דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד תכינו לכם את הגינה הכי ירוקה לחורף.... וירוק- זה לא רק צבע 

מאת    [ 06/11/2009 ]

מילים במאמר: 1271   [ נצפה 3727 פעמים ]

השנה נובמבר הזכיר לכולנו הנה החורף קרב ובא. האם יש לכם גינה בחצר הבית או הבניין? האם שמעתם על גינון אקולוגי? מה הוא גינון אקולוגי וכיצד נכין את הגינה הירוקה שלנו לחורף? הגינה האקולוגית בניגוד לגינת נוי מספקת לבעלי הגן פירות ממשיים, וכל זאת, תוך פגיעה מינימאלית בסביבה - ושלא תחשבו על גינה שנראית כמו שדה חקלאי - גינה אקולוגית יכולה להיות יפה ופורחת - אך היופי אינו המטרה היחידה או העיקרית.

העקרונות המנחים אותנו בתכנון הגינה האקולוגית הם: התחשבות במשאבים הקיימים: האדמה, השמש, הצל, הרוחות וניצולם באופן מושכל לתועלת הגינון, תוך התחשבות בחיסכון בצריכת משאבים מתכלים, בעיקר מים.

האקולוגיה בגינה

ראשית יש לדעת כי קיימים מספר עקרונות המאפיינים את הגינון האקולוגי:

? מתחילים מהקרקע :

? על מנת שהאדמה תניב פירות/ירקות וצמחים עסיסיים, טעימים ויפים יש להזין אותה בחומרים מטייבים, המומלץ ביותר הוא הקומפוסט כמובן, אותו ניתן להכין באחת מפינות הגינה, חומרים נוספים יכולים להיות שיירי הגינה מהעונה הקודמת אותם גורסים ומטמינים לתוך הקרקע לפני השתילה/זריעה הקרובה, כך אנו מחזירים לקרקע את המזון שנשאב ממנה על ידי מחזור הגדילה הקודם. הטוב ביותר לטייב את הקרקע פעמיים בשנה:בתחילת האביב לפני מחזור השתילה של האביב והקיץ, ופעם שנייה בסתיו לפני השתילה של הסתיו והחורף. למעשה חודש נובמבר הוא התחלה מעט מאוחרת של הכנת הגינה לחורף, אך ניתן עדיין לתפוש את הרכבת בטרם עזבה את הרציף.

? חלקי אדמה חשופים מועדים לאיבוד הנוזלים מהאדמה לאוויר, כדי למנוע איבוד המים יש לחפות את הקרקע - חיפוי בטוף, בעלים, בעירוב של נסורת ועלים, בצמחי העונה שעברה שעברו הליך של גריסה.

? העלאת רמת הלחות במקומות שהתייבשו.

? קלטור עדין של אזורי אדמה שהתקשו כדי למנוע התהוות של בקיעים גדולים באדמה וחלחול מי השקיה לתהום.

? התחשבות בצריכת מים והשבת מים אפורים לגינה, אם באמצעות התקנת מערכות לטיהור המים האפורים מהמקלחות וממכונת הכביסה או במידה והנכם משתמשים בחומרי ניקוי אקולוגיים ניתן להשתמש במים אלו ישירות לגינה הביתית. השנה יש להתחשב במיוחד בצריכת מים לאחר הבצורת הקשה של שנת 2009 ודילול רזרבות המים בישראל. יש "לאלף" את הצמחים לצריכה פחותה של מים, וזאת ניתן לעשות על ידי הרחקת מועדי ההשקיה כל האפשר, ואז מתן השקיה ארוכה יותר. לרוב הצמחים יצמיחו שורשים עמוקים ומפותחים יותר ומתוצאות ה"אילוף" נוכל ליהנות לאחר כשנה. אך לעת עתה נוכל להפחית כך באופן משמעותי את צריכת המים בגינה.

? יצירת בית גידול פורה כחלק מתפישה ירוקה:

? לא כל בעלי החיים מזיקים לגינה. ישנם בעלי חיים החיים בסימביוזה עם הגינה ומפרים זה את זו. יש בעלי חיים שכדאי למשוך לגינה שלנו, הם יוסיפו לה חן ויישמרו על מחזור החיים של הגן תולעים, חלזונות, ציפורים, חרקים - חלקם מפרים את הצמחים, טורפים מזיקים ומייצרים תחושת חיים בגינה.

? הוספת או החסרת צמחים או בעלי חיים המשמשים מקור מזון לבעלי חיים אחרים.

? למשוך בעלי חיים יעילים בניית מקומות מסתור או מגורים מועילים עבורם כגון: פינות האכלה לציפורי שיר, מסלעות, ברכת מים, קן ינשופים, בית לקיפוד?

? להתייחס למשטר הרוחות בבית הגידול ולבנות חסימת רוחות באזורים המועדים לפורענות, חסימה יכולה להיות גדר עץ דקורטיבית או גדר חיה המהווה חוצץ בין הגן לאזור הרוחות.

? חפירת בור לקומפוסט ואגירת הפסולת האורגנית הם דרך נפלאה ליצירת איזון ביולוגי בגינה, כדי לשפר את הפיכת הפסולת האורגנית לקומפוסט, מומלץ להוסיף תולעים אדומות לקומפוסט ולגינה בכלל.

? טיפול שוטף בערמת הקומפוסט: ערבוב, הוספת חומרי גזם שונים, אוורור או הגברת הלחות .

? הכרה מעמיקה של הצמחים וצרכיהם :

? לאחר הכנת גינה עם יכולת צימוח מעולה יש להניח כי יהיו צמחים שיתפשטו מעבר לרצוי יש לשמור על התוואי הרצוי על ידי גיזום קבוע בגן המייצר תיחום נכון לכל גידול.

? בהתאם לעונות ובהתאם לטעמו האישי של בעל הגינה יש להוסיף צמחים לגינה על בסיס קבוע, עושר מינים בגינה ישביח את מראה הגן ואת יבוליו.

? הכרת הצומח - פנו למשתלה הקרובה והתייעצו עם בעלי המקצוע, הם ינחו אתכם באשר להוספת צמחים המושכים אליהם בעלי חיים מועילים או דוחים בעזרת ניחוחותיהם בעלי חיים לא רצויים.

? כשפרי הבשיל - קטפו אותו - אל תשאירו אותו על הצמח, כך תקטינו את העומס מהצמח ותבטיחו מחזור נוסף של פירות איכותיים.

? קיימים בשוק חומרי דישון אורגאניים לרוב המתאימים לצמחייה השונה בגינה. התייעצו עם גנן או משתלה - גם מחלקת הגינון של אקו-בילדינג תוכל לייעץ לכם באשר לחומרי דישון אורגאניים מומלצים..

? באופן עקרוני יש לכל בעלי הגינות נטייה לעשב כל צמח "שוטה" בגן - אך אל לנו לשכוח כי גם להם חלק במאזן האקולוגי של הגן, ההמלצה לעשב באופן ידני עשבים שוטים הגדלים בקרבת שורשי הצמחים השאירו חלק מהעשבים בגינה - גם הם תורמים לאיזון הכללי, וחלקם אף יפים מאוד.

? קלטור עדין מסביב לשורשי הצמחים, לשם אוורור.

עיצוב הגינה האקולוגית

עיצוב ופיסול הגן נעשה אצל הקהל האקולוגי באמצעות  שימוש חוזר במוצרים שיצאו מכלל שימוש. רבים אוהבים להוסיף לגינה אלמנטים מעולם האמנות והחומר שמוסיפים גוון ויופי לגינה. בתפישה האקולוגית הגינה היא מקום מופלא לשימוש חוזר בחומרים ובאלמנטים שיצאו מכלל שימוש אך בעזרת דמיון וצבע ניתן להשתמש בהם שוב וליצור בעזרתם גינה חיננית ייחודית ובהחלט אקולוגית. מחרשות, מריצות, גלגלים, מחרשות, מגל כלי גינה ישנים הם חלק מהחפצים שיכולים להשתלב בגינה.

עכשיו הבנו את עקרונות הגינון האקולוגי, אם כך כיצד נכין את הגינה לחורף?

גינון טוב, כמו כל דבר אחר בחיים, מתחיל בתכנון. על מנת להוציא מהשטח שלכם את המיטב, בחנו אותו היטב וחלקו את השטח לאזורים: ערוגות לגן ירק, גינת תבלינים, עצי פרי, וכמובן, למרות שזו אינה המטרה העיקרית של גינון אקולוגי, היכן נשתול פרחים ושיחים שיאדירו את יופיו של הגן וישמחו אותנו.

לעתים מי שאינו בעל מקצוע, או מי שבא לתכנן לראשונה בחייו גינה, חשים בלבול ואין בהירות בקשר לחלוקה הנכונה של השטח שתבטיח ניצול מירבי ונכון של הנתונים הטבעיים. לשם כך אנו ממליצים להזמין גנן אקולוגי או מתכנון פרמאקלצ'ר שיוכלו להנחות אתכם כיצד להתחיל... גם במחלקת הגינון של אקו-בילדינג ניתן להזמין שירות זה ולקבל יועץ גינון אקולוגי או מתכנן פרמאקלצ'ר לפגישת ייעוץ בביתכם.

לאחר שלב התכנון מתחיל שלב הביצוע הנסמך על התוכנית שהכנתם תוך שמירה על העקרונות שנזכרים מעלה. אחת הנקודות החשובות ביותר בביצוע הגינה היא, הכשרת הקרקע. הפיכתה והטמנת קומפוסט וחומרי דישון פנימה תוך הפרדת הרגבים הגדולים בעזרת קלשון או מתחחת, ניתן אף לשכור מתחחת מוטורית מחנות לציוד גינון שתקל על עבודתכם ותשפר את התוצאות. זהו שלב חשוב בהקמת הגינה שלכם - איכות הקרקע משפיעה באופן ישיר ומיידי על טיב הגידולים בה.

דבר נוסף שחשוב מאוד לשים לב אליו, ללמוד אותו ולהקפיד עליו הוא אלו צמחים צריכים להיות היכן, לא רק מבחינת כמות האור והמים שהצמחים אוהבים אלא העדפה אישית, כן, גם לצמחים יש "העדפות חברתיות" יש צמחים שאסור לשתול זה ליד זה כיוון שהם ימיתו זה את זה על ידי הפרת האיזון הביולוגי האחד של השני. התייעצו לפני השתילה עם מומחה או שתיאלצו ללמוד על בסיס הניסוי ותהייה. אך אל לכם לטעות הגינה צריכה להיות עשירה ומגוונת, עושר במינים מושך בעלי חיים שונים ומייצר בית גידול קרוב באופיו לטבע ומכאן עשיר בריא ומגוון, תוך הקפדה ושימת לב על השפעתם של צמחים מסוימים זה על זה.

בלינק הבא תוכלו למצוא טבלה המפרטת אלו צמחים מתאימים לזריעה ושתילה בחודש נובמבר:

http://www.ecobuilding.co.il/page.asp?id=507

אחרי שהחלטתם אילו גידולים אתם רוצים, חשוב לבדוק באילו תנאים גדל כל אחד מהצמחים שבחרתם - מה כמות האור הנדרשת, מה המרחק בין שתיל לשתיל, צריכת המים - קבצו שתילים עם צריכת מים דומה יחד והתאימו את ההשקיה לצורכי הצמחים, הפרידו בין צמחים רב שנתיים לחד שנתיים, ודאגו שצמחים גבוהים לא יאפילו על צמחים נמוכים הדורשים אור, תכננו את מיקום השתילים בהתאם לתנאי השטח המיטביים עבורם - או צרו עבורם תנאים מתאימים.

טיפ נוסף ? צמחי תבלין נודעים כמרחיקי מזיקים מהגינה - השתמשו בהם כתוחמי הגינה כדי למנוע הגעת מזיקים לשטח.

מקווה שמצאתם במאמר זה מענה להפיכת הגינה למקום בו מתקיימים עקרונות אקולוגיים ולשאלה כיצד להכין את הגינה לעונה זו. בכתבות הבאות ניכנס לעומק בנושאים שונים.

הנכם מוזמנים לשלוח לנו במייל נושאים שמעניינים אתכם ושהייתם רוצים למצוא כתבה עליהם, ואנו נשתדל לענות לבקשותיכם. אז שיהיה לנו נובמבר נפלא.

irit@ecobuilding.co.il

תודה מיוחדת למידד מאירי ראש מחלקת גינון באקו-בילדינג שסייע בהכנת הכתבה

אירית צח
סמנכ"לית שיווק ופיתוח עסקי
אקו-בילדינג
החברה הראשונה בישראל לאחזקת מבנים אקולוגית
http://www.ecobuilding.co.il
ניקיון | הדברה | גינון | אקולוגי |



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב