דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מקצועיות אחריות ולבביות 

מאת    [ 25/11/2009 ]

מילים במאמר: 933   [ נצפה 3147 פעמים ]

בס"ד

מוקדש למזכירה מעולה ולדוקטורנטית מצטיינת

ד"ר יחיאל שרמן

סטודנטית מצטיינת צעירה העושה עבודת דוקטורט בחינוך – במסלול הישיר, ישבה אל מול המזכירה שאף היא אקדמאית הלומדת לתואר שני. שאלתי הדוקטורנטית: האם המזכירה "בסדר"?, האם היא מרוצה ממנה? במה היא טובה? בודאי איזו שאלה, היא נהדרת. היתה תשובתה הנחרצת והמהירה, המשכתי לשאול בפניה של המזכירה כמובן. אם כן, שאלתי, אמרי לי שלושה תחומים שיגדירו כי המזכירה נהדרת בודאי..., במה יכולתה טובה? הדוקטורנטית הצעירה השיבה מיד:


    • 

    היא מקצועית


    • 

    יש לה אחריות


    • 

    היא מאד לבבית

התייחסות, שנאמרה כאמור מיידית ללא זמן לחשיבה, ללא בחירה של סדר עדיפויות, בסלנג: "שליפה".

הבה נבחן שלושת הפרמטרים בהם ניחנה המזכירה, על פי דעתה של הדוקטורנטית המצטיינת. מהו עובד טוב? מה תכונותיו של עובד, מנהל, מנהיג מצטיין?


    • 

    מקצועיות
    אדם מקצועי, הוא בעל ידע חכמה ובינה. עובד הלומד כל חייו משום "תלמיד חכם", מתעמק בעמלו מבחינה שכלית, רוכש כל הזמן ידע מקצועי בתחום עבודתו. המקצועיות – הספוגה בתוכו של האדם משפיעה על כל התכונות שבו, שיקול הדעת בתגובות, בקבלת החלטות, ביחס ובכבוד לזולת, בעשייה, בבניית כלים מיומנויות ודידקטיקה כדי לבנות חזון, תהליך ותפוקות. התוצרים יהיו הרבה יותר איכותיים אם האדם שולט היטב בכל רזי עמלו. המקצועיות מורה על שליטה בחשיבה, על ניצול יעיל של הכישורים, על ניצול נבון של האמצעים שמסביבו. המקצוען הוא לרוב אדם פיקח היודע להפוך תועלת מהידע שהוא צובר כל הזמן. מקצוען משכיל לנתב ולייעל כל לימודיו. אפשר לקרוא וללמוד על חשיבות ניהול נבון של התהליכים לכיבוש כל יעד, על קבלת החלטות בגין המצוי בתוכו, אך אם הוא אינו מבין שהאינטראקציה בין כל המרכיבים תלויה בו. אם אינו קולט שבניית שרשרת ארוכה תגיע עד ליעד תלויה בו – בבניה איתנה וחזקה של כל חוליה בשרשרת או אז – הוא אדם בעל ידע אך אינו מקצוען – הידע מנוצל לכיוונים הרצויים והיעילים לכבוש כל מטרה.
    למקצוען תהליך בחירה מצוין, הוא יודע כמה ואיך לקחת מכל שלמד, הוא גם יודע להקשיב לאחרים, שהרי כל אחד הוא מקור מידע ללימוד ולפיתוח המוח. המצליחנים במגוון תחומי העיסוק השונים הם מקצועניים. אם נבחן מנהלים שהם מנהיגים מצטיינים, נוכל להבחין בשונות הקיימת בין כולם. הלומדים בקורסים להכשרת מנהלים והסטודנטיות "המצטיינות" במכללות הלומדות פרקי "מנהיגות" מסיירים רבות במוסדות חינוך מעולים. כולנו מבחינים בבתי ספר איכותיים מאד בהם המנהיג הוא הדמות המובילה את צוות המורים לרמה הגבוהה ולמצוינות. הם – המנהלים המנהיגים שונים אחד מן השני, כל אחד מהם מגיע לפסגה בדרכו שלו, כל מנהיג הוא "מקצוען", הדרך והכלים ליישום המיומנויות התיאוריות
    הם שונות. כל מנהל מגיע לתפארתו בזכות היותו מקצוען אך במסלול אחר. כך בראנו בורא עולם – שונים אחד מן השני. אך הם מגיעים לרוב התהילה וההצלחה בזכות היותם מקצועיים. שהרי תהליכי הלמידה שלהם דומים למנהלים הבינוניים, לכאלה שאין הם מגיעים להישגים גבוהים ומרתקים. אז מה ההבדל בין הטובים לבינוניים? המקצועניות. המצוינים למדו ולומדים, אך מפיקים תועלת מכל קליטתם. יודעים הם להפוך את האוצר הבלום במוח מלמידה, ליהלום מלוטש מבריק ושקוף.

היינו המזכירה שלמדה התמחותה - מפיקה תועלת מעולה מכל השכלתה – כמקצוענית.


    • 

    אחריות
    מילת המפתח שבהצלחה היא אחריות. לעתים גם החכמים ובעלי הידע, הלומדים, משכילים ומרחיבים דעתם כל הזמן, אינם מצליחים מכיוון שהם אינם לוקחים אחריות להצלחה. כל בעיה, תקלה, אירוע, מדיר שינה מעיניהם וגורם לייאוש קטן ולחוסר ביטחון אישי. אחריות פירושה להתגבר על המציאות הקיימת ולהגיע למעלה ההר – לפסגה. האם מנהיג חינוכי יכול להצליח בכל מקום בו הוא נמצא, או אפשר וניתן להצליח רק אם הבסיס איתן וחזק? האם ההצלחה תלויה למשל בסוג האוכלוסיה המגיעה לבית הספר? האם היא תלויה במבנה הפיסי היפה והמעולה. אם המנהל שהוא מנהיג אומר לעצמו, זאת האוכלוסיה, אלו ההורים, אלה הילדים, זאת הרשות, זו הסביבה והקהילה, הרהוט המצוי הוא הקיים – ואיתם, עם כל המציאות הזאת אני נושא על גבי האחריות!!! או אז הוא מנצח. אנו יודעים ומכירים מנהלים המגיעים לרום הפסגה ולשיאי הצלחה מרשימים, גם עם אוכלוסיות ממצבים סוציואקונומיים חלשים, סוד ההצלחה שלהם טמון באחריות. כאשר במורה או במנהל יש ליקויים – הרי אם המפקח לוקח על עצמו האחריות להצלחה, הוא יעצים, יפתח ויקדם בלמידה מתמדת את המורה והמנהל, יחדיר בהם כלים מתודיים ומיומנויות למידה המהווים בסיס להצלחה, אך יעמיק להחדיר בתוכם את האמונה שאפשר וניתן להצליח. האמונה בעצמם, ביכולתם ובעיקר בנשיאה על גבם האחריות, כך מנצחים ומגיעים להצטיינות.

המזכירה מצליחה בעמלה כי היא מתגברת על כל מיני תקלות, הוראות, סיבוכים, דילמות בדרך יצירתית, הנובעות בעיקר מעוצמה אישית המבוטאת בקבלת אחריות!!!


    • 

    לבביות

אי אפשר לנצח ולהצטיין אם אין משלבים לבביות, היינו אנושיות, יחס, כבוד, אהבה, שיתופיות, שייכות, הקשבה, אמפתיה, אופטימיות, דיאלוג. הניצחון יגיע בעיקר אם הלמידה תהא משולבת באינטליגנציה הרגשית. הלבביות כוללת בתוכה את האמצעים המעולים כדי לעורר, לעודד, לפרגן, להאמין בחום ובלהט כדי לנצח. אדם לבבי – מפגין כלפי חבריו וידידיו אהבה, חיי חברה – הם הבסיס החשוב ביותר עליו נבנים הבתים המפוארים ביותר. האיכויות בחינוך מבוססים בעיקרם על חיי חברה עימם אפשר להמריא לשחקים. פיתוח חינוך חברתי הוא גורם דומיננטי בהצלחה, בשילוב מקצוענות אחריות ולבביות.

 

מעניין ומרתק – כיצד "שליפה" של 3 תחומיים חשובים מדוקטורנטית צעירה המאפיינים מזכירה מעולה – מהווים שלושת המוקדים החשובים ביותר בהצלחתו של כל אדם, מזכירה, מורה, מנהל, או כל מנהיג.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה - תואר שלישי בחינוך במנהיגות משרות במשרד החינוך: - 3 שנים מפקח על מדעי הטבע - 12 שנים מפקח כולל - 10 שנים מפקח מחוזי בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב