דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צוואות פיננסיות, רוחניות ומה שביניהן 

מאת    [ 12/10/2006 ]

מילים במאמר: 423   [ נצפה 3838 פעמים ]

צוואות פיננסיות, רוחניות ומה שביניהן

מאת אלון נתיב מנכ"ל בית הלויות עלי שלכת

במרבית התרבויות אנו מתייחסים למשאלתו האחרונה של אדם בכבוד וברצינות. אנו שואפים לכבד את המשאלה האחרונה כהוראה מחייבת בין אם היא ניתנה כצוואה ובין אם בעל פה. ההתייחסות של מערכת המשפט לצוואות מחייבת אותנו למלאן. אך לדאבוני, אנו נתקלים לא פעם באי כיבוד המשאלה האחרונה.

במקרים בהם האדם הלך לעולמו ולא השאיר אחריו צוואה, הדבר עלול לגרום לחלוקת הירושה שלא לפי רצונו. רובנו ערים לנושא של עריכת צוואה פיננסית, אך מה בדבר צוואתו הרוחנית של האדם? מה הוא רוצה להשאיר אחריו, איך להיפרד?. נושא מעמד הפרידה חשוב לכל אדם, בייחוד לאילו שיש להם מה לומר לנשארים אחריהם וחשובה להם הדרך כיצד יעזבו את עולמנו. בכל בחירה בה אדם בוחר, מסתתרים מניעים עיקריים: הדאגה לנשארים והרצון לנחמם ולסייע בידם בזמן המשבר, והרצון להשאיר חותם וזיכרון.

למרות החשיבות הידועה לכולנו לקיום הצוואה, במקרים מסוימים יקירי הנפטר לא ממלאים אחר הבקשות של קרוביהם. למשל אם הנפטר לא השאיר את צוואתו במקום גלוי והיא תתגלה רק לאחר מספר שבועות, כל בקשותיו של הנפטר לגבי הלוויה עצמה לא יצאו לפועל (למשל קבורה בארון, השמעה של שיר מסוים וכו'). לפעמים יקירי הנפטר אינם חשים בנוח עם תוכן הצוואה שעומדת בניגוד להשקפת עולמם והם מסרבים למלא אחריה. (קבורה אזרחית ללא תכנים דתיים, שריפת גופה, קבורה בארון)
מובן שככל שאדם ישוחח ויחליף דברים עם הסובבים אותו, הוא יקל עליהם להבין את משאלתו האחרונה ואת חשיבותה בעבורו. על מנת להקל על יקירנו בשעתם הקשה מקובל להזמין את שירותי הפטירה מראש. רכישת חבילת שירותים או רכישת חלקת קבר מבוצעת על ידי לא מעט מאזרחי מדינת ישראל.

עקב הרגישות לתכנים, בעיקר הפיננסים, מרבית הסובבים את כותב הצוואה אינם יודעים או מודעים לבקשות השונות של אותו אדם. מבחינה משפטית ישנן מספר סוגי צוואות תקפות; צוואה חתומה ומודפסת בצירוף חתימת שני עדים. צוואה חתומה ומודפסת בצירוף חתימת נוטריון וצוואה כתובה בכתב יד של כותב הצוואה. האפשרות האחרונה מאפשרת לכל אחד לכתוב צוואה נוספת, ללא עלויות ובעלי מקצוע. ניתן לכתוב צוואה שנייה - רוחנית - קצרה שאינה מבטלת או באה במקום הצוואה המלאה. את הצוואה הרוחנית ניתן לשאת בארנק והיא זמינה לכל. ניתן לשכפל עותקים ממנה מבלי לחשוש לסודיות התכנים הרגישים יותר בצוואה המלאה. ניתן גם להתנות את קיום הצוואה ה"פיננסית", המלאה במילוי הצוואה שנכתבה בכתב יד.

להלן דוגמא לצוואה שכזו:
"הנני מצווה בזאת כי לאחר מותי, גופתי תישרף ואפרי יפוזר בהרי ירושלים. צוואה זו, באם תקוים אינה מבטלת כל צוואה אחרת. באם לא תקוים צוואה זו, מבטלת את צוואתי מתאריך.... - על החתום..... תאריך........"

____

אלון נתיב הוא מנכ"ל בית הלוויות "עלי שלכת" העוסק בשריפת גופות ועריכת טקסי לוויה והנצחה דתיים ואזרחיים. www.aleyshalechet.co.il
אלון נתיב הוא מנכ"ל בית הלוויות "עלי שלכת" העוסק בשריפת גופות ועריכת טקסי לוויה והנצחה דתיים ואזרחיים. www.aleyshalechet.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב