דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מי מפחד מעבודת מחקר 

מאת    [ 04/09/2005 ]

מילים במאמר: 607   [ נצפה 4799 פעמים ]

נתחיל בחדשות הטובות. לא כולם מפחדים מעבודת מחקר. ישנם סטודנטים שהאפשרות לבצע סוף סוף עבודת מחקר בנושא הקרוב לליבם, לתכנן בעצמם את מהלך המחקר ובסופו של דבר אולי גם להראות למרצה שלהם שגם להם יש משהו לתרום למדע, ממלאת אותם בחדווה.

יחד עם זאת, מרבית הכותבים יתקלו בשלב כלשהו במפלצת האימתנית הקרויה "מחסום כותבים"- הם ישבו מול הדף (מול מסמך הוורד סביר יותר להניח), יבהו בו וירגישו שאין בכוחם וביכולתם להוסיף ולו תו אחד לכתוב.

בחלק מהמקרים הענינים מסתבכים עוד יותר. כשמדובר בעבודת תזה או דוקטורט שהכותב או הכותבת צריכים להגיש במועד מסויים, כשברקע יש מלגה שתשלומה יופסק אם העבודה לא תוגש, מנחה שנוסעת לשבתון לחו"ל בדיוק כשצריך אותה וסתם דרישות אחרות של החיים כמו לידה, מילואים או חתונה.

ישנם לא מעט סטודנטים שמגיעים למצב שבו העבודה הבלתי גמורה הופכת לצל שחור אשר מעיב על היומיום שלהם. באופן מסתורי משהו, ככל שהעבודה מעיקה יותר, והתשלום- הכספי או הנפשי - של אי סיומה הינם גבוהים יותר, כך יהיה לנו קשה יותר לסיימה.
באופן דומה, רבים מוצאים גם שככל שהם קרובים יותר לסיומה של העבודה, המכשלות והקושי לסיים הינם רבים יותר.

אבל רגע, אנחנו עדיין לא בסוף. למעשה אנחנו עדיין בהתחלה- צעירים ואופטימים, ומעונינים לבחור נושא לעבודה.

בהנחה שהנושא שאותו נבחר ילווה אותנו בחודשים ובשנים הבאות, יש לבחירת הנושא חשיבות רבה. נושא טוב יגרום לכך שהעבודה, בחלקים מסוימיים לפחות, תרוץ מעצמה- יהיה לנו קל למצוא חומר, לאחד מאמרים מתחומים שונים ולכתוב דברים בעלי משמעות. מן הצד הנגדי, נושא גרוע יגרום לכל העבודה לקרטע.

אז איך בוחרים נושא לעבודת גמר?

מספר שיקולים הינם חשובים:

? נושא ספציפי לעומת נושא כללי: הנושא אינו צריך להיות ספציפי מידי: נושא יחודי, שעדיין לא נחקר, הינו חשוב, ובעבודת דוקטורט אף נדרש מהסטודנט להוסיף נדבך חדש לתחום הידע שאותו בחר. יחד עם זאת, בחירה בנושא ממוקד מידי עלולה להיות לרועץ. אם התחום כלל לא נחקר עדיין, לא פותחו בו כלי עבודה (כמו שאלונים)- עבודת המחקר תהיה כמו צעידה בדרך לא סלולה, דבר שלא יקל על מהלך המחקר. מן הצד השני נושא כללי מידי, אף הוא בעיתי. בנושא כזה מהר מאוד יוצף החוקר ב"ים" של מידע ותחושה שהכל נחקר כבר לפניו.
? נגישות לאוכלוסיה הנחקרת: יתכן שמאוד מעניין אותך לחקור את העדה האתיופית בארץ ואת התאקלמותה בארץ עם זאת, אם אין לך קשרים באוכלוסיה- הגישה לביצוע העבודה יכולה להיות קשה. לעומת זאת, עובדת סוציאלית אשר עובדת עם ילדים חרשים ובוחרת לערוך מחקר על צרכיהם של הורים לילדים חרשים לא תתקשה מן הסתם לגייס נבדקים למחקר.
? קרבה לנושא: הדוגמא הקודמת מעלה את שאלת הקרבה לנושא המחקר. סטודנטים רבים במדעי החברה בוחרים בנושאים אשר מענינים אותם באופן אישי, והדבר ברור ומובן. עם זאת, מנסיוני למדתי כי לעיתים כשהנושא קרוב מידי- גם זה עלול להיות מכשול. כך לדוגמה בחירה של חקר נושא הקשור באופן אישי לסטודנט, שטרם התגבר עליו או עיכל אותו עלולה להיות בעיתית. סטודנטית לתואר שני בפסיכולוגיה, שאותה ליוותי, בחרה כנושא דכאון אחרי לידה. הנושא עניין אותה כי היא הרגישה שחוותה דבר דומה בעקבות לידת בתה הבכורה כשנתיים קודם לכן. עם זאת, עם תחילת העבודה על הנושא, היה ברור לה כי יקשה עליה לנסח שאלות מחקר רציניות ולראיין נבדקות בעוד שהיא עדיין לא ביררה את הנושא עם עצמה.
? ולבסוף חייבים להיום גם פרקטיים - לעבודת מחקר יש גם מנחה. אם המנחה שלכם מראה אי נוחות מנושא העבודה- סביר מאוד שזה יעלה שוב במהלך ההנחיה. במקרה כזה יש לחשוב אם כדאי למצוא מנחה אחר או אולי לגבש נושא חדש, בשיתוף עם המנחה.

כשתמצאו נושא טוב- וודאי תדעו זאת. אחת הדרכים לדעת אם הנושא הינו טוב הינה היכולת להסביר אותו לאנשים אחרים- לאו דווקא חוקרים מהתחום. אם הצלחתם להעביר בעשר דקות של שיחה קלילה את נושא המחקר שלכם לאדם שמולכם, ואף לזכות לאמירה- זה נשמע מאוד מעניין... אז אתם נמצאים בדרך הנכונה לביצוע עבודת המחקר. בהצלחה!
ליאת לב-שלם, מבצעת שירותי מחקר לסטודנטים ולחוקרים בתחומי מדעי החברה.

ליצירת קשר:

www.ezstat.co.il






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב