דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היפנוזה לטיפול מהיר בהפרעות חרדה-ד''ר חיים שם דוד,פסיכיאטר 

מאת    [ 22/12/2009 ]

מילים במאמר: 704   [ נצפה 2303 פעמים ]

האם היפנוזה צריכה להיות "מוצא אחרון" לטיפול בחרדה?

לא מזמן הגיע אלי מטופל וסיפר לי שהמכונית שלו נמצאת במוסך והוא יצטרך לשלם על התיקונים כמה אלפי שקלים. כשהמשכנו לדבר על העניין, התברר שהתקלה הזו אומנם לא הייתה קודם לכן במכונית שלו אבל היו סימנים שונים שהצביעו שמשהו הולך לקרות: המכונית מיאנה להתניע בקלות בבוקר, לוח השעונים הצביע על תקלות שונות ש"נרפאו" מעצמן לאחר שהוא הזיז נתיכים בתיבת הנתיכים של המכונית, היו רעשים ורעידות משונות אבל רק מדי פעם.

כששאלתי אותו מדוע הוא לא פנה למוסך מייד כשהחלו הבעיות הוא ענה לי שהוא חשב שזה יסתדר לבד. התגובה הזו אינה חדשה לי ואני בטוח שהיא לא מפתיע אף אחד מכם, שקורא את המאמר הנוכחי. אנחנו רגילים לפנות לטיפול כאשר משהו מציק או לא נוח לנו או לפעמים כאשר ממש דוחפים אותנו לכך מהסביבה שבה אנו חיים. בדוגמא שהבאתי, מה שדחף אותו לבסוף לפנות למוסך הייתה העובדה שהוא שמע פיצוץ מכיוון מכסה המנוע ואדי מים היתמרו ממנו.

מעטים האנשים שיקחו את המכונית לטיפול במוסך מייד כאשר נראים הסימנים הראשונים לכך. טיפול במכונית הוא מקרה פשוט אולי להבנה אבל מדי יום אני נתקל באנשים ובקרובי משפחה שאומרים שראו סימנים אבל לא התייחסו אליהם כי חשבו שזה "יעבור לבד".

אחת הסיבות שאנשים דוחים את הפנייה לטיפול רפואי בכלל ולטיפול נפשי אם אצל פסיכיאטר או אצל פסיכולוג היא חוסר המודעות שאפשר וניתן לעזור למצוקות שחווים. למרות המודעות הגוברת לטיפול פסיכיאטרי ולטיפול פסיכולוגי על צורותיו המגוונות, הנטייה היא עדיין לנסות ולדחות את הפנייה כמה שאפשר ולא פעם פונים לטיפול כאשר המכונית לא מתניעה ברמזור או במקרה שלנו, כאשר קורה דבר נורא או שינוי מהותי במהל החיים.

הפרעות חרדה הן מקבוצת ההפרעות הנפוצות ביותר באוכלוסיה הכללית. חרדה יכולה מלבו לידי ביטוי בצורת תחושות גופניות של התכווצויות שרירים, דפיקות לב, רעד בידיים ועוד. בנוסף לכך, אנשים הסובלים מחרדה יכולים לסבול גם מדאגות, התנהגות המנעותית מגירויים המעוררים את החרדה ועוד. יהיו אשר יהיו התסמינים שמהם יסבלו האנשים, התחושות לא נעימות, מפחידות אבל בכולם קיימת התקווה הזו שזה יעבור ... מעצמו.

אפשרויות הטיפול בהפרועת חרדה מאוד מגוונות ועיקרן טיפול פסיכיאטרי על ידי תרופות או טיפול פסיכולוגי בטכניקות שונות. לאחר שהסובל מחרדה מתגבר על הרצון שהעניין יעבור מעצמו והוא פונה לטיפול הוא יעדיף הרבה פעמים לפנות אל רופא המשפחה לשם טיפול ראשוני. אל הפסיכולוג או אל הפסיכיאטר הוא יפנה בשלב מאוחר יותר כשלא תהיה לו ברירה או שהמצב יגיע לכך שלא יצליח לתפקד.

הטיפול המועדף בהפרעות חרדה הוא טיפול משולב- תרופתי וטיפול פסיכולוגי. פעמים רבות אני נתקל באנשים הסובלים מהפרעות חרדה והלכו לטיפול במגוון טכניקות פסיכולוגיות ורק לאחר שהכל נכשל פונים לטכניקות טיפול בהיפנוזה. הטיפול בעזרת היפנוזה נתפס על ידי המטופלים הללו, הרבה פעמים, כמוצא אחרון. ואפילו אחרי פנייה למגדת עתידות.

הטיפול בהיפנוזה מאוד יעיל להפרעות חרדה. בעזרת היפנוזה לומד המטופל להרגע, להרפות שרירים ומתרגל טכניקות הרפייה יעילות מאוד שיוכל להשתמש בהן כאשר הוא מרגיש שהמתח או החרדה מתגברים. היפנוזה נמצאה יעילה למגון הפרעות חרדה ובכללן פוביות, הפרעת פאניקה, הפרעת חרדה כוללנית ועוד.

בניגוד למה שאנשים חושבים היפנוזה אינה קסם ואינה משפיעה על האופי של הבן אדם. הטיפול בהיפנוזה מאפשר לאדם לעשות שינויים בתפישתו את החרדה, מאפשר לאדם ולתודעה שלו לטפל בגורמים המעוררים את החרדה ולשנות את המחשבות האוטומטיות הקשורות לחרדה. הטיפול בהיפנוזה מלמד את הסובל מהפרעת חרדה לזהות את הסימנים של חרדה, לנטרל אותם בעודם על "אש נמוכה" ולהמשיך הלאה. הטיפול בהיפנוזה יכול להיות כחלק מטכניקות טיפול אחרות ואינו מתנגש עם טיפול תרופתי או טיפול פסיכולוגי כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי. האמת היא שההיפך הוא הנכון. אנשים הסובלים מהפרעות חרדה מפיקים יותר מטכניקות טיפול אחרות, נוספות, מאשר אנשים שפונים לטכניקת טיפול אחת בלבד. אנשים שנעזרים בהיפנוזה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי מצליחים להתגבר על קשיים במהלך הטיפול, בצורה יותר טובה מאשר אנשים שלא משתמשים בטיפול בעזרת היפנוזה. לעתים קרובות, אנשים שלא הצליחו להתמודד עם הטיפול הפסיכולוגי בגישה קוגניטיבית התנהגותית מצליחים לעמוד בדרישות מהם כאשר הם לומדים להשתמש בטכניקות של היפנוזה עצמית.

למרות הגישה הרווחת שהטיפול בהיפנוזה צריך להשמר כאפשרות אחרונה, אני ממליץ לשקול את הטכניקה הטיפולית הזו כשיטה משלימה לטכניקות טיפול אחרות עוד בתחילת הפניה לעזרה על מנת להגביר את היעילות ולמנוע קיבוע של הפרעת החרדה. מה לעשות והטיפול הטוב ביותר בתקלות, כמו בתקלות של מכונית, הוא לפנות לעזרה הטובה, היעילה והנוחה ביותר בהתחלה. לפני שנתקעים.

ד"ר חיים שם דוד,פסיכיאטר מומחה, עוסק בפסיכיאטריה כללית ובפסיכיאטריה משפטית. באיבחון וטיפול בעזרת היפנוזה.

קליניקה: רחוב קהילת ונציה 10, תל אביב.


ניתן לקרוא על נושאים נוספים באתר הבית פסיכיאטר. נושאים נוספים: מידע כללי על הפרעות חרדה או על דיכאון.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב