דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אנשים מייחסים חשיבות למה שאורים הגויים. 

מאת    [ 17/01/2010 ]

מילים במאמר: 3264   [ נצפה 2816 פעמים ]

 

האמירה של דוד בן גוריון כי "לא חשוב מה אומרים הגויים, חשוב מה עושים היהודים" לא היה לה אף פעם בסיס במציאות הפוליטית והבינלאומית, מלבד שייכותה לאמירות של בן גוריון. וודאי שחשוב מה עושים היהודים, והכוונה לעשייה במדינת ישראל. אבל למה שאמרו הגויים הייתה תמיד חשיבות גם לפני החלטת עצרת האומות המאוחדות על הקמת מדינת ישראל. למסקנה הזאת הגיעו ישראלים רבים בימינו אשר לא רק מתחשבים במה שאומרים בחוץ אלא מבקשים להסביר ,למצער,את הטעון הסבר, להבדיל מדברים שאין להם הסבר כלל, כמו המופע הקומי-טראגי של סגן שר החוץ שלנו, שיכול להתחרות ב"ארץ נהדרת".

 

באחרונה קיימת תופעה מעניינת והיא שישראלים בעלי בלוגים לא מסתפקים בכתיבה בנושאי פנים אלא הם חשים צורך ודחף בהסברה כלפי חוץ. לא מדובר באתרים וותיקים שעוסקים אך ורק בנושא כמו הבאת קטעים רובם מלאי ארס ואנטישמיות מתוך העיתונות הערבית ואחרים אלא באנשים סתם שאיכפת להם (בארץ ובחוץ) , כיצד ישראל משתקפת במראה בעולם. תופעה זאת ראויה גם לשבח וגם להתייחסות,בין היתר מה הביא את האנשים האלה למלא תפקיד שבדרך כלל מופקד בידי השלטון.

 

העוול שעושה לנו תקשורת ההמונים בעולם בכך שהיא מעוותת עובדות ומציאות מדאיגה אזרחים רבים והיום הם לא צריכים לטרוח כדי לעמוד בפתח ליד אמצעי המדיה המסורתיים. האינטרנט והבלוגים הם פופולאריים לאין ערוך והתגובות הן אוטנטיות. בכך אין הכוונה לתגובות שנשמעות יפה בחו"ל אליבא דממשלת ישראל. אדרבא הציבור בעולם צריך לקבל תמונה של תגובה הטרוגנית בעלת השקפות עולם שונות וגישות שונות, כזאת שמסתייגת ממדיניות הממשלה, משמאל ומימין וזאת שמגבה את מהלכיה, בצד העמדת דברים על דיוקם בכו הנוגע לישראל ולתושביה. הערך בהפצה כזאת- dissemination של המידע הוא לא רק חיצוני הוא גם פנימי. שכן הוא אינדיקאטור שלאזרחים חשובה לא רק מדיניות פנים אלא לא פחות מדיניות חוץ, אשר יש לה בכול מקום בייחוד אצלנו השפעה על ענייניי פנים.הגיע הזמן שלאחת ולתמיד נתפטר מאותה אמירה של דוד גוריון ש"לא חושב מה יאמרו הגויים אלא חשוב מה יעשו היהודים". החלק האחרון תמיד נכון. החלק הראשון אף פעם לא היה נכון.

 

משום כך כאשר מספר אנשים, שיש להן בלוגים, או שרוצים להקים בלוגים, ולעסוק ב"בהסברה" פנו אלי שאתרום, ראיתי זאת בסיפוק רב והבטחתי לתרום, אבל זאת, כמובן, לפי התפיסה שלי, ולא בשרות של אף אחד. בשעתו הבאתי דוגמה ש "רודף שלום " כמוני, תמך ללא סייג ב"עופרת יצוקה" הרבה לפני שזאת התבצעה. מכיוון שראיתי את ההבלגה כמשהו בלתי נסבל, כאשר מעבר לגבול הבינלאומי ולאחר שנסוגונו מכול רצועות עזה, הטרור לעבר שטח ישראל גבר,המיט הרס, הרג, הביא תושבים להיות פליטים. על זאת צריך להגיב בעוצמה. אף הצעתי שיופרחו בלונים ועלונים למשך תקופת מסוימת שתזהיר את האוכלוסייה מפני הימצאות בשטחים שמועדים לפעילות שלנו. זאת הייתה אמורה להיות "הסברה הרתעתית " מוקדמת.עם זאת, לירי שלנו ביבשה,באוויר ובים, צריכה הייתה להתלוות הסברה אינטנסיבית. בעצם לא הסברה, שכן אני לא אוהב את המונח הזה כי ההגדרה לעצמה טומנת בחובה אשמה, אלא מידע רחב, מתמיד, לחצני- בכול אמצעי התקשורת, נגישות של המדיה הזרים למוקדי הטרור וכיו"ב..זאת לא עשינו ולכן במערכה זאת הפסדנו.

 

קשה להסביר מדיניות מעוותת.

 

להערכתי אם ההפסד היה בו משום לקח- דיינו. אם הלקח הוא ששר החוץ מזמן אישית- וזאת בהוצאה כספית ניכרת- את הנציגים שלנו ברחביי העולם כדי לומר להם שלא להתרפס בפני מנהיגי העולם, ולא רוצים שתורכיה תהיה מתווכות אפשרית בנושא הסורי, ונוזפים בשגריר הסורי על התבטאות ראש ממשלתו ( על הסכלות וגסות הרוח של סגן שר החוץ דני איילון כבר התייחסתי בהזדמנויות קודמות) , ואין סיכוי לשלום בזמננו ועוד פנינים מבית היוצר של מפעל ליברמן, אזי צריך לשתוק.. לעומת שר החוץ, השר בן אליעזר שרואה עצמו שליח מצווה לאנקרה מגנה את המגנים, ראש הממשלה עוטף עצמו בשתיקה וכל התבשיל הזה, מבעבע בתקשורת. במצב כזה כול הסברה בעולם, כול הבהרה, כול ניסיון לסלק "אי הבנות" הם לא רק בלתי מועילים אלא הם בומרנג. שר החוץ לא שפך חלב. הוא שפך טונות של פסולת שכול המנגנונים וכול האמצעים הכימיים של המשרד לאיכות הסביבה לסילוק הזיהום לא יועילו. וליברמן הוא מטען שראש ממשלתנו חושש מלנגוע בו. יש יחידה שפועלת בצורה יעילה במשרד החוץ וזה "חדר המצב", במקרה של אסונות בחוץ כמו האסון הנורא בהאיטי. הוא אינו מטפל בקטסטרופות שהמשרד בעצמו גורם לנו בעולם.

 

על מחדליי ההסברה של משרד החוץ שלנו בזירות השונות קבלנו השבוע תזכורת ממבקר המדינה.זהו משרד אטום בכול הקשור להסברה לא קונבנציונלית. בשעתו עשינו מאמצים להפיץ בעולם את מנשר ניצולי השואה,מנשר שנתקבל בתום כנס בינלאומי על "מורשת ניצולי השואה הלקחים הערכיים והמוסריים לעולם" ( שנערך ב"יד ושם"). הכוונה הייתה שמשרד החוץ או הנציגות באו"ם תפיץ את תוכן המנשר( שמופיע גם באנגלית) באירועים בינלאומיים שונים לציון השואה. זהו מסמך הומניסטי אוניברסאלי, יהודי. כל המאמצים עלו בתוהו. פשוט לא קבלנו משוב. גבעת משרד החוץ לא עונה.מכאן שהמשכיל בעת ההיא יידום לנוכח פרץ עוועים של מי שמופקד על ענייני החוץ של ישראל. ככה כותב שוקי טאוסיג בגיליון האחרון המקוון " העין השביעית":

ה"זובור" (איך נהנים העורכים לגלגל את המלה על שפתיהם ולהשחילה בין הדפים) של איילון(סגן שר החוץ- צ.ג) גנב את ההצגה מהעילה להשפלה, עוד תוכנית טלוויזיה טורקית אנטישמית, ומהרקע לה: עוד התבטאות אנטי-ישראלית חריפה של ראש ממשלת טורקיה ארדואן. אבל משחק הכיסאות של אנשי משרד החוץ אינו מצליח להשכיח מהעיתונים את מה שלדעת רוב הפרשנים הוא הרקע האמיתי לאירוע: התחרות הסמויה בין שר החוץ אביגדור ליברמן לשר הביטחון אהוד ברק. ברק, והשר בן-אליעזר, מנסים לקרב את טורקיה ואף להחזיר אותה להיות המתווכת עם סוריה. הפלישה של שר הביטחון לתחומי הדיפלומטיה היא לצנינים בעיני שר החוץ; צ'ליקול( השגריר התורכי בארץ- צ.ג) הוא כנראה הפיון התורן שהוקרב על המזבח (ואיתו, יהיה מי שיאמר, גם הכבוד הדיפלומטי של ישראל). עד כאן הארות והערות לגבי משחק ה"ברוגז" עם תורכיה.אני אדלג על מחסום תיל דוקרני זה. ואתייחס לתקשורת ולמדיניות.

לתקשורת בארץ ובעולם, שהיא החוליה המקשרת בין האנשים לבי הממשלות, ובעניין זה היא שליח ציבור, חשובה בראש וראשונה המדיניות. אם זאת לא נראית לו,או שהיא לא נראית למקבלי המסר- הממשלות, שום תעמולה לא תעזור. הסברה טובה היא הסברה מהימנה. בשעתו בראשית הקמתו של "קול ישראל, ושנים לאחר הקמת המדינה- בשרות השידור היה מה שקרוי "בית השידור " ע"פ ויקיפדיה קול ישראל בערבית (בערבית: ??? ??????? ????????, ידוע גם בשמו השני; רשת ד'), הוא תחנת רדיו ממלכתית שנוסדה במסגרת קול ישראל בראשית ימי ישראל כמכשיר תעמולה כלפי ארצות ערב וכלפי ערביי ישראל.

הגדרה מסכמת זאת היא לא נכונה, או לכול הפחות לא מדויקת. אם תעמולה מתקבלת כמשהו שהוא אינו אמת כמו התעמולה הקלאסית הנאצית או הרוסית בשעתו על ה"פרוטוקולים של זקני ציון" וכיו"ב מערכות תעמולה של משטרים טוטליטריים או של מדינות ערב נגדנו- אזי ההגדרה הזאת חסרת בסיס. כוחו של "קול ישראל " בערבית. היה בהבאת דיווחי אמת על מה שקורה בעיראק,בסוריה,במצרים, בסודאן ועוד. המאזינים שם, בהעדר אמצעי תקשורתי אמין ,למדו מן הדיווח של "קול ישראל בערבית" על מה שמתרחש אצלם. ולכן הרשת רכשה לה מאזינים ערביים רבים שאף יצרו אתה קשר. הם יכלו לאמת מידע וככה במשך הזמן התחנה נהפכה לאמינה. משום כך בדווחה על מה שקורה בארץ, והיא דווחה האמת, (אך רק חלק ממנה : שרות השידור פעל במסגרת משרד ראש הממשלה) ולא שקרים, הדיווחים נתקבלו כאמינים, והם לעצמם אכן היו כאלה.

זאת כעדות אישית כאשר עבדתי ב' "קול ישראל" ועמדתי מקרוב על השידורים בשפה הערבית ועל אופיים. קבלנו גם דיווחים מפורטים בוועדת ל"פ ( לוחמה פסיכולוגית ) של צה"ל שהקים אלוף חיים הרצוג ראש אמ"ן , לימים נשיא המדינה.זאת הייתה וועדה של אמ"ן אך ישבו בה, סוציו-פסיכולוגים, מומחים לתעמולה, עיתונאים, אנשי מדעי מדינה וכיו"ב. כיום צה"ל עושה משהו בתחום המערכת ברשת הקיברנטית (הממוחשבת) ולפי פרסומים שונים הוא מתכוון לפתח תחום זה, אבל זאת לוחמה הרתעתית כנגד "האקרים", בשרות מודיעינית, צבאית ולא עוסקת בתחום האזרחי. רק בתקופה של מלחמה, צה"ל פעיל בתחום המידע לציבור הרחב,כפי שהיה במלחמת לבנון השנייה וב"עופרת יצוקה" בעזה. אבל הוא פספס בגדול. אם מדובר במלחמה, הדוגמה הטובה ביותר לניצול כלי התעמולה היה בעת מלחמת העולם השנייה. כאשר בעלות הברית ובראשם אנגליה וארה"ב פעלו נגד השידורים הגרמניים בפיקוחו ובהנחייתו של התעמולה גבלס,.שרות השידור הבריטי- הבי בי סי המפורסם הפך לכלי אדיר בהפצת מידע, תעמולה,פרשנות, עידוד, לבריטניה עצמה ולעולם כולו, כולל ארצות האויב ורשתות המודיעין והמחתרות.הוא התקבל כאמין ..

דרכים בהעברת מידע.

יש גורמים בישראל כמו Palestinian Media Watch מוסד ירושלמי אשר מביא לקטי עיתונות של מדינות ערב ואף מוציא קלטות.( pmw@palwatch.otg ) הוא מביא בעיקר דברי שטנה. אולם במקרה זה שני פנים ללקטים אלה. אחד שהוא מביא דברים שנכתבו או שודרו בתקשורת הערבית. שתים. ממה שאנו יודעים- ישראל אינה זוכה לתקשורת "אוהדת" אפילו לא במדינות הערביות שיש לנו קשרים דיפלומטיים איתם כמו מצרים וירדן. אדרבא העיתונות המצרית היא הארסית והבוטה ביותר כלפי ישראל. זה אמור לגבי המדיה כולה הקולית והחזותית.זה אמור במידה קצת פחותה לגבי ירדן, אף שגם שם הבת קול העוינת היא בדציבלים לא נמוכים . ככה שרשת "המדיה ווטש" בעצם משקפת די נאמנה את הנימה האנטי ישראלית בארצות ערב.. ויש עוד גורמי הפצה דומים. ויש אזרחים שאכפת להן. הנה כותרת "פלסטיין מדיה ווטש" על סגידה לטרוריסטים שרצחו ישראלים.

 

לדעתי, עם כול התחושה הקשה שמתלווה לפרסום כזה, אינני חושב שזאת דוגמה טובה להסתה פלשתינאית. יש מי שיכולים לטעון, בצדק או לא, שגם יהודים שנחשבו בשעתו טרוריסטים קראו על שמם רחובות וככרות. יש דוגמות טובות יותר להסתה במישור הפרטי והציבורי בקרב הפלשתינאים. מכול מקום, חרף היותה עובדתית, סוג כזה של הסברה נתון במחלוקת בינלאומית. בכול מקרה מדובר במוסד שמפרסם לקטים מתוך התקשורת הערבית.

אני מתייחס לאנשים פרטיים. גם בארץ וגם בחוץ יש אנשים פרטיים שרוצים לעשות משהו .יש לי ידיד בארה"ב, פעם מדריך צעיר בתנועת "הנוער הציוני- יהודה הצעיר" - בהיותי שליח בארה"ב. שמו פרופסור וויליאם פירשיין, מיקרוביולוג בולט בארצו ובעולם. מכיוון שהוא אוהב את ישראל וקנאי לשמה ולמעשיה הוא אימץ עמדה לאומית, אפילו לאומנית, בכול הקשור ביחסינו עם הערבים. יש לו בלוג, אך עיקר הפצת המסרים שלו היא נקודתית למכריו באמריקה וברחבי העולם. מסרים אלה כוללים סוגיות שלעצמן מהווים נושאים לכתיבה שלו, אך לרוב אלה התייחסויות לפרסומים בראש וראשונה בעיתונות. ב 2- בינואר הוא כתב מכתב לעיתונאי טימותי ראטן שפרסם מאמר במדורו בעיתון " ניו יורק פוסט". הנה קטע במקור מתוך מכתב ארוך יותר שהוא פרסם ואח"כ אתמצת גם את הקטע לעברית.

Subject: wishful thinking

 

Dear Mr. Rutten:


    I read your column in the NY Post today (Jan 2) about the cold war lessons in fighting jihad, but they don't wash... In the cold war you really had suppressed individuals, their leaders and groups yearning for freedom who spoke out with their writings and demonstrations (which were quickly savagely suppressed by the dictators)... However now, except for Iran (which isn't really a Muslim country), there is literally no Muslim nowhere that speaks out against these savage Islam fascists... Why? Because the rank and file agree with their demented Imams and most of them applaud the savagery of the terrorists (they don't call them that) in killing infidels. Nothing in our history has prepared us for defeating these evil spawn...Nothing...And when the Yale University  Press publishes a book about the cartoons without showing any of them, because of  possible retaliation by the terrorists, then we have really hit rock bottom..

Bill Firshein
Professor Emeritus
Wesleyan University
Middletown, CT, 06459

 

 

הכותרת של המסר היא : הרהורי לב .ליבת הטיעון של פרופסור ווליאם פרשיין מול ראטן היא שהתיזה שיש ויש מדינות מוסלמיות, אין לה בסיס בכול הנוגע לקנאות. הא- ראייה: אין בעצם שום מדינה מוסלמית אשר יוצאת חוצץ,בחריפות חד משמעית כנגד הקנאות האסלמית. זה ועוד.לדעת פרשיין רוב המוסלמים מסכימים עם האימאמים המטורפים ואף משבחים את האכזריות שלהם כלפי כופרים". אבל הפרופסור מאוניברסיטת ווסליאן לא חוסך שבטו מן האקדמיה באמריקה. והוא מביא דוגמה. כאשר ההוצאה לאור של אוניברסיטת ייל- Yale ( אחת האוניברסיטאות בפסגת האקדמיה בעולם- צ.ג) מפרסמת ספר על קריקטורות (על האסלם – צ.ג) מבלי שתציג אפילו אחת מהן מחשש של פעולות תגמול מצד הטרוריסטים כי אז הגענו לתחתית.

בכך שהבאתי דוגמה זאת, אני לא מתכוון לומר כי התיזה של פרופסור פרשיין היא נכונה. היא ללא ספק כוללנית. אבל היא דוגמה לאדם שאיכפת לו ושהוא עושה הכול כדי להביא את דעתו בפני אנשים רבים, שהוא רואה בהם אנשים בעלי השפעה.

שני היבטים לצורה כזאת של מידע. היבט אחד אינפורמטיבי. הבאת הדוגמה של ספר הקריקטורות של אוניברסיטת ייל, היא טובה. מה שלא טוב בהסברה מסוג זה הוא וויכוח. פרופסור פרשיין גם מתווכח, בקטעים אחרים שלא הבאתי. רוצה לומר שהבאת עובדות מתחום האקדמיה או ציטוט מתוך עיתונות הערבית, במקרה שלפנינו עיתונות ארסית כלפי ישראל , היא גם צעד נבון וגם במקרה זה נכון. עובדה שאוניברסיטת ייל לא פרסמה אף קריקטורה. עובדה שהתקשורת הערבית בכללה היא אנטי ישראלית. פה ושם יש קולות בודדים אשר חולקים על סוג כזה של כתיבה, אך גם זאת מן הבחינה של תועלת תעמולתית ולא כערך בפני עצמו.

הסברה מסוג אחר היא הסברה עצמית. להעמיד דברים על דיוקם. כאשר אני מתווכח עם איש תקשורת זר, כאן או בחוץ, ומעמיד אותו על עיוותים בסיקור על הנעשה אצלנו, הוא יודע שאני לא מצוי בשרות אף אחד. אני אכן חושב שאין לנו מדיניות חוץ ברורה ומוגדרת בכול הנוגע לפתרון הסכסוך עם הפלשתינאים, וזאת ,מעצם טבעה המזגזגת או מאחזת עיניים היא קשה להסברה. באותה מידה אני חושב שהתקשורת במערב מעוותת, הן בדיווח והן בפרשנות את המציאות הישראלית. אני אומר זאת בפה מלא.

התפרעות אנטי ישראלית בתחרויות ספורט

דוגמה אחרונה להתנהגות בוטה של קבוצות מתפרעים בניו זילנד נגד הטניסאית שחר פאר בטורניר הטניס, כאשר המפגינים לא רק מחאו נגד ישראל אלא הפריעו למשחק והמשטרה אמנם גררה פה ושם מפגינים אף אפשרה זאת. כול ספורטאי ישראלי או שוחר ספורט היה צריך "להפציץ" הן את ממשלת ניו זילנד והן את ההתאחדות העולמית לטניס ולמחות לא על המחאה אלא על הצורה שלה. להפציץ- באינטרנט. כיום כאשר האינטרנט היא תקשורת המונים במלוא מובן מונח זה, מי שיודע להשתמש בו, במסרים, בטוקבקים או בבלוגים יעשה זאת. זאת הסברה חשובה. היא מגיעה לכל מקום ומגיעה מהר ויש לה משוב.

אני שבמקרים כאלה משתדל לא רק לדרוש יפה חיפשתי דרך לפנות לממשלת ניו זילנד. לדאבוני לא זו בלבד שאין לנו שגרירות במדינה זאת, אלא דואר לשגרירות ישראלית באוסטרליה, אשר מאומנת כנציגות בוולינגטון הבירה,לא נגישה. משרד החוץ שלנו הוא דוגמה מובהקת לחוסר נגישות, אלא,כאמור, אם יש איזה אסון בחו"ל ובמשרד פועלת לשכת קשר.לבסוף מצאתי שיש לניו זילנד קונסוליה בארץ וקונסול הכבוד הוא גד פרופר מבלי חברת "אוסם". העברתי איפה את המכתב למענים אלה.בהנחה שהוא יגיעה לוולינגטון- איכשהו .והנה המכתב במלואו ותקציר ממנו בעברית


To:Foreign Minister

Govermnent of New Zeland

Mr Murray McCully

by fax 64-4-4729596

 

Your Excellency.

 

Viewing the evening news magazine on the National Channel (Israel Broadcasting Authority) I found myself disturbed and frustrated as at a Tennis international tournament taking place in New Zeeland  Israelis'' representative Ms. Shahar P'er was most viciously harassed by a group of anti Israel demonstrators .

 

Being a liberal and living in a democratic country I wholeheartedly support protests and demonstrations as acts of freedom of speech and legitimate protest .However this was not a protest in any accepted form but sheer interruption. It was a means of disturbing, almost interrupting the game, more precisely the performance of Ms.P'er.

 

If it were a lecturer at an academy forum being shouted down and interrupted, I assume that the disturbers would have been shown out.

 

If the police had noticed indeed that the protestors did not carry only slogans but drums and trumpets, they should have seen to it that the demonstration takes place in a remoter  area so as not to interfere with the game.

 

Sometimes, ladies and Gentlemen ,in the service of Your government' you have to realize that even a democratic, liberal  open  and peaceful  society as your country is- one has  to defend democracy in a more active way, not condoning acts against a sports visitor(actually – star) of a friendly nation.

 

Yours Sincerely

 

Zvi Gill

www.notes.co.il/zvi

address: 15 Hisin st tel Aviv 64284- Isarel

972-3-5251401 fax 972-3-5257371

הטעון שלי הוא שכמי שאין לא התנגדות למחאות ולהפגנות, במקרה זה זאת הייתה בעצם הפגנה אלימה כאשר המפגינים השתמשו בכלים- תופים חצוצרות- כדי לשבש את המשחק או להפריע לטניסאית שלנו שחר פאר. במקרה זה חובה היה על השלטונות- המשטרה- להרחיק את המפגינים כדי שהמשחק לא יופרע. זאת כשם שמרחיקים אדם שמפריע למרצה במוסד אקדמי. סיימתי בכך שגם מדינה חופשית,פתוחה ושלווה כמו ניו זילנד חייבת להגן ביתר תוקף על הדמוקרטיה, בייחוד כאשר מדובר בתחרות ספורטיבית שבה משתתפת טניסאית מארץ ידידה..

אני מסופק אם זה יגיע לשר החוץ של ניו זילנד,או למישהו חשוב. אבל אילו נכתבו כמה מאות מכתבים כאלה היו לך אלה הדים. האינטרנט הוא תקשורת המונית במלוא מובן של מונח זה זה.לא משנה כמה יכולים להיות מסר של יחיד חד וקלוע, אבל ה"הפצצה, מסיבית היא שנשמעת גם דרך חלונות אטומים.רוצה לומר אם יהיו הרבה יחידים שהעניין חשוב להם הם יכולים להעביר את המסר. ברגע שהעברנו את המסר, עשינו 90% מן המלאכה.

גם לגבי התקשורת הערבית העוינת ניתן לעשות משהו. לא במישרין בפניות אליה. אלא בפניות אל האיגודים הבינלאומיים לעיתונות ולמדיה. גם כאן האינטרנט הוא אמצעי טוב. וזה אמור לגבי ההתקפות הקולניות והבוטות, במתכוון ככול הנראה של ראש ממשלת תורכיה. בתורכיה יש גם עיתונות חופשית ולא רק אסלמיסטית ואפשר למחות דרכה. וודאי שלא למחות בחרם על תיירות לתורכייה. העם היהודי וישראל שבעים חרמות. מלבד זאת יש כאן עניין של חסכון. גם במצב הנוכחי בתי המלון והצימרים מפקיעים מחירים. בהעדר חלופות כמו תורכיה ייקרו אותם עוד יותר.

,צריך לדעת גם לשתוק.

אצלנו שתיקה תמיד משתלמת, שכן היא עדיפה על ברבור. משום כך במקרים מסוימים שתיקה לא "כהודאה דמי" אלא היא ממלאה תפקיד. החאמס,למשל, שכה הצטיין במסע התעמולה נגדנו, החליט לפי המדווח לשתוק בשלב מסויים בכול הקשור לנועם שליט. לפי הדיווח, בכיר בחמאס אמר בשבת שעברה בראיון לעיתון אל-חיאת כי הארגון משתמש בטקטיקה חדשה במשא ומתן בעניין חילופי שבויים עם ישראל. הטקטיקה החדשה, לדבריו, מתבססת על איתור נוסחאות שעוקפות את נקודות המחלוקת בן ישראל לחמאס, והימנעות מעימות תקשורתי. לדבריו, החמאס לא מעוניין בשלב זה לפתוח חזית תקשורתית מול ישראל ומדינות אחרות, ולכן עדיף לפעול במישור של משא ומתן שקט. דוגמה טובה כיצד תעמולה משתלבת מצוין במדיניות והיא חלק בלתי נפרד ממנה.

אגב חמאס, הסוגיה של נועם שליט , בהקשר זה, ראויה לכתיבת דוקטוראט. התוצאה הייתה בלתי נמנעת בסחבת הארוכה והמתישה מול החמאס. אולי פה ושם צברנו נקודות בזירה הפנימית, אף שאני בספק, אבל נכשלנו כישלון אסטרטגי מחפיר. אותו חמאס שאנו עמלנו שנים להפוך אותו למצורע בעיני העולם, זכה לא רק להכרה מצדנו אלא להכשר לאומי ובינלאומי של היות פרטנר להידברויות. אנו היינו הבג"ץ והבד"צ שהכשיר בעיני העולם את החמאס. הוא לא יכול היה לקבל מתנה יפה יותר משום גורם אחר, אפילו לא גורם ערבי מקורב אליו. אכן האמירה שזוכה צדיק שמלאכתו נעשית בידי אחרים, היא לא תמיד נכונה. אבל,על כך ברשימה אחרת.


 

 

 

 


מאת: צבי גיל. המאמר מתפרסם באתר המחבר "זרקור"




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב