת הסביבה על התפתחות האדם והתנהגותו 

מאת    [ 27/01/2010 ]

מילים במאמר: 918   [ נצפה 8379 פעמים ]

בס"ד

ילד נולד עם פוטנציאל מוחי מסוים, כישוריו הטמונים בו יבואו לידי ביטוי רק אם הסביבה תעודד ותפתח תכונות אלה. הורים, מורים, חברים וקהילה הם הגורמים הדומיננטיים בהוצאה מהכוח אל הפועל, אל מה שחבוי בתוך כל אחד מאתנו והוצאתו כלפי חוץ.

הטוב והמעולה המצוי בנפש האדם, יוכל לצמוח להתפתח ולגדול, רק במידה שיהא האדם מחובר לציבור ומעורה בו. אנו מורים והורים נושאים באחריות ליצירת סביבה אנושית חביבה מרתקת ומשפיעה. הבית, הכיתה ובית הספר, יטפחו חינוך איכותי ומעולה ככל שהם ישקיעו בתשתית האנושית האופפת מבחינה ביולוגית צמחים ובעלי חיים וכמובן שהחברה משתנה כל הזמן. חובה עלינו להתאים כל הזמן התנאים החיצוניים שכאמור מתחוללים, הם תהליכי שינוי מתמידים.

 

ילד לומד כמו אדם מבוגר, נקרא תלמיד חכם, תלמיד כל חייו, הלמידה המתמדת מבוססת על "קשר" בין היחיד והחברה. היחיד צריך לחוש שהוא שייך לקבוצה, לחברה. תחושת השייכות מטפחת הביטחון העצמי ומשפרת הדימוי העצמי החיובי. היחיד בחברה עם תחושות השייכות, מקבל ורוכש שפה דבורה וכתובה חוקים ומוסכמות. ההורים והמורים חייבים להכיר באחריותם ליצור לכל ילד תחושת שייכות לחברה. עלינו לאתר תחומים חזקים בכל ילד ולפתח יכולות אלה בחברה. קבלת משימות למען החברה יוצרות אף הן שייכות, בניית חוויות משותפות, תחושת אהבה ורעות בין היחידים בונים אחווה וטוב.

 

אנו המבוגרים חייבים להעמיק האמונה של כל ילד ביכולותיו, תחושת המסוגלות יוצרת אינטראקציה עם החברה. לעיתים הורים ומורים לא מאפשרים לילד להתנסות בכישוריו בגלל שאינם מאמינים בו, אינם מאמינים ביכולתו ובהצלחותיו. לעיתים הפחד מכישלון מונע התנסות, שהיא הכלל הראשון לחלוף על פני מכשולים צפויים. התנסות בונה נוחות ומפתחת הביטחון העצמי, מטפחת המוטיבציה ומוסיפה נחישות והעזה להמשיך עוד ועוד להתנסות. אמונה בילד יוצרת בתוכו אתגר לנסות ולהתגבר.

 

כדי ליצור מצב נפשי של מוכנות להתנסות, חובה עלינו למצוא כלים שיגרמו להגברת המוטיבציה, השלבים חייבים להיות איטיים, התהליך חשוב ועקרוני – להגברת הרצון להצליח. הצלחה היא הגורם העיקרי להצלחה נוספת. אדם מצליחן זקוף קומה ומוסיף לעצמו רצון עז להצליח שוב. ככל שהסביבה האופפת אותנו תהא מרובה באתגרים, הרי ההצלחות יגברו. האתגר הוא כלי נפלא להתמודד עם הקשיים. התמודדות עם אתגרים מהווה משמעות חשובה ביותר להתפתחותו של הילד. חשוב וראוי לבנות תהליכי שליטה של הילד במשימותיו. השליטה מוסיפה לילד ביטחון, עוצמה והתערות טובה יותר בקרב הסביבה. סדר וארגון משימות ברורות ואיתנות יוצרים תשתית איתנה לרכישת שליטה. בניית יעדים ומטרות ברורות ובניית כלים ותהליכים לכיבוש היעדים מוסיפים המון עוצמה לרכישת שליטה. תכנון נכון וחשיבה טרם ביצוע – מהווים את הבסיס והרצון להתקדם במעלה ההר.

 

יש חשיבות עצומה ליצירת אחדות בין היחידים, הפעילות המתחשבת באחרים יוצרת שיתופיות, בה לכל אחד חלק משרשרת הניצחון.

היחיד שותף לכולם בקביעת נורמות, יעדים ותהליכים. היהדות מטפחת שני המישורים בהצלחה, פיתוחו וקידומו של היחיד, תוך התחשבות והתערות בציבור בכלל, כך יוצרים ייחודיות בתוך אחדות. היחיד והיחד יוצרים אהבת אדם, חדווה ושמחה. אף כי מיצוי יכולתו של כל יחיד גורם לעיתים לקנאה ולתחרות. אך זה מצב טבעי, כך נוצר מתח הגורם לפיתוח הרצון להוסיף, ללמוד, לחדש, למצות היכולת האישית. חובה עלינו הורים ומורים לבנות תשתית שתגרום לסקרנות אינטלקטואלית, הסקרנות יוצרת אתגר ומוטיבציה לרצות להתאמץ כדי להשיג היעד.

 

החברה, הקהילה חייבת ליצור מצבים סביבתיים וחברתיים שיגלו כישרונות היחיד ויטפחו אותם מעלה מעלה. שילוב עזרה הדדית בחשיבה ובעשייה, הוא גורם המוסיף רצון לנוע קדימה. השפעת החברים היא מאד חשובה ודומיננטית, אולי ההשפעה הגדולה ביותר על היחידים. באווירה בכיתה, האחדות, יצירת חיי חברה יוצרת דמיון לקטר רכבת. הכיתה – הקטר מסוגלת למשוך קרונות שונים ומגוונים. הכיתה יכולה לגרום לפיתוחו וקידומו של כל ילד. הרצון לנוע קדימה ואף להשתוות לאחרים יוצר רצון לעשות עוד כדי להיות עם כולם.

 

ידוע לנו שככל שאנו מפתחים את הרובד העליון, את המצטיינים לרמות הגבוהות ביותר, תוך יצירת חיי חברה ואהבת אדם, הרי החלשים והבינוניים החשים מצוין מבחינה חברתית יתקדמו מעל ומעבר. יצירת פערים בכיתה וטיפוח המצוינות גורמת לכולם לנוע קדימה ולהצליח. כיתה בה משקיעים בטובים ביותר – ניתן להגיע לרמה של 170% בהצלחה או אז החלשים יגיעו ל– 60-70% הצלחה והבינוניים יגיעו לכדי 80%. הפער גדל אך ההצלחה הכיתתית מצוינת.

התמודדות עם הרמות השונות בכיתה, עם כל הגוונים, יוצר ביחיד כוחות להתמודדות עם חבריו להתגבר ולא לפחד. העיקר להצליח. ככל שההורים והמורים יצרו בכל ילד את המוטיבציה החברתית המשולבת בפיתוח המוח והיכולת – הם ישכילו להגביה עוף בכל כישוריהם ובמלוא יכולתו של כל אחד.

צריך להיות אנושי, לאהוב, לחבק, לעודד כל הזמן את התלמידים, הפרגון, החיוך, הנועם, השירה, המחול והדרמה, מוסיפים חן רב ורצון לטפס עוד שלב בסולם ההצלחה.

חשוב לדעת כי השונות קיימת בין הילדים, לא תמיד כלי חינוכי יעל וחכם מתאים לכל ילד. כלי העידוד צריכים להתאים לכל אחד, כפי שאמר החכם מכל אדם, "חנוך לנער על פי דרכו". התבוננות, הקשבה, קיום דיאלוג, שיחה אישית, עידוד הפרט – לא רק הכלל, מהווים דגשים חשובים בהעצמת כל אחד, בקידומו ובהתפתחותו, כך היחיד יוכל לנוע אל החברה כולה ולהיות אחד מתוך כולם. הקשבה חייבת להיות משולבת בסובלנות, הילד חש אם הסובב אותו מקשיב, מעודד ואוהב.

 

ככל שנמצא הכלים להפוך כל ילד למאושר, הוא ישתלב ביתר שאת בחברה, יפתח כישוריו האישיים ויהא ערוך ומוכן לקלוט כל מסר, חכמה תבונה והתנהגות מהחברה הסובבת אותו.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב