דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לומדים מנהיגות בסיורים 

מאת    [ 07/09/2009 ]

מילים במאמר: 1168   [ נצפה 2858 פעמים ]

מוקדש למנהלים - המנהיגים הנפלאים

המארחים סיורים

 

אחד מהכללים החשובים המרתקים האיכותיים והחשובים בקורס הכשרת מנהלים הוא "הסיור" הביקור במוסדות חינוך מצויינים בהם מובהר לנו באופן חד משמעי כי :

מוסד חינוכי טוב - הוא מוסד שיש בו - מנהל שהוא מנהיג .

מנהיג מוביל ומשפיע בעל איכות מעולה. הסטודנטים בקורס המנהלים לומדים באקדמיה מהו מנהיג חינוכי, איפיוניו ודרכו הנכונה להיות מנהיג המטפח מוסד חינוכי לתפארת.

"התאוריה" הנלמדת בכיתת הלימוד חשובה ועקרונית אך אסור... אסור לוותר עליה .

חלק מהמנהלים שבדרך ויש אף מבין המנווטים הכשרת המנהלים, החושבים שיש להקנות יותר ויותר פרקטיקום, הם ממליצים להעניק הרבה "איך", ולדעתי כמובן יש להקנות לסטודנטים הרבה והמון "מה",

יש לעגן כל עשיה כל חשיבה, כל "איך" בתאוריה ב"מה"

ככל שמנהיגי העתיד יטמיעו בתוכם התאוריה שבכל עשיה, הרי הכלים שמשתמשים בהם מקבלים משמעות עמוקה ואדירה..

 

אנו יודעים שמוסדות החינוך שונים ומגוונים, הן במובילים במנהלים המנהיגים, במורים, בתלמידים וכמובן בהורים, בכל מוסד חינוכי משתמשים בכלים אחרים שלעיתים אינם דומים לנעשה במוסדות אחרים. היות וכל הזמן מועלות דילמות, בעיות וקונפליקטים הרי יש צורך לקראו "המפה" כל הזמן, ללמוד את איפיוני הדור כפי שמציין הרב קוק ולהכין הכלים המתאימים לדור הנוכחי, או לאוכלוסיה הנדונה, ובהתאם לכישורי המורים איפיונים ואיכותם.

 

קשה מאד למקד העמל החינוכי בתחום המוסיקה שלדעתי מוסיפה המון שמחה ואושר וגורמת למוטיבציה רבה מאוד בלמידה, כאשר אין מורים איכותיים למוסיקה המסוגלים להוביל תחום חשוב זה בביה,ס, כך יש קושי להטמיע הוראת המתמטיקה הפיסיקה והמדעים כאשר ה"מומחים" ה"מורים" אינם מצויים במוסד זה.

היינו החזון, המטרות היעדים וכלי החינוך -התהליך, תלויים בחשיבה, בקבלת החלטות ובמבצעים.

היינו בבתי הספר שונים המנהלים המנהיגים בעלי איכויות מצויינות, הם הגורמים מביאים את מוסדות החינוך לשיא התפארת. כל מצטיין הוא מנהיג, אך כל מנהיג עושה זאת אחרת, היינו תכונות המנהיגות הן זהות, ניתן לזהות בטובים שבמנהלים, את תכונותיהם המנהיגותיות ע"פ התאוריה הנלמדת "מהו מנהיג טוב?

 

אך מדהים נפלא ומרתק לסייר במהלך לימודי ההכשרה באוניברסיטה בר אילן ב- 12 מוסדות חינוך יסודיים ועל יסודיים, ולראות בכולם, בכל המוסדות בהם מבקרים מנהלים מנהיגים מעולים אך כל אחד עושה זאת אחרת,

 

כאשר לומדים ה"תאוריה" לעומק מבהירים היטב מהו מנהיג מוביל ומשפיע, הרי לומדים דרך הביקור (כאמור לאחר למידת התאוריה)

כי ניתן לבצע "איך" בדרך מגוונות ומתאימה לכל מנהל.

לדוגמא - מנהיג חינוכי... מעצים מורים, מקשיב, יוצר דיאלוג, מטפח נק' החוזק בכל מורה, דואג לשיתופיות בכל העשיה מטפח יוזמות מגביר יצירתיות של המורים מטפח עידוד ומשבח כל הזמן, יחס, כבוד, אהבה, ותחושת שייכות זוקף קומתם של המורים, דואג לשיווק ופירסום, בונה צוות מורים וצוותי חשיבה, ומעצים כל אחד, היינו ייחודיות מתוך אחדות.

בעיקר בעיקר מפתח מורים כמנהיגים אשר יהיו מסוגלים לפתח מנהיגות נוער, דואג לחיי חברה בחדר המורים המיושם היטב גם בקרב התלמידים, מבהיר לכולם כי ההורים הם הלקוחות בחינוך ומה מידת השיתופיות והשילוב שלהם במערכת החינוך בימינו ועוד ועוד.

 

בביקורינו במוסדות חינוך רבים אנו יודעים למה לצפות במנהיגות החינוכית הלכה למעשה אנו רואים כאמור מנהלים שונים ואחרים בכל מוסד, אך כולם מנהיגים אמיתיים, שהרי אנו מבקרים במוסדות הטובים ביותר שכאמור הם כאלה בגלל מנהל שהוא מנהיג מצויין.

 

בכל מוסד כל מנהל מנהיג מבצע את מנהיגותו אחרת שונה ממנהלים אחרים.

 

לכן חשוב מאוד ללמוד התאוריה המנהיגותית ולהבחין כי כולם כל המנהלים המצויינים הם מנהיגים המיישמים הלכה למעשה ה"תאוריה" אך בדרך המתאימה לו באופן אישי וייחודי.

בכל מוסד אנו פוגשים מורים ותלמידים, על פי דבריהם אנו לומדים תחושתם הנפלאה בהוראה ובלמידה בבי"ס בו הם עובדים בגלל המנהל המנהיג העומד בראש המערכת.

כאמור הטובים ביותר הם מנהיגי חינוך, וכל אחד מבצע זאת אחרת.

בכל סיור הסטודנטים מתבקשים למלא דף משימות הממוקד במנהיגותו של המנהל, במילות מפתח בו השתמש המנהל, ובקודים להצלחה. בתום הסיור מתבקש כל פרח ניהול לבטא עצמו ולומר במספר משפטים קצרים, מה הוא למד מביקור זה. בכך ניתנת "במה" לכל משתתף להביע דעתו, כך אנו מצפים שהם הסטודנטים בקורס להכשרת מנהלים ינהגו עם מוריהם, לתת לכל מורה מה" אופציה לבטא עצמו.

כאמור, כל מנהיג הוא שונה מחבריו המנהלים - המנהיגים בהם ביקרנו, אך מדהים נפלא ומרתק לקרוא את אשר אמרו פרחי הניהול בתום כל ביקור על המנהל - המנהיג (שהרי אני מסכם דבריהם תמיד) כאשר עליהם למקד את חוות דעתם על הצלחת המנהל - המנהיג, הם משתמשים במילות המפתח במושגי היסוד הבסיסיים, בתאוריה שנלמדה והיטמעות על מהות המנהיג.

 

כלומר, התאוריה על מנהיגות חינוכית חייבת להלמד, הסיורים במוסדות החינוך עקרוניים וחשובים, באשר הם רואים הלכה למעשה את התאוריה מיושמת בהובלתו ובהשפעתו של המנהיג על העצמת מורים ועל איכות המוסד החינוכי המצליח.

 

פרט לקיומם של הסיורים במוסדות החינוך זוכים הסטודנטים להיפגש עם כ-10 מנהלים נוספים מדי שנה המגיעים לאוניברסיטה ומספרים בהרצאה (המלווה בדרך כלל במצגת) על הצלחתם המנהיגותית ה"מפגשים" אף הם מרתקים חשובים ומועילים מאוד ללמידתם "להיות מנהיג מצליח"

מנהל בי"ס כמנהיג יודע כי פרט לנעשה בתוך בית הספר יש מסביב למוסד החינוכי גורמים חשובים מאוד שיכולים לסייע לבית הספר, אם נדע עליהם, נכיר אותם וניצור עימם קשרים טובים וחשובים, יחסי ציבור, שיווק ופרסום עם הסובב אותנו יגביר את המוטיבציה והנחישות להצליח יותר ויותר אך על פרחי הניהול לדעת מי הם הגורמים הכל כך חשובים שמסביב לבית הספר, במפגשים הנקראים "ידע מערכת" הם פוגשים ראש עיר, מנהל מחלקה לחינוך, מנהל מחוז, מחמ"ד, מפקח כולל, מפקח על חינוך חברתי, מדריכים, יו"ר ועד הורים, פיקוח ארצי על טיולים ועל נהלים.

היינו ה"סיורים" ו"המפגשים" חשובים מאוד להכנתו של פרח הניהול להיות מנהל שהוא מנהיג איכותי, ככל שההרצאות באקדמיה הם מעולים הרי הסטודנט רוכש "תאוריה" החשובה מאוד מאוד להתמודדותו של מנהל מתחיל בעמלו החינוכי.

מנהל - מנהיג המבין היטב חשיבות ה"תאוריה" יקנה למוריו בהעצמתם בהשתלמויות בישיבות המורים, התמודדויות עם "תאוריות" המיושמות בהמשך לכלים מעשיים, עלי להדגיש שתמיד יש ללמוד "מה" ורק אח"כ ליישם "איך"

במהלך לימודי התאוריה באוניברסיטה הם עוסקים בדיני חינוך, בסדנאות אל מול דילמות חינוכיות וערכיות, בכלכלת חינוך,בסוגי בתי ספר כמו ניהול עצמי בפרקי שיווק ופירסום-ועוד...

 

העם היהודי הנחשב ל"חכם בעולם" הבהיר לנו בכל אלפי השנים תפיסת חיים אותה הבעתי במאמר,היינו לומדים משנה ותלמוד, קובעים עיתים ללימוד תורה לשם לימוד בהמשך הדרך למידה של "הלכות", מה מותר, מה אסור, כיצד להתנהג, טיפוח מידות טובות יהיו בעלי עוצמות איתנות יותר כאשר התאוריה תהא מופנמת בתוך מוחנו היטב.

כאשר לומדים תאוריה על חשיבות חיי חברה ביהדות, על אחוה ורעות, על "ואהבת לרעך כמוך" על "נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה" על מהות "לשון הרע", הרי כאשר לומדים בהמשך על יצירת חבורה מלוכדת, קהילה, עזרה הדדית, סיוע לנצרך, לעני ועזרה לזקן, הביצוע יהא הרבה יותר מעמיק ואיכותי.

לבקש לקיים מידת צדקה ועשיית חסד תוך למידה של תאוריה, הרי שהנתינה גמילות החסד ואהבת האדם תהא מעמיקה ואיכותית יותר.

 

בכל תחום צריך המנהל המנהיג לבנות "תאוריה" נכונה ובהמשך לאתר הכלים המתאימים כדי ליישם כל תאוריה.כך בהתמודדות אל מול כיתות הטרוגניות, פיתוח המצויינות ,תלמידים מתקשים,למידה מתוך חוויות,קיום דיאלוג איכותי , טיפוח אקלים מיטבי, דרכי הערכה מגוונות,

החדרת האחריות להצלחה, חשיבות העידוד ודברי שבח ומחמאות ומהי אופטימיות.יש ללמוד ולהפנים תאוריות כלים דרכים ותהליכים בבניית חיי חברה ומנהיגות נוער.

כאשר מבססים תאוריה בכל תחום הרי האיך- הפרקטיקום קל נגיש וברור היטב ללמידה ועשיה.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב