דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מנהיגים ראויים ומשובחים 

מאת    [ 27/01/2010 ]

מילים במאמר: 1086   [ נצפה 4358 פעמים ]

בס"ד

הרש"ר הירש בפרשת וארא ( ו' י"ד – ל' ) מבהיר לנו דרכו של בורא עולם בבחירת "מנהיגים" לעם ישראל. תכונות נפלאות וחשובות שהן תקפות עד לימינו. משה ואהרון היו מנהיגים אך היו אנשים "נבחרים", על-פי הרש"ר הירש. הקב"ה בוחר מנהיגים ראויים ומשובחים ביותר שיבצעו משימתם בעוצמה, ביושר ומתוך אמונה עם כל הלב.

המנהיג שייבחר צריך להגיע "לרום מעלת האדם". אבותינו היו מנהיגים נפלאים וטובים, אך לא אברהם ויצחק כי אם יעקב היה לאמיתו של דבר מייסד בית ישראל, כך ראובן ושמעון היו אנשים נפלאים אך לוי היה השבט הנבחר,

בפרשתנו לא אהרון ומרים נבחרו למנהיגים, אף כי היו בעלי חכמה, מוטיבציה ומעשים נפלאים, אך משה רבנו האח הקטן מביניהם נבחר לשליח אלוקים, כפי שמודגש בפירוש: "לא ייבחר אלא מי שפועל בכוחות עצמו, עד היותו ראוי להיבחר". מנהיג צריך להיות "גיבור חכם ועצמאי", ה"גבורה" מבטאת את חשיבות הכוח הגופני הבריא, הובלת עם מתוך אמונה בבורא עולם צריכה להיות מבוצעת בעמל קשה ומפרך ולכך יש צורך בגוף בריא.

באשר רק בגוף בריא ואיתן – שכוחו לא תש יושגו התנאים של צלילות דעת, החכמה הנדלית מלימוד תורה מתמיד כל החיים, וכן העושר הקשור לעצמאות ואי תלות. אל לו למנהיג להיות עני ורש ולהיות תלוי באחרים, כדי שהחלטותיו תהיינה חכמות נכונות וללא קשר למצבו האישי של המנהיג.

לפי ההשקפה היהודית מדגיש הרש"ר הירש, לא החלוש, לא הפתי, ולא התלוי באחרים נבחרים להיות מנהיגי ה', לפני שהמנהיג נבחר עליו להיות "גיבור, חכם ועשיר". בריא – כאמור בגופו, אך בריא גם ברוחו ובמעמדו החברתי. למנהיג ייעוד חשוב להוביל ולהשפיע על מונהגיו ועליו להגיע למעלת השלמות מבחינת ייעודו האנושי, כי אדם בלתי תלוי לא יבקש לעצמו דבר, ידע להחליט על-פי יושר והגינות ללא אינטרסים אישיים.

מנהיג צריך להפגין בכישוריו – אפיוני אדם כמו כולם אך בעל כישורים מצוינים. בבחירת משה הובהר לכולם כולל פרעה כי משה ואהרון הם בני אדם – אינם בגדר אלוה, אך יכולתם כישוריהם ויושרם, הופכים אותם למנהיגים. הם היו "בני אדם – נבחרים".

עלינו מורים מנהלים ומפקחים ללמוד מבחירתם של מנהיגים ביהדות את הכלים והדרכים, הרעיונות והעקרונות לבחירתם של מנהיגים. מנהיגותו של משה בעזרתם המדהימה והמרתקת של אהרון ומרים המנהיגים אף הם, מוכיחה לנו עד כמה חשובה בחירת מנהיג מתאים.

ברור לנו מעל לכל ספק מאז מנהיגינו מן העבר, אברהם יצחק ויעקב, יוסף, משה, יהושע, דוד ושלמה, מרדכי ואסתר המלכה, כי ההצלחה נבעה בעיקרה ממנהיג הסוחף את האחרים, באלפיים שנות גלות, הוכיחה לנו היהדות כיצד ניתן לשמור על העם היהודי בכל התפוצות, בעיירות הקטנות ובערים הגדולות שבכל אתר ואתר בעולם.

 

היהדות המפוזרת נשמרה בגלל שתי סיבות עיקריות:

2) התורה – לימוד ולימוד תורה אמונה בבורא עולם, אמונה בעצמנו ביהודים, שאנו שליחיו של בורא עולם וכל עשייתנו בגדר שליחות.

 

2) המנהיגים – ראשי הקהילות הגדולות והקטנות, שמרו על יהדותם ועל איכותם התורנית והשכלית בזכות לימוד מתמיד והובלת המנהיגים את העם בכל התפוצות. המה המנהיגים נתנו דוגמא אישית בכל הליכותיהם והיו בעלי שלושת התכונות שלמדנו – ממנהיגי יציאת מצרים בריאות הגוף, חכמה ועושר.

 

הצלחה של כל רעיון, פרויקט או משימה תצליח תמיד בגלל העומד בראש המערכת – במנהיג. אנו יודעים שהמנהיג חייב לפעול ולהצליח אם הוא מפעיל מנהיגות המצמיחה מנהיגים, כפי שמשה נתבקש לבחור שרי אלפים ושרי מאות לאחר יציאתם ממצרים...היינו מנהיגים נוספים שיסייעו לו במנהיגותו האיתנה,

אף למנהיגים אלה הגדירו "תכונות מנהיגותיות".

"יראי אלוקים...אנשי אמת...שונאי בצע...וגיבורי חייל".

כל אלה תכונות מידותיות החייבות להיות באופיים של המנהיגים המובילים בשטח. היושר, ההגינות, האמת, האמונה מהווים את הבסיס החשוב למנהיגים.

 

בספר דברים – לאחר קבלת התורה, לימוד תורה וקיום מצוות. נתקדש משה לבחור מנהיגים שיהיו - "חכמים נבונים וידועים לציבור", היינו בנוסף לתכונות המידתיות, על המנהיגים להיות חכמים, נבונים – מבינים דבר מתוך דבר, יודעים לשאול שאלות, להבין כל המתרחש ולהחליט החלטות חכמות ונבונות, אך עליהם גם להיות אנשי חברה, מעורים בקהילתם. בעלי תכונות חברתיות, המרבים ב"נתינה" לציבור לקהל לחבריהם, היינו יודעים לציבור.

בסוף חומש דברים בבחירתו של המנהיג יהושע, במקום משה, הרי מודגשות שתי תכונות נוספות של המנהיג – "חזק ואמץ",

הרש"ר הירש מדגיש לנו כ "חזק" פירושו להתחזק בלימודיו, מנהיג חייב לדעת שגם אם למד כל חייו והפך לחכם, הרי עליו להמשיך בלימוד וברכישת השכלה וחכמה גם בהיותו מנהיג - מוביל. הלמידה אינה נפסקת בהיבחרו למנהיג.

התכונה הנוספת היא "ואמץ" היינו עליו להיות אמיץ כדי להתגבר על בעלי המחלוקות המתנגדים לדעתך. שהרי כל תהליכי ההנהגה משולבים כל הזמן ביוזמות ביצירתיות ובתהליכי שינוי, מנהיג חכם הלומד כל הזמן צריך לדעת שאם ראשו יצירתי, הר כל הזמן הוא יחדש ויתקדם, כפי שנאמר במסכת חגיגה "אין בית מדרש ללא חידוש", החידוש – המשהו החדש – הוא תהליך שינוי ממה שהיה נהוג.

כל תהליך שינוי מלווה בהתנגדות של מספר אנשים, לכן מבהירה לנו התורה "חזק ואמץ", הייה אמיץ להתגבר על "המתנגדים" לתהליכי שינוי, שהרי זה מצב טבעי,

כפי שאני נוהג לומר ללומדים בקורס מנהלים,

"כל תהליך שינוי שיש לו מתנגדים – הוא תהליך אמיתי ונכון",

 

אם כולם מסכימים ואין מתנגדים תהליך השינוי אינו שינוי.

כאמור ההצלחה החשובה ביותר בכל תחום תלווה במנהיג – בעומד בראש כל מערכת. שדה החינוך שהוא לדעתי החשוב והמרתק ביותר חייב להגיע לרום הפסגה, לנצח ולהצליח בכל משימותיו החינוכיות, הערכיות התורניות, ההישגיות, החברתיות וההתנהגותיות. מנהיג אמיתי ואיתן יכבוש כל הר, ישכיל להתגבר על כל מכשול שבדרך יגיע לקצה הסולם, למרות השלבים הקשים שבדרך, רק אם הוא מנהיג עם תכונות מנהיגותיות שלמדנו מהתורה והתקפים כאמור עד היום.


    • 

    גיבור, חכם, עצמאי...


    • 

    יראי אלוקים...אנשי אמת...שונאי בצע...גיבורי חיל


    • 

    חכמים נבונים וידועים לציבור


    • 

    חזק ואמץ

בחירת מנהיגות חינוכית חייבת להתייחס לכל תכונות המנהיגותיות כדי להמשיך במסורת העם היהודי ולהיות הטובים ביותר.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב