דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה המצב בעננים? 

מאת    [ 12/10/2009 ]

מילים במאמר: 726   [ נצפה 2698 פעמים ]

תגיות: pCon, מחשוב בענן, Cloud computing

עולם המחשוב משתנה ללא הרף כל הזמן, אך מגמה אחת, קיבלה בשנה האחרונה את הדחיפה החזקה ביותר שלה, משפיעה כיום על עולם המחשוב באופן מיוחד. המגמה הזו היא ה-Cloud Computing או בעברית מחשוב בענן. המדובר בגישה שבה מועבר כוח המחשוב מהקופסה הפיזית שבמחשב אל ענן מחשוב וירטואלי שנמצא ברשת. הרשת יכולה להיות מחוץ לארגון או שניתן להציע איחוד שירותים וירטואלי, בתוך הארגון ומאחורי הפיירוול, תפיסה שנקראת ענן פרטי.

דוגמאות ליישום של גישה זו, אשר שכיחה יותר כענן חיצוני, ניתן לראות בשירותים כמו Google Doc, המספק חבילת תוכנות משרדיות מקוונת, Amazon EC2, המספק שירותי מחשוב כוללים דרך האינטרנט (אחסון, כוח מחשוב ועוד), ו-salesforce.com, המספקת מערכת CRM לניהול קשרי לקוחות על גבי האינטרנט.

לגישה זו כמה יתרונות חשובים. ביניהם:

1. גמישות - ארגון יכול לשכור את כוח המחשוב לפי העוצמה הנדרשת לו בכל רגע נתון. ניתן לרכוש באחת משאבי מחשוב גדולים לצורך פרויקטים מורכבים ולהיפטר מהם באותה הדרך, לאחר הסיום.

2. חסכון - שירותי מחשוב בענן עשויים לספק חסכון משמעותי. הן בגלל הגמישות שלהן והן משום שכל רכיבי החומרה לא יושבים בארגון הצורך את השירות, מה שאומר, חסכון ברכישת רכיבי חומרה ובתפעולם השוטף. המשמעות היא, פחות השקעה כספית, פחות כוח אדם ופחות נפח פיזי לאחסון השרתים והציוד הנלווה (מערכות קירור וכדומה).

3. נגישות - עובדים יכולים לגשת אל משאבי המחשוב של הארגון מכל מקום בעולם ומכל מחשב כמעט, וללא תלות בפלטפורמה עליה הם עובדים.

מי השחקניות המובילות בשוק?

מחקר חדש של חברת Evans Data Corporation (ר"ת EDC), אותו ניתן להוריד בקובץ PDF בקישור הבא - http://www.evansdata.com/research/market_alerts_start.php, מציג את השחקניות הבולטות בשוק, את מצב בשלותן ואת התדמית שלהן בעיני מפתחי תוכנה שעוסקים בנושא. חברות אלו כוללות את אמזון, גוגל, IBM מיקרוסופט, VMware, סאן מיקרוסיסטם, HP, סיטריקס, AT&T, CA Rackspace ו-Aptana.

בעולם המחשוב החיצוני, אמזון, אשר הייתה מבין החברות הראשונות בשוק להציע שירותי מחשוב בענן, נתפסת בעיני מנהלי מחשוב כחברה הבשלה ביותר בתחום. גוגל במקום השני, IBM שלישית ומיקרוסופט רביעית.

כשמסתכלים על התחזית של מנהלי המחשוב לגבי אימוץ הטכנולוגיות של כל אחת מהחברות בתחום לשנה הקרובה, אז התמונה קצת שונה. IBM נמצאת בפרמטר זה ראשונה, אחריה גוגל ובמקום השלישי אמזון. ניתן ליחס זאת גם לעובדה, שבתחום הענן הפנימי, IBM היא שמובילה את הטבלה.

מה הם האתגרים ומה המאיצים?

החשש הגדול ביותר כיום של מנהלי מחשוב בעניין הוא נושא האבטחה. העברת המידע הארגוני מתוך קורת הגג של הארגון אל מקור חיצוני הוא נושא שלא קל לעיכול ובעבור רבים מהווה את המעכב המרכזי לאימוץ. IBM נתפסת בעניין זה כחברה בעלת הפתרונות המאובטחים ביותר (21.7% מהנשאלים חשבו כך), אמזון אחריה (20.2%), VMware במקום השלישי (9.9%) ומיקרוסופט וגוגל במקום הרביעי (9.1%) והחמישי (8.7%) בהתאמה.

כדי להתגבר על "פחד" זה, הולכת ומתפתחת הגישה של ה-Private Cloud - גישה שבה פתרונות המחשוב בענן יושבים ברשת הפנימית של הארגון, מאחורי חומת אש. גישה זו נתפסת בעיני מנהלי IT כבטוחה יותר, ויש נטיה לבחור בפתרונות המוצעים בגישה זו על פני פתרונות בגישת Public Cloud.

המאיץ המרכזי לאימוץ הגישה, לעומת זאת, הוא הגמישות הרבה שמעניקים הפתרונות בתחום. גוגל מובילה בעניין זה בפער גדול על מתחרותיה, עם 31% מהנשאלים שחושבים שהיא החברה בעלת הפתרונות הגמישים ביותר, אחריה אמזון עם 17.8%, מיקרוסופט עם 10.9%, IBM עם 8.9% ו-VMware עם 7.0%.

פרמטרים נוספים שחשובים למנהלי מחשוב כוללים את אמינות השירות וזמן UPTIME גבוה, זמן אחזור נמוך (LOW LATENCY), פלטפורמה פתוחה שתאפשר הגירה קלה משירות לשירות בעת הצורך (VENDOR LOCK-IN) ויחס עלות לתועלת (COST TO VALUE RATIO) גבוה. בכל הפרמטרים האלו גוגל מובילה על פני כל שאר החברות.

מה המשמעויות?

בשנה האחרונה נשמעו קולות סקפטיים רבים ביחס לכל גישת המחשוב בענן. תקלות רבות, כמו אלו שהתרחשו בשירות האימייל של גוגל (http://www.pcon.co.il/v5/NewsHeadItem.asp?id0=2014) , העלו סמני שאלה רבים לגבי מהות הגישה. לדעתנו, ניתוח פשוט בשכל ישר, כמו גם ההשקעה הרבה בתחום של חברות המחשוב המובילות בעולם מעידים על הפוטנציאל הגלום בגישה. כך גם ההתעניינות הרבה בתחום, אותה משקף המחקר של EDC.

תעשיית ה-IT, כך נראה, מאמינה ב-Cloud computing. היא משקיעה רבות בתחום, והתוצאות כבר נראות בשטח. השוק רווי בפתרונות בתחום מכל טוב, ובעתיד ההיצע צפוי רק לגדול. מדובר בגישה שכדאי לבחון כבר כעת ולעקוב אחריה גם בעתיד.

באופן מיוחד נדגיש כי גם המחסום העיקרי שמעקב את יישום הגישה באופן נרחב עשוי להצטמצם בשנים הקרובות, כפי שנוכחנו בתחקיר עדכני שעשינו. יתרה מזאת, יש יישומים שלדעתנו ניתן להעביר לגישה זאת כבר היום!

רקע על ה-Cloud Computing והיכולת לסמוך עליו

עוד הרחבות על Cloud computing ובמיוחד התייחסות לחידושים ולמגמות העיקריות בתחום זה עם דגש מיוחד על שאלת האבטחה, ניתן למצוא בתקציר עדכני: כמה הענן בטוח?
http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=941#d1
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב