דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מי שומר על שומרי המסילה? 

מאת    [ 16/12/2006 ]

מילים במאמר: 531   [ נצפה 3815 פעמים ]

בשיטוטי בין בית למגרש ובין מגרש לבית, אני צופה בשנה האחרונה בהתפתחות נדל"נית מעניינת שבודאי גם אתם שמתם לב אליה. אני מדבר על מחסות הבד, שאח"כ הפכו לאוהלים, ואח"כ לצריפים מאולתרים ועכשיו למבנים מוכנים שהוקמו לצד מעברי הרכבת באיזור לרווחת אותם אלה שהופקדו על מעבר בטוח של הרכבת ומניעת התנגשות עם כלי רכב החוצים את המסילה.

נתחיל אולי מהסוף -- אתם הלא חיים באותה ישראל שאני חי בה -- אני כבר יכול לראות תוך עשר שנים את הצריפים האלה הופכים לבתים, בתי קפה, פיצוציות ותחנות דלק יותר מאשר אני יכול לדמיין יום שבו הם מועלים על משאיות דומות לאלה של גבן הם הובאו ונעלמים מהשטח לטובת מחסומי רכבת שפועלים כהלכה, נהגים שמצייתים לתמרורים ולרמזורי האזהרה, ומשטרה שאוכפת את החוק הפשוט הזה: "רכבת עוברת - עצור!"

בראשית... היו תאונות איומות, קטלניות, בין כלי רכב שלא עצרו במעבר הרכבת, לבין רכבות החולפות על המסילה. במיוחד החמירה הבעיה בעשר השנים האחרונות עם פתיחתה של מסילה כפולה לאורך הקטע חיפה תל אביב ועם הגברת תכיפות הרכבות בקו הזה העובר בפרדס חנה, קיסריה, בנימינה זכרון יעקב וחוף הכרמל. המסילה הכפולה משמעה שמיד אחרי שרכבת חצתה מימין לשמאל, יכולה רכבת להגיע משמאל לימין, ולהיפך. יש נהגים שצפו ברכבת אחת חוצה, והחלו בחציית המסילה לפני שוידאו שלא מגיעה רכבת מהכיוון השני. במעברים עם מחסום קרה שנהגים לא שעו לאור האדום המהבהב עוד לפני שיורד המחסום, ניסו לחצות ברגע האחרון ומאו את עצמם תקועים על המסילה.

הכוונה הייתה טובה. צמצום מיידי של המצבים המסוכנים האלה. אבל הפתרון שנמצא, מחזיר אותנו מאה שנה אחורה.  במקום להתקין מחסומים בכל מעברי הרכבת, במקום לדאוג מיידית לציוד אלקטרוני ומכני שיימנע את האפשרות שרכבת ורכב יימצאו את עצמם על אותה המסילה באותו מקום באותו הרגע, נמצא פתרון מדהים בסגנון המאה שעברה: שומר מסילה! "שומר מסילה"? עצם המונח נשמע כמו משהו שחלף כבר מהעולם. הלו? מה המקצוע הבא שאפשר לחדש ימיו כקדם? נער מעלית? מה עושים במשרד התחבורה כשנתקע המחשב? שולפים מכונת כתיבה?

אז כשמציבים בקיץ שומרים לצד המסילה, חם להם. כך הופיעו שמשיות. השמשיות הפכו חיש מהר לסככת בד. אחר כך החלו חלק מהשומרים להקים להם אוהלים כדי להעביר את השעות הארוכות בפרטיות יחסית. ליד האוהל חנתה כבר המכונית. החברותיים מביניהם, מזמינים חברים, הרי לא טוב היות האדם לבדו. בדרכי למושב דור וקיבוץ נחשולים ראיתי כבר את השומר משחק שש בש עם חברים ליד האוהל. משחקים? נהיים רעבים. ומה עם אוכל? יש כבר מנגל. גם אי אפשר לשבת בלילה בחושך, והלא הרכבות בקו נעות עליו 24 שעות ביממה. בהתחלה השתמשו בפנסים עם סוללות. זה יקר. עכשיו יש כבר חיבור לחשמל ויש תאורה. אכלו? צריכים לשירותים. כמה זמן יאלתרו שירותים? בקרוב, בקרוב גם חיבור לביוב! לאחרונה נבנו צריפים של ממש. למבנים האלה, אם אני חי באותה מדינה שקוראים לה ישראל, היה צורך להוציא היתרי בנייה לפני הקמתם. נראה לכם..? טופס 4 יש?  עכשיו שהכל מסודר, צריך גם להתפרנס. למה שלא יימכרו משהו בזמן שהם מעבירים שעות ארוכות כל כך בשעמום. אתם לא חושבים שבקרוב תוכלו לקנות עיתון, סיגריות ושתייה קלה מהחבר'ה החרוצים האלה? מה עם ארטיקים בקיץ, או פיתה דרוזית המתחייבת כל קילומטר באיזור הכרמל? ואז נסו רק לפנות יחידה כלכלית כזו! פרנסה!

הכל בדרך כלל  מתחיל בכוונה טובה. איך אמר שארל דה גול? "בתי הקברות מלאים באנשים בעלי כוונות טובות". המבנים האלה הם הנדל"ן החם במדינה. איפה קונים אחד?

יואב איתיאל הוא מבעלי קבוצת בראל נכסים, סוכנות הנדל"ן הדינמית והגדולה ביותר שמרכז הפעילות שלה באזור זכרון יעקב, בנימינה, גבעת עדה , פרדס חנה כרכור, ומושבי חוף הכרמל. יואב איתיאל חזר ארצה בשנת 2002 לאחר 17 שנה בארה"ב ומאחוריו למעלה מ-20 שנות ניסיון בשיווק בינלאומי. איתיאל הוא בוגר הטכניון (1985) בארכיטקטורה ובינוי ערים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב