דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הישוב הערבי ישראלי רווי בנשק 

מאת    [ 11/01/2010 ]

מילים במאמר: 492   [ נצפה 5221 פעמים ]

הישוב הערבי ישראלי רווי בנשק

עומר מסאלחה

קרוב לעשרה בני אדם מהמגזר הערבי נרצחו בשורת תקריות אלימות בשבועות האחרונים. כאשר ברוב המקרים היה שימוש בנשק. לאחרונה נפוצה תופעת הטמנת וזריקת רימונים על אנשי ציבור בישוב הערבי. מפקד המחוז הצפוני ניצב שמעון קורן אומר: רק בגליל יש 22 אלף כלי נשק בלי רשיון. "קלות  גניבת נשק מהצבא בלתי נתפסת". ידיעות "ווינט" 28.12.09

מפקד המחוז הצפוני, ניצב שמעון קורן, העריך שהיקף התופעה גדול במיוחד. בסקר שקיימו לאחרונה במרחב גליל עולה כי במרחב מוחזקים ברישיון 22 אלף כלי נשק. "על כל נשק חוקי ישנו אחד בלתי חוקי", אמר קורן, "אנחנו מעריכים ש-12 אלף מתוכם נמצאים במגזר הערבי, ובמחוז כולו יש אלפי אמצעי לחימה נוספים, ביניהם אקדחים, רובי אם-16, רימונים, טילי לאו, מטענים ומטענים מאולתרים, וגם תחמושת רבה".                                                                                                                                            

מפקד המחוז הצפוני ציין: "אנו עוסקים מדי יום בחיפושים ויש תפיסות שאינן מבישות מחסני נשק ואמל"ח במקומות מסודרים". הוא ציין כי בשנה החולפת התקבלו במחוז דיווחים על 9,000 אירועי ירי. בנוסף, לאחרונה נתפס בכפר דיר אל אסד שבגליל המערבי טיל לאו שיועד לירי אל עבר חוגגים במהלך הבחירות לרשות המקומית.                                                                                   

בכפרי דבוריה לא עובר יום ללא פסטיבל ירי מנשקים אוטומטיים, בעיקר ממורדות התבור לכוון דבוריה, דבר שהפך לשגרה.  בבקר יום שבת  ה-10 לינואר התעוררתי לקולות ירי מנשק אוטומטי מחריד, ירי שנמשך מספר דקות. היעד היה אחד הבתים בשכונה. נשאלות מספר שאלות: מהו מקור הנשק המציף את הישובים הערבים מהנגב ועד צפון הארץ בגבול הלבנון?  מי הם הערבים המחזיקים את הנשק?  ולמי יש אינטרס בהפצתו בישובים הערבים?                                             

ועדת המעקב העליונה של האוכלוסייה הערבית בראשות מוחמד זידאן ערכה ישיבה  מיוחדת בנושא בסוף דצמבר והחליטה להקים צוות מיוחד לטיפול בתופעת האלימות:  "יש לכך שתי סיבות", אמר זיידאן, "האחת היא ההידרדרות החברתית. אנחנו פועלים בכל המסגרות החברתיות, לאורך השנים:  בבתי ספר, במסגדים, בכנסיות, בקרב ועדי הורים ובמתנ"סים, על מנת לעצר ולצמצם את תופעת האלימות. לכל אחד מהגורמים הללו יש השפעה גדולה, ואני פונה לצעירים ולהורים - פקחו עין. התופעה מדאיגה וגובה כל העת מחיר יקר".    הסיבה השנייה, לדבריו, היא שהמשטרה אינה פועלת מספיק. זיידאן פנה לשר לביטחון פנים ולמפכ"ל: "המשטרה צריכה לאסוף את כל כלי הנשק הלא חוקיים ולשמור על שלום הציבור. גם הפרקליטות צריכה לעשות את המוטל עליה, צריך להחמיר את העונשים, שיבינו שזו עבירה פלילית המסכנת חיי אדם".  רק במחוז הצפוני מתרחשים יותר מ- 9,000 אירועי ירי בשנה.

דבריו של זיידאן נוגעים באחת התופעות שמדאיגות במיוחד את ראשי המשטרה. רק לאחרונה התייחס לכך השר יצחק אהרונוביץ' בוועדת הפנים של הכנסת. הוא טען שיש עלייה של עשרות אחוזים בשימוש בנשק במגזר הערבי, לאו דווקא בחתונות, אלא גם בהנחות מטעני נפץ והצתות. הרבה אנשים בכפרים הערבים מחזיקים נשק בלתי חוקי, חלקם משרתים בזרועות הביטחון לסוגיהם, עם נשקם הם חוזרים לבתיהם, חלק מחזיקים נשק באישור השלטונות , והחלק העיקרי מחזיקים נשק ללא אישורים ודומני שהם החלק הדומיננטי, וזה מסוכן. הסכנה גדולה עוד יותר כשהנשק מסתובב בידי הצעירים  אשר לא יודעים להפעיל שיקול דעת, ובכל סכסוך קטן הם מוציאים את הנשק ויורים. צריך למגר ולמזער את התופעה הזאת. נמאס לנו שכל סכסוך קטן מגיע לירי.

עומר מסאלחה,יליד כפר- דבוריה, שנת 1956, עיתונאי וחוקר. כותב הספרים: * היהדות- דת מונותאיסטית או עם נבחר (בערבית), הוצאת: דאר אל-ג'ליל, עמאן, 2005. *התלמוד-המקור היהודי להלכה החברתית (בערבית), הוצאת: מכון מסאר, ג'ת המשולש, ודאר אל-ג'ליל, עמאן, 2006. מתרגם האנציקלופדיות : * בריאות המשפחה ,10 כרכים תרגום מעברית לערבית ,הוצאת המרכז העולמי לאנציקלופדיות, 1988. * בריטניקה לילדים, 12 כרכים תרגום מאנגלית לערבית ,הוצאת גלי אלפא, 1992.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב