דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המנהל כמנחה אירועים 

מאת    [ 22/10/2009 ]

מילים במאמר: 2371   [ נצפה 2749 פעמים ]

בס"ד

שפע של אירועים מתקיימים במוסדות החינוך, בכל חג ומסיבה ובכל ימי העיון משתתפים מרצים מקרב המורים וכמובן אורחים רבים "המלמדים" אותנו בדברי ברכתם חכמה ותורמים לנו מסרים בחינוך, בתורה ובדעת. לעולם יעלו חברים לשאת דברים תמיד יהא "מנחה" שיזמן המכובדים בדברי ברכתם או בנאומיהם.

חשוב מאוד שהמנחה יקדים דברים קצרים הקשורים לנושא האירוע, אך יתמקד במספר משפטים על המרצה המכובד. ראוי שהמנחה לא ידבר על עצמו, כפי שלעתים אנו פוגשים מנחים מסוג זה.

טקס חלוקת תעודות לבוגרי קורס להכשרת מנהלים באוניברסיטת בר אילן הוא הזדמנות להציג בפני מנהלי העתיד דברים קצרים הקשורים למנהל שהוא מנהיג, תוכלו להשתמש בקטעי קישור המופיעים להלן בהזדמנויות שונות בבית ספרכם.

 

בפתיחה יש חשיבות להתייחס לקהל היעד.

הקדמה ...- דברי פתיחה

 


    • 

    מנהל שהוא מנהיג

אנו מגדירים בי"ס טוב, איכותי, נפלא כמוסד המשתפר כל הזמן. בבית ספר מצוין יש מנהל מעולה, מנהל שהוא מנהיג, אז מה ההבדל בין מנהל טוב למנהיג? יש ללמוד לקרוא, להשכיל ולהפנים תכונות מנהיגותיות כדי להיות מצוין. עשינו זאת במשך שנתיים בלימודיכם כאן באוניברסיטה.

הנני שמח לפגוש אתכם בוגרים יקרים בטקס, מתרגש ונפעם לראותכם עם משפחותיכם, מקווה שכולכם, כל אחד מכם הטמיע בתוכו "מנהיגות" והעיקר היו מנהיגים מצוינים.


    • 

    הנני שמח להזמין את ...אשר יבהיר לנו מהו מנהיג?


    • 

    תודה מקרב לב על דבריך הנפלאים.


    • 

    ...אפשר להוסיף ולהדגיש משפט מדברי המברך.

 

2) ללמוד....ללמוד כל החיים

משה רבנו המנהיג מפנה מקומו לאחר ארבעים שנה ליהושע. ארבע פעמים מתברך יהושע בן נון בברכת "חזק ואמץ" אומר הרש"ר הירש. חזק - תתחזק בלימודיך. מנהיג צריך ללמוד כל חייו, להתחזק בלימודיו גם אם הוא עסוק במנהיגות, בהובלה ובהשפעה, אך עליו לשלב "ואמץ" היינו אומץ לב כדי להתגבר על המתנגדים למנהיגותו.

אז, מנהלים יקרים, גם אם הינכם עסוקים כל הזמן בעמלכם הקדוש והחשוב- החינוך, מצאו תמיד תמיד זמן ללמוד, לכן נקרא תלמיד חכם תלמיד כל חייו.

זכרו שאם יש לכם מתנגדים, אתם בדרך הנכונה, כי אז מקיימים תהליכי שינוי אמיתיים ואיתנים.

מאחל לכם שתתחזקו בלימודיכם כל הזמן והיו אמיצים.


    • 

    הנני שמח להזמין את...... איש אשכולות המשלב חכמה, הישגים עם אנושיות, יחס לבבי ואהבת אדם (2-3 משפטים, תחומים מרתקים הקשורים למרצה או לנואם הבא).


    • 

    תודה על דברי הברכה שנאמרו מלב טוב ופתוח.

מנהיגות במגוון תחומים, מוטיבציה, אנושיות, משאבי אנוש פדגוגי, בקיאות, מנהל ידען, משפיע בהישגים ובערכים, חזון.

 

3) ייחודיות מתוך אחדות

לכל אדם חכמה, אופי ותכונות משלו. היהדות מדגישה חשיבות פיתוח האדם ומיצוי יכולתו של כל אחד מאתנו. חשוב לנו כמנהיגים לאתר נקודות החוזק שבכל אחד, במורה ובתלמיד, וליצור מערך תומך המטפח כישוריו של כל אחד; מתמטיקה, תלמוד, אוריינות, פיזיקה, אומנות, מוסיקה או דרמה. ככל שנשכיל להעצים כל אדם בכישוריו, כן נזכה לראות מצוינות גואה ומתפתחת. אך היהדות הדגישה השילוב החשוב של ייחודיותו של כל אדם מתוך אחדות, מתוך בניית קהילה ולקיחת אחריות לכלל. שפע של מצוות שבין אדם לחברו, לקט פאה ושכחה בשדה, ואהבת לרעך כמוך ובניית חיי חברה בלימוד ובחברותא ותפילה במניין. מנהיגים יקרים, למדו והתפתחו כל אחד מכם וכישוריו, אך תמיד זכרו את החברים, הסביבה, העם והמולדת.

 


    • 

    הנני מזמין לשאת דברי ברכה את.. אשר השכיל ללמוד, ללמד לשמור ולעשות.


    • 

    תודה על דבריי חוכמה שמהם נלמד עוד ועוד ללמוד.

 

4) ידע עולם והשכלה כללית למנהיג הנבון

חשוב מאוד להתמקד בתחום בו המנהיג חזק ואיתן, אך עליו לדאוג שכל מונהגיו יהפכו אף הם למנהיגים. מנהל- מנהיג מפתח מורים - מנהיגים והמה המורים חייבים לפתח מנהיגות נוער, שהרי הנוער הוא המשפיע ביותר על חבריהם הנוער.

נמצא כי כלי נפלא וחשוב לפיתוח מנהיגות הוא הקניית ידע עולם, השכלה כללית בצד לימוד והפנמה של תכונות מנהיגותיות כמו שיתופיות, הקשבה, אמפתיה, חכמה, חיוך, הומור והמון המון אהבה.

ברור לנו שהמנהיג צריך לפתח את אנשיו בתחומי עשייתם בהם עליהם לקחת אחריות, יוזמה ויצירתיות כדי להצליח ולהעפיל מעלה. מתברר ששילוב נפלא של למידה של ספרות ושירה, שאינם קשורים כלל לתעשייה, להייטק או להוראה מוסיפים מוטיבציה ועוצמה להצלחה.

נמצא כי המאפיין את 200 המנהיגים המצוינים של ארה"ב הוא שלכולם יש הובי- תחביב שאינו קשור כלל לעמלם המצליח.

מנהיגים יקרים, בעמלכם החינוכי החשוב ביותר- העצמת מורים והפיכתם למנהיגים. שלבו בהשתלמויות למידה של תחומי שירה וספרות, הובי ותחביב.


    • 

    הנואם הבא שלנו מנהיג נפלא ומצליח אשר כוחו גם בתחומים אחרים השונים מעמלו הרגיל, הנני מזמין את... (ניתן להבהיר עיסוקיו הנוספים)


    • 

    תודה לך מרצה נכבד, למדנו חשיבות הלמידה של הסובב אותנו, הבהרת לנו בדבריך הנבונים עד כמה יש חשיבות להתמקד בעיסוקך, אך לדעת לשלב גם ידע עולם ולרכוש השכלה כללית.

 

5) חכמה לחכמים

לבניית המשכן מונה בצלאל בן אורי עליו נאמר כי הוא איש חכם, ולו- לחכם זה הוסיפו חכמה. מציין הרש"ר הירש מה הטעם בהוספת חכמה לפתי, מה הוא יעשה עם זה. היינו כדי להמשיך ולפתח את "סוד המוח היהודי" יש להוסיף חכמה לחכמים, לפתח ולטפח המצוינים כדי שהמה ינהיגו את כולנו.

מאחל לכם מנהיגי הדור - בוגרינו היקרים שתוסיפו חכמה כל הזמן, כי נבחרתם ללמוד מנהיגות בניהול כי הפוטנציאל קיים בכם.

עליכם כל חייכם להמשיך ללמוד ולספוג חכמה כדי להיות מנהיגים יותר חכמים, אך זכרו שתפקידכם העיקרי הוא העצמת המונהגים, תורתנו מלמדת אותנו ללמוד וללמד. הוסיפו חכמה גם למורים שלנו כדי שהמה יהיו מנהיגים יותר ויותר חכמים.


    • 

    נזמין את..... שידוע בחכמתו האישית ובהקפדתו ללמד את כל הסובב אותו.


    • 

    תודה לך...למדנו מדבריך עוצמת הלמידה וחשיבותה .

 

6) חשיבות הערכה

כדי לנוע קדימה, לקדם ולחדש כל הזמן ולטפח תהליכי שינוי מתמידים בעולמנו המרתק, יש תמיד לשלב הערכה, בדיקת עשייתנו לאורך כל הדרך ורק אז לנוע לכיבוש יעד נוסף. הקב"ה ברא את העולם בשישה ימים ומדי יום בסיימו מלאכתו ביום זה, נתן לעצמו ציון הערכה "וירא כי טוב". ביום שני לא הסתיימה המלאכה על כן לא נאמר ביום זה "כי טוב" ביום השלישי נאמר פעמיים כי טוב, פעם אחת על סיום המלאכה של היום השני ובפעם השנייה על הסיום ביום השלישי. בסיום כל מלאכה, לאחר "כי טוב" בשלבי בריאת העולם בהגיע היום השישי כתוב "וירא אלוקים והנה "טוב מאוד"; הערכה מעולה, הציון טוב מאוד.

חייבים כולנו בעמלנו החינוכי להכין את היעדים לפי סדר חכם ואיכותי , לבנות תהליכים לכיבוש כל יעד ולהעניק הערכה, בדיקת התפוקות תוך מתן ציון לעצמנו על מלאכתנו.


    • 

    יעלה ויבוא וישמיע דבריו החכמים המרצה שנוהג תמיד לבדוק כל מעשיו.


    • 

    נפלא, דברים מרתקים שיועילו לנו בעבודתנו המנהיגותית.

 

 

7) לזמן יש משמעות

ניצול זמן יעיל מהווה אחד היעדים בעמלו החשוב של המנהיג. בריאת העולם נכתבה בספר בראשית ב- 32 פסוקים. בספר שמות כ-6 פרשות ובהם 420 פסוקים עוסקים בבניית המשכן. חז"ל שואלים הייתכן? היכן הפרופורציה. התשובה- לבריאת עולם הגשמית בעיקרה די במעט פסוקים, אך במשכן שולבו אמונה, חכמה, רוחניות. לזה יש צורך במספר רב יותר של פסוקים של השקעה, לא די בגשמיות, בהעמקת הרוחניות יש להעמיק בכתיבה.

אי אפשר לדלג על שלבים בבניית מערכת חינוכית איתנה. כאשר רוצים לעצב פני דור, להעצים אנשים, להפנים בהם חכמה, בינה ודעת אך גם תכונות ריגושיות, אהבה, כבוד, יחס, הקשבה ואמונה, יש צורך להקצות לכך זמן, כי אין קיצורי דרך בחינוך.

עלינו המנהיגים לבנות כל רעיון חינוכי בשלבים ובתכנון יעיל וחכם.


    • 

    הנני מזמין את המרצה הבא שדרכו סוגה בשושנים בתחומים מגוונים , הבנה, הקשבה ושיתופיות.


    • 

    תודה לך מרצה מעולה, נתת משמעות מעמיקה לכל דבריך. הוכחת לנו חשיבות ניצול זמן יעיל מהו.

 

8) חשיבות החלומות

חומש בראשית גדוש בחלומות, מנהיג מצליח חולם ומנסה ליישם את החלום הלכה למעשה, יעקב אבינו היוצא לארץ מדיין ישן באמצע הדרך, שם אבן למראשותיו כדי לשמור בעיקר על המוח- הכלי, האיבר החשוב ביותר של המנהיג ובחלומו סולם שבו מלאכים עולים ויורדים בו. סולם המוצב ארצה, כל חלום צריך להיות מציאותי ומעוגן באדמה, במשהו מעשי, קשיח ומוגן. ראשו מגיע השמיימה, ניתן מהבסיס האיתן והחזק להעפיל מעלה מעלה בהצלחה עד לאן? עד לשמיים וראשו מגיע השמיימה. המלאכים היכולים לעוף מן הקרקע לשמיים מבהירים לנו בחלום, כי כדי לכבוש כל יעד, כדי לנוע מעלה יש צורך בתהליך. הסולם מבטא את הצורך בשלבים בכל עשייה שהרי "אין קפיצות דרך" בחינוך ויש חשיבות מדי פעם לרדת מטה ולבדוק האם מעשיך, החשיבה האיתנה, התוצרים מעוגנים היטב בקרקע המציאות, המלאכים עולים ויורדים בסולם. כדי להפוך חלום למציאות יש צורך לבנות תכנית, להאמין בתכנית, להאמין באדם, בו בעצמו במנהיג שאני מסוגל למצוא הכלים כדי להגיע לרום הפסגה שממנה כאמור יש עוד ועוד פסגות נוספות.


    • 

    קום נא מרצה נחמד, בהכירי אותך אני יודע שהינך מצליח בזכות החלומות, אז איך חולמים?


    • 

    תודה לך....מעכשיו נחלום ונחלום בזכותך.

 

 

 

9) לשאול ולשאול

מנהיג איכותי ומצוין מעצים את עצמו כל הזמן, לומד ומחכים, ממלא את המצבר המוחי בידע והופך אוצר בלום זה לחכמה. היש כלי כדי להפוך לחכם?

כן, כמובן, נלמד זאת מהלימוד בישיבות, שהרי העם היהודי מאופיין מאז ומתמיד בחכמתו שנבעה מלימוד תורה בכל אתר, בכל כפר ובכל קהילה. הלימוד שנעשה בכל רחבי העולם נעשה במתודה הקלאסית של "לימוד בישיבה". בלימוד שולבו תמיד לימוד בחברותות, שקלא וטריא, ויכוחים, מחלוקות, שאילת שאלות. הלימוד בישיבה אופיין מאז ומתמיד בלמידה בקול רם, בתנועה ובהליכה, בעמידה ובדיבור (הדיבור צינור מחשבה) ובמוסיקה.

המתודה הלימודית של "שאילת שאלות" המבוססת על חומר נלמד, על ידע נצבר, הופך את האדם להיות חכם, לכן רק חג הפסח נקרא חג החינוך, יש בו שאלות כגון, מה נשתנה.

תנו למונהגים קרקע בשלה, מוטיבציה ושדה פורח של שאילת שאלות, למורים וגם לתלמידים כך נמשיך במסורת העם היהודי להיות החכם ביותר.


    • 

    יקום נא מר.... המרצה הבא, ויבהיר לנו כיצד הוא מצליח בעמלו המנהיגותי

דרך שאילת שאלות


    • 

    כן...כן.. תודה לך על הרצאתך המצוינת ויש לי עוד כמה מאות ואלפי שאלות

לשאול אותך, אך בפעם אחרת.

 

10) אין בית מדרש ללא חידוש (מסכת חגיגה)

היהדות הדגישה מאז ומתמיד את חשיבות הלמידה, למידה המשלבת תרגול ושינון, אך תמיד עלינו להוסיף, לשפר, לחדש וליצור תהליכי שינוי. חובה זו - חידוש מתמיד גורמת להפעלת מוח יצירתי ויוזם. המתודות עשירות ומגוונות כדי לחדש, אך המוח היצירתי שלנו חייב לפעום ללא הרף. ככל שנשכיל ללמוד בחברותא, בחדר מורים לומד, נוכל תמיד לחדש ולהתפתח.

חזון ביה"ס, היעדים והמטרות צריכים מדי פעם להתחדש. ככל שנשתף את כל המורים בדילמות, בחשיבות החידוש, כן נזכה לראות פרי בשל בעמלנו, פרי חדש שהוא ממש שונה, אחר וחכם.

אומר הרב קוק שקיים שינוי מתמיד באופי האנשים - הילדים בדורות השונים. על כן עלינו לאתר את האופי השונה ולהתאים לו כלים, מתודות ודרכים כדי להצליח בעמלנו החינוכי.

המחקרים הרבים הקיימים באקדמיה שלנו מוכיחים לנו כי כל הזמן ניתן להציג דילמה, שאלה, קושייה, לחקור ולהגיע למשהו חדש ויצירתי.

"ארון הספרים היהודי" הטוב והאיכותי שבעולם הוא כזה בגלל החשיבה החדשנית כל הזמן וההתמודדות האינטלקטואלית המאפיינת כל דור.


    • 

    הנני מזמין את....הידוע במחקריו המעולים ובהנחיית סטודנטים למצוא ולאתר.

 

11) שילוב שכל ורגש

ההצלחה בחיים נובעת משילוב של I Q ו- E.Q לפעול עם שכל אך באנושיות, באהבה, בכבוד, יחס, חיוך ודברי עידוד.

כל אדם בתפקידו צריך לשלב שני האינטגוניזם

 

 

ד"ר שרמן, להלן הרעיונות שלי לראשי הפרקים שכתבת.

 

חוויות של הצלחה - קוד מנצח

ילד החווה חוויות של הצלחה יהיה ילד מאושר. אושר זה יתבטא בכל תחום ומישור, התנהגות ולימודים. הילד יהיה נינוח בקרב הסובבים אותו; הן המורים והן החברים. מורה שיחווה חוויות של הצלחה ידאג שגם תלמידיו יחוו חוויות שכאלה. מכאן אחד מתפקידי המנהל הוא להעניק למורה חוויות כאלה. כיצד? בדרך של העצמה אישית באמצעות השתלמויות, בדרך של פרגון, על ידי מתן אפשרות למימוש עצמי, גם אם מימוש עצמי זה אינו לטובת בית הספר ואינו משרת את האינטרסים של בית הספר.

 

חיי חברה מאריכים חיי אדם

כל אדם זקוק לקיומם של חיי חברה. חובה על המנהל לדאוג לחיי חברה גם בקרב מוריו. הוא יכול לעשות זאת בעזרת ועד המורים ולארגן בעזרתם ערבי גיבוש וימים של ביחד. גיבוש זה יתרום גם לעבודת הצוות הבית ספרית. בדרך זו ידאגו גם המחנכים לחיי חברה בכיתתם. כיתה מגובשת היא כיתה שתתפקד, כיתה שבה תהיה עזרה הדדית.

 

 

השיחה האישית מוקד חשוב במנהיגות

שיחה אישית מקרבת בין אנשים, משום שיש בה מתן אפשרות להגיד כל מה שלא ניתן להגיד בפורומים של מספר אנשים. בשיחה אישית אפשר לדבר על נושאי בית הספר; מה מציק למורה, מה ניתן לשפר בתחומים שונים, אך גם חשוב שבשיחה האישית המנהל יתקרב למורה וזאת על-ידי התוודעות לעולמו האישי.

 

אחריות -מילת המפתח בהצלחה

המילה אחריות חובה עליה להיות מילת מפתח בקרב מורים. רק אדם שיש לו תחושת אחריות יעשה את עבודתו מתוך נאמנות וכובד ראש, מורה שיעשה את עבודתו מתוך תחושת מחויבות לילד מבין שהצלחת הילד היא גם הצלחתו שלו.

 

 

העצמה - הבסיס העיקרי בהצלחה מנהיגותית

אדם צריך לקדם את עצמו כל חייו. על אחת כמה וכמה מורה הנמצא בסביבה דינאמית של שינויים והתפתחויות. העצמה יכולה להיות הן במישור האישי והן במישור המקצועי. במישור האישי יכול המורה ללמוד תחביבים או כל קורס אחר שאינו קשור לתחום התמקצעותו. במישור המקצועי חשוב שמורה ילמד ויעשיר את עצמו מבחינה זו. על המנהל לאפשר למורה להעצים את עצמו בשני המישורים ולא רק במישור המקצועי. מורה שיתאפשר לו להרחיב את אופקיו ולא רק בתחומים שמשרתים את בית הספר, יגיע לעבודתו עם אנרגיות רבות שיניעו אותו ובעקבותיו גם את תלמידיו.

 

חיזוקים חיובים מתכון להצלחה

חיזוקים חיובים מניעים את האדם ונותנים לו כוחות להמשיך לפעול. רצוי שהמנהל יפעיל מתכונת של מתן חיזוקים חיובים במהלך השנה על ידי מתן מכתב מפרגן, או מילה טובה. מורה שיקבל חיזוקים חיובים, ידע לתת גם לתלמידיו.

 

שליטה בחשיבה

 

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב