דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיקולי ביהמ''ש בגזירת עונשו של מי שהיה קטין בעת ביצוע העבירה. 

מאת    [ 01/09/2009 ]

מילים במאמר: 352   [ נצפה 1795 פעמים ]

ע"פ 4150/09, פלוני נ' מדינת ישראל

כב' השופטים: א' פרוקצ'יה, א' חיות, י' דנציגר


05.08.2009

העובדות:
ענייננו בערעור על חומרת העונש שגזר בית המשפט המחוזי לנוער על המערער, לאחר שהודה במסגרת הסדר טיעון בעבירות אינוס לפי סעיף 345(א)(1) לחוק העונשין, תשל"ז-1977 ומעשה מגונה לפי סעיף 348(ג) לחוק, ונדון לשלוש שנות מאסר בפועל, שנתיים מאסר על תנאי למשך שלוש שנים מיום שחרורו, ופיצוי למתלוננת בסך 20,000 ש"ח. הערעור מופנה כנגד תקופת המאסר בפועל שנגזרה על המערער.

החלטה:
1. בגזירת עונשו של מי שהיה קטין בעת ביצוע העבירה, יש ליתן משקל יתר להיבט השיקומי. התייחסות ייחודית זו לקטינים שעברו עבירות נגזרת מהוראותיו של סעיף 25 לחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), תשל"א-1971 ומבטאת את הצורך לפעול בעניינם של אלה, ככל הניתן, באפיק טיפולי על מנת לשקמם ולהחזירם לתפקוד נורמטיבי בחברה. עם זאת נפסק לא אחת כי אין לקטינים חסינות מפני ענישה ממשית וכי ייתכנו מקרים שבהם ייסוג השיקול השיקומי מפני שיקולים של הרתעה, מניעה ותגמול. במקרה דנן היה בית המשפט המחוזי נכון לבחון את המסלול השיקומי ואפשר למערער להשתלב במרכז לטיפול בעברייני מין טרם הרשעתו וגזירת-דינו. אולם למרבה הצער וכפי העולה מן התסקירים שהגיש שירות המבחן, לא השכיל המערער לנצל את ההזדמנות לשיקום שניתנה לו וגם בהיבט של נטילת האחריות חלה אצלו רגרסיה. משכך הגיע בית משפט קמא למסקנה כי "סיכויי השיקום, במקרה הטוב, אינם גבוהים ובמקרה הגרוע יותר (שנראה סביר יותר בנסיבות) עגומים למדי". בית משפט קמא הוסיף וציין בהקשר זה כי גם חוות הדעת של המכון הפרטי אליו הופנה המערער על-ידי סנגורו מלמדת שהוא "אינו מבין לעומק מדוע זקוק לטיפול". להתרשמות בעייתית זו באשר לסיכויי השיקום של המערער יש להוסיף את העובדה כי התסקיר המשלים שהוגש לבית משפט זה מלמד אף הוא על פוטנציאל מוגבל לשיקומו של המערער ועל נסיגה בהפנמת חומרת מעשיו.
2. בית משפט זה עמד לא פעם על כך ששיקולי הרתעה מקבלים משנה תוקף במקרה של עבירת מין, גם כאשר העבריין הינו קטין, וזאת בין היתר נוכח השפעתה הקשה של עבירה מסוג זה על הנפגע או הנפגעת.
3. לאור האמור, ביהמ"ש אינו מוצא מקום להתערב בגזר-דינו של בית משפט קמא אשר הביא בחשבון את מכלול השיקולים הצריכים לעניין, איזן ביניהם כראוי והטיל על המערער עונש מתון בנסיבות העניין.


את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב