דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקניבליזם בענף ראיית החשבון פוגע בביקורת הדוחות הכספיים 

מאת    [ 05/11/2009 ]

מילים במאמר: 490   [ נצפה 2665 פעמים ]

"הקניבליזם בענף ראיית החשבון פוגע באיכות הביקורת של הדוחות הכספיים בחברות ציבוריות." כך אומר סטפן גוברמן, מנכ"ל קבוצת גוברמן המספקת פתרונות בתחומי החשבונאות וניהול הכספים. את הדברים אומר גוברמן לקראת אכיפת ההבהרה של הרשות לניירות ערך על פיה, החל מסוף שנת מס 2009, חברות ציבוריות יחוייבו בהפרדה מוחלטת בין הגוף המבקר לגוף העורך הדוחות הכספיים. "חברות יאלצו להשקיע יותר בעריכת הדוחות ותעריפי הביקורת שגם ככה נמוכים לא יאפשרו השקעת הזמן והמשאבים הנחוצים לצורך ביצוע ביקורת איכותית לדוחות הכספיים." מוסיף גוברמן

"כיום עוד לפני שהחלה אכיפת ההבהרה להפרדה בין עריכה לביקורת של הרשות לני"ע, שיטת התמחור של עבודת הביקורת אינה עומדת בנורמות אי התלות הנדרשות בכללים ומתעלמת לחלוטין מאלמנט האיכות. הנוהג בשוק הוא לתשלום קבוע בגין הביקורת ללא קשר לממצאים או לצורך להרחיב את היקפה מתוך ממצאים העולים במהלכה. דבר הפוגם במוטיבציה של רואי החשבון להעמיק בביקורת בעקבות ממצאים בעיתיים שנתגלו במהלכה." אומר גוברמן "רואי החשבון הם האשמים למצב שנוצר. ישנם רואי חשבון שמורידים מחירים לרמות מגוחכות." גוברמן מציין שהדבר שונה לחלוטין בחו"ל. בארצות הברית, לדוגמא, תעריף שעת רואה חשבון העוסק בביקורת נע בין 150 דולר לשעה במשרד קטן להרבה מעל 500 דולר לשעת שותף במשרד גדול. התעריפים במדינות מערב אירופה אף גבוהים יותר.

בישראל,לעומת זאת, התעריפים נעים בממוצע בין 30 ל-50 דולר לשעת ביקורת. התעריפים הנמוכים מתקיימים אפילו בביקורת הדוחות הכספיים של חברות ציבוריות המפרסמות את שכר הטרחה המשולם לרואה החשבון המבקר. חלוקת סך שכר הטרחה בסך כל השעות מראה בלא מעט מקרים על תעריף ממוצע של כ-30 דולר לשעה. "אין שום היגיון בכך שהתעריף בארה"ב יהיה גבוהה פי 5 מאשר בארץ. אפילו במדינות בעלות הכנסה ממוצעת הנמוכה בהרבה מהמקובל בארץ כגון רומניה, הונגריה או צ'כיה התעריפים גבוהים לעיתים פי 2 מהמקובל בישראל." אומר גוברמן.

גוברמן מזהיר: "זהו מצב מעורר דאגה וישנם לא מעט רואי חשבון שמשיגים רווחיות עקב הקטנת היקפי הביקורת ו'הינדוס' הדוחות הכספיים בהתאם לדרישות הלקוח. מראש הם מייעדים עצמם לקחת סיכון עבור הלקוח. לצערי, לא כולם אומרים ללקוח 'אני, מקצוען שעושה את עבודתו נאמנה ולא נחשף לסיכונים'."

גוברמן סבור שהפתרון למצב זה יכול לבוא רק מראורגניזציה בענף ראיית החשבון. "חייבים להקפיד על תעריפי ביקורת מינימלים שיאפשרו עבודה נאותה ככל האפשר ולאכוף את תיקני הביקורת והחשבונאות כדי להבטיח שהתחרות לא תפגע באיכות העבודה החשבונאית. דווקא אכיפה חזקה תביא לשיפור במצבם של משרדי רואי החשבון בישראל: שיפור באיכות הביקורת, בנאותות הדוחות הכספיים, וגם בתעריפים וברווחיות של רואי החשבון. הדבר יסייע למשרדים כיוון שהסיכון שבביצוע עבודה לא נאותה יהיה מוחשי וברור. הלקוח, מצידו לא יוכל לאיים על רואה החשבון בפיטורין אם לא יענה לבקשותיו וידע כי הסכנה עורבת גם לו. האכיפה אף תגרום ללקוח לדרוש ביקורת טובה יותר שתוריד ממנו כל סכנה והסתבכות עקב פרסום דוחות לא נאותים." מסכם גוברמן.

סטפן גוברמן, מנכ"ל קבוצת גוברמן המספקת פתרונות בתחומי החשבונאות וניהול הכספים

אודות קבוצת גוברמן
קבוצת גוברמן הוקמה ב-1997 ומספקת פתרונות בתחום החשבונאות וניהול הכספים. בין לקוחות הקבוצה חברות בינלאומיות , חברות ציבוריות וחברות פרטיות, והיא בעלת ניסיון רב ביישום תקינות הדיווח השונות ( IFRS , USGAAP ותקינה ישראלית). עם לקוחות החברה נמנים PayPal, XTL, אוו'גין, נציגות האיחוד האירופי בישראל ועוד. באינטרנט: www.guberman.co.il

הכותב שותף במשרד ביט תקשורת בוטיק
יחסי ציבור
בלתי רגילים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב