דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה כדאי לבחור בגרפולוגיה ככלי מיון 

מאת    [ 23/07/2009 ]

מילים במאמר: 1437   [ נצפה 3179 פעמים ]

למה לבחור בגרפולוגיה ככלי מיון?

גרפולוגיה - תורת הכתב בתרגום המילולי של המונח, נתפסת גם כפסיכולוגיה של הכתב.
בשנים 1872-1880, יצר לראשונה הכומר הצרפתי מישון שיטת אבחון גרפולוגי מקיפה ומובנית, ופרסם חיבורים בהם הניח את הבסיס לשיטות האבחון הגרפולוגי המאוחרות יותר.

האם הגרפולוגיה היא כלי מדעי? כדי לבחון את מידת התוקף של הגרפולוגיה ככלי מדעי, יש לבחון אחת לאחת את הנחות היסוד שלה.
1. כל כתב היד ייחודי לכותבו.
2. כתב היד מהווה ביטוי לאופיו, לכישוריו האינטלקטואליים והחברתיים, למידת הבשלות שלו, לכושר הסתגלותו ולמצבו הנפשי של הכותב.


אתייחס במאמר זה להנחה הראשונה. מחקר התומך בהנחה שכתב היד ייחודי לכותב התפרסם בספטמבר 2002. בדיווח בעתון "הארץ", נמסר כי "חוקרים מאוניברסיטת ניו יורק (בראשות הפרופסור סרגור סיהארי) טוענים שפיתחו תוכנה מיוחדת שמוכיחה כי כתב יד ייחודי לכותב... כאשר התוכנה נדרשה לזהות אם מסמך מסוים נכתב בידי אדם אחד או בידי שני אנשים שונים, היא השיגה 95% הצלחה... כאשר נדרשה לזהות כתב יד אחד מבין אלף כותבים, סיפקה התוכנה תשובה נכונה ב-89% של המקרים..." החוקרים מקווים להגיע לתוצאות טובות עוד יותר.

המחקר והתוכנה המדוברת אמנם יועדו לתמיכה בזיהוי מסמכים בתהליכים משפטיים, ולא לניתוח כתב יד במסגרת מבחני התאמה - אך ניתן להסיק מהם באופן חד משמעי שאכן, כתב היד, ייחודי לכותב.

הנחת היסוד השניה, לגבי מידת הביטוי של תכונות אישיות המשתקפות בכתב היד, נתמכת אף היא במחקרים רבים. יש אמנם מחקרים שאינם תומכים בהנחה זו, אך חשוב לדעת כי מספר גדול של מחקרים נותנים תוקף למהימנות ואמינות הניתוח הגרפולוגי, ואין לפסול אותם על הסף.

ניתן להתעמק בהנחת היסוד האומרת שכתב היד מהווה ביטוי, בין השאר, לאופיו, מידת הבשלות, כושר ההסתגלות והמצב הנפשי של הכותב - נושא רחב בפני עצמו - במאמרים, עבודות גמר ומחקרים נקודתיים. רשימת מחקרים ומאמרים בנושא ניתן למצוא בדף הקישורים באתר שלנו.


תהליך העבודה של הגרפולוג

גרפולוגיה דומה לכל ניתוח אישיות אחר הנעשה על סמך מבחנים. עקרונות הניתוח מכילים אלמנטים לניתוח הדומים מאד לאלמנטים של מבחנים השלכתיים וגרפיים.
אלה לא עומדים כל אחד בפני עצמו. הם משפיעים זה על זה: השטף על איכות הקו, התנועה על הצורה, וכן הלאה. כל דבר קשור בדבר.

בניגוד לאמונה שהגרפולוגיה נסמכת על מיסטיקה - לפרשנות הגרפולוגית הגיון, והיא נסמכת על סטטיסטיקה. אין הדברים "מומצאים" ומופרכים.
הגרפולוג מתייחס לסימני הכתב. מבצע אנליזה וסינתיזה שלהם.

עבודת הניתוח מורכבת. ניתן לבצע אותה במספר דרכים. השיטות מגוונות, תומכות זו בזו. במידה ונעזרים בכמה מהן בו זמנית - ריבוי השיטות מעשיר את התמונה הכוללת של הבנת אישיות הכותב וכישוריו.

הפרשנות משתנה בהתאם לתמונת הכתב כולה. כך למשל כתב גדול מאד יפורש בדרך אחת כאשר ייכתב בצורה מסודרת, במשמעת פנימית, ויקבל פרשנות אחרת כאשר ייכתב ב"בלגן" ללא ארגון ושליטה.

הגרפולוג מחפש סינדרומים. הסינדרום מאחד מספר אלמנטים בכתב היד, שאמנם שונים במהותם, אך מצביעים על אותה התכונה. אין הוא נסמך על סימן בודד גם אם הסימן חוזר על עצמו מספר רב של פעמים. ככל שהכתב הומוגני, וקבוצות הסינדרומים משלימים אלה את אלה, כך הפרשנות הכוללת בהירה וקלה יותר להבנה. ככל שהכתב הטרוגני - הסימנים והסינדרומים שלהם מצביעים על תכונות הסותרות זו את זו, מסובך יותר להבין את השילוב והמורכבות. אין מלאכת הניתוח קלה. יש צורך בידע, מיומנות ונסיון רב. גרפולוג שאינו מיומן עלול לטעות בפרשנותו.

את עקרונות הניתוח הגרפולוג ניתן ללמוד כסקירה ומבוא, או כקורס מקצועי.

אחת השיטות לפרשנות הגרפולוגית היא התייחסות לשלוש תמונות הכתב: תנועה, צורה וארגון.

תמונת התנועה: מורכבת מלחץ הכתיבה, מהירות, קצב, שטף, איכות הקו ועוד. תנועת הכתיבה מבטאת את הליבידו, הדחף, החיוניות והאנרגיה. יש כאן מרכיב ביולוגי, שבא לידי ביטוי גם באלמנטים מקרוסקופיים, ולכן לא ניתן לזיוף.

תמונת הצורה: מורכבת מעיצוב האותיות, קישוט, פישוט, הציר האנכי והרוחבי, מידת הקריאות ועוד. תמונה זו מבטאת תקשורת חברתית, העברת מסרים, יצירתיות מול שגרתיות, הפנמת נורמות. התייחסות לסביבה.

תמונת הארגון: מורכבת משוליים, מרווחים בין מילים ובין אותיות, מרחקים בין שורות, כתיבה מתופסקת או רציפה. ארגון הכתוב נמצא בשליטה ובמודעות יחסית. הכותב מתכנן אותו על הדף, מנסה לשלוט בו במודע. הארגון על הדף נובע מהקורטקס, מה"מוח החושב", מבטא אינטליגנציה וסגנון חשיבה.
עם זאת, השליטה - יחסית, מכיוון שגם כאן באים לידי ביטוי נושאים שאינם קשורים בחשיבה רציונלית. הגנות, חרדה, לעומת ספונטאניות וזרימה.

פרשנות גרפולוגית על פי הפוטנציות של אודם

ישראל אודם, (1999 - 1908) עלה ארצה בשנת 1922, וחי רוב ימיו בעין חרוד. אודם פיתח את שיטת הפוטנציות. (כתב יד ואישיות; ישראל אודם; 1977, 1983, מוסד ביאליק, דביר). שיטתו פיתחה ושיכללה באופן משמעותי את הידע של הגרפולוגיה בכלל ושל כתב היד העברי בפרט.

ישראל אודם חיפש אחר האידיאה המנחה, או בשפתו: מהם כוחות הנפש המרכזיים של הכותב שמנחים את התנהגותו. הוא שאף לכך שהגרפולוג, כפי שהוא עצמו התבטא "יתרומם מעבר לסבך הפרטים הגרפיים".

תפיסתו של אודם פסיכודינמית. הוא דיבר על 9 פוטנציות, (טיפוסים) שלכל אחת מהן תסמונת גרפית הומוגנית. הוא משתמש בביטוי "פוטנציאל". ההסתגלות הקיומית, כפי שקרא לה, ייתכן שמשפיעה ונראית לעין, אך ייתכן גם שקיימת ככוח נסתר. על פי תפיסתו של אודם כל אדם מורכב מתשלובת של פוטנציות. בכל אחד יש פוטנציה דומיננטית ופוטנציות דומיננטיות פחות. ויש פוטנציות חלשות, חסרות, שלא באות לידי ביטוי, ולא מאפיינות את סגנון התמודדותו של הכותב.

אודם הוא זה שהבין, כבר בשנות הששים, שהיכולת שלנו לתפקד בנויה הן מכוחות נפש בריאים, שנותנים תשובה הולמת למצב, והן מסגנונות תגובה שאינם בריאים, כאלה שניתן להגדירם אפילו כהפרעות אישיות, ש"משתלטות" ולא מאפשרות "מרחב מחיה" לתגובה ההולמת.


הגרפולוגיה ככלי מיון והערכת עובדים

הגרפולוגיה משמשת את תחום המיון וההערכה זה זמן רב.

לגרפולוגיה כמבחן מיון, יש אפשרות לזהות את כוחות ההתמודדות, כמו גם את החולשות של הכותב ולתת הערכה באשר לאנרגיה שהכותב משקיע, לסגנון החשיבה, ולכישורים חברתיים.
מול דרישות תפקיד מוגדרות, יכול הגרפולוג לתת הערכה בעלת אמינות ומהימנות גבוהים יחסית באשר להתאמתו של המועמד לתפקיד ואמינותו.

חולשות הגרפולוגיה - ונקודות החוזק

הגרפולוגיה אינה חפה מחולשות.
היא אינה "פוגעת בול" במאה אחוזים של המקרים. דרוש נסיון רב כדי לבצע הערכה על פי הגרפולוגיה. פעולת הסינתזה מורכבת, ולכן, גרפולוגים שאינם מומחים טועים לעיתים קרובות. צריך להביא בחשבון כי הכתב מאד רגיש לשינויים במצבי רוח, ולמצב בריאותו של הכותב. חוות דעת גרפולוגית עלולה לשים דגש בפרופורציה מוגזמת, על מצב רוח לא יציב, שהשפיע על הכתיבה באופן "מקומי". גרפולוג עלול לשים דגש יתר על מצב הרוח, או על מצב בריאותי לא תקין כשהבעיה בדרך כלל אינה אבחון לא נכון, אלא הקצנה במסקנות, בגלל מצב לא מאפיין שהשפיע באופן רדיקלי על הכתב.
הציפיות מהגרפולוגיה גבוהות ולא ריאליות. מצפים מהגרפולוג שייתן מענה לשאלה מה יבחר אדם בשעת דילמה, או כיצד ינהג בפועל במצבים כאלה ואחרים. הדבר בלתי אפשרי.
גם אין כל אפשרות להסיק על פי מבחן גרפולוגי לגבי כישורים טכניים רבים.
בנוסף - לא מומלץ לנתח כתב ידם של לקויי למידה. הלקות מורידה מאיכות הכתב, ולא מאפשרת לגרפולוג להבחין בכל הכישורים והיכולות האמיתיים של הכותבים. לא מומלץ לבצע בדיקה גרפולוגית לאנשים הסובלים מתסמונת זו.

לגרפולוגיה לעומת זאת, נקודות חוזק רבות.
כדי להגיע לתוצאות טובות - יש צורך בגרפולוג מיומן.
המיומנות המקצועית של הגרפולוג משמעותית כמו בכל מקצוע אחר. הרי לא תרצו שינתח אתכם רופא מנתח מתמחה חסר נסיון. תעדיפו, כמובן, את המומחה.
הגרפולוגיה, כשמשתמשים בה נכון, מאפשרת להבין אישיותו והתמודדותו של הכותב.
מקבלי החלטות בתחום המיון וההערכה,יכולים להיעזר בדוח גרפולוגי בבחירת המועמד הטוב יותר.
ניתן לזהות את המועמדים המוכשרים, והמתאימים לתפקיד, ניתן גם לזהות את הבעייתיים, הפחות מתאימים.
כל זאת בתנאי שאת הכתב מנתח גרפולוג מיומן ומנוסה.
נקודת החוזק האמיתית של הגרפולוגיה שב"שטח" היא מהווה כלי תומך החלטה בעל עוצמה ומשמעות.
לא רק במענה מהיר, אלא גם במענה מהימן יחסית. בזכות הגרפולוגיה קל יותר לאתר ולהשוות בין מועמדים טובים.
או לחילופין - לגרפולוגיה יכולת לזהות אנשים בעלי נטיות אימפולסיביות ותוקפניות, כאלה שעלולים לנהוג באופן בעייתי ולמעול באמון.
כאמור, אין לצפות ליותר מדי - אין היא מזהה את כולם, אך היא כן מהווה "מסננת" עוצמתית ומשמעותית. חלק לא מבוטל של נטיות אנטי סוציאליות או התנהגות חריגה באים לידי ביטוי בכתב היד וניתנים לזיהוי על ידי גרפולוג מיומן.
לגרפולוגיה ככלי מיון בנושא יושר ואמינות - ניתן למצוא סימוכין, מאמרים ומחקרים בדף הקישורים באתר שלנו.

המבחן האמיתי: לקוחות מרוצים

סקר לקוחות של המרכז לגרפולוגיה מוכיח שהגרפולוגיה נותנת מענה מצוין בשטח, ברמה שמצדיקה לבחור באבחון הגרפולוגי ככלי מיון תומך החלטה. מנהלים ובכירים הנעזרים משך שנים רבות בגרפולוגיה ככלי מיון מעידים על יעילותה.

.."נוכחנו כי ברובם הגדול של המקרים, הבדיקה הגרפולוגית הוכיחה עצמה, לגבי אותם עובדים שקיבלנו לעבודה. קשה למי שלא נוכח בזאת בעצמו להאמין למובהקות החיובית הרבה המתגלה בין תוצאות הגרפולוגיה למציאות בעבודה היומיומית..אנו נוהגים לחזור לתוצאות מבחני הגרפולוגיה, גם לאחר קליטת העובד/ת לעבודה ולבדוק את המתאם בין חוות הדעת הגרפולוגית לבין התנהגות העובד/ת בשטח...."

"...למעט מקרה אחד (מתוך מאות דוחות) האבחונים הצדיקו את המשקל שנתנו להם. בדיעבד הם מספיק מהימנים לתוצאה שמקבלים בפועל. זה עדיין המבחן הגדול. מי שלא עבר גרפולוגיה - לא נשאר. פוטר, או נשר. יכול להיות שבמידה והיו עוברים גרפולוגיה לפחות חלקם לא היו נקלטים מלכתחילה..."

או כפי שכתב אחד מלקוחות המכון, לאחר שקיבל שלושה דוחות אודות מועמדים פוטנציאליים:
"...אם היו לי ספקות לעניין הגרפולוגיה ככלי עזר לקבלת החלטות הרי שהצלחת להסיר לי אותם. אני חייב לומר כי חוות דעתך לגבי כל השלושה מתיישבת בדיוק רב עם הערכתי והתרשמותי מכל אחד ואחד מהם..."

הכותבת מירי אגסי הינה גרפולוגית מוסמכת. בעלת תואר B.A. בפסיכולוגיה, אוניברסיטת תל אביב. בעלת נסיון רב במיון והשמת כח אדם כמו גם בייעוץ אישי ותעסוקתי. הכותבת היא גם גרפולוגית משפטית. עדה ממונה מטעם בית המשפט. חברה בהנהלת האגודה לגרפולוגיה מדעית. הנכם מוזמנים לבקר באתר - המרכז לגרפולוגיה בע"מ http://agassi.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב