דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היזמות מגבירה את המוטיבציה 

מאת    [ 06/12/2009 ]

מילים במאמר: 1100   [ נצפה 2474 פעמים ]

היזמות מגבירה את המוטיבציה- ד"ר יחיאל שרמן

היעד החשוב ביותר בעם היהודי מאז ומעולם היה חינוך נכון ואיתן. למידה, רכישת השכלה חכמה והעברת הידע ,החכמה והבינה לדור הבא, כך הפכנו לחכמים ביותר בעולם. כפי שמצוין בפרשת

" שמע ישראל:" ושיננתם לבניך ודברת בם בשבתך בביתך ובלכתך בדרך...".חשוב ועקרוני שהלמידה לדור הבא-לילדים ואף למידה למבוגרים ,שהרי כל חיינו אנו לומדים- תהא מעניינת מרתקת מרשימה מעודדת ומוסיפה מוטיבציה לרצות ללמוד. מוטיבציה הגורמת לנוע קדימה גם אם קיימים קשיים בדרך, לטפס ולכבוש כל פסגת הר, אף אם הדרך זרועה בקוצים ודרדרים וגדושה בסלעים.

נצליח להתגבר על כל מכשול אם נרצה ונאמין בעצמנו,ביכולתנו ובכישורינו האישיים למצוא ולאתר כל דרך נכונה כדי לעלות ולהצליח.

חובה על "המלמדים" למיניהם כאמור, בכל גיל בגני הילדים בבתיה"ס היסודיים, והעל יסודיים ואף באקדמיה בכל שלב, למצוא כלים כדי לעודד אותנו להפעיל " הרצון והאמונה".

מתודה נפלאה ומצוינת היא בניית תשתית לפיתוח "יוזמות" של לומדים. על המלמדים ליצור קרקע פורייה שתיצור ראש פתוח ויצירתי לחשוב ולבצע יוזמות. היוזמות מעוגנות בתיאוריה הנצחית להצלחה המבוססת על תהליכי שינוי כל הזמן ותמיד כפי שמצוין במסכת חגיגה:

"אין בית המדרש ללא חידוש",

היוזמות מבהירות לנו חדשנות אמיתית ומשפיעה על כולם.

היוזמה משפיעה על היזם כדי להיות עוד ועוד יצירתי חושב נכון ויוזם. היוזמות משפיעות מאוד על כל הסביבה האנושית, הפעלת יוזמות בבית בקרב המשפחה- הופכת את כולם לגאים ומאושרים, כאשר הרעיה או אחד הילדים משנה מיקום ריהוט... תליית תמונה...ציורים... אומנות... וכל שינוי אחר גורם לזקיפות קומה ולשמחה, גם שינויים אלה מוגדרים כיוזמה.

במוסדות חינוך איכותיים תהליכי השינוי והיוזמות משופעים. מנהל מעולה שהוא מנהיג דואג להעצים מורים כל אחד בהתאם לכישוריו ויכולתו. ככל שהעצמתו יצירתית הוא מעודד את מוריו ליזום רעיונות חדשניים.

בעמלי החינוכי רב השנים בחינוך ובשנים האחרונות בטיפוח קורסי מנהלים, הנני נוהג לבקר במוסדות חינוך- ותמיד בטובים ביותר, בהם המנהלים מנהיגים ( שהרי אנו לומדים מהטובים ביותר)

 

בכל בתי הספר המעולים מבחינים ביצירתיות ביוזמות ובחדשנות תמידות. כולנו מבחינים במורים מאושרים ושמחים, היוזמות מוסיפים לכולם, ליוזמים ולחבריהם, מוטיבציה ורצון עז לנוע קדימה ולחשוב לעומק, למצוא כלים חינוכיים המתאימים לדור הזה.

הרב קוק מדגיש כי כל דור - שונה מקודמיו בחשיבה ובעשייה, עלינו למצוא כל הזמן את הכלים החינוכיים הערכיים וההישגים המתאימים לאותו דור.

כדי שנוכל להשפיע בדרך טובה ונכונה לדור הצעיר, חשוב ליזום רעיונות יצירתיים ולהפעיל הנוער- להיות יוזם, למצוא רעיונות מעשיים כדי שהמוח של הצעירים יהא יותר ויותר מרתק ויוזם.

בהיותי מפקח ביקרתי במוסדות חינוך כל הזמן, לעולם שאלתי מה חידשתם? מהם תהליכי השינוי מאז השנה האחרונה. הטובים ביותר יזמו ויזמו..

תענוג לבקר במוסדות אלה, לשמוע, להקשיב למנהל- המנהיג כיצד הוא מביע בדבריו את היוזמות החדשניים שבבית ספר. להקשיב לנוער הצעיר המתאר בצורה מרתקת יוזמות שהם יזמו ומבצעים.

 

ראוי שכל מנהל יבין חשיבות הגברת היוזמות בבתי הספר. חלק מהמוטיבציה ליזום- תלוי בשיווק נכון של היוזמים כל יוזמה יצירתית של הילדים וגם של המורים ושל המנהל חייבת להיות משווקת לכל ההורים, הרשות והפיקוח במשרד החינוך. כאשר קיים שיווק חכם, כולם גאים בעשייתם, גם לא יזמים שמחים ומעודדים היוזמים ,

המחמאות, דברי השבח והעידוד ליוזמים עקרוניים ובסיסיים.

לעיתים קיימים התלבטויות- האם קיים " טיפוס יזמי" או שלומדים להיות יזם. מתוך ניסיוני הרב במערכת החינוך,למדתי כי חינוך איתן של מנהיגי החינוך- מנהל כמנהיג, מורה כמנהיג, ומנהיגות נוער המשולב בשאיפות.. חלומות.. ציפיות... אמונה בעצמך... רצון עז להצליח... תהליכי שינוי מתמידים... משתפרים כל הזמן... לוקחים סיכונים.

טיפוח האינטואיציה..בעלי תעוזה... יושרה.. מקשיבים..לומדים... הרי תמיד מקבלים ויוצרים יוזמות חדשות ונפלאות.

מנהל מנהיג המבחין כי בבית ספרו מורים בעלי מוטיבציה לנוע קדימה עליו לעודד אותם ולדרבנם לכבוש כל הר דרך יוזמות ויצירתיות. הצמיחה תלויה ביזמים,המעלים רעיונות חדשניים אך מקבלים תגמול אנושי לכל רעיון. היוזמות במוסדות החינוך תלויות מאוד במנהל המעודד פיתוח יוזמות מגוונות ושונות.ככל שהמנהל מאתר כישורי כל מורה הוא ישכיל לפתח יכולות אלו - דרך יוזמות פוריות.

מנהל מוביל צוות ניהולי וכל המורים -כולם ליזמות. פתיחות, חיוך אהבה כבוד ויחס אישי לכל אחד- מגביר את הרצון להיות יצירתי ויוזם. כל אחד יכול להיות יזם. צריך רק לבנות רקע בבית -הספר כדי להפוך -לתרגם את הרעיון היצירתי למציאות.

בסיורי הרבים בבתי"ס אני מוצא חדשנות נפלאה מדי שנה, הכל מבוסס על יוזמות מורים המוכנים להביע יוזמות אצל מנהל מחמיא מעודד ןאיכותי.

במאמר שפורסם בעיתונות נאמר על ידי חוקר עולמי כי ישראל היא המדינה היזמית ביותר בעולם. קיימים בה כל הזמן חדשנות ומקוריות.

נמצא כי יוזמות מקוריות ופוריות קיימות בעיקר בקרב חברות בהם קיימים יחסי חברה מעולים. מצאתי כי ברוב בתי הספר המעולים מבחינת יזמות וחדשנות קיימים יחסי חברה בין המורים להפליא. המנהל- המנהיג מטפח חיי חברה בקרב המורים- ואז הם מנחילים מתודה זו לכל התלמידים. כאשר אדם מרגיש טוב עם חברים- מורים או תלמידים, הרי הוא שמח ומאושר. היזם הקיים יגיע לרמות נפלאות של יזמות בעיקר אם הוא שמח, מאושר ואופטימי.

אנו יודעים ממחקרים רבים ושוב מתוך ניסיון, כי ביזמות הנפלאה והמרתקת קיימת בעיקר בקרב הצעירים. ראוי שכל מנהל- מנהיג יעודד את המורים הצעירים ליזמות וכמובן את תלמידיו.

הפוטנציאל ליזמות קיים-על המנהיג להוציא מן הכוח אל הפועל את שטמון במורים ובתלמידים היזמים. הסביבה האופפת אותנו משפיעה עלינו בכל חשיבה יזמית. מותר ליצור מצבי לחץ אך בגבולות- כאשר הטובים ביותר יביעו יוזמתם רק אז הסביבה, המנהל וחבר המורים יאפשרו זאת מבחינה אנושית.

חשיבות גדולה מאד מאד מאד-להפיץ תורתו של היזם, לפרסם עשייתו-לשווק כל רעיון יוזמתי- כאשר השיווק מוסיף מוטיבציה ליוזם ואף לחבריו להוסיף חכמה ודעת ליוזמים ולהאדירם.

חובה על כל מנהל מנהיג ליצור חבר מורים בעל מוטיבציה יזמית, כדי להפוך כל רעיון למציאות מחקרים מציינים שגם במצב כלכלי קשה, גם כשקיימות בעיות, היוזמות לא מסתיימות, היינו מנהל- מנהיג צריך לשלב תמיד יוזמות- יצירתיות בכל מצב ובכל שלב בבית הספר, כאמור גם אם קיימים קשיים בדרך, מתברר שככל שיש קשיים במשמעת עם הורים... בבית, הרי היוזמות זוקפות ראשם של המורים ומגבירה בהם את האחריות והאמונה, שניתן דרך היוזמות שלהם ושל התלמידים להתגבר על כל קושי. אופטימיות- בטחון עצמי- רצון ואמונה יכולים לגרום לכל מהפך משלילי לחיובי. ראוי לציין כי היוזמות לא קשורות לתקציב, אלא לראש פתוח ולסביבה אוהדת ומטפחת.

 

רעיונות ליזמות בית ספרית:

    • 

    מנהל- מנהיג מעודד ומטפח מורים יזמים


    • 

    ראוי שגם המנהל יהא יזם, ויפגין זאת כלפי מוריו.


    • 

    חיי החברה- הנפלאים מעודדים חשיבה יצירתית.


    • 

    ראוי להכיר את הלקוחות- ההורים ולהתאים היוזמות להם.


    • 

    הדיג יצליח במקום שיש דגים. מנהל- מנהיג דואג למוסד בו הדגים קיימים בשפע.


    • 

    השיווק העצמי של כל יזם ראוי חשוב ומעורר חשיבה יצירתית.


    • 

    נסה לספר לכולם בדף שבועי- על כל יוזמה שבועית של מורים ו/או תלמידים.


    • 

    מותר ראוי וכדאי לפרסם גם יוזמות של הורים.


    • 

    כל ילד מקטנות חייב להיות שותף ליוזמות.

 

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה - תואר שלישי בחינוך במנהיגות משרות במשרד החינוך: - 3 שנים מפקח על מדעי הטבע - 12 שנים מפקח כולל - 10 שנים מפקח מחוזי בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב