דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מציאות סוערת: תואר שני כתגובה לפיטורין בעיתות משבר כלכלי 

מאת    [ 06/08/2009 ]

מילים במאמר: 688   [ נצפה 2728 פעמים ]

דורית בת 35, בעלת תואר ראשון בתקשורת, עובדת מזה 10 שנים במשרד פרסום. עבודה זו מעולם לא היתה חלום חייה אך היתה נוחה ובטוחה עבורה. היא אמנם הרגישה שאינה ממצה את עצמה אך לא היה לה כוח לעשות שינוי. לאחרונה, פוטרה עקב המצב הכלכלי. מחד מצאה עצמה חרדה מהעתיד ומאידך חשה הקלה עקב השינוי. בבירור שערכה עם עצמה ראתה שהצד הטיפולי באישיותה לא מקבל ביטוי בעבודתה הנוכחית. היא שקלה ללמוד פיזיותרפיה או לימודי תזונה אך אלה נראו לה ארוכים ומורכבים . בסופו של דבר החליטה ללמוד תואר שני במינהל, מתוך רצון להשתלב בתחום של ניהול בתי אבות, בו הרגישה שיכולה למצות את יכולותיה העסקיים והטיפוליים.

יוסי, בן 28, בעל תואר ראשון במשפטים, עד לא מזמן עבד במשרד עורכי דין במשרה תובענית. הוא אהב את עבודתו וציפה להתקדם. המצב הכלכלי גרם לפיטורין במשרדו ועל אף שהיו מרוצים ממנו נאלצו לפטרו משום שהיה מהצעירים במשרד. פסק זמן כפוי זה גרם לו תקופה מסוימת לדיכאון, לא היו לו חברים רבים והוא לא היה מיומן בניצול הזמן באופן יעיל. לאחר תקופה קשה זו בה שקל את עתידו, התחיל להכיר במחיר הכבד שגבה ממנו האופן בו ניהל את חייו עד כה, הן בתחום האישי והן בתחום הזוגי. הוא הבחין בכך שאינו קורא ספרים כפי שקרא בעבר ואינו מעורב יותר בפעילות חברתית אותה אהב. הוא החל לבדוק עם עצמו האם התואר במשפטים והעבודה המאומצת הינם ביטוי לצרכיו או שמא הינם ביטוי לצרכי אביו שחווה חוסר הצלחה כלכלית כמורה, ודחף את בנו להשתלב בתחום העסקי. יוסי ראה כי הצד החקרני והתשוקה ללמד קיימים אצלו. הוא החליט להמשיך ללימודי תואר שני במשפטים, תחום אותו אוהב, ואף שוקל להמשיך לתואר שלישי, זאת כדי להמשיך לעסוק בתחום זה כמרצה ואף כחוקר.

דוגמאות אלה מייצגות את אחת האפשרויות להתמודדות עם התנודות החריפות הקיימות כיום בשוק העבודה. במצב בו משרות רבות אינן נפתחות, משרות רבות מצטמצמות וישנה תחושה רחבה של חוסר אונים וחשש מציפייה לבאות, עולה השאלה האם ואיך ניתן להתמודד עם המצב באופן יעיל? כיצד ניתן לשמר את התחושה של תנועה, התפתחות וגדילה גם בעיתות משבר? איך אפשר לשמור על התנהגות פרו אקטיבית, לחזק תחושת מסוגלות עצמית, אופטימיות ותקווה, גם מול מציאות סוערת?

אחת הדרכים הינה חזרה לספסל הלימודים. דרך זו בעלת יתרונות רבים: ברמה הראשונית היא מאפשרת ניצול טוב של הזמן. במידה וקיימת אבטלה או צמצום בהיקף העבודה אין ספק שדרך זו עדיפה על פני עיסוק חוזר ונשנה בשאלה 'מה יהיה?' עליה בין כה וכה אין תשובה. החזרה ללימודים מטפלת היטב בתחושה החזרת השליטה לאדם. יש הגיון לשדרג את הרמה המקצועית דווקא בתקופה קשה. בתקופה כזו, בה מספר המשרות מצטמצם והתחרות גוברת אין ספק שלידע עדכני יש יתרון. עצם הלימודים משדרים למעסיק פוטנציאל על רצינות, שאפתנות ונכונות לעבודה קשה. רכישת ידע זו מאפשרת להיות מוכן יותר גם לתקופה שתבוא לאחר המיתון, בה יצטרכו להתמודד עם בעיות חדשות שנוצרו בתקופת המיתון.

הלימודים מאפשרים גם הרחבה של הרשת החברתית (Networking) שהינה חיונית לפיתוח ושימור הקריירה. אין ספק שמפגש עם אנשים חדשים בתחום העיסוק מאפשר מידע על הנעשה בתחום ממקורות מגוונים, יוצר קשרים חדשים ומאפשר הזדמנויות חדשות ויזמות משותפת, שלא היתה אפשרית קודם לכן. עצם האפשרות ליציאה מההרגלים היומיומיים למרחב חדש שדורש חשיבה שונה, התמודדות עם חומר חדש, הינו מרענן, מאתגר ויכול להשפיע על פתיחת אופקים חדשים גם בתחומים אחרים. תקופה זו, המעניקה ידע פורמאלי ובלתי פורמאלי, יכולה ליצור אנרגיה חיובית, להעצים ולהכין תשתית לשינוי תעסוקתי.

פעמים רבות שינוי תעסוקתי איננו תהליך פשוט. הוא מצריך שינוי בעמדות, רכישת ידע, התגברות על חסמים ופחדים, תעוזה ולקיחת סיכונים. פעמים רבות יש קושי לעשות תהליך זה בבת אחת, יש צורך בזמן כדי לעכל את השינוי שנכפה במחוץ באופן מפתיע, על מנת להתגבר על התקופה הקשה, לאגור כוחות ולהתקדם הלאה. לימודים יכולים להוות כמעין "רחם", אזור מעבר מוגן בו אפשר להתארגן לקראת המצב החדש. זאת כיוון שבתקופה זו האדם לומד וקולט יותר מאשר מייצר. הלימודים מאפשרים פסק זמן מהדרישות הנוקשות של שוק העבודה, אך בד בבד משדרגים את היכולת של האדם העובד.

לכן, אנו ממליצים לשקול אפשרות זו ברצינות ולהשקיע זמן ומחשבה על תחום הלימודים הנכון מבחינתכם, כזה שיתרום לרווחת הקריירה שלכם ולרווחתכם האישית. מומלץ לשקול את כל האופציות הקיימות, להתייחס ליתרונות ולחסרונות, לתרומה של כל תחום, להתייעץ עם אנשים שסיימו תארים כאלו, לבדוק אילו תארים נדרשים בשוק העבודה ובמידת הצורך להתייעץ עם אנשי מקצוע המצויים בתחום היכולים לעזור לכם לקבל את ההחלטה הנכונה.

בהצלחה
אורלי צדוק
פסיכולוגית תעסוקתית מומחית ומדריכה מוסמכת

נטעלי דיטש
M.A בפסיכולוגיה תעסוקתית
ייעוץ תעסוקתי ותכנון קריירה

המרכז לייעוץ ותכנון קריירה
WWW.ORLYZADOK.COM
לפרטים: 09-7438808



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב