דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אז למה לי פוליטיקה עכשיו?... 

מאת    [ 15/01/2010 ]

מילים במאמר: 743   [ נצפה 3963 פעמים ]

 

במהלך ראיונות רבים עם בכירים אני שומעת את המשפט: "אני שונא/ת פוליטיקה" - משפט המשדר, לכאורה, הימנעות מקונפליקטים וקושי ניהולי. מטרת הדובר/ת היא לשדר אמפתיה לזולת, ענייניות ויחסי אנוש טובים, אולם בתפקידים ניהוליים נדרשת יכולת התמודדות עם מצבים מורכבים, עם התנגדויות, עם מגוון רחב של אנשים.

לכן, מומלץ לחשוב על תגובה אלטרנטיבית לשאלה לא פשוטה זו, לפחות למי מבינינו השואפים לתפקידי ניהול בכירים.

למעשה, פוליטיקה היא מערכת היחסים בין האנשים בארגון. דינאמיקה, אשר מצריכה משאבי התמודדות יומיומיים על מנת להימנע מקונפליקטים ולהצליח להניע את הנושאים שבתחום אחריותנו תוך מזעור נזקים בינאישיים ומכסום התועלות להשגת המטרות האישיות, המקצועיות והניהוליות.

נכון. ככל שעולים במעלה הפירמידה נעשה צפוף יותר ונדרשים משאבים, יכולות ויצירתיות לניהול קונפליקטים והתמודדויות. לא כל אחד בנוי לזה, אולם ההתמודדות נרכשת.

התמודדות נכונה עם פוליטיקה בארגון תחזק אותנו גם בהתמודדות ובניהול משברים במערכות יחסים אחרות; עם הילדים, בני/ות הזוג, חברים ומשברי חיים.

טיפים להתמודדות ב"פוליטיקה ארגונית"

אם נזכור, שהתמודדות עם מצבים מורכבים בארגון היא חלק אינטגראלי מהתפקיד ולמעשה, היא התנהלות נכונה במערכות יחסים – נוכל להתקדם הלאה. זניחת הסטיגמה השלילית של התנהלות זו תפחית את ההתנגדות שלנו להתמודדות.

אין משמעותה של התמודדות עם פוליטיקה ארגונית לכרכר סביב אנשי המפתח ולחבור לעובדים/ מנהלים ספציפיים על מנת לקדם עניינים אישיים, כך גם אינני סבורה שנחוצה צביעות ומרפקנות. להיפך, בד"כ צביעות זו ניתנת לזיהוי באופן מהיר ויוצרת אנטגוניזם - הן בקרב אנשי המפתח והן בקרב כל הסובבים (כפיפים, עמיתים וכו').

אם כן, אלו כלים עומדים ברשותנו להתמודדות עם פוליטיקה ארגונית?

·         לא לקחת את הדברים אישית! להתאמן ב"להעביר הלאה".

·         לנסות לא "להידבק" ולפעול עפ"י מצבי רוח של אחרים (בוס/קוליגה/כפיף).

·         להקפיד להיות לויאלי/ת וישר/ה לארגון, למנהלים, לקולגות – הן בתוך הארגון והן מחוצה לו!

·         לשמור על דיסקרטיות. ידע הוא כוח, אולם ידע ששמור אצלך ושאתה משתמש בו במשורה ובחכמה הוא חזק ומוערך בהרבה! אין הכוונה בשמירת ידע ממניעים אינטרסנטיים (להיפך, בידע מקצועי מומלץ לשתף) אלא מתוך לויאליות לארגון ומנהלים, שמירה על כבוד הסובבים אותנו וענייניות.

·         לחשוב מהן המטרות שלנו ובעת כל פעולה לחשוב האם היא מקדמת את המטרה או מעכבת את השגתה (או סתם מיותרת).

·         להעדיף לא להגיב מאשר להגיב בעת ספק. לא תמיד יש צורך להגיב מיידית על מייל/אמירה/רכילות אף אם הרגיזה אותנו מאוד. לעתים חוסר תגובה חזק, בוגר ומקדם בהרבה מאשר תגובה.

·         להעדיף הקשבה על מסירת מידע.

·         להימנע ככל האפשר מחלופות אי-מיילים מיותרים ולהעדיף אינטראקציה ישירה. כאשר אתה מבחין שאתה נכנס ל"לופ" בלתי נגמר של מיילים - לקטוע זאת עוד בחלופה הראשונה, להרים טלפון/ להיפגש ולסגור את הנושא באופן בלתי אמצעי.

·         לא לשמור דברים בבטן, לדבר על דברים לפני שהם צוברים תאוצה.

·         לא להיות רק צודק, אלא גם להיות חכם. זה נכון להרבה מאוד דברים ונכון גם להתנהלות בפוליטיקה ארגונית. ייתכן שהכי נכון הוא להציף דברים על הקוליגה, שנהג בניגוד לנהלים, לבוס. האם זה יקדם את המטרה שלך? צפה/י את התגובה - של המנהל/ת ושל הקוליגות ונהג בהתאם.

·         העדף לסגור קונפליקטים בינך לבין הקוליגה/ הכפיפ/ה מאשר להציפם למנהל.

·         להימנע מעיסוק ברכילות! דעתך, כמנהל, תמיד תתגלגל הלאה, כשהיא 'משופצת' ומותאמת לנסיבות.. אם אינך מעוניין שירכלו עליך הימנע מרכילות על אחרים. ענייניות מוערכת בהרבה מאשר "סחבקיות" ניהולית.

·         לשמש דוגמא אישית.

·         לדבר באופן חיובי ולשדר אופטימיות.

·         להתקרב לקולגות ע"י שיתוף בידע (יש להבחין בין שיתוף בידע לבין שיתוף במידע!).

·         לתרום רוחבית, מעבר לגבולות התפקיד.

·         ליזום גם שיחות/ מפגשים בלתי פורמאליים עם קולגות/ מנהלים/ כפיפים.

·         להיות ענייני/ת, לא ללכת "סחור סחור".

·         לדבר בשם עצמך.

·         לשים לב לא רק מה נאמר אלא גם איך, להקפיד על טון הדיבור, על שפת הגוף ועל הטאקט.

·         לדעת לקבל ביקורת. בעת מתן ביקורת לעשות זאת אחד על אחד, עדיפות פנים מול פנים ולא בפומבי.

·         לקדם פעילויות חברתיות וקהילתיות ולתרום לאוירה נעימה בארגון.

·         לקחת אחריות ולהודות בטעויות.  

 

וגם אם לא נהגנו בהתאם לסעיף כזה או אחר - לדעת לוותר לעצמנו, לפרגן ופשוט "להעביר הלאה".

מערכת יחסים היא דבר דינאמי וככזו יש להסתכל על המגמה ולא להישאב לרגעי הקושי.

מי שצולח פוליטיקה ארגונית בהצלחה הוא זה שרואה ראיה רחבה ולא מתעכב על קטנות, ובעיקר בעל היכולת לסלוח לעצמו על טעויות.

 

בהצלחה,

מיכל.

מיכל שמר-דהן בעלת ניסיון רב בניהול משאבי אנוש, יועצת ארגונית ואישית, מנחת קבוצות ומרצה בתחומי ניהול ומשאבי אנוש.

M.A.במנהל ומדיניות ציבורית, אוניברסיטת ת"א
B.S.W בעבודה סוציאלית, אוניברסיטת ת"א
לימודי LL.B במשפטים, מכללת שערי משפט
בוגרת ניהול משאבי אנוש, היחידה ללימודי חוץ, אוניברסיטת בר -אילן

לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל mshemerd@gmail.com


הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה כמנהלת, במסגרת תהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם ואין להסתמך עליהם ככאלה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב