דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכינו גינתכם לחורף - מגוון טיפים לקראת העונה הקרה 

מאת    [ 11/10/2009 ]

מילים במאמר: 627   [ נצפה 3130 פעמים ]

הכינו גינתכם לחורף


מגוון טיפים לקראת העונה הקרה



לקראת בוא הגשמים יש להכין את החצר והגינה בהתאם. נפרט כאן טיפים בסיסיים לקראת העונה הקרה שיעזרו לכם לשמור על גינה יפה ובריאה גם בחורף.


בשלב הראשון כדאי לבצע סריקה של החצר ולסלק מפגעים כגון חפצים שנותרו בחצר ועלולים להתעופף ברוח, דלתות, מריצות, יריעות וכו'. כדאי לבדוק רעפים וגגות של מחסנים לוודא שאינם דולפים, כמו כן יש לנקות מרזבים מעלים, ענפים שהצטברו בהם במהלך הקיץ וכן לפנות קיני ציפורים שעלולים לסתום את המרזב.


יש לבחון את העצים בחצר ואם ישנם ענפים חלשים או יבשים, יש לגזום אותם או לתמוך בהם שלא יפלו ברוחות החורף. טעות נפוצה שקיימת היא גיזום של שיחים בתחילת החורף. איננו יודעים מראש איזה חורף צפוי לנו ואם תהיה קרה, ברד חזק או רוח קדים יבשה וקרה, השיח עלול להיכנס לטראומה ולא להתאושש ממנה. על כן את הגיזום של השיחים נדחה לסוף החורף.


דישון בסתיו מחזק את בית השורשים ומשפר את עמידות הצמח בימים הקרים. גם דשא שנכנס לתרדמת חורף זקוק לדישון בסתיו כדי להיכנס מחוזק לתהליך, דבר זה יגרום להתעוררות מוקדמת ואחידה עם תום העונה הקרה. לדשא משתמשים בדשן המכיל יותר זרחן, לעצי פרי חשוב לתת דשן עם יותר אשלגן המשפר את החלק העצי – ענפים וגזע. לשיחים ושאר הפורחים בגינה מומלץ להצניע דשן סתווי בשחרור איטי, אשר יספק את כל יסודות ההזנה להם זקוק הצמח במשך תקופת החורף.


רצוי ומומלץ בנוסף לזבל את כל הגן בזבל אורגני – זבל שהינו יחסית זמין וזול כגון קומפוסט או הומוס. את הזבל מפזרים בצורה אחידה על פני כל הקרקע בגן, וכן על המדשאה. עם תחילת עונת הגשמים הרצופה, הדשא מצניע את הזבל היטב בקרקע, דבר התורם לשיפור מרקמה של הקרקע (סטרוקטורה) ובכך את אחיזת המים בתוכה, מרווח את הקרקע ומאפשר חדירת חמצן פנימה. בקרקעות הכבדות של הגליל, בהן הקרקע היא חרסיתית ונאטמת למים בחורף, תהליך זה אף חשוב יותר. בנוסף, זבל זה יהפוך לדשן זמין לצמחים עם בוא האביב.



לאלה מאיתנו שאינם אוהבים לעשב, ניתן לטפל בחומרים מונעי נביטה. ישנם חומרים שונים המתאימים לפיזור בחלקות הנוי, על מדשאות או בבוסתנים ומגיעים כחומר מגורען, וכן חומרים המיושמים בריסוס על הקרקע. כל החומרים הללו מופעלים במגע עם מי הגשם ויש ליישמם בסמוך לתחילת ירידת הגשמים. גם אם פספסנו את תחילת הגשמים וישנה כבר נביטה, לא נורא – עדיין ניתן ליישם את אותם חומרים נגד נביטה, שבמהלך פעולתם קוטלים את העשבים החד-שנתיים – אותם עשבים שרק נבטו (5-7 ס"מ גובה).


זה הזמן לשתול בגינה פקעות צמחים – למי שאוהב – ולקבל פריחה צבעונית ויפהפיה בסוף החורף ובאביב. ישנן פקעות הדורשות קירור מוקדם לפני השתילה, כדוגמת צבעונים ויקינטון, וישנן פקעות הדורשות התפחה במים כמו כלניות, אפונה ריחנית, כובע נזיר ועוד. ישנן פקעות שניתן ליישם ישירות בקרקע כגון נרקיסים ונוריות. מבחר הפקעות הוא גדול, ניתן להשיג צמחים בגוונים וגבהים שונים.


גיזום עצים ושיחים לצורך עיצוב נוף מתבצע לקראת סוף החורף . אם נרצה להמריץ צימוח נעשה זאת סמוך להתעוררות הגן מתרדמת החורף. בגיזום זה ניתן לבחור ולהסיט את הכיוון של הגידול הרצוי על ידי כך שנבחר ענפים או עיניים בכיוון זה.


בעידן משבר המים הנוכחי חשוב מאוד לשמור על רזרבות מים בגינתנו. על כן ננתב מי מרזבים ומי נגר לכיוון הגן, לאזור שבו האדמה חשופה, על מנת להשאירם שם. מים אלו יחדרו אט-אט לקרקע ויעשירוה בעודפי מים אשר יאפשרו לנו באביב לדחות את ההשקייה במספר שבועות ואפילו בחודשים. ניתן לחפור בור חידור מים לקרקע ולמלאו במצעים בסדר מיוחד אשר מגביר את התהליך של החדרת המים לקרקע עד כדי העשרת מי התהום.


למידע נוסף על חומרים מתאימים לטיפול בגינה לקראת החורף, דרכי הטיפול בגן ובחצר וקבלת הדרכה פרטנית אתם מוזמנים אלינו למרכז הגינון האיזורי "אילן הכל לחקלאי ולגן" בשדה אליעזר. נשמח לעזור לכם ולייעץ בכל נושא.

אילן נחמיה
אילן הכל לחקלאי ולגן
מרכז גינון איזורי בשדה אליעזר
http://www.gardening.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב