דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ענבים מסייעים בהפחתת לחץ דם 

מאת    [ 18/11/2009 ]

מילים במאמר: 502   [ נצפה 2873 פעמים ]

ענבים יכולים להפחית מגוון גורמי סיכון ללב ולכלי הדם, הקשורים לתזונה עתירת מלחים ? כך מצא מחקר חדש שנערך על חולדות בארה"ב. על פי המחקר, אכילת ענבים מפחיתה יתר לחץ דם וגורמים אחרים הקשורים במחלות לב ? כמו אי-ספיקת לב. הסיבה לכך, ככל הנראה, טמונה ברמות הגבוהות של נוגדי החמצון בענבים. למרות הממצאים המבטיחים, מוקדם מדי להיפטר מהתרופות לטיפול בבעיות בלב ? מה שלא סותר את ההמלצה לקצץ בכמויות המלח ולשפר את התזונה אחת ולתמיד. 
המחקר עצמו נערך במרכז הלב וכלי הדם של אוניברסיטת מישיגן, ארה"ב, ופורסם השבוע בכתב העת Journal of Gerontology: Biological Sciences. מטרתו העיקרית הייתה לבדוק כיצד ניתן לטפל ביתר לחץ דם הנובע מתזונה עתירת מלח.
במחקר נבדק זן של חולדות מעבדה שפיתחו יתר לחץ דם, משום שהוזנו בדיאטה עתירת מלח עוד קודם לכן.
החולדות חולקו לשתי קבוצות: הראשונה אכלה אבקה המורכבת מתערובת ענבי מאכל רגילים ? ירוקים, אדומים ושחורים, יחד עם תזונה עתירה במלח. לחולדות בקבוצה השנייה ? קבוצת הביקורת ? ניתנה אותה תזונה רווית מלח, ללא אבקת הענבים. כמה מהחולדות בקבוצת הביקורת גם קיבלו תרופה לטיפול ביתר לחץ דם.
לאחר 18 שבועות נבדקו כל החולדות, ובקבוצה שהוזנה באבקה מועשרת בענבים, נמצאו לחץ דם נמוך יותר, תפקודי לב טובים יותר, דלקתיות מופחתת בכל הגוף, ופחות סימנים לנזק בשריר הלב ?  בהשוואה למכרסמים שלא אכלו את תערובת הענבים.
בחולדות מקבוצת הביקורת שניזונו מתזונה מלוחה בלבד, וקיבלו בנוסף הידרלזין ? תרופה לטיפול בלחץ דם, נמצא לחץ דם נמוך יותר גם כן, אך ליבן לא היה מוגן מפגיעה, כמו החולדות שאכלו ענבים.
"המחקר הנוכחי מראה כי בענבים קיים 'משהו' מיוחד, שלו יש השפעה ישירה על סיכונים שונים הקשורים ללב ולכלי הדם, ביניהם יתר לחץ הדם", אמרו עורכי המחקר.
מהו אותו 'משהו'? פרופסור סטיבן בולינגSteven Bolling) ), חוקר ממרכז הלב וכלי הדם של אוניברסיטת מישיגן הסביר כי "מצאנו שפע פלבונואידים בקליפה, בבשר הפרי ובזרעים של הענבים. למרות שיש הרבה תרכובות טבעיות באבקת ענבים שעשויות להשפיע על המצב, אנו מאמינים כי הפלבונואידים אחראים לשיפור של יתר לחץ הדם".
פלבונואידים (flavonoids) הם קבוצה של רכיבים צמחיים אקטיביים, הפועלים כנוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים), ומצויים בפירות ובירקות. מאחר שענבים שחורים, ירוקים ואדומים, מכילים רמות גבוהות של פלבונואידים, הם יכולים להפחית יתר לחץ דם, שללא טיפול עשוי להוביל בהמשך גם לאי-ספיקת לב ולסיבוכים נוספים.
לפי בולינג, "מצב החולדות במחקר דומה למצבם של מיליוני אמריקאים הסובלים מיתר לחץ דם מתמשך הקשור לתזונה שלהם, שגורם בסופו של דבר להתפתחות אי-ספיקת לב". "תוספת אבקת הענבים לתזונה העשירה במלח", אמר, "הפסיקה את ההידרדרות הבלתי נמנעת של החולדות, ושינתה את מסלול המחלה שלהן". 
החוקרים ביקשו להדגיש, כי למרות שממצאי המחקר מגלים כי ענבים מכילים רמות גבוהות של נוגדי חמצון, שיכולים לסייע בטיפול ביתר לחץ דם ובאי-ספיקת לב ? הם אינם ממליצים לחולים להפסיק לצרוך את התרופות הרגילות שלהם ולאכול במקומן ענבים, במיוחד לאור העובדה שהמחקר טרם בוצע בבני-אדם, אלא רק בחיות מעבדה.
לדבריהם, העצות הטובות ביותר בעבור אנשים הסובלים מבעיות הקשורות ללחץ דם, כפי שעולה מהמחקר הנוכחי, הן בנוסף לטיפול רפואי לפי הצורך, לאכול פירות וירקות עתירי פלבונואידים, ובד בבד להימנע מצריכה מופרזת של מלח במזון ובמשקאות. אגב, פרט לענבים, אפשר למצוא פלבונואידים גם בתה, ביין אדום ובסויה.

שחל טלרפואה - רפואת העתיד פועלת כבר היום, בעשרות אלפי בתים בישראל עשרות אלפי המנויים של שחל מצוידים במכשור טלרפואי מהמתקדמים בעולם, ההופך את האבחון מהבית לפשוט וידידותי. האמצעים הטכנולוגים העומדים היום לרשות הטלרפואה מאפשרים לצוות הרפואי מעקב שוטף אחרי מצבו של המנוי, בארץ או בעולם. התקף לב | מחלות לב




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב