דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בני 30 ומשהו ולא עושים ספורט? זהירות על הלב 

מאת    [ 23/11/2009 ]

מילים במאמר: 480   [ נצפה 2110 פעמים ]

חדשות מדאיגות לצעירים: הגיל שבו מופיעות מחלות הלב בעולם המערבי הולך ויורד – וכעת גם צעירים רבים בשנות ה-20 וה-30 לחייהם נמצאים בסיכון, ועלולים ללקות במוות פתאומי כתוצאה מטרשת העורקים שתוביל להתקף לב – אם לא יקפידו על תזונה מאוזנת, פעילות גופנית ואורח חיים בריא.

הנתונים המדאיגים הללו הוצגו בשבוע שעבר בקונגרס הקנדי השנתי של רפואת הלב שנערך בטורונטו, וגרמו לרופאים ששמעו אותם להכריז כי "זהו דגל אדום, ואם מגמה זו תימשך – אנחנו צפויים להיתקל בהתקפי לב בגילאים צעירים יותר ויותר".

לפי המחקר, כמעט מחצית ממקרי המוות הפתאומיים במחוז קוויבק שבקנדה בקבוצת בני 40 ומטה, התרחשו כתוצאה מהפרעות לבביות. יותר ממחצית מאלו שמתו כתוצאה מבעיה לבבית סבלו ממחלת לב מוקדמת, ויכלו לערוך בדיקות מקדימות ולטפל בבעיה מבעוד מועד.

עורך המחקר, ד"ר דביט ארזמנדי (Dabit Arzamendi), עמית במכון הלב של מונטריאול, אמר, כי המחקר חשף קשר הדוק בין הצטברות של פלאק בעורקים – לבין שיעור הגידול במוות פתאומי אצל בני 40 ומטה. לדבריו, "הופתענו לגלות שזו הייתה סיבת המוות העיקרית אצל אנשים מעל לגילאי 20".

פלאק הוא שכבה שומנית המצטברת על דפנות העורקים הכליליים המזינים את הלב, והיא תוצאה של מחלת טרשת העורקים (atherosclerosis), שעלולה לגרום להתקפי לב, שבץ מוחי ומחלות מסכנות חיים אחרות. הטרשת מתקדמת בקצב מהיר אצל אנשים שסובלים מיתר לחץ דם, עודף שומנים וכולסטרול בדם, עישון, רקע משפחתי, סוכרת והשמנת יתר.

? "נדהמתי מכמות החולים הצעירים"

ד"ר ארזמנדי בן ה-31, במקור מברצלונה שבספרד, סיפר כי החל לחקור את הנושא, משום שהוא נדהם ממספרם הרב של החולים בני גילו, שהגיעו למרפאתו שבמונטריאול כדי לעבור צנתור.

"ניסיוני עם חולים בברצלונה היה שונה לגמרי", הוא סיפר. "שם מעולם לא נתקלתי באנשים כה צעירים, שמגיעים למעבדה וזקוקים לטיפול קרדיולוגי התערבותי".

בהמשך לאינטואיציה הפנימית שגירתה את סקרנותו, הוא החל לחקור את התחום, וקרא עשרות דו"חות של נתיחות פתולוגיות (ניתוחים שלאחר המוות) אצל חולים שמתו מוות פתאומי, שהוגדר כבלתי צפוי, והתרחש 24 שעות מתחילת התסמינים.

הממצאים שגילה תמכו בתחושות הבטן המוקדמות שלו: לאחר שהשמיט את מספר החולים שמתו מסיבות לא קרדיאליות – נותר ארזמנדי עם 90 חולים שמותם נגרם עקב סיבות לבביות.

מחקרו מצא שמוות מסיבות לבביות מסביר 46.5% מהמיתות הפתאומיות בקוויבק בקבוצת בני 40 ומטה. מתוכם, 50 אנשים, שמהווים 56%, סבלו מטרשת העורקים, ואילו היתר מתו ממום מולד בלב, חריגות והפרעות בקצב הלב.

"פגם בלב והפרעות בקצב הלב היו הסיבה העיקרית למוות בקורבנות הלב בני ה-20 ומטה – אך היצרות של העורקים נתגלתה כסיבה העיקרית הלבבית למות אנשים בגילאי 20-40", הסביר החוקר.

דוברת איגוד הלב והשבץ הקנדי, ד"ר בת' אברמסון ((Beth Abramson, אמרה כי המחקר הוא בבחינת "תמרור אזהרה מהבהב". "זהו מצב טרגי", הוסיפה, "משום שבמרבית גורמי הסיכון לטרשת עורקים ולמחלות לב ניתן לשלוט ולטפל – וכך למנוע מוות מוקדם ומיותר".

הרופאים ממליצים למי שסובל מאחד מגורמי הסיכון למחלות לבביות (כמו השמנת יתר, עישון, רקע משפחתי וכד') להיות במעקב שגרתי אצל קרדיולוג, ולערוך מדי פעם בדיקות דם (לבירור רמת הכולסטרול, הטריגליצרידים ויתר השומנים) ומבחן לב במאמץ (ארגמוטריה) – על פי תוצאות המחקר, כבר בשנות ה-20 וה-30 לחיים.

2/11/2008

שחל טלרפואה - רפואת העתיד פועלת כבר היום, בעשרות אלפי בתים בישראל עשרות אלפי המנויים של שחל מצוידים במכשור טלרפואי מהמתקדמים בעולם, ההופך את האבחון מהבית לפשוט וידידותי. האמצעים הטכנולוגים העומדים היום לרשות הטלרפואה מאפשרים לצוות הרפואי מעקב שוטף אחרי מצבו של המנוי, בארץ או בעולם. התקף לב | מחלות לב




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב