דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביטוח לאומי - קצבת זקנה 

מאת    [ 01/11/2009 ]

מילים במאמר: 670   [ נצפה 21527 פעמים ]

קצבת זקנה מבטיחה הכנסה חודשית קבועה בגיל זקנה. תשלום הקצבה מותנה בגילו של המבקש ובעובדה שהוא היה מבוטח בביטוח לאומי במשך תקופה הנקבעת על פי החוק. מי שהחליט להמשיך בעבודתו גם לאחר גיל הפרישה לפנסיה או לחילופין הוא בעל הכנסות גבוהות למעט פנסיה, יהיה זכאי לקצבת זקנה רק בגיל שמזכה אותו בקצבה זו. זקן שמתקיים רק בקצבת זקנה או מהכנסה נמוכה מאוד, זכאי בתנאים מסויימים לקבל תוספת השלמת הכנסה.  

למי ניתנת הקצבה

הקצבה ניתנת לתושבי ישראל ששילמו ביטוח לאומי על פי חוק במהלך תקופת מינימום אותה קובע הביטוח הלאומי. תקופה זו מוגדרת "תקופת אכשרה" ולפיה על הזקן להיות מבוטח בביטוח לאומי 60 חודשים במהלך עשר השנים אשר קדמו לגיל בו זכאים לקצבת זיקנה. בנוסף, על מספר החודשים שהזקן היה מבוטח מהיום שהפך לתושב ישראל להיות גבוה ממספר החודשים בהם לא היה מבוטח.

נשים נשואות זכאיות לקצבת זקנה בתנאי שעבדו חמש שנים ברציפות לפחות מתוך עשר השנים שקדמו לגיל הקצבה, או במהלך 144 חודשים אשר לא חייבים להיות רצופים.

עקרות בית זכאיות לקצבת זקנה בתנאי שהן תושבי ישראל חמש שנים לפחות לפני שמלאו להן 65. נשים אלה מקבלות קצבת יסוד שלא כוללת תוספת ותק.

מהו גיל הפרישה וגיל הזכאות לקצבה

גיל הזכאות לקצבת זקנה נקבע לפי גיל פרישה המותנה בגובה ההכנסות ובגיל הזכאות שלא תלוי בהכנסות.

גיל הפרישה לפיו מגיעה קצבת זקנה מהביטוח הלאומי, זאת בתנאי שהכנסה מעבודה לא עולה על גובה הכנסה מקסימלי שקבע הביטוח הלאומי ובתנאי שהכנסה אשר אינה מעבודה, כמו לדוגמא מנדל"ן או ריבית על פקדונות, לא כפולה מההכנסה המקסימלית. עד יוני 2004 עמד גיל הפרישה של גברים על 65 ושל נשים על 60. החל מיולי 2004 עולה הגיל בהדרגה ובסופו יהיה 67 לגברים ו-64 לנשים.

גיל הזכאות לקצבת זקנה הוא הגיל בו זכאי הזקן לקצבה ללא קשר להכנסותיו. עד יוני 2004 עמד גיל הגברים על 70 ונשים על 65. מאז יולי 2004 עולה גיל הנשים בהדרגה ובסופו צפוי להגיע ל-70 לגברים ונשים כאחד.

במקרה בו המבקש לא זכאי לקצבת זקנה בשל הכנסתו הגבוהה, כשיגיע לגיל המזכה אותו בקצבה זו הוא יזכה לקבל תוספת דחיית קצבה בשיעור 5% מהקצבה עבור של שנה של דחייתה.

קצבת זקנה מיוחדת

המוסד לביטוח לאומי משלם גמלה מיוחדת, בהתאם לתנאים הקבועים בחוק, לתושבי ישראל אשר אינם מבוטחים בביטוח זקנה ולא זכאים לקצבת זקנה משום שעלו לישראל לאחר גיל 60-62 (בהתאם לחודש בו נולדו).

קצבת זקנה מיוחדת משולמת בתנאים מסויימים גם לתושבים חוזרים אשר לא השלימו תקופת אכשרה, אולם הוכרו כתושבי ישראל.

איך מחשבים את קצבת הזקנה

קצבת זקנה בסיסית חודשית עומדת על 1,268 שקל ליחיד ו-1,906 שקל לזוג. בני 80 ומעלה מקבלים קצבה של 1,345 שקל ליחיד ו-1,983 שקל לזוג. במידה ושני בני הזוג עומדים בתנאי הזכאות לקצבת זקנה, יקבל כל אחד מהם קצבה המגיע ליחיד. לסכום זה מוסיפים תוספת ותק לאלה שהיו מבוטחים למעלה מ-10 שנים לפני מועד זכאותם לקצבת זקנה. תוספת ותק עומדת על 2% מקצבת הזקנה עבור כל שנת ביטוח מלאה לאחר 10 השנים הראשונות של הביטוח. התוספת לא תעלה על 50% מהקצבה. 

איך מגישים תביעה לקצבת זקנה

על מנת להגיש תביעה לקצבת זקנה יש לפנות לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום המגורים שלכם בסמוך למועד בו הגעתם לגיל בו אתם זכאים לקצבת זקנה ולא לאחר יותר מ-12 חודשים ממועד זה. במידה וחודש הלידה שלכם אינו מצויין בתעודת הזהות, יחשבו את מועד הלידה שלכם לפי ה-1 באפריל בשנת לידתכם.

במידה והגשת תביעה לקצבת זקנה לאחר המועד בו אתם זכאים לה, יכול הביטוח הלאומי לשלם לכם תמורת 12 חודשים רטרואקטיבית לכל היותר. 

זקנים אשר אין להם מקור הכנסה נוסף ועומדים בקריטריונים שקבע הביטוח לאומי, זכאים להשלמת הכנסה מעבר לקצת הזקנה.

קצבת השלמת הכנסה מעבר לקצבת זקנה

קצבת השלמת הכנסה משולמת בנוסף לקצבת זקנה, על מנת להבטיח כי לזקן יהיה את הסכום המינימלי שדרוש לו למחייה. התנאי לקבלת קצבה זו הוא כי לזקן אין הכנסות נוספות או שההכנסות שלו הן מתחת למינימום שקבע המוסד לביטוח לאומי.

משפחה מטפלת - מרכז מידע ויעוץ לבני משפחה ולמטפלים בזקן. המידע במגוון נושאים ביניהם ביטוח לאומי, חוק סיעוד, דיור מוגן, בתי אבות, עובדים זרים,



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב