דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע נכשלנו בעולם ובמיצ''ב 

מאת    [ 25/11/2009 ]

מילים במאמר: 895   [ נצפה 2247 פעמים ]

מדוע נכשלנו בעולם ובמי"צב

ביום אחד מדינתנו חוטפת "מכה" אדירה של כישלון. הכאבים אינם נובעים "רק" מהפגזים המאיימים ומתנאים פיזיים קשים. לעתים קרובות "כישלונות בחינוך" מהווים גורם חשוב מאוד בתחושות פנימיות קשות, בכעס ובדיכאון.

קיימים מחקרים רבים מאוד המדגישים כי הצלחה גוררת הצלחה. מוקד ההצלחה תלוי אם הילד חש "חוויות של הצלחה", ההצלחה גורמת לתחושות פנימיות של אושר ושמחה. ילד שמח זוקף קומתו ומגביר את המוטיבציה, בעל רצון עז לנסות ולהצליח שוב. האתגרים הפנימיים נובעים לרוב מתחושה של הצלחה המשפיעה על השכל והרגש, כדי ששתי האינטליגנציות יזקפו קומתו של כל ילד לנוע ולטפס על כל הר ולהגיע לפסגתו. ביום אחד אנו קוראים על הידרדרות מדינתנו בהישגי התלמידים ביחס לעולם כולו וכן על נסיגת תלמידינו במבחני המי"צב בארצנו שלנו. מבחנים הבודקים הישגים לימודיים אך גם את האקלים המיטבי השורר בביה"ס.

מתוך נסיוני הרב במערכת החינוך - אני חייב לציין כי קיים קשר הדוק מאוד בין שני הפרמטרים הנבדקים הישגים לימודיים ואקלים מיטבי. כאשר שורר בבית הספר אקלים חיובי איתן ונפלא, כאשר קיימים חיי חברה- הוגנים ומרתקים בין התלמידים, כאשר מטפחים מנהיגות נוער המשפיעים על החברים, כאשר מלמדים ומחנכים למודים וערכים לנתינה ולצדקה ולעשיית חסד, להתנדב בביה"ס ומחוצה לו, ללמוד ולקבל איך לרצות לתת לאחרים, או אז

ההישגים פורחים הילדים מאושרים ואין אלימות.

כאשר החינוך ההישגי הלימודי משולב בעיצוב דמותו של הילד לנתינה ולאהבת אדם משום ואהבת לרעך כמוך, או אז אין אלימות בבתי הספר. התלמידים אוהבים ושמחים להגיע למוסד החינוכי, כשיש אהבה - ההישגים פורחים מעלה מעלה.

בהיותי מחמ"ד מחוז ת"א הגעתי להישגים הטובים ביותר בארץ הן בזכאות לבחינות הבגרות והן בכל הפרמטרים של המיצ"ב- הלימודי והאקלים המיטבי.

ההישגים גרמו לזקיפות קומה לאושר לשמחה ולמניעת אלימות.

מילת המפתח בהצלחה היתה "האחריות"

ככל שאנשי החינוך נושאים על גבם האחריות כך תרקיע ההצלחה לשחקים. האחריות מתחילה במנהלי המחוזות ,במפקחים וממוקדת במנהלי בתי הספר ורק בסוף במורים. היינו כשלון בביה"ס הוא באחריותו המלאה של המנהל.

מנהל שהוא מנהיג (קיים הבדל תהומי בין שתי פונקציות אלה) משכיל להעצים מורים ולטפח בהם האחריות להצלחה. כן... כן... ההצלחה אינה תלויה כמעט בתלמידים ובמקום מגוריהם קיימים מנהלים המעצימים מורים והמבינים כי האחריות להצלחה היא עליהם הרי שם במוסדות אלה התוצאות נפלאות. מפקח המעצים מפתח ומטפח מנהלים כמנהיגים מצליח להעפיל לראש כל פסגה בכל נושא ונושא.

עיקר עבודתי בעמלי החינוכי בהיותי -מפקח מחוזי התמקד בפיתוח מפקחים ומנהלים והפיכתם למנהיגים.

תהליך זה אינו תלוי "באופק חדש" ולא בפרוייקטים וביועצים ארגוניים, המפקחים הטובים והמעולים- המובילים מנהלים כמנהיגים מסוגלים לשנות כישלונות לשיא ההצלחה תוך שנה- שנתיים. פיגור הישגי ניתן להדביק בזמן קצת יחסית. הכל תלוי במובילים.המבהירים לסובב אותם כי האחריות להצלחה עלינו. אני מדגיש שוב- לזה אין צורך בשנות עבודה והטמעת חשיבה מעמיקה ובוודאי לא בפרוייקטים חדשניים- "אופק חדש".

שני מוקדים עיקריים יחוללו את ההצלחה המצופה:


    • 

    הישגים לימודיים.


    • 

    פיתוח חיי חברה.

הפיכתם של מנהלים ומורים למנהיגים שיובילו התלמידים לקראת הצלחה, מתוך נשיאה באחריות ותוך החדרה פנימית של אמונה בעצמנו ביכולתנו בכישוריהם שלהם כמורים ואמונה בתלמידים מהווה מוקד חשוב בדרכים להצלחה.

"האמונה" תגביר את המוטיבציה, הרצון, היכולת, זקיפות הקומה כדי להצליח. "האווירה" מסביב מאוד מאוד חשובה וקריטית, הסביבה היא החברים, כאשר ילד מדגיש כי

"כיף לי לבוא לבית הספר" הוא מתכוון שיש לו חברים.

על כן עלינו ליצור כל הזמן חיי חברה כדי שיהיה טוב לכל ילד, הטוב, השמחה והאושר שכל ילד חש זה הבסיס העיקרי להצליח בלימודים.תנועות נוער אף הם בסיס לחינוך חברתי מעולה.

ככל שמערכת החינוך תבין כי המפקחים הם הנושאים בעול- העיקריים להצלחה- באשר תפקידם העיקרי הוא פיתוח מנהלים, המפקחים הנמצאים בקרבת המנהלים כל השבוע וכל יום הם ורק הם נושאים באחריות להצלחה אסור לייבא גורמים חיצוניים, הם אינם יוצרים קשר אישי ולא יחס אישי עם כל מנהל, הם אינם מבקרים כל הזמן אצל המנהלים המצוינים כדי לעודד ולשפר כל הזמן.

השתלמויות חיצוניות חשובות ועקרוניות אך הם אינם תחליף למפקחים ישירים של מוסדות החינוך. שהרי כפי שציינתי ההצלחה המצויינת במחוזי נבעה בעיקרה ממפקחים טובים ומעולים שפיתחו כאמור מנהלים כמנהיגים.

אציין עוד רעיון אחד שהוביל אותנו למעלה ההר. "פיתוח המצוינים", מתחילת דרכי בחינוך הקפדתי לטפח, לסייע ולעזור לחלשים ולבינוניים, אך המיקוד בעבודתי התבסס על פיתוח המצוינים. הדגשתי את היחס החינוכי הערכי וההישגי ל-30% מהטובים שבכל כיתה.

הם המצוינים שהגיעו להישגים של 170% "נאלצו" ועשו זאת בחביבות ובשמחה "לסייע ולעזור לחלשים ולבינוניים" ובכך שכל המקבל גם נותן. הנתינה מהווה מקור חשוב ביותר בחינוך הילדים להיות בוגרים נהדרים.

חשוב לי להדגיש כי מדי שנה אני מבקר בעשרות מוסדות חינוך עם סטודנטיות מצטיינות ממכללת אורות וכמובן עם הלומדים בקורס המנהלים באוניברסיטת בר-אילן. בתי הספר שאנו פוקדים אותם כולם מצליחים. מדוע? הסיבה - אך ורק בגלל המנהל שהוא מנהיג. מנהיג השואף .... הרוצה.... והמאמין.... שהוא יצליח המאמין ביכולתו בעצמו במורים ובתלמידים. תוספת שעות כיתתיות ופרטניות ולהפעילן באותם כלים וצרכים אין לתוספת שום ערך. "עוד מאותו דבר לא יעיל". עלינו לעמול על איכות שתביא להצטיינות ולהצלחה.

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה - תואר שלישי בחינוך במנהיגות משרות במשרד החינוך: - 3 שנים מפקח על מדעי הטבע - 12 שנים מפקח כולל - 10 שנים מפקח מחוזי בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב