דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החינוך החברתי - מוקד בהצלחה 

מאת    [ 18/10/2009 ]

מילים במאמר: 1037   [ נצפה 2651 פעמים ]

בהרצאותי הרבות בקורסי המנהלים בהם הנני מרצה, הריני מדגיש חשיבות הרצון להיות הטובים ביותר. צריך כל אחד ממובילי הדרך ממנהיגי החינוך - מנהלים ומורים לפתח "רצון עז" בתוכו כדי להעפיל לראש כל פסגה ולכבוש כל יעד.

חייב כל מנהיג חינוכי להחדיר בתוכו, גם את "האמונה" בעצמו וביכולתו שלו - אמונה שההצלחה התלויה בו תביא לידי מימוש - בכלים המוטמעים בו - בתוכו.

 

קיימים שלושה גורמים עיקריים המביאים כל אדם כולל כל ילד לראש כל הר,

הראשון שבהם הם ההישגים:

חובה על כל מנהיג - מנהל ומורה למצוא כל הכלים הטובים והיעילים כדי לחדור לכל ילד ולהטמיע בתוכו את ההישגים הנלמדים.

אפשר ואפשר להתגבר על כל מכשול ולגרום להצלחתו של כל תלמיד. כמובן כל אחד בהתאם לרמתו וליכולתו האישית. עלינו לעשות כל מאמץ- בעיקר לפתח את "המצויינים" כפי שנהגו אבותינו מאז ומתמיד. כך הפכנו לעם החכם ביותר.

 

הגורם השני הוא טיפוח המצויינים:

חובה על כל מורה לאתר את נקודת החוזק שבכל תלמיד ואותם לטפח ולפתח בעיקר. בדרך זו ההישגים מרקיעי שחקים, הבטחון העצמי גובר והדימוי העצמי נפלא. תחומים המגבירים את המוטיבציה להתגבר על כל בעיה ומכשול ולהצליח.

 

מנסיוני הרב במערכת החינוך כמפקח שהגיע להישגים הטובים ביותר-למדתי, כי ילד יצליח בעיקר בתחומים בהם הוא חזק, במקצועות בהם טמונים בו הכישורים והיכולות. תלמיד המצטיין במתמטיקה, במדעים או במוסיקה אומנות ודרמה. חובה עלינו להתמקד בהעמקת התחום בו הוא מצטיין וכשרוני. בהמשך הדרך הילד רוכש כאמור דימוי עצמי חיובי וראלי ואז הוא יעסוק גם בתחומים בהם הוא מתקשה. חובה עלינו להחדיר תפיסת עולם זו גם "להורים", להבהיר להם כי עליהם לעודד לטפח ולהצמיח בעיקר את חוזקו של כל ילד. ככל שנשתמש במתודה איתנה זו נפתח ילד מאושר ושמח זקוף קומה ומצליחן.

 

לעיתים, מתוך אהבתנו את הילדים-התלמידים או את בנינו הפרטיים, אנו "לוחצים" חזק מדי על התפתחות התחום החלש שבכל ילד, בכך אנו גורמים לילדינו "יאוש" וחוסר אמון ביכולתם.

תמיד... תמיד... לפתח נקודת האור שבכל אחד... וכמה שיותר.

 

המצטיינים... המצליחנים.... בתחומם שיהיו כאמור שמחים ומאושרים יהיו חייבים לבצע משימה נוספת - מצוות נתינה" לאחר. הם המצויינים בתחומם, חשים כי אנו המורים משתדלים להניף אותם כלפי מעלה, הם יהיו מאושרים אם נטיל עליהם המשימה - לעזור לחלשים. הם מסייעים לחבריהם ברצון בשמחה ובחדווה.

 

השעורים חייבים להיות מגוונים ומלאי חוויה, ככל שנדבר פחות - אנו המורים, ונלמדם בעבודה קבוצתית ובדרך סדנא כן נצליח יותר עם כולם, כאמור תשומת לב מיוחדת למצטיינים... והם יעזרו לחלשים. ילד לומד מחבריו טוב יותר מאשר ממוריו. הלמידה מחברים אינה מלווה במורא ופחד. הלמידה נעשית מתוך אהבה רבה.

 

מנסיוני הרב במערכת החינוך כמפקח שהגיע להישגים הטובים ביותר בארץ, בחינוך היסודי, במבחני המיצ"ב ובבגרות בחינוך העל יסודי, השתמשתי בכלי חינוכי נוסף שגרם להישגים הנפלאים הכלי:

"חיי חברה".

 

הכלי השלישי והחשוב: "פיתוח חיי חברה":

כששאלתי אלפי תלמידים מי המשפיע עליהם ביותר: הורים... מורים... חברים... השיבו רובם ככולם כי החברים הם המשפיעים ביותר. או אז פיתחתי חיי חברה בקרב כל מוסדות החינוך, הכלי החינוכי המדהים שולב בכל הכלים והצרכים - החינוך החברתי גורם לכל ילד ובכל גיל להיות שמח ומאושר. ילד שמח ומאושר מצליח להתגבר על כל בעיה, ילד שמח הוא אופטימי, רואה בכל קושי ובעיה אתגר.

משכיל לחלוף על פני כל מכשול ולהצליח. ההורמונים בגופו של ילד שמח ומאושר שונים מאלה הנמצאים בילד-באדם, מדוכא ועצוב. לא בכדי מופעלים לאחרונה "פרופסורים-ליצנים" בבית החולים לילדים.

חיי חברה מגבירים באופן חד-משמעי את השמחה והאושר.

 

היהדות מבהירה לנו חשיבות מצוות "ביקור חולים" מדוע? הביקור גורם לחולים להיות שמחים, הביקור מוציא החולים מדכאון ומעצב, או אז כאמור כל ההורמונים בגופם של החולים שונים ואיכותיים, כך מרגיש כל ילד וכל אדם מבוגר, אם הסובבים אותו - חבריו, מרבים לשוחח ולשהות במחיצתו. החברות היא הגורם הדומיננטי היוצר אדם שמח ומאושר.

 

לכן עלינו לבנות מגדל ענק שבראשו פנס מאיר של חיי חברה, מקטנות ועד סוף ימיו של האדם.

 

כאמור השפעת החברים היא הגורם העיקרי בהתנהגות כל ילד ובהצטיינותו בלימודים,

על כן ראוי שבכל מוסד חינוכי תיבנה מערכת חיי חברה שתשולב בכל המקצועות, בכל השעורים ובהנחיית כל המורים, מחנכים ומקצועיים.

חשוב מאוד שיהא רכז לחינוך חברתי בביה"ס, אך עליו לבנות-להעצים מורים כדי שהחינוך החברתי לא יתמקד במבצעים ובאירועים אלא יהא מוקד החינוך בביה"ס בכל השיעורים.

 

אני חייב לציין ולהדגיש כי הישגים לימודיים ללא חיי חברה אינם יעילים לאורך זמן, כאשר חיי חברה מעולים מהווים מוקד ראשוני במעלה במהלך כל חיי האדם. כאשר לאדם יש "חברים" הוא שמח ומאושר.

 

מזה כ-8 שנים שהנני לומד "דף יומי" מדי בוקר בשעה 06.30. ארבעים איש משתתפים בלימוד גמרא יומי זה. הסיבה העיקרית לכמות נפלאה זו של אנשים היא לימוד מתוך חיי חברה וחוויה. כן... כן... הם מקבלים מדי בוקר כוס תה עם לימון בשילוב עוגיות, לומדים תורה מתוך שמחה וחדוות לימוד, מאושרים לשאול שאלות. היחס והכבוד לכל לומד מודגשים, כשיש חיי חברה מוכנים רבים להתמודד עם לימוד, נתינה ואהבת אדם.

 

אם "החברים" (בכל גיל) הם המשפיעים ביותר על חבריהם, הרי ראוי שבכל מוסד חינוכי מקטנות- מגן הילדים יפעילו "מנהיגות נוער" ומועצת תלמידים.

מנהיגים צעירים אלו המקבלים על עצמם תפקידי מנהיגות במגוון תחומים משפיעים בדרך היעילה והטובה ביותר על חבריהם.

 

החינוך החברתי משולב בחינוך איתן -לערכים ולחיי קהילה ומעורבות בנתינה ובקיום מצוות שבין אדם לחברו.

נמצא במחקרים רבים כי ערכים מעוגנים היטב ומוטמעים בנפשם של הילדים כאשר הם מנוהלים ע"י חינוך חברתי איתן ומוצק.

ערכים המוקנים מתוך קשיחות ממורה קפדן אינם מופנמים כמו אלה המשולבים במנהיגות הנוער.

אנו רואים כי עלינו לפתח "מנהיגים" - הם בעיקר הגורמים המובילים והמשפיעים על הציבור, על הנוער. היינו מנהל כמנהיג, מורה כמנהיג ומנהיגות נוער, כלומר בית הספר הופך להיות מוסד לטיפוח "מנהיגות". מנהיגות לומדים ולומדים, ידוע לנו כי ההורים אף הם במשפחותיהם צריכים לשלב חיי חברה עם ילדיהם, הכלי החשוב ביותר להצלחת הורים כמחנכים הוא הפיכתם להורים-מנהיגים.

חשוב לי לציין כאשר הפיקוח משכיל לשלב חיי חברה בקרב מנהלים מורים ותלמידים והופכם למנהיגים - ההצלחה החינוכית-הערכית פורחת. בזמנו, ההצלחה המדהימה במחוזי נבעה רבות ממפקחת איתנה ונמרצת שטיפחה את החינוך החברתי בכל מוסדות החינוך, שולבה בכל העשייה המוסדית והשכילה לשלב חינוך חברתי בכל שלבי החינוך וההוראה.

 

חובה על כל מערכת החינוך - משר החינוך והמנכ"ל דרך כל מנהלי המחוזות, המפקחים והמדריכים לשאת בגאון ובזקיפות קומה את

החינוך החברתי - הבסיס האיתן והחזק להצלחה.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב