דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לא ליפול ברשתות חברתיות 

מאת    [ 14/10/2009 ]

מילים במאמר: 599   [ נצפה 2822 פעמים ]

הנשיא אובמה כבר הזהיר תלמידים וסטודנטים בהרצאה שנתן לאחרונה כי עליהם לשים לב מה הם מעלים ומה הם כותבים ברשתות החברתיות. אובמה התייחס במפורש לפייסבוק, אך כוונתו כמובן היתה למגוון רחב של רשתות חברתיות ושל פעילות של צעירים ברשתות.

אבל, השבוע התברר מעט במפתיע, כי את העצה, השחוקה הזו, צריך לתת לא רק לצעירים חסרי הניסיון וההבנה אלא גם לחברה קטנה מסיאטל בשם מיקרוסופט.

 

מנהלי החברה גילו לחרדתם כי עובד בכיר בשם רוברט מורגן, עובד ותיק במחלקת המחקר והפיתוח של החברה מזה 7 שנים, פרסם בפרופיל שלו ברשת החברתית לינקדין פרטים  רגישים על מערכת ההפעלה העתידית של החברה, חלונות 8, שנמצאת בשלבים מוקדמים של פיתוח. בין היתר פרסם מורגן כי "פרויקטי המחקר והפיתוח כוללים התאמה לארכיטקטורת 128 סיביות בחלונות 8 ו-9. אנחנו יוצרים קשרים עם שותפים מרכזיים: אינטל, AMD, יבמ ו-HP"

הפרסום המפתיע ברשת החברתית נחשף כמובן במהירות על ידי בלוגרים העוקבים אחר הפיתוח העתידי, בבלוג Windows 8 News ומשם הגיע במהירות לאתרים המרכזיים ולעיתונות הכללית.

 

פרסום הפרטים גרם לחברה מבוכה, ואולי גם נזקים, והביא כמובן להורדה מהירה של האתר של מורגן מהרשת. עתידו של מורגן בחברה לא ידוע, וטרם התפרסמו עליו פרטים נוספים.

 

הסיפור הזה חושף שוב את המורכבות והבעיתיות שגלומים בעולם החדש של הרשתות החברתיות. הפעם מדובר בבעיה לתאגידים ולמעבידים ולא רק לעובדים או למשתתפים.

 

תאגידים רבים כמו מיקרוסופט יודעים על נוכחות של אנשיהם ברשת ואפילו מעודדים את עובדיהם להשתתף ברשתות החברתיות. גם ארגונים ותאגידים מתקדמים פחות מודעים היום לכך כי עובדיהם נמצאים ברשתות החברתיות, וגולשים בהם, גם בשעות העבודה.

 

הנוכחות הזו היא פוטנציאל לתרומה חיובית לעובד ולארגון, אך גם עלולה להביא לנזקים חמורים. הקושי נובע מהעובדה כי הפרופילים והפעילות באתרי הרשתות החברתיות נתפסים על ידי הגולשים, החברים, והעובדים, כתחום פרטי ואישי של העובד. העובד מתקשר ברשתות בעיקר עם חבריו, ומשווק בעיקר את עצמו. לפעמים הדימוי של העובד הוא של מגרש משחקים, בו הוא משחק ומתקשר עם אחרים, ומטרותיו הן אישיות. אולם הפרופיל ברשת חברתית הוא לא פרטי, אלא ציבורי.  הפרופיל של רוברט מורגן, מעניין כמובן את חבריו האישיים, חבריו לעבודה, וקולגות, אבל גם, ואולי בעיקר, את המתחרים, ואת הבלוגרים והעיתונאים העוסקים בתחום. אותם פחות מעניין רוברט מורגן האדם הפרטי, אלא מורגן העובד המרכזי בצוות המחקר והפיתוח של מיקרוסופט. העובדים הם חלון הראווה של התאגיד שלהם, הפנים של הארגון, ומקור חשוב למידע ולריגול תעשייתי. אין כמעט גבול למה שניתן לאסוף ברשתות חברתיות ומפרופילים של עובדים על ארגונים ותאגידים מתחרים.

הפעילות של עובדים ברשתות החברתיות יכולה לא רק לחשוף מידע רגיש על הארגון, שותפיו ולקוחותיו, אלא גם לחשוף את המעבידים לתביעות משפטיות שונות בגין אותו מידע. וזאת כאשר המידע מהווה הפרה של חובת סודיות, פגיעה בפרטיות או פרסום של לשון הרע, או הפרת זכויות יוצרים.

הסכנה המשפטית האורבת לארגונים מחייבת אותם להערך מראש ולקבוע לעובדיהם כללים ברורים לגבי מה מותר ומה אסור לעשות ברשת. כללים אלה מעוררים כמובן שאלות קשות של הגנת הפרטיות ושל יחסי עובד מעביד.

הנשיא אובמה הזהיר את התלמידים, ובצדק, בנוגע למה שהם מפרסמים ברשתות. מסתבר שכדאי להזהיר גם את העובדים הבכירים וגם את התאגידים הגדולים, בנוגע למדיניות שלהם בכל הקשור לפעילות עובדים ברשתות חברתיות.

עו"ד ד"ר יובל קרניאל, מומחה למשפט ותקשורת, המרכז הבינתחומי הרצליה. יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה בלשכת עורכי הדין, יו"ר ועדת האתיקה של רשות השידור.
ykarniel@idc.ac.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב