דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איבוד זיכרון-המשותף בין דמנציה להפרעות דיכאון | ד''ר שם דוד,פסיכיאטר,פסיכוגריאטר 

מאת    [ 26/12/2009 ]

מילים במאמר: 553   [ נצפה 4160 פעמים ]

הזיכרון אינו יין טוב ואינו משתבח עם הזמן - ד"ר חיים שם דוד,פסיכיאטר מומחה

כאשר אנשים שומעים את המונח פסיכוגריאטר הם מייד חושבים על דמנציה בפרט ועל מחלת אלצהיימר בפרט. עבודתו של כל פסיכיאטר ובעיקר פסיכוגריאטר אינה מסתכמת באיבחון וטיפול במחלת אלצהיימר. דיכאון היא אחת ההפרעות שפסיכיאטרים וגם פסיכוגריאטרים עוסקים בהם ביום יום.

דיכאון היא הפרעת מצב רוח מאוד שכיחה וכ20% מכלל האוכלוסיה ילקו בה בזמן כלשהו במהלך החיים. קיימים מספר גורמי סיכון מוכרים וידועים להתפתחות דיכאון אולם גורם הסיכון המרכזי להתפתחות דיכאון הוא הגיל. קיים יחס ישיר בין שכיחות הדיכאון לבין הגיל. ככל שאדם יותר מבוגר, הסיכוי שילקה בדיכאון גדול יותר.

ישנם קוי דמיון רבים בין דיכאון אצל אנשים מבוגרים לבין כלל מחלות הדמנציה בכלל ובעיקר מחלת אלצהיימר. העובדה שכשליש מכלל המקרים של מחלת אלצהיימר מוקדמים על ידי תסמיני דיכאון ואף דיכאון ממש רק מבלבלים יותר ועושים לעתים את ההבחנה בין המקרים השונים ליותר מסובכת.

דיכאון ודמנציה יכולים להיות דומים במגוון רחב של תסמינים. גם אנשים הסובלים מדיכאון וגם אנשים הסובלים מדמנציה מבטאים קשיי ריכוז, קשיים בזיכרון ולעתים בעיות בהתמצאות. אנשים הסובלים מדיכאון יראו בעיני סביבתם אפאתיים. כאילו שלא איכפת להם וקשה להניע אותם לפעול ולעשות למען עצמם ולהתעניין באנשים אחרים. בני משפחה מתארים את התופעות בצורה יפה - "לא איכפת להם משום דבר כולל מעצמם".

ההבדלה בין דיכאון לבין מחלת אלצהיימר או כל דמנציה אחרת הופכת להיות לאתגר אבחנתי בעיקר בשלבים הראשונים של מחלת אלצהיימר. התסמינים שמכוונים לכיוון הדיכאון הם אותם התסמינים של מחלת אלצהיימר אולם עדיין ניתן להבדיל ביניהם לעתים בזכות ההתנהגות של הסובל מתסמינים אלו.

אנשים הסובלים מהפרעת דיכאון יהיו בעלי פחות מוטיבציה לנסות ולהזכר בפרטים מאשר אנשים הסובלים ממחלת אלצהיימר. אנשים הסובלים ממחלת אלצהיימר, למרות הקשיים בזיכרון, יבלבלו בין אירועים, לא יתמצאו בזמן ויבלבלו בין אנשים ולפעמים אפילו "ימציאו" תשובות (במהירות) או ינסו להתחמק ממתן תשובות.

מהירות המחשבה של אנשים הסובלים מהפרעת דיכאון יותר איטית בדרך כלל מאשר אצל אנשים הסובלים מדמנציה. אנשים הסובלים מדמנציה בשלבים התחלתיים מתלבטים רבות מה התשובה הנכונה לענות ומה הזיכרון הנכון לשלוף אולם אין המדובר במחשבה איטית. אנשים הסובלים מהפרעת דיכאון יהיו בעלי מחשבה איטית ועם קושי אמיתי לענות על שאלות לא בגלל התלבטות בין אפשרויות שונות או ניסיונות להזכר אלא בגלל שהמהירות של עיבוד הנתונים יותר איטית.

אנשים הסובלים ממחלת אלצהיימר וגם אנשים הסובלים מהפרעת דיכאון, שמופנים אל פסיכוגריאטר או אל פסיכיאטר, יורדים במשקל. אנשים הסובלים ממחלת אלצהיימר יורדים במשקל בגלל שהם שוכחים לאכול או לא זוכרים מדוע הולכים אל המטבח, וכאשר מניחים את הצלחת לפניהם ומושיבים אותם לאכול הם יאכלו ברצון. לעומתם, אנשים הסובלים מדיכאון, אוכלים כמויות יותר קטנות והתיאבון פגום כך שאינם אוכלים גם אם הצלחת מונחת לפניהם.

אנשים סובלים ממחלת אלצהיימר וגם מדיכאון נראים חסרי יכולת להנות מפעילויות שהם נהנו מהן בעבר. יחד עם זאת, ניתן למצוא דפוסים שונים בין שתי הקבוצות והעיקרית שבהם היא שאנשים הסובלים ממחלת אלצהיימר לא נהנים מהנכדים לא בגלל שאינם יכולם להנות אלא שהם "זרים" להם. לעומתם, אנשים הסובלים מהפרעות דיכאון, יזהו את הנכדים אך לא יהנו מחברתם כי הם לא נהנים ... משום דבר, גם מפעילויות עם הנכדים.

הנקודות המבדילות שהצגתי לעיל, אינן היחידות המבדילות בין דיכאון לבין השלבים הראשונים של מחלת אלצהיימר. לעתים קרובות ההבדלה בין השניים קשה ואף בלתי אפשרית והאיבחון הסופי יכול להתבצע רק לאורך זמן. יש לזכור שבין אם מדובר בדיכאון או בדמנציה בגלל מחלת אלצהיימר, המצבים ניתנים לטיפול יעיל ומשפר את איכות החיים של המטופל ובני משפחתו.

ד"ר חיים שם דוד,פסיכיאטר מומחה. מורשה לאיבחון וטיפול באמצעות היפנוזה. עורך חוות דעת פסיכיאטרית לצרכים שונים. לאתר הבית הקלק:  פסיכולוג וכן תוכלו לקרוא על תפקידו של פסיכיאטר בעריכת חוות דעת פסיכיאטרית




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב