דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יועצת למעמד האישה תפקיד ממשי או הטעייה - חלק ג' סוף 

מאת    [ 24/09/2006 ]

מילים במאמר: 712   [ נצפה 3693 פעמים ]

איתור והכשרת יועצות
מכל האמור לעיל, ברור כי לתפקיד "יועצת למעמד האישה" יש להתייחס כאל פרופסיה דהיינו היועצת היא דמות מקצועית בעלת תפקיד של "סוכנת שינוי". בשני היבטים אלה מקומה של ההכשרה לתפקיד נחוצה.
שאלה מרכזית היא עצם איתורה של הדמות המתאימה לתפקיד. על פי החוק ההתאמה נקבעת באמצעות מספר פרמטרים, חלקם מינהלים:
1. עובדת הרשות
2. באחת מארבע הדרגות הבכירות הנהוגות באותה רשות.
ולגבי כישורים מקצועיים קיימת התייחסות מעורפלת ביותר - שעבדה בנושא נשים לפחות שנתיים.
מעצם הכפפתה ,בתפקיד היועצת, לראש הרשות, מסתמן פרמטר התאמה נוסף, פרמטר פוליטי- ארגוני, שאינו כתוב- הכרות מצד ראש הרשות והיותה שייכת למאגר האנשים המוגדרים כ"אנשי אמונו/שלומו".
למעשה אף לא פרמטר אחד מבין הארבעה הללו איננו פרמטר של מקצועיות.
החוקרים נוהגים לכנות "סוכנת שינוי" כמנהיגת שינוי ומגדירים שני תחומים מרכזיים הנחוצים לעבודתה: יכולת לנהל פרויקטים ויכולת להניע אנשים.( Recklies 2001 ).
שני תחומים אלה מתחלקים לחמש מחלקות וחמישה עשר תת- מחלקות ( Buchanan & Boddy 1992 ) :
1. הצבת מטרות ויעדים -
א. רגישות גבוהה למתרחש ולדרכי השפעתם על תהליך ויעד השינוי.
ב. יצירת מערך יעדים ברורים ומציאותיים.
ג. גמישות בהתנהלות מול המטרות ביחס למציאות.
2. בניית מערך תפקידים -
ד. יכולת בניית צוות עבודה יעיל, תוך האצלת סמכויות והגדרת תפקידים ברורה.
ה. יכולת יצירת מערך קשר רשתי ותחזוקתו, בתוך ומחוץ לארגון.
ו. יכולת תפקוד יעילה בסביבה של חוסר ודאות, תוך גילוי הבנה וקבלה.
3. תקשורת -
ז. כישורי תקשורת טובים, מסוגלות לתקשר עם קולגות וכפיפים כאחד.
ח. כישורים בינאישיים נרחבים הכוללים - הקשבה, איסוף מידע נחוץ, זיהוי צרכים וניהול ערוצי הקשר.
ט. התלהבות אישית בביטוי תוכניות ורעיונות.
י. יכולת להמריץ ולטעת מוטיבציה ומחויבות באחרים
4. משא ומתן -
יא. יכולת מכירה ושיווק תוכניות ורעיונות לאחרים, ע"י יצירת עניין ותחושת אתגר.
יב. יכולת לקיים משא ומתן עם דמויות מפתח לגבי משאבים, פתרון קונפליקטים ותהליכי שינוי.
5. כישורי ניהול -
יג. מודעות פוליטית רחבה וזיהוי קואליציות אפשריות, תוך איזון בין מטרות או תפישות להן יכול להיות פוטנציאל של קונפליקט.
יד. יכולת השפעה לשם השגת מחויבות מצד מתנגדים או חסרי אמונה בפרויקט.
טו. יכולת ראייה מרחבית שתאפשר קביעת סדרי עדיפויות נאותים.

על כן מרכיבי הכשרת סוכנות השינוי צריך להתמודד עם מספר נקודות הבולטות מעצם התפקיד:
1. התפתחות של זהות מגדרית, כחלק מפיתוח זהות אישית, שתוביל לזהות מקצועית. מי שעתידה להיות סוכנת שינוי חשוב שתתנסה במפגש בין עמיתים שווי כוח, במטרה לעבד את הנושא באופן אישי ולהכיר חלק מהתופעות והתהליכים האופייניים למפגש המיגדרי.
2. תיאוריות על זהויות בקונפליקט מנקודת מבט פסיכולוגית חברתית תוך עיסוק במצבי "נאמנות כפולה" בין הזהות המיגדרית לזו המקצועית והיחס ל"אחר".
3. רכישת כלים לניתוח תהליכים בקבוצות קונפליקט ועבודה במצבים של יחסי כוח מלווים בתחושת איום, תוך העלאת דילמות מחיי השטח האישיים והמקצועיים כאחד.
4. התנסות בדיאלוג בין הקבוצות (גברים - נשים), המפגש בין נשים לגברים הוא מפגש קבוצתי בין שתי זהויות ולא בין יחידים. המטרה - פיתוח מודעות של המשתתפים, לקונפליקט בין המינים ולתפקידן/ם של המשתתפים בקונפליקט זה.

קיימות מס' הנחות יסוד מנחות את ההכשרה של סוכנות השינוי:
1. התפיסות והאמונות עליהן בנויה זהותה והתנהגותה של האישה. אלו תפיסות יציבות ועמוקות ולרוב קשה לשנותן, על כן חשוב לחשוף אותן כדי שניתן יהיה להתמודד איתן.
2. המפגש הוא בין שתי קבוצות ולא בין יחידות/ים כשהקבוצה היא משהו מהותי, מעבר לסך כל היחידים המרכיבים אותה בהיותה מיקרוקוסמוס של המציאות.
3. קבוצת המפגש היא קבוצה פתוחה הקשורה למציאות החיצונית ומושפעת ממנה.
4. רק הבנה של התהליך האישי יכולה לאפשר פתיחות אל התהליכים שעברו או צריכים לעבור נשים/גברים אחרות/ים בדרך אל השינוי העתידי.




ביבליוגרפיה
דהאן?כלב הנרייטה ד"ר (1999)/ מנוחשלות: עיוורון מיגדרי בתיאוריות פוליטיות ושקיפותן של נשים מזרחיות/, סוציולוגיה ישראלית כרך ד חוברת 2 , עמ'265-287

וויקיפדיה

חוק היועצות , אוגוסט 2000

חוזר מנכ"ל משרד הפנים מס' נוב' 2005

סדן אלישבע/ העצמה ועבודה קהילתית חברה ורווחה, ינואר 1996, כרך טז, מס' 2, עמ' 162-143.

Buchanan D & D. Boddy (1992): The Expertise of the Change Agent: Public performance and backstage activity. Prentice Hall.
Canterucci Jim: Are You a Change Leader in http:// www.corpchange.com /archives/article_archive
Kanter Rosabeth Moss: The Enduring Skills of Change Leaders. In Leader to Leader; Nr. 13 Summer 1999. available at http://www.pfdf.org/leaderbooks/l2l/summer99/kanter.html

Recklies Dagmar, October 2001/ What Makes a Good Change Agent?
Stiegelbauer&Fullan 1991
Tan Amy and Dr. Uwe H. Kaufmann/ Making Good Change Agents: Attitude, Knowledge, Skills
Wheelan Belle(2002), in Schroer-Lamont Anne C./ Women as Change Agents, Virginia Network for Women Leaders in Higher Education State Conference held on the University of Richmond campus on February 22
הכותבת היא יועצת למעמד האישה בעיריית ראשון לציון מזה שש שנים ודוקטורנטית למגדר וחינוך באוניברסיטת אלטה בבודפשט.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב