דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המידע אבד לנצח - מה זה אומר? 

מאת    [ 19/10/2009 ]

מילים במאמר: 600   [ נצפה 2922 פעמים ]

תגיות: pCon, אבטחת מידע, התאוששות מאסון, DRP, BCP

חברת T-Mobile, אחת מספקיות הסלולר המובילות בארצות הברית ובאירופה, נאלצה להודות השבוע בתקלה בשירות הגיבוי שלה, לטלפונים הניידים החכמים מדגם Sidekick. התקלה, אשר נגרמה כתוצאה מכשל טכני בשרתי הגיבוי של חברת הבת של מיקרוסופט, Danger, המתפעלת את שירות הגיבוי, גרמה לכך שהמידע המגובה של חלק מלקוחותיה של T-Mobile אבד וירד לטמיון, ללא יכולת שחזור.

Sidekick הוא טלפון נייד חכם בעל יכולות גיבוי מתקדמות. המכשיר יודע לגבות אוטומטית את כל המידע האישי של המשתמש בזמן אמת, כך שבכל מקרה של תקלה בטלפון, ניתן לשחזר את המידע. רבים מלקוחות T-Mobile שמחזיקים מידע רגיש העדיפו לבחור דווקא בטלפון הזה, בגלל יכולות הגיבוי המתקדמות שלו. הם לא ציפו שדווקא במכשיר הזה תתרחש תקלה שכזו. המידע שאבד בשרתי Danger כלל את ספרי הטלפונים של הלקוחות, לוח האירועים שלהם, התמונות האישיות ומידע אישי נוסף.

T-Mobile מיהרה להתנצל והודיעה כי כל לקוח שהמידע שלו אבד יקבל פיצוי בגובה של 100 דולרים. זה כמובן לא סיפק את כל לקוחותיה שנפגעו מהתקלה, וכבר הוגשו כנגדה שתי תביעות משפטיות ראשונות.

T-Mobile לא לבד


T-Mobile היא לא היחידה שהתפרסמה השבוע, באופן לא מחמיא, בעקבות התקלה שגרמה לאבדן המידע של לקוחותיה. תקלה דומה זיכתה השבוע גם את מערכת ההפעלההחדשה - Snow Leopard של אפל בפרסומים שליליים.

עשרות משתמשי המערכת דיווחו השבוע בבלוגים ובפורמים שונים ברשת, על תקלה מוזרה שגרמה למחיקה של המידע האישי שלהם מהמחשב.

חלק מהמשתמשים אמרו כי התקלה מתרחשת לאחר היציאה מחשבון אורח וניסיון להיכנס לחשבון האישי במערכת. במקרים מסוימים רק חלק מהמידע נמחק ובמקרים אחרים כל החשבון אופס וכל הפרטים שבו נמחקו.

אפל אומרת שהיא מודעת לתקלה ופועלת לתיקונה. עוד היא הוסיפה ואמרה כי רק משתמשים מעטים נתקלו בה.

אין לנו על מי להישען

אם מסתכלים על שתי הפרשיות הללו ניתן להבחין כי המשותף ביניהן הוא מעורבות של חברות גדולות וידועות, מהמובילות בעולם המחשוב - T-Mobile, מיקרוסופט ואפל. אלו אינן חברות קיקיוניות שלא ניתן היה לבטוח בהן, אלא חברות ענק בעלות מוניטין רב בשנים, ובכל זאת, התרחשו אצלן תקלות בלתי צפויות, שיכולות להוביל לנזק רב.

איך יתכן שהמידע של המשתמשים, שנשמר אצל Danger, לא גובה לפחות במקום נוסף אחד? הרי, זה מה שהיה מצופה מחברה בסדר גודל כזה, ואף על פי כן, זה לא נעשה.

תכל'ס מה זה אומר?

המשמעות היא, לדעתנו, שלא ניתן לסמוך במאת האחוזים, בכל הקשור לגיבוי המידע, אלא על עצמנו. גם אם החברה החיצונית האחראית על הגיבוי היא מהמובילות והגדולות בעולם, תקלות יכולות להתרחש תמיד, גם אם הן אינן תוצאה של רשלנות.

המשמעות האופרטיבית היא שעל הארגון לדאוג תמיד, בעצמו, לגיבוי נוסף, ובאופן מיוחד לכל המידע שמוגדר כקריטי, לכל מקרה של תקלה בלתי צפויה.

גיבוי כזה יכול להיות בדיסקים, התקני USB, מדיות אחסון ניידות, שרתים מרוחקים, או שכירת חברת גיבוי נוספת. כל אלה זמינים ונוחים לשמוש, יותר מאשר אי פעם, ופשוט כדאי מאד לנצל זאת.

עוד נדגיש כי גיבוי אישי מקומי, אינו צריך להיות בתכיפות גדולה, אחת לחודש או שלושה חודשים (תלוי בהיקף המידע המתעדכן) יבטיחו כי גם אם יהיו תקלות כאלה, מרבית המידע עדיין תהיה זמינה.

העיקרון הוא פשוט - לא לשים את כל הביצים בסל אחד או להסתמך על גורם אחד בלבד.

מסקנה זו מתחדדת ביתר שאת, לנוכח המגמה האחרונה בעולם ה-IT של "מחשוב בענן", שבה, יותר ויותר ארגונים מעבירים או מתכננים להעביר מידע ארגוני לגורם חיצוני. לנושא זה הקדשנו לאחרונה כתבה מיוחדת (http://www.pcon.co.il/v5/NewsMeanItem.asp?id0=643), אותה מומלץ לקרוא.

איך נערכים כדי למנוע זאת?

עוד הרחבות על התאוששות מכשלים מסוג זה, כמו גם הערכות מראש לאסונות בכלל, ניתן לקרוא בתחקיר מקיף ועדכני בנושא. ניתן למצוא בו בין היתר התייחסות לחידושים ולמגמות העיקריות בתחום זה, יישומים ופתרונות, היבטים כלכליים, דגשים חשובים והאתגרים בתחום. קטע קצר ממנו יש בתקציר: BCP/DRP - להיות ערוך ומוכן.http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=936#d1

קובי שפיבק הוא העורך הראשי של pCon - זה עובד ומצליח וזה אמיתי
http://www.pcon.co.il/data/abm/abmc.asp?b=890&z=44
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב