דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביקורת: פיאף 

מאת    [ 09/12/2009 ]

מילים במאמר: 673   [ נצפה 2926 פעמים ]

ביקורת תיאטרון: פיאף, בכורה, תיאטרון באר שבע

 

מאת חיים נוי

 

סיפור חייה של אדית פיאף, הקול המזוהה ביותר של השנסון הצרפתי, רוקם עור וגידים במופע מרגש שכולו שיר הלל לאהבה והמבוצע בידי להקת שחקנים כשרונית ובראשם יונית טובי, שחקנית וזמרת מחוננת שמפגינה יכולות משחק ושירה, התואמים להפליא את הדמות של מי שנחשבת לאחת הגדולות בזמרות התקופה.

המופע "פיאף" של תיאטרון באר שבע הוא בעצם הפקה מחודשת להפקה שהועלתה בעבר בבית צבי ובתיאטרון הספריה ברמת גן, בבצועה של יונית , אך הפעם נוספו לו מימדים חדשים והרכב נגנים .

אדית פיאף גדלה באשפתות פריז ונתגלתה על ידי מפיק רב ניסיון שהבחין כי מדובר בתופעה מדהימה. עד מהרה הפכה פיאף לזמרת נודעת שכבשה את הקהל בצרפת, המשיכה והלהיבה את תושבי ארצות הברית ולבסוף חזרה למולדתה, שבורה ורצוצה מתלאות חייה האישיים- עד למותה בגיל 48, בביתה בדרום צרפת בשנת 1963.

הזמרת הנמוכה , אך עם הקול הגדול, הייתה ידועה בהרפתקאות האהבים שלה. היא העדיפה אותם צעירים וחסונים. אחד מאהבות חייה נהרג בתאונת מטוס , אסון שממנו לא התאוששה. ברבות הזמן היא גם נישאה לצעיר בן 26,תאו סרפו. פיאף הייתה ידועה במזגה הבוטה והישיר וגם באהבתה לטיפה המרה ולסמים. היא אושפזה מספר פעמים וגם התמוטטה על הבמה בניו יורק.

המחזה המוזיקלי פיאף מאת פאם ג'מס עלה לראשונה בלונדון ומאז הרבה בהפקות עלי במות.

ההפקה הנוכחית נוצרה לפני מספר שנים בבית צבי ואחר כך בתיאטרון הספריה .

ההצגה מתרחשת על בימת התיאטרון המתפקדת הן כמאחורי קלעים והן כבימת הופעות . הלהקה מורכבת מפיאף אחת נצחית וסביבה קבוצת שחקנים שמניעה לפנינו את סיפורה.

אלי ביז'אווי עיבד וביים את המופע המוזיקלי בכישרון רב. הוא הצליח ללכד להקת שחקנים-זמרים משובחת למפגן של שנסון צרפתי מתמשך שאותו מרכזת פיאף.

למען האמת, ההצגה מעט ארוכה וייתכן שהיה ראוי לקצרה פה ושם, כמו ריקוד הקומפניון דה לה שנסון ואולי עוד קטע או שניים שקצת מעבים את המופע . עם זאת, מדובר במחזה מוזיקלי קצבי וסוחף שכמעט ואין בו רגע דל, זורם ומרנין.

יונית טובי נכנסה לדמותה של האגדה אדית פיאף בכישרון מדהים. יונית היא שחקנית וזמרת מחוננת, היא מצליחה לרגש ולכבוש את הקהל בקונצרט רצוף של משחק ושירה. בתחילת המופע יונית היא אדית הצעירה , זמרת אשפתות פריזאית עם קול פעמונים. אט אט היא הולכת ודועכת ומתכופפת, אך קולה אינו פוסק מלרעום וצליל שירתה בוקע להפליא עד לסוף הבלתי נמנע. יונית מצליחה להחזיק על גבה ולמען האמת על מיתרי גרונה, ערב שלם , רצוף בשיריה הנודעים של פיאף. היא זורה אור כשהיא מתמוגגת ומזילה דמעות אמיתיות בשירים המרגשים.

ירמי רייך כריימונד ותאו מפגין משחק משובח וכשרון שירה מצוין.

אוהד יהודאי הוא בעל קול בריטון מקסים ובעל כשרון משחק טוב מאוד.

גיא אלון, רותי אסרסאי, רון ביטרמן,שמי בן מאיר, אמיר דוליצקי, אורן כהן ונילי צרוייה, כולם שחקנים מצטיינים וזמרים מוכשרים המסייעים להנעת המופע , המצטיין באיכות רבה, על רקע תפאורה מינימלית אך פונקציונלית של ערן עצמון.

יש לציין את אירנה שר על עיצוב התלבושות התקופתיות והצרפתיות כל כך ואת יובל שפירא על הניהול המוזיקלי. דורי פרנס תרגם את השירים בהצלחה רבה.(יחד עם שיר בתרגום אבי קורן ונוסף של אלי ביז'אווי).

אדית פיאף תישאר הקול הנצחי של השנסון הצרפתי במיטבו ויונית טובי וחבורת השחקנים המוכשרים מסייעים לנו בהנצחתה.

 

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב