דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ילדים ותינוקות בראי הרפואה הסינית 

מאת    [ 03/08/2009 ]

מילים במאמר: 1004   [ נצפה 3125 פעמים ]

גליון סוף אביב - מאי 2009
רפואה סינית עתיקה היום
גליון סוף אביב - תינוקות וילדים.

הרפואה הסינית יודעת לתת פתרונות למגוון רחב של תחלואות ובעיות רפואיות אצל אנשים בכל טווח הגילאים, החל מפעוטות בני יומם ולאורך כל שנות חייו של האדם. הפעם, עדיין ברוח האביב, גיליון זה יעסוק בטיפול בילדים.
תקופת הילדות משולה, על פי הרפואה הסינית, לתקופת האביב ולאלמנט העץ, (עליהם הרחבנו בגיליון הקודם ואף בהרצאה בנושא תזונת האביב אשר נערכה במרפאתנו). תקופה זו מאופיינת בגדילה מהירה, תנועה רבה, שינויי מז"א מהירים ולפעמים קיצוניים (זוכרים את סופת הרוח והחול אשר פקדה אותנו לפני מס' ימים?) תהליכי יצירה רבים ורעננות.
אם נתבונן על תקופת הילדות אצל ילדנו, נראה את אותם המאפיינים הפוקדים את האביב; תנועתיות, גדילה מהירה, יצירה וחיוניות שינויים מהירים במצבי הרוח. את אותם מאפיינים נראה גם במצבי חולי אצל ילדים.
ילדים אשר מערכת החיסון שלהם בריאה וחזקה, נוטים לעבור ממצבי בריאות למצבי חולי בצורה פתאומית ומהירה עם התבטאויות חריפות, ולעיתים אף חום גבוה העולה במהרה. בהתאמה, כך יהיה גם תהליך הריפוי אשר יהיה מהיר וקצר יחסית.
לעומתם, אצל ילדים אשר המערכת החיסונית שלהם חלשה, לרוב נראה את המחלה באה והולכת, מחלה הנמשכת לאורך ימים רבים, חום עולה ויורד וילד מותש. כל אלו מעידים על ניסיון הגוף להילחם ולמגר את המחלה החוצה, אך מפאת החולשה גופם כושל בהתמודדות.

הורים נרתעים לפעמים מהרעיון של טיפול בדיקור לילדים, אך חשוב להבין כי לנו כהורים או כמטפלים יש תפקיד קריטי ביצירת האווירה ושמירה על כל החוויה בפרופורציות הנכונות. הטיפול בילדים בד"כ דורש שימוש במחט אחת בלבד או שתיים לכל היותר ונמשך בין דקה למספר דקות בהתאם לגיל הילד.

מעבר לטיפול בדיקור בעת הצורך, חשוב מאוד לתת דגש מיוחד להשפעת הסביבה, התזונה ואופן ההתייחסות שלנו אל הילד בזמן מחלה והקפדה על בריאותו של הילד בתקופה זו אשר תשפיע על המשך חייו במיוחד בהיבט החיסוני.
הילדות היא התקופה בחיי האדם בה הגוף לומד ומתרגל כישורי חיים בסיסיים כגון זחילה, הליכה, צורות תקשורת שונות ועוד בסביבה מוגנת ובטוחה יחסית. בדיוק באותה מידה זהו הזמן של הגוף לבנות, להכיר ולתרגל תפקודים פיזיולוגיים חשובים כמו פעילות מערכת העיכול והמערכת החיסונית. התפתחות תקינה של שתי מערכות אלו בגיל ילדות, הינה בעלת משמעות רבה בשמירה על בריאות האדם לאורך כל חייו.

בכדי להתפתח כיאות, זקוקה המערכת החיסונית להגיע לכדי מגע עם גורמי מחלה שונים (וירוסים, חיידקים...) דבר הבונה את המערכת החיסונית ומאפשר יצירת כלים חיסוניים להתמודדות נוספת בעתיד. אי חשיפה לגורמי מחלה בגיל זה, חיקוי או דיכוי תהליכים חיסוניים באמצעים שונים, ימנעו את התפתחותה הטבעית והתקינה של מערכת החיסון.
בנוסף, באותה מידה בה מערכת השרירים והשלד של ילד קטן נבנית בשלבים והוא לא נולד עם היכולת לרוץ או לשאת משאות כבדים, כך כהורים, מוטלת עלינו האחריות לדאוג להתפתחותה התקינה של מערכת העיכול (אשר ברובה בנוייה מרקמה שרירית) ולעזור לה לגדול ולהתפתח בקצב המתאים מבלי להכביד עליה במזונות אשר אינם מתאימים לשלב הנוכחי של הילד.
(למעוניינים בקבלת טיפים שונים בהתמודדות במצבי מחלה שונים אצל ילדים, מוזמנים לשלוח מייל למרפאה ונשמח להעביר לכם חומר מתאים).

תזונת תינוקות - 3 עקרונות היסוד
בסביבות גיל 6 חודשים לערך (ואף יותר), כשהתינוק מתחיל לחטוף מזון מהצלחת של ההורים ולשים אותו בפיו, זהו הזמן בו אפשר להתחיל לתת לתינוק מזון מוצק. נקודה זו בזמן הינה צומת דרכים חשובה ביותר, שבכוחה לקבוע את רמת בריאותו של התינוק לשנים הקרובות. הטעויות הנפוצות הן שילוב של מזון מוצק מוקדם מדי בתהליך התפתחותו של התינוק, שילוב של מגוון רב מדי של מזונות שונים בזמן קצר ושימוש במזונות לא מתאימים. אם משלבים מזון מוצק מסויים אשר מערכת העיכול של התינוק עדיין לא בשלה לעכל אותו, התוצאה תהיה הצטברות וחסימה של מזון במערכת העיכול והופעת לחות וליחה. תזונה לא מתאימה הינה אחת מהסיבות השכיחות ביותר לרוב הבעיות של תינוקות.

הנקודה הראשונה החשובה ביותר שכהורים עלינו לדעת היא שכל מה שהתינוק אוכל חייב להפוך למרק בטמ"פ של 38 מעלות לפני שתהליך העיכול של המזון בקיבה יוצא לדרך. טמ"פ זו הינה הטמפ' בה קיבתו של התינוק הנמצאת בשלבי גדילה והתפתחות, תאפשר ניצול מירבי ועיכול מקסימלי של המזון הנכנס.
כלומר מזון הניתן לתינוק צריך להיות בטמ"פ הגוף של התינוק פחות או יותר. חשוב מאוד לא להאכיל תינוקות מזון מקורר, קפוא או קר. מזון קר, דורש מהגוף הרבה מאד כוחות בכדי לחממו ולהביאו לטמ"פ הגוף במטרה להפוכו לנוזל עיסתי המאפשר את תהליך הספיגה התקין. לאורך זמן, מזון קר יפגע ויחליש את מערכת העיכול ופעילותה התקינה תפגע.

נקודה שניה היא טחינת המזון על-מנת להפוכו למרק סמיך. לתינוקות אין שיניים טוחנות ואלמלא המזון מרוסק, אין לקיבה אפשרות לעכלו. כלומר כל המזונות חייבים להיות טחונים בבלנדר או מעוכים היטב לפני הגשתם לתינוק.

נקודה שלישית היא שעל כל המזונות לעבור בישול. עצם בישול המזון עוזר בהתחלת תהליך הפירוק של המזון טרם עיכולו ומכניס למזון חום החיוני לעיכול תקין. תהליך העיכול בקיבה משמעותו הפיכת המזון הנבלע לעיסה נוזלית. ככל שהמזון דומה למרק לפני שהוא נאכל, כך יהיה קל יותר לעכלו.
מזון מוצק ראשון
המזון הראשוני מלבד חלב אם העונה בצורה מושלמת על עקרונות הבסיס לתזונת תינוקות הינו דייסת אורז דלילה. דייסה זו מחזקת את הצ'י, דם ונוזלי הגוף, מזינה ומהרמנת את אברי העיכול. מכיוון שהאורז נאכל לאחר בישול ארוך במצב של מרק בטמ"פ של הגוף, הוא קל במיוחד לעיכול ולספיגה, מיטיב עם הקיבה והמעיים ומסלק לחות עודפת מהגוף. הבישול בכמות גדולה של מים עוזר לגוף לשמור על לחלוחית נכונה בקיבה החיוני לתפקודה התקין. ניתן לתת דייסה זו כמזון מוצק ראשון למשך חודש ולאחר מכן להתחיל לשלב בהדרגה ירקות מבושלים. עבור התינוק כל המזונות חדשים וחוש הטעם שלו עדיין לא פיתח "אופי", לכן אין צורך ואף לא מומלץ לגוון מדי את התפריט של תינוקות בשלב ראשון. דייסת האורז אינה מהווה תחליף להנקה או לתמ"ל (תוסף מזון לתינוקות כדוגמת מטרנה, סימילאק).

דייסת אורז הוראות הכנה
מבשלים על האש אורז לבן שטוף היטב, מביאים את המים לרתיחה ומנמיכים את האש. ממשיכים לבשל על סף רתיחה במשך 1-2 שעות (להוסיף מים על-פי הצורך), עד שמתקבל מרק סמיך והאורז התפרק במי הבישול. בזמן ההגשה (אך נעדיף לא להרגיל את הילד לטעם המתוק בתחילת דרכו) ניתן להמתיק את הדייסה בכמות קטנה של סירופ לתת אורז.

בתאבון

synmedclinic
מרפאה לרפואה סינית עתיקה
09-7430045
בהנהלת רועי סופר

ראש מגמת מסלולים ונקודות ומגמת מגע
התוכנית ללימודי רפואה סינית עתיקה
האונ' העברית, הפקולטה לחקלאות,
המד' ללימודי חוץ, רחובות.
clinic@synmedclinic.co.il

אין הכתוב לעיל מהווה המלצה רפואית כל שהיא או תחליף ליעוץ רפואי מתאים
synmedclinic
מרפאה לרפואה סינית עתיקה
09-7430045
בהנהלת רועי סופר

ראש מגמת מסלולים ונקודות ומגמת מגע
התוכנית ללימודי רפואה סינית עתיקה
האונ' העברית, הפקולטה לחקלאות,
המד' ללימודי חוץ, רחובות.
clinic@synmedclinic.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב