דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפים למבחן פסיכומטרי 

מאת    [ 28/10/2009 ]

מילים במאמר: 1612   [ נצפה 4258 פעמים ]

שבוע לפני הבחינה
סדר יום קבוע ? החל משבוע טרום הבחינה כדאי להיכנס לסדר יום קבוע שמדמה את יום הבחינה:
לקום בכל יום באותה שעה בה אתם עתידים לקום ביום הבחינה.
לפתור בחינת סימולציה באותה שעה בה אתם אמורים לעשות את הבחינה.
ללכת לישון באותה שעה בה תלכו לישון יום לפני הבחינה.

ביקור מקדים במיקום בו תיערך הבחינה - אפשר להקדיש כמה שעות כדי לבקר מקום בו תיערך הבחינה שלכם במהלך השבוע שלפניה. תוכלו לראות בדיוק איפה כיתת הבחינה שלכם נמצאת ואיך היא נראית. הביקור המקדים הוא ממש לא הכרחי אבל הוא עשוי לסייע בהורדת מפלס אי-הוודאות והחרדה. אז במקרה ויש לכם קצת זמן פנוי - אפשר.

הערה חשובה למשתמשים בתרופות ותוספי מזון ? לאלו מכם המתכננים להשתמש בתרופות מרשם ביום הבחינה או בתוספי מזון לצרכי הרגעה (כדוגמת "רסקיו", "רגיעון" ודומיהם) אנו ממליצים להתנסות בשימוש בהם כבר בשלב זה ולא ביום הבחינה עצמה וזאת כדי למנוע הפתעות שנגרמות מתופעות לוואי לא רצויות ביום הקריטי.

יום לפני הבחינה
אסור ללמוד! לימוד יום לפני הבחינה רק יפגע בביצועים שלכם ביום הבחינה עצמה. הדבר נגרם בגין תופעה קוגניטיבית שנקראת "מיסוך" - הכנסת פריטים חדשים לזיכרון מצמצמת את הנגישות לפריטים קודמים שאוכסנו בו. לדוגמה, אם יום לפני הבחינה תלמדו 50 מילים, אז ביום הבחינה עצמה סביר שבמהלך הבחינה תוכלו לשלוף מהזיכרון בקלות את אותן 50 מילים, אבל תתקשו בשליפת המילים אותן למדתן בשלבים מוקדמים יותר של ההכנה.
כמובן שגם בחינות סימולציה אסורות בתכלית האיסור ביום זה.

אז מה עושים? את היום המקדים לבחינה כדאי לבלות בעיסוק בדברים נעימים שאינם מזכירים את הבחינה הפסיכומטרית. אפשר ללכת לים (רק זהירות לא להתייבש או להישרף), אפשר לראות סרט כיפי עם חברים (עדיף לא סרטים מדכאים כמו "רקוויאם לחלום" אלא סרטים סימפטיים כמו "רטטויי"...), אפשר סתם להעביר יום שקט בבית.
העיקר לנוח ולא לעסוק בשום דבר פסיכומטרי.

שינה לילה לפני הבחינה? אם יישמתם את ההנחיות לעיל לגבי השבוע המקדים לבחינה, לא צריכה להיות לכם בעיה להירדם בלילה שלפני הבחינה כי השעון הביולוגי שלכם כבר "מתוכנת" להכניס אתכם למצב שינה בשעה היעודה.
יש להימנע מפעילות גופנית מאומצת, משתיית משקאות המכילים קפאין או אלכוהול ומאכילת ארוחה כבדה חמש שעות לפני שעת כיבוי האורות.
כבו את הסלולארי - חברים עשויים להתקשר לאחל לכם בהצלחה בשעות לילה מאוחרות (ואז יהיה עליכם לשקול מחדש את החברות...).

מה להביא לבחינה?
חבילת עפרונות מסוג HB2 - את הבחינה ניתן לפתור רק באמצעות העפרונות מסוג זה. עטים, טושים, מכחולים ודומיהם אסורים בשימוש. ולמה חבילה? אחד לא מספיק? התשובה לשאלה זו היא שאנו משתמשים בחבילה שלמה כדי שלא נבזבז זמן על חידוד עפרונות.
אנו לא ממליצים על שימוש בעטי-עפרון היות שהקווים שהם יוצרים דקים במיוחד והדבר הופך את מילוי האליפסות בדף התשובות לאיטי יותר.

מחק לבן חדש - אם יש לכם במקרה בבית מחק בריח תות מביה"ס היסודי - השאירו אותו בבית, מחקים כאלו עלולים להותיר סימן על דף התשובות שיפסול לכם את התשובה שניסיתם לתקן.

שעון עצר (סטופר) - למרות שהבוחנים יודיעו לכם 5 דקות לפני תום כל פרק, שימוש בסטופר חשוב כדי לנהל את הזמן באופן נכון. חשוב לא להשתמש בשעון עצר שמצפצף באופן מוגזם, הדבר עלול להפריע לריכוז שלכם ושל יתר הנבחנים.

אטמי אוזניים מספוג ?לעיתים עשויים להיות רעשי רקע מטרידים במהלך הבחינה: מזגן רועש, מטוס חולף וכולי. כדי לא לאבד את הריכוז גם במקרים כאלו כדאי שיהיו עמכם אטמי אוזניים. אנחנו בהחלט לא ממליצים על אטמי אוזניים מסיליקון - הם יוצרים לחץ על תעלות השמע ולכן יוצרים תחושה לא נעימה כעבור כמה דקות של שימוש. אטמי ספוג זולים יותר, נוחים יותר ולא מבטלים לחלוטין את רעשי הרקע כך שכאשר הבוחנים יודיעו שנותרו עוד חמש דקות לתום הפרק - תוכלו לשמוע אותם.

תעודת זהות דרכון - כדאי לוודא שיש ברשותכם תעודה תעודת זהות תקפה או דרכון תקף. פנקס חוגר, רישיון נהיגה, כרטיס ספרייה ודומיהם אינם מתקבלים כאמצעי זיהוי.

הזימון לבחינה ? את הזימון לבחינה תקבלו בדואר לאחר ההרשמה, הזימון כולל את מועד הבחינה ומיקומה. ניתן להיבחן גם בלי הזימון אבל כדאי שיהיה לכם אותו עמכם כדי להימנע מטעויות ביום הבחינה עצמה.

ביגוד נוח ובשכבות - חישבו על כך שעליכם לשבת במשך שלוש שעות ועשרים דקות. בזמן כל כך ארוך לישיבה בגדים הדוקים עשויים להיות מאוד לא נוחים. עדיף להגיע עם בגדים משוחררים ונוחים כדוגמת מכנסי Baggies או חצאית (רק בנות כמובן...) וחולצת T פשוטה. השאירו את הג'ינסים לפעם אחרת. נוסף על כך, בלי קשר לעונה התלבשו בשכבות (ארוך על קצר) למקרה שמישהו יגזים עם הקירור או החימום.

קצת פירות יבשים או בננות ? למרות שאפשר בלי, אנו ממליצים לאכול קצת בננות או כמה פירות יבשים במהלך הבחינה כדי לשמור על ריכוז. הסיבה שאנו ממליצים דווקא על פירות יבשים או בננות היא כי הם מכילים סוכר פירות (פרוקטוז) שמעלה ומוריד את רמת הסוכר בדם באופן מתון ולכן מונע את תחושת החולשה שנגרמת כתוצאה מירידה חדה ברמת הסוכר בדם (תשאלו כל דיאטנית). בדיוק מאותה הסיבה סוכריות, שוקולד ושאר ממתקים אינם מומלצים בבחינה - הם מביאים לעליה חדה ואחריה ירידה חדה ברמת הסוכר בדם שתוצאותיה, כאמור, הם תחושת חולשה. אנו גם לא ממליצים לאכול קוביית שוקולד אחת לעשרים דקות היות שזו התעסקות מיותרת הגוזלת יותר מידי זמן במהלך הבחינה.

בקבוק מים ? אנו ממליצים על שתיית מים במהלך הבחינה, אבל בכמות מדודה מאוד של לא יותר מבערך חצי כוס מים לבחינה כולה. הסיבה להגבלת כמות המים אותה אנו שותים היא העיקרון הביולוגי עתיק היומין שקובע שבד"כ אחרי ששותים צריך להשתין. הואיל ואנחנו מעוניינים לצמצם את ביקורינו בשירותים במהלך הבחינה עדיף להמעיט בשתייה. הביאו עמכם בקבוק מים עם פקק ספורט והקפידו לשתות רק כדי להרטיב את הגרון ולא כדי להעסיק את הפה.
אגב - למי שחשב להביא קפה, תה או קולה - המשקאות האלו מכילים קפאין וקפאין מעודד השתנה. ולמי שחשב להביא מיצים ממותקים - הם יוצרים את אותה הבעיה שממתקים יוצרים (ראו סעיף אחד מעלה...).

לגבי ההגעה לבחינה
לא מומלץ להגיע ברכב פרטי ? במיוחד במוקדי בחינה כמו אוניברסיטת תל-אביב או ירושלים, עלולה להיות בעיית חניה שיום הבחינה הוא לא זמן טוב להתמודד עימה. נוסף על כך, עדיף שביום הבחינה לא תעסקו בנהיגה שעלולה להיות חוויה מלחיצה (במיוחד בכבישי הארץ). בקיצור - בואו בתחבורה ציבורית או דאגו שמישהו יסיע אתכם לבחינה.

הגיעו למקום הבחינה 45 דקות לפני תחילת הבחינה ? נשמע קצת מוגזם אבל אם תתעכבו בדרך מכל סיבה שהיא (פקקים, טעות בניווט, מעלית שנתקעה וכיו"ב) - לפחות יש לכם מרווח ביטחון מסוים.

אם בכל זאת איחרתם - לא להילחץ! המרכז הארצי לבחינות והערכה מקיים את הבחינה גם בכיתות שמיועדת למאחרים. הנחיות למאחרים ניתנות במקום  ע"י נציגי המרכז הארצי לבחינות והערכה.

קצת לפני הבחינה ובמהלכה
עד שעתיים לפני הבחינה ? מומלץ לאכול ארוחה קלה שתחזיק אתכם עד תום הבחינה. יש להימנע ממטוגנים, כמויות גדולות של מוצרי חלב, בשרים, ירקות או פירות.
אנו ממליצים על ארוחה על בסיס פחמימות מורכבות כדוגמת מאפים, אורז, פסטה ודומיהם.

מה עושים מיד כשמגיעים למקום הבחינה? ראשית - אתרו את הכיתה בה אתם נבחנים, אחר-כך אתרו את השירותים הקרובים אל הכיתה הזו והשתמשו בהם. התרוקנות חשובה לפני הבחינה כדי שבמהלכה תהיו פנויים לעסוק רק בפתרון שאלות.

מקום ישיבה ? נקבע ע"י הבוחנים של המרכז הארצי. למרות שיתכן שתקבלו שולחן תלמיד וכיסא, יותר סביר שתשבו בכסא סטודנט. לשמאליים - בכל כיתת בחינה יש כסאות שמיועדים לשמאליים, כסאות אלו נמצאים בד"כ בצד שמאל של הכיתה. עדכנו את הבוחנים והם יושיבו אתכם במקום המתאים.

למה כדאי לשים לב כשמתיישבים? שימו לב שהכסא עליו אתם יושבים נוח ולא מתנדנד, שימו לב שמנורת הפלורוסנט מעליכם לא מהבהבת, שימו לב שהאוויר שיוצא מהמזגן לא מכון ישירות אליכם ובקיצור, לפני תחילת הבחינה, וודאו שכל התנאים להם אתם זקוקים כדי שבמהלך הבחינה תעסקו רק בפתרון הבחינה מתקיימים.
במקרה ויש בעיה - הפנו אליה את תשומת ליבו של הבוחן עוד טרום תחילת הבחינה והוא יטפל בה.
במהלך הבחינה לא ניתן לשים את התיק בקרבת מקום הישיבה, לכן קחו את הדברים אותם הכנתם מבעוד מועד עמכם והניחו אותם על הכסא הסמוך לכם.

מה קורה אם צריכים לצאת לשירותים במהלך הבחינה? - יש להרים את היד, בוחן יגיע אליכם וילווה אתכם אל השירותים.

מה עושים אם משהו מציק לכם במהלך הבחינה? - אם המזגן התחיל להרעיש, הנורה שמעליכם נשרפה, הנבחן שלידכם התחיל לגעגע כברווז (והמקרים הרשומים לעיל כבר קרו...) או כל סוג אחר של הפרעה, את תחדלו מלפתור את הבחינה! הרימו את היד, וכשהבוחן ייגש אליכם הסבירו לו מה הבעיה והשאירו לו את הטיפול בה.

הערה קטנה לגבי תוספות לכיסאות סטודנט -  יותר מפעם אחת ראינו נבחנים יצירתיים במיוחד שהביאו עמם לוחות כדי שישמשו אותם כמצע לכתיבה אותו אפשר להניח על מסעד של כסא הסטודנט. תוספות מהסוג הזה אינן מקובלות ולא יתאפשר לכם לעשות את הבחינה עמן.

ולסיום
זכרו שהבחינה הפסיכומטרית היא בסה"כ כלי שיכול לכל היותר לעזור לכם להתקבל למסלול הלימודים האקדמי אליו אתם רוצים להתקבל. אם לא הלך לכם בבחינה הזו מכל סיבה שהיא - תמיד אפשר לנסות שוב בעוד שני מועדים. אז קחו את זה בקלות ושיהיה בהצלחה!

כתב:  עידן-חיים כהן, מנהל פדגוגי !Smart 

מוגש באדיבות !Smart.
!Smart משנה את חוקי הפסיכומטרי ...בשבילך!
Smart!



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב