דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גן האבן - השימוש בטוף, חלוקים ואבנים בגן 

מאת    [ 25/08/2009 ]

מילים במאמר: 1144   [ נצפה 5075 פעמים ]

טוף וחלוקים מהווים תוספת עיצובית חשובה לגן, אך לא זו בלבד, אלא משמשים למגוון מטרות נוספות. לשימוש בחיפוי אבן של שטחים בגינה יתרונות רבים - חסכון במים, מניעת עשביה והקטנת השימוש בחומרי הדברה, אחזקה פשוטה וזולה, ויסות טמפרטורת הקרקע ושמירה על הלחות שבה, מניעת סחף ולכלוך של קירות על ידי התזת בוץ, ניקוז וחלחול טוב של המים, הגנה על תשתיות ההשקיה מתחת לשכבת החיפוי, אורך חיים כמעט נצחי וכמובן מראה טבעי לגן.
על מנת לעצב את הגן בעזרת אבנים, חלוקים וטוף נשתמש בהם למגוון מטרות: חיפוי וכיסוי שטחים, הקמת מסלעות וטרסות, יצירת גבולות ופסים בגוונים שונים, שילוב במדרכות, שבילים וקירות, ועוד ועוד - הכל לפי הטעם והצורך. כדי להבין איפה אפשר וכדאי לשלב את החומרים השונים ואיך ניתן ליישם אותם בגינה, אנסה להסביר מעט על כל אחד מהם.
טוף הוא סלע אוורירי שנוצר כתוצאה מהתפרצות וולקנית. משקלו קל והוא נקבובי מאוד. ככזה הוא מתאים לכיסוי שטחים גדולים ואידאלי לניקוז מים. בשכבה עבה מספיק הטוף שומר על לחות בקרקע, דבר שמקטין את האידוי וחוסך בהשקיה.
הטוף מגיע בצבעים אדום, שחור וצהוב או מעורב, ובגדלים שונים. הגודל הקטן ביותר הוא מ -0-4 מ"מ (גודל שמקביל לשומשומית או קטן יותר). גודל זה משמש בדרך כלל להגנה על צנרת בתעלות השקיה, כתשתית הכנה לדשא סינטטי או למשטחי אבן וריצוף. גודל קטן נוסף הוא מ
0-8 מ"מ שמשמש לרוב כתשתית מיישרת מתחת למדשאה כאשר עליה מניחים את מרבדי הדשא. גודל 4-8 מ"מ מגיע לרוב בגוון האדום של הטוף ומשמש כחומר חיפוי עדין לאדניות, ולאיזורי מדרך ומשחק בגינה. הגודל הבא והנפוץ ביותר הוא 4-20 מ"מ שמשמש לחיפוי שטחים בגינון, לניקוז אדניות, לחיפוי גגות בטון ושימושים נוספים. הטוף בגודל זה אידאלי לכיסוי שטחים גדולים ולצביעתם בגוונים הטבעיים השונים של הטוף ועל כן משמש כיום כתחליף אידאלי למרבדים גדולים של דשא, שאינו צורך מים להשקיה. הגודל הגדול ביותר של הטוף נקרא "אובר סייז" ומתאים לכיסוי שטחים פתוחים שלא מיועדים למדרך כגון בוסתנים. היתרון של גודל זה הוא יכולת הכיסוי הגדולה שלו ומחירו הזול יחסית לשאר הגדלים.

כדי ליישם טוף בגינה אם רוצים להימנע מריסוס עשביה יש להניח כהכנה לשכבת הטוף יריעה נגד עשביה מתוחה ומהודקת ביתדות לקרקע. אם לא משתמשים ביתדות, עם הזמן היריעה תתבלט מתוך הטוף החוצה. מעל היריעה יש לפזר את הטוף בשכבה אחידה. לאזורים בהם לא מתוכננת שתילת צמחים אפשר להסתפק בשכבה של 5 ס"מ טוף לפחות, ובאזורי שתילה דרושה שכבה של 7-10 ס"מ כדי לקבל הסתרה טובה. שכבה עבה יותר באיזורי שתילה שומרת על לחות הקרקע, לעומת השכבה הדקה של 5 ס"מ בלבד שגורמת למעשה לפעולה הפוכה של חימום הקרקע כתוצאה מהתחממות האבנים. לשכבה של 10 ס"מ שנרצה לפזר בשטח של 10 מ"ר דרוש לנו קוב אחד של חומר.
הטוף מסופק בשקים של 1.5 טון שמספיק בגודל 4-20 לפיזור על כ - 15 מ"ר באיזור שתילה וכ - 30 מ"ר באיזור ללא שתילה. בנוסף ניתן להשיג טוף בשקים של 25 ק"ג למי שזקוק לכמויות קטנות או שרוצה לגוון את הצבעים.
כאשר מפזרים את הטוף ובעיקר באיזורים בהם צפוי מדרך גבוה, כדאי ליצור הפרדה פיזית בין גוונים שונים של אבני הטוף כדי למנוע ערבוב ביניהם לאורך זמן. הפרדה כזו יכולה להתבצע בגובה אחיד על ידי גובלי דשא או פסי אלומיניום או עץ דקים, ובגבהים שונים ניתן להשתמש בשילוב של אדני רכבת, אבנים וסלעים ועוד.
פתרון כיסוי ותוספת עיצובית לגן נותנים גם חלוקי הנחל שמגיעים במבחר גוונים - לבן הוא הפשוט ביותר, אך יש גם אבני בזלת, גרניט, חלוקים בגוונים חומים, חלוקים מיובאים ועוד. ככל שהאבן מיוחדת יותר כך מחירה גבוה יותר. הגדלים נעים בין הקטן ביותר המקביל לשומשומית - כ - 0.5 ס"מ בממוצע, לבין גודל אשכולית או ביצי יענה - אבנים בגודל 12-14 ס"מ לערך.
החלוקים הם חומר אסטטי שיכול לשמש כתחליף למדשאה, צמחיה או כל שטח שדורש השקיה. חלוקים משמשים כחיפוי עיצובי לבריכות נוי ונחלים בגינה, ליצירת משחק גוונים ולחיפוי איזורים שונים בגן לפי השימוש המיועד. הגדלים הקטנים מתאימים מאוד לחיפוי איזורי משחק של ילדים ומדרך מרובה (למשל: גודל "שומשומית") ולשילוב במדרכות (למשל: גודל "גרנוליט"), ובגדלים הגדולים יותר אפשר להשתמש כמובן לחיפוי שטחים שונים, לכיסוי עיצובי, לבניית וחיפוי קירות, הדבקה על בטון, יצירת הגבלה בין חלקים שונים בגינה, יצירת פסי צבע, בבריכות נוי ועוד.
סוג נוסף של חיפויי אבן הם שברי גרניט בגוונים שונים, שברי רעפים ושיש בגדלים שונים, וגם שברי בזלת. השברים הם אבן גרוסה, חצץ או שאריות של חומר הגלם ממפעלים שונים, ומהווים למעשה מיחזור של החלוקים הטבעיים או חומרים המשמשים בתעשיה.
הבחירה בסוג החיפוי המתאים לגינה שלכם תיעשה בעיקר לפי הטעם והתקציב. החלוקים הלבנים הם הזולים ביותר, השברים יקרים יותר והאבנים המיוחדות הם היקרות ביותר. החלוקים מסופקים לרוב גם כן בשקיות או בשקי ענק. אבני היבוא המיוחדות מסופקות בשקיות בלבד - סיבה נוספת לכך שמחירן גבוה.
מתחת לחלוקים השונים מומלץ גם כן לפרוס יריעה נגד עשבים לפני היישום, וכמויות היישום כמו בטוף - לפחות 5 ס"מ באזורים ללא צמחיה ו - 7-10 ס"מ באזורי שתילה.
לאחר שכיסינו את שטחי הגינה נוכל ליצור הפרדה מפלסית בין חלקים שונים בגינה. לצורך כך אפשר להקים מסלעה או טרסות מאבנים, עצים או אדני רכבת. אבנים שמתאימות ליצירת מסלעות הן אבני לקט גליליות, סלעי בזלת, אבן שכבות שמקורה באזורים של ים פרה-היסטורי ואבן ג'מעין שהיא אבן מסלעה לבנה מסותתת או טבעית.
כדי לבנות מסלעה מתחילים מהקומה התחתונה, מניחים ומיצבים את הסלעים, מפלסים את המסלעה אם מדובר במסלעה רב קומתית, ועל השכבה הזו מניחים את השכבה הבאה כשהיא מיוצבת בעזרת אדמה. אפשר גם ליצור גבעות אדמה טבעיות ולשלב בהם אבנים. הכל כיד הדמיון ולפי הטעם.
לסיום, נקנח ביצירת שבילים בגן, על ידי הנחת אבני מדרך שונות - בתוך המדשאה, בקטעי מעבר בגינה, ישירות על האדמה או בשילוב עם מדרכה או בטון. אם מניחים את אבני המדרך ישירות על האדמה, אפשר לשלב בשביל גם צמחיה זוחלת או אבני חיפוי קטנות כגון טוף או חלוקים.
ניתן להשיג מבחר גדול של אבני מדרך בכל מיני צורות וגוונים. אבני שכבות טבעיות, סלעים מנוסרים מסוגים שונים, פרוסות בזלת, אבנים מתועשות שונות - במראה עץ טבעי, דמויות גזע, אבנים יצוקות, אבנים משובצות, דמויות ריצוף עתיק, בצורות של טיפות, עננים או כפות רגליים, ועוד כהנה וכהנה סוגים של אבנים. גם כאן לטעם ולתקציב שיקול עיקרי בבחירה.
גן שמשלב אבנים, חלוקים וטוף הוא גן חסכוני במים יותר מאשר גן שכולו צמחיה. בתקופה זו ובמשק המים הישראלי הדבר מהווה יתרון משמעותי. בנוסף, האבנים כאמור נשמרות כמעט לנצח במצבן המקורי, לא נובלות או מתבלות ואינן דורשות תחזוקה. למי שיש שטחים נרחבים בגן, שבהם רצוי למנוע מעשביית בר לצמוח ולהכות שורש - חיפוי בטוף או חלוקים הוא אידאלי.
אצלנו ב"אילן הכל לחקלאי ולגן" בשדה אליעזר תוכלו למצוא מגוון סוגים של אבנים, טוף וחלוקים לכל מטרה. אבני מדרך טבעיות ויצוקות, אבנים למסלעות, אבני שכבות וג'מעין, ומבחר סוגי טוף וחלוקים בכל הגוונים, הגדלים והצורות. בנוסף, בחצר החנות הקמתי גן הדגמה גדול המדגים את השימושים השונים שאפשר לעשות באבנים מסוגים שונים. תוכלו לראות בו כיצד נראים הסוגים השונים של חיפויי הקרקע בטוף, חלוקי נחל, שברי חרס ושיש, אבני מדרך שונות המשובצות בשבילים, טרסות וריצוף חוץ באבנים, עיצוב בריכות נוי ונחל בין הבריכות בעזרת החלוקים ועוד.
לקבלת ייעוץ פרטני, התרשמות מסוגי האבנים השונים, תכנון והקמת הגינה המתאימה ביותר לטעמכם האישי ולתקציב שלכם, נשמח לראותכם אצלנו במרכז הגינון האיזורי אילן הכל לחקלאי ולגן בשדה אליעזר!
אילן נחמיה
אילן הכל לחקלאי ולגן
מרכז גינון איזורי בשדה אליעזר
http://www.gardening.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב