דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בואו נשאיר את הקור והרטיבות מחוץ לבית - חימום ואיטום זה הכי אקולוגי! 

מאת    [ 06/11/2009 ]

מילים במאמר: 1513   [ נצפה 2345 פעמים ]

השבוע זכינו לטעימה מהחורף? הקור הגשם ועמו הרטיבות. עכשיו אתם בטוח יודעים - האם הבית שלכם מוכן לחורף? ריכזנו עבורכם Check-list מעין "רשימת מכולת, מה בודקים כיצד בודקים והכי חשוב - איך פותרים את כל הבעיות בבית ועוברים את החורף בשלום.... נובמבר נכנס בסערה - גשם, סופות ברקים ורעמים, שיטפונות וקור - איך עברו עליכם ימי הגשם? זה הזמן לבחון את אחזקת הבניין או הבית לקראת החורף.

זכרו - בימי הקור והגשם יקשה עליכם לצאת ולטפל בשלל הליקויים בבניין או בבית הדורשים טיפול ואחזקה, חלקם לא ניתנים כלל לתיקון במצב של רטיבות. מעבר לכך חדירת קור ורטיבות לבניין או לבית תוריד משמעותית את הטמפרטורות בחלל הבית ותדרוש שעות חימום רבות יותר תוך שימוש רב יותר באנרגיה - לא חבל?

זה בדיוק הזמן לבחון - האם חברת אחזקת המבנים או ניהול ועד הבית שלכם עושים בדיקה שנתית לקראת החורף?

אם כן על מה אנו מדברים ומה הם אותם "ליקויים" לכאורה, בואו נכין יחד רשימה עמה תצאו לדרך ותעברו סעיף אחר סעיף במטרה לייצר בידוד טוב יותר לקראת החורף.

1. נתחיל מלמעלה, מהגג - ערכו סריקה על הגג והורידו ממצאים שעלולים להוות מפגע ברוחות עזות: אנטנות ישנות, חפצים שמאוחסנים על הגג - זה הזמן לפינוי הזבל! במהלך הסריקה העיפו מבט על פתחי היציאה של המרזבים, במידה ונסתמו על ידי עלים או חפצים חשפו את פתחי היציאה כדי לאפשר זרימת מי הגשמים דרך המרזבים. במידה והגג דלף בשנה שעברה ולא אטמתם את הגג בקיץ - זה הזמן להזמין איטום ולדאוג שבחורף הזה הגשם יישאר בחוץ! אם יש לכם גג רעפים - בידקו שאין רעפים שבורים - רעפים שבורים יש להחליף!

2. פתיחת מרזבים - בדקתם שפתחי המרזבים הנמצאים על הגג חשופים כעת עיברו על פתחי היציאה של המרזבים ובדקו כי אינם סתומים - מרזב סתום עלול לייצר שלולית ואף בריכה על הגג - הכובד יכריע את הגג ומים יתחילו לדלוף... הקדימו תרופה למכה!

3. לאחר שניקינו את המרזבים והם מנקזים את מי הגשמים, האידיאל הוא להציב מיכל אחסון למים מתחת למרזב שישמש להשקיה ו/או למי שירותים. על מנת ליצור שימוש אופטימאלי במיכל, עדיף להציב אותו כמה שיותר גבוה מעל פני הקרקע, כך שהאנרגיה הפוטנציאלית שלו תהיה גבוהה ככל האפשר - שימוש בכבידה. אולם צריך לזכור כי למים יש יחס נפח/משקל של 1 ליטר ל-1 קילו, הווה אומר - מיכל של 1 קוב ישקול 1 טונה, על כן, מי שמתכנן להציב מיכל מסוים על בסיס, צריך לוודא שהוא יוכל להחזיק את המשקל הזה. לא פעם ולא פעמיים ראינו אנשים שמציבים מיכלים של 2-3 קוב על בסיסים חלשים ולאחר גשם חזק, הבסיס קרס תחת המשקל של המיכל. יש לא מעט אנשי מקצוע המומחים בנושא זה, צריך רק לחפש בגוגל ולמצוא. מצד שני, מי שבונה את זה בסופו של דבר, יוכל לארגן לעצמו ולמשפחתו אספקת מים מאוד נאותה - משפחה עם שטח גג של מאה מ"ר באזור של 500 מ"מ משקעים שנתי, יכולה ל"קצור" בשנה 50 קוב מים = 50,000 ליטר מים. אם אין לכם גינה אך אתם מעוניינים להשתמש במים בשביל השירותים, צריך לארגן משאבה שתעלה את המים אל מיכל קטן על הגג ומשם להתחבר לצינורות שמובילים לשירותים.

4. למיכל המים יכול להיות שימוש נוסף, הוא מהווה מסה תרמית - הווה אומר, אם בונים את המיכל בצורה שתקלוט חום מהסביבה (ע"י השמתו ליד קיר לבנים דרומי של הבית אשר יקרין עליו חום מהקיר ומהשמש, קנייה של מיכל שחור, או צביעתו בשחור על מנת שיספוג חום ככל האפשר - מסת המים עצמה תקרין את החום בחזרה בצורה איטית ומבוקרת. יש לכך לא מעט יישומים, ניתן לגדל ירקות ופירות קיץ ליד מיכלים כאלו בגלל החום שהם מפיצים ו/או לגדל ירקות חורף עם תפוקה גדולה יותר.

5. השינויים במזג האוויר בין חודשי הקיץ לחודשי החורף עלולים ליצור סדקים במעטפת החיצונית של הבניין. לסדקים אלו עלולים לחדור מים שמצטברים על הגג בימות החורף, וגולשים במורד הקירות החיצוניים של הבניין אל ביתנו. במקרים כאלה יש לבצע תיקון חיצוני שכולל: o פתיחת הסדק והרחבתו כדי לאפשר החדרה של חומר איטום o סתימת הסדק.

6. איטום חלונות ודלתות חיצוניות - בריחת אוויר היא גורם מרכזי לאיבוד חום בבית. את האוורור של הבית אפשר לעשות במהלך היום כשלא נמצאים, ע"י פתיחת חלונות במקומות שגשם לא יכול להיכנס - את החלונות אוטמים באמצעות סיליקון, או מגוון חומרי איטום לחלונות החל במשחות וכלה ברצועות מיוחדות עם חומר דביק בצד אחד הנמכרות בחנויות חומרי בניין. את הדלתות החיצוניות ניתן לאטום עם שטיח בכניסה המונע את חדירת הרוח מתחת לדלת ורצועות מיוחדות הנמכרות בחנויות לחומרי בניין הנדבקות לדפנות הדלת או המשקוף ומונעות את חדירת הרוח דרך חרכי הדלתות.

7. ארגזי רוח של הגג ושל התריסים - הם מקור נוסף לבריחת אוויר חם ולכניסת אוויר קר. בדקו את ארגזי התריסים של החלונות ובמידת הצורך איטמו חורים בסיליקון או על ידי החלפת לוח עץ ישן בחדש - כנ"ל לגבי ארגז הרוח של גג הרעפים. ואם כבר אז כבר - רעפים שבורים, או כאלו שזזו ממקומם - זה הזמן לחדש ולסדר.

8. במידה ואתם גרים בבית משותף ישן יחסית אחת הצרות של החורף הן: הצטברות מים במקלט: המקלטים נבנו כדי להגן מפני הפצצות, אך בדרך כלל, לא בוצע בהם תהליך של איטום. הצטברות של מים במקלט עלולה לפגוע ביסודות הבניין, ולכן חשוב למנוע אותה מבעוד מועד. הפתרון הנפוץ, הזול והיעיל להצטברות מים במקלט הוא התקנה של משאבת מים המאפשרת שימוש במי המקלט להשקיה נוספת בגינה.

9. הסתכלו מסביב לבית או לבניין ובדקו שאין עצים גבוהים מדי העלולים להישבר על הבית או לתוכו ברוח עזה - עצים המועדים לפורענות רצוי לגזום כעת!

10. פעמים רבות במהלך החורף מצטברת פטרת על קירות מסוימים בבית - היום ישנם צבעים וחומרים המונעים היווצרות פטרת - גשו לחנות צבע קרובה, התייעצו עם מומחה צבע וטפלו בקירות המועדים לפורענות מבעוד מועד - לאחר הרטבת הקיר והיווצרות הפטרת תיאלצו לחכות ימים רבים עד שתוכלו לתקן את הבעיה.

11. הכינו את המזגן לחורף: נקו את הפילטרים ואת תריסי יציאת האוויר יש לשאוב מאבק ולנקות בסמרטוט לח, השתמשו במזגן לחימום. מזגן הוא אמצעי חימום הבית היעיל ביותר! חסכוני פי 3 לערך מכל גוף אחר, כדוגמת: רדיאטור, תנור ספיראלה או מפזר חום. בדרך כלל גם ניתן לומר בבטחה כי הוא אמצעי חימום בטוח יחסית מפני שריפות. לסובלים מהיובש של המזגן, ניתן להוסיף מכשיר אדים או סיר עם מים לשם העלאת הלחות בחדר. גם תליית הכביסה הרטובה באזור המזגן תעלה את אחוזי הלחות בחדר ותחסוך שימוש במייבש כביסה.

12. שטיחים ווילונות מייצרים בידוד משמעותי ומעלים את הטמפרטורות בחלל באופן ניכר. בימים גשומים ומעוננים אין משמעות לחום השמש במהלך היום... אך בימי שמש חורפיים - השאירו חלונות דרומיים ללא וילון או תריס במהלך היום - קרני השמש החודרות יחממו את הבית, חשוב לזכור להגיף את התריסים והווילונות עם רדת השמש. בדקו את השטיחים שגלגלתם לפני הקיץ נקו והכינו אותם לשימוש לקראת ימי החורף הקרובים.

13. מנורות להט אמנם מחממות מאוד, אבל יעילותן קטנה בהרבה מהמזגן. עברו לנורות חסכוניות הנותנות אור עם עלות חשמל נמוכה יותר וצריכת אנרגיה פחותה, וחממו בעזרת מזגן.

14. חממו רק איפה שאתם נמצאים. סגרו חדרים בהם אתם לא נמצאים, כך שהמזגן לא יצטרך לעבוד על חימום אזורים מיותרים.

15. כיסוי קירות הפנים של הבית, אמנם זה נשמע טריוויאלי, אך לא באופנה ועיצוב עסקינן, אלא בבידוד! ככל שהקיר מכוסה ביותר פריטים הבידוד משתפר - היעיל ביותר זה שטיחים פרסיים... אך כאן נכנס עניין של טעם והעדפות אישיות....

16. דבר נוסף...התלבשו חם - זה חורף. אין צורך להסתובב בבית עם גופיה קצרה. כוונו את התרמוסטט ל-24 מעלות, לא יותר והתלבשו בהתאם, גם כרבוליות בסלון יעזרו לכם להעביר את החורף באווירה ביתית וחמימה.

עד כאן עברנו על הדרכים הפשוטות והזולות לשמירה על בידוד נאות וחיסכון אנרגיה כעת נרחיב מעט וניתן לכם את הגרסה היקרה, לכאורה, לחימום הבית בחורף הישראלי....

א. עובדה לא ידועה ברבים, אולם בידוד מוצלח ואיכותי, פועל לא רק לצורך חימום הבית בחורף הישראלי אלא גם שומר על קרירותו בקיץ הים תיכוני הלא קל שלנו. על כן מומלץ לקרוא וליישם את העצות "היקרות" מכיוון שלטווח הארוך - הן יוצאות זולות בהרבה יותר.

ב. ג'ון סימור המנוח היה תמיד אומר "חלונות גדולים זה רומנטי ויפה, אולם מבחינה יעילות הם הבזבזן האנרגטי הגדול של הבית" - על כן, אם אתם בשלב תכנון של הבית, אל תבנו חלונות גדולים, דרכם הקור הכי גדול בחורף והחום הכי גדול בקיץ נכנסים לביתנו הקט.

ג. אם במקרה עברנו את שלב התכנון ואנו גרים בבית כבר כמה שנים טובות, יש להחליף את החלונות הקונבנציונאליים בחלונות עם זיגוג כפול או משולש, נכון שמדובר בהשקעה כספית לא קטנה, אולם לא מעט מחקרים הראו כי ההשקעה הכספית מוחזרת תוך שנתיים-שלוש (תלוי לפי מידת החימום/קירור שלכם בבית) בעקבות חיסכון אנרגטי של בידוד מוצלח.

ד. אופציה מעניינת לבידוד נוסף על הבית היא בתצורת קירות ירוקים - צמחים מטפסים על הקירות וערוגות על גגות שטוחים יכולים ליצור בידוד חזק ביותר שיבוא לידי ביטוי בימים הקרים והחמים ביותר של השנה, אולם אם אכן החלטתם ללכת בכיוון זה, יש להתייעץ עם מומחה בנושא לגבי סוג הצמח ותצורת הערוגות.

ולסיום וללא כל הכנה מוקדמת, אין כמו מרק חם או נזיד מהביל כדי לחמם את הגוף והנשמה בימים הקרים.

דקה לפני שנפרדים - האם חברת ניהול הבניין שלכם מטפלת בכל זה? האם הבניין שלכם עובר בדיקת חורף? אצלנו באקו-בילדינג ? זה חלק מהשירות, בדקו לפני שאתם שוכרים חברת ניהול בניין חדשה, האם הם מבטיחים להיות לצדכם בימים קרים כמו בימים חמים. שיהיה לכולנו חורף גשום ורטוב, אך בית חמים, יבש ונעים.


תודה מיוחדת לעמית רבין, אגרונום מים וקרקע ומתכנן פרמאקלצ'ר, מייעץ קבוע באקו-בילדינג ולחנן עינב לוי, מומחה למיקרו-אקלים מאנשי עץ-בעיר שסייעו בהכנת הכתבה איטום

אירית צח סמנכ"לית שיווק ופיתוח עסקי אקו-בילדינג החברה הראשונה בישראל לאחזקת מבנים אקולוגית http://www.ecobuilding.co.il ניקיון | הדברה | גינון | אקולוגי |




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב