דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכל על הדבש... 

מאת    [ 29/11/2009 ]

מילים במאמר: 674   [ נצפה 2591 פעמים ]

 

תם ונשלם החופש הגדול, הקיץ הגיע לסופו וממש מבעד לחלון מבצבצים כבר החגים.

כפי שחנוכה מזוהה עם סופגניות, פורים עם אוזני המן - ראש השנה מזוהה עם תפוח בדבש.
הדבש, מוצר שנזנח מרבית השנה, עולה לכותרות ומקבל את רגעי התהילה הבודדים שלו למשך שלושה ימים בלבד. אך להבדיל מהסופגניות עתירות השומן ואוזני המן עתירי הקלוריות, הדבש, דווקא מזין ובריא.. אז מדוע אנו לא צורכנים אותו לעיתים קרובות יותר?

בישראל הצריכה הממוצעת של דבש לאדם הינה חצי ק"ג בשנה, כאשר 40% מצריכת הדבש מתבצעת לקראת ובסמיכות לראש השנה.
חיבתם של מרבית הישראלים נתונה דווקא לדבש הנוזלי, זה שניתן לטבול בו בקלות את התפוח ונמרח היטב על הלחם. באופן טבעי הדבש נקרש במשך הזמן, על כן, נוהגים רבים בתעשיית הדבש לחמם את הדבש בטמפרטורות גבוהות, פעולה המבטיחה שהדבש ישאר במצב נוזלי. כמובן שבפעולה זו גלום חסרון משמעותי: הערכים התזונתיים הקיימים בדבש נפגעים במידה רבה.
אך לצד חסרון זה ישנו יתרון, במהלך הזמן והקרישה הדבש מפתח טעמים מיוחדים שלא ניתן להפיקם באף דרך אחרת. ממש כמו יין – משתבח עם הזמן.

סגולותיו של הדבש

הדבש מורכב מ- 70% סוכר, כאשר אחוז הפרוקטוז (סוכר פירות) גבוה יותר מהגלוקוז. תהליך פירוקו של הפרוקטוז איטי יותר, במקום להעלות את רמת הסוכר בגוף מבצעת הפעולה ההפוכה של הורדתו.

סגולותיו הבריאותיות של הדבש: במשך שנים מוכר הדבש כחומר מחטא ואנטי דלקתי, כמו כן מסייע הדבש בהקלה על שיעול יבש ובטיפול נגד פטריות וחיידקים. יש לציין שכל סוגי הדבש מסייעים בנטרול רעלים מהגוף, עצירות, אפטות ודלקות חניכיים.
הדבש מעודד ריפוי פצעים וכוויות בשל תכונתו האנטי דלקתית ובשל יכולתו לספוג לחות.

דבש בטעמים

מבחר הדבש בטעמים כיום הוא בלתי נדלה. דבש אקליפטוס, דבש אבוקדו, דבש פרחי בר ועוד סוגים רבים ומגוונים. הכוורנים המנוסים, ממקמים כוורות דבורים בסמיכות למטעי עצים מסויימים במטרה לגרום לדבורים לינוק דווקא את הצוף מהם, עם זאת, ישנם כוורנים הטוענים כי לא ניתן לשלוט על מעוף הדבורה וכי אי אפשר להבטיח כי הדבורה יונקת אך ורק מאותם עצים הקרובים אליה, אך ישנם כוורנים אשר טוענים בכל תוקף שלא זאת בלבד שקיים הבדל בטעם בין דבש המופק מעץ אקליפטוס לעץ פרי הדר, גם לאיזור מיקום הכוורות ישנה השפעה.
סתיו, חורף, אביב או קיץ – כל עונה וטעם הדבש שלה. הרי זה פשוט מאוד: הגידולים הצומחים בקיץ (בעיקר דרדרים) שונים מהגידולים הצומחים באביב – עונה בה הפריחה עשירה ומגוונת עד מאוד. מעתה רלוונטי לשאול מאיזה עונה הדבש...

 

פורום נטורופתיה ותזונה טבעית


בקרב מרבית הכוורנים העונה הבעייתית הינה החורף. אין הרבה גידולים, אין פריחה ובאופן כללי, אין לדבורים הרבה מה לאכול. הדבש שהפיקו הדבורים במהלך האביב והקיץ מהווה במקורו את מאגר המזון העיקרי שלהן לתקופת החורף, אלא שמאגר זה אנחנו לוקחים לעצמינו.
כמובן שעצם האכלת הדבורים במי סוכר משפיע ישירות על צבע הדבש, סמיכותו ואיכותו. דבש זה, מם הסתם, חסר ערכים תזונתיים וסגולות כיוון שאינו מופק מצמחים.

דבש אורגני

מהו בעצם דבש אורגני? דבורים אשר יונקות דבש מגידולים שאינם מרוססים ומודברים.
אך לא זאת בלבד. כוורות מושכות אליהן מזיקים רבים. לכוורת רגילה נותנים אנטיביוטיקה המיועדת להשמיד את המזיקים, למנוע ולהילחם בממחלות. בכוורות אורגניות, נמענים לחלוטין משימוש באנטיביוטיקה ומשתמשים בשמנים אתרים, תחליף פחות רעיל אמנם, אך גם הרבה פחות יעיל.

מטבע הדברים, הפקת דבש אורגני נדירה יחסית בארץ, בשל עלותה הגבוהה יותר ובשל הקשיים הגאוגרפיים והלוגסטיים בהם נתונים הכוורנים. בשל עובדה זו, קיימות כוורות אורגניות בודדות.
את הדבש האורגני ניתן למצוא בעיקר בחנויות טבע גדולות או בחנויות הסמוכות לכוורות, שם ניתן למצוא בדרך כלל מגוון גדול יותר במחירים נוחים יותר.

 פורום תזונה ודיאטה
פורום נטורופתיה ותזונה טבעית

 

מערכת אתר iCosmeticd

מערכת iCosmetics


www.icosmetics.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב